|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Tja, det var vel noe med at de ganske unge som kanskje synes det var fryktelig pinlig å snakke om prevensjon og slikt, og i hvert fall ikke etterlyse et kondom, gjerne tydde til angrepille dagen etter i stedet for. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Uten at jeg egentlig vet så vil jeg gjette at det er på grunn av risikoen det utgjør for det gjenlevende fosteret. Sjangsen er større for at dette overlever jo senere inngrepet gjøres.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Nei dette synes jeg blir helt feil, på lik linje og ta abort for det er feil kjønn. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Så hvis du, jeg, og noen andre du har snakket med har hatt lette tvillingsvangerskap, så motbeviser det at de fleste tvillingsvangerskap er tøffe?
Ekstrem svangerskapskvalme forekommer også hyppigere hos tvillinggravide enn hos andre.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-02-14 kl 12:11. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
maler
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg reagerer vel generelt på uttrykk som fjerner oss fra den handlingen vi begår. "Abort" synes jeg er greit, for det er et ord vi alle har et forhold til og som alle vet hva innebærer. "Fosterdrap" har et element av ulovlighet over seg og blir hovedsaklig brukt i forbindelse med propaganda, jeg synes det er et uttrykk som passer bedre på det som foregår enkelte steder i krig, at man faktisk dreper barn i mors liv som en krigshandling. "Selektiv abort" synes jeg er et uttrykk som fungerer helt greit på å gå inn og avslutte halvparten av et svangerskap om man kan si det sånn. "Fosterreduksjon" er i og for seg et greit uttrykk, men det skaper avstand til at det faktisk er snakk om å abortere en tvilling synes jeg. Det får et element av å bare jenke det til litt så det passer.
|
|
|
#106 |
|
can-jur
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg har tenkt mye på dette og jo mer jeg tenker, jo mer feil synes jeg det blir.
|
|
|
|
#107 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg tenkte også at dette må da være en relativt marginal problemstilling.
|
|
|
|
#108 |
|
maler
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Bittelitt fakta:
|
|
|
#109 |
|
Leser
|
Det skjønner jeg og er enig i.
|
|
|
#110 |
|
maler
|
Hvis du bytter ut "forhindre" med "redusere risikoen for" så stemmer det du skriver. Det er ikke 100%. Men ja.
|
|
|
#111 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Med mindre man veier 80 kilo - da får man bare få ungen, samme hvor gode grunner det er til å la være? |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Leser
|
Nå nevner jo Katta flere metoder som kan benyttes, så jeg kan ikke se at vekten er direkte relevant? Feks nevner hun jo muligheten til å sette inn spiral.
Jeg synes jo at både for barnet sin del og moren sin del, er det uheldig med uønskete svangerskap som må gjennomføres. Jeg ønsker ikke å at man skal få en anti-abort-lov, men jeg synes at man bør bestrebe seg på at flest mulig som ikke ønsker seg barn, og som er gravide får avbrutt svangerskapet så tidlig som mulig. Jeg tror ikke at man vil få veldig mange "panikkaborter" hvis man (som samfunn) prøver å skyve grensen for svangerskapsavbrudd nedover (i forhold til antall uker graviditet).
|
|
|
#113 |
|
Har diplom
Jeg syns det er relevant så lenge det ikke er like tilgjengelig. Man må til legen for å skaffe resept, eller man må til legen for å sette inn spiral. Jo større terskel, jo lettere er det å tenke "Det går sikkert bra denne gangen også". Helt til det ikke gjør det lenger. Tror jeg. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Har diplom
Kanskje ikke så veldig mange panikkaborter, men jeg tror også at det er viktig at den som gjennomfører inngrepet føler at hun har fått god nok tid på seg. Jo sikrere man er i beslutningen, jo lettere er det å forholde seg til det etterpå, og være trygg på at man tok det riktige valget. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Leser
|
Du må til legen for å utføre en utskrapning også?
Jeg vil jo påstå at nødprevensjon ("angrepillen") er lettere tilgjengelig en utskrapning. Dette er jo en av grunnene til at jeg mener at dette vil oppleves bedre for de som kan forhindre uønsket svangerskap på den måten (selv om det ikke gjelder or alle)
|
|
|
#116 |
|
Har diplom
Ja, klart man må til legen for en utskraping. Eller for en medisinsk abort. Eller for å føde. Men da er graviditeten allerede et faktum. Jeg snakker om før man blir gravid. Da er det lett å tenke at "det går sikkert fint". Men plutselig gjør det ikke det. Derfor mener jeg at angrepillen må være like lett tilgjengelig for alle dersom man skal bruke det som et ankepunkt for å innskrenke abortrettigheter. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Men det vil jo ramme en god del av de mest sårbare dersom man setter en grense på færre uker enn det som gjøres nå. Det er jo ikke uvanlig at tenåringer nekter å innse det som skjer eller er livredde for at foreldrene skal finne det ut. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg har tenkt litt og hørt med Nettverket mitt (som er ganske stort
|
|
|
#119 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig.
|
|
|
#120 |
|
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?At debatter kommer i kjølvannet av hverandre er ikke unaturlig. Det gjelder på alle sider i debatter og nå popper det opp saker som omhandler abort vinklet fra alle sider. |
|
|
|
![]() |
|
|