Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Men at det er mer påkjenning for de fleste leger å utføre det er jo irrelevant? Det hadde vært uaktuelt for meg å utføre også, men det har ikke noe med saken å gjøre.
Og ressursbruken også, det kommer jo aldri til å bli noe annet enn noe svært få kvinner det handler om.
Ja, jeg er enig i at det er irrelevant. Jeg bare rydder i toppetasjen. Men "det føles feil" er av og til grunn god nok for å stoppe opp og finne ut hva det er som egentlig gjør at det føles helt feil. Og etter opprydningsaksjonen i mitt hode har "helt feil" to dimensjoner.
Det første er at det tvinger meg til å tenke gjennom hva en abort innebærer og hvordan loven benyttes i praksis. Dette er irrelevant i denne sammenhengen.
Det andre er det elementet av seleksjon av foster som foreligger når man velger bort en av to tvillinger. Det mener jeg i forhold til norsk lov er relevant nok. Jeg har nå pløyet abortloven, og selv om jeg skjønner utgangspunktet til de du har snakket med, er det ikke helt logisk for meg at "svangerskapsavbrudd" skulle innebefatte å gjøre hva man vil med svangerskapet inkludert å selektivt avlive den ene tvillingen. For det strider ganske solid mot intensjonen i andre deler av lovverket.