Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg ser den samtidig som det er en grunn til at man egentlig ikke gjør tidlige ultralydundersøkelser i dette landet. Seleksjon er problematisk. Dette er et godt stykke forbi å bestemme over egen kropp og om man vil gå gjennom et svangerskap, man ønsker å bestemme hva slags svangerskap og med hvilket barn.
Men jeg reagerer nok ut fra å måtte utføre et slikt inngrep selv, og det hadde vært fullstendig og komplett uaktuelt. Selv om det sannsynligvis er mer humant enn kirurgiske aborter. Jeg hadde slitt med dem også. For bare det å forestille seg hva det suget gjør med et foster er for meg såpass tøft at å stå med den oppgaven på daglig basis hadde jeg neppe greid.
Kobler jeg derimot ut den biten er det først og fremst det elementet av seleksjon som er vanskelig synes jeg, og det har man i diverse lover forsøkt å unngå så godt man kan. Det må vel også være vesentlig mer ressurskrevende enn "vanlige" aborter. Er det riktig å bruke ressurser på noe sånt?
Men at det er mer påkjenning for de fleste leger å utføre det er jo irrelevant? Det hadde vært uaktuelt for meg å utføre også, men det har ikke noe med saken å gjøre.
Og ressursbruken også, det kommer jo aldri til å bli noe annet enn noe svært få kvinner det handler om.