|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
maler
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg reagerer ganske kraftig på ord som "fosterreduksjon" fordi det distanserer oss fra den handlingen som egentlig utføres.
|
|
|
#82 |
|
En som trener
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Men altså ... Burde man ikke da også kalle abort "fosterdrap"? For selv om metodene er forskjellige, så er jo resultatet det samme, man dreper det gryende liv. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Leser
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Jeg er ikke enig, eller jeg kan være enig, men det fordrer at man behandler "vanlig abort" på samme måte, det vil si bruker samme terminologien. Jeg vil si at handlingene er helt likestilte, uavhengig om det er et svangerskap med ett barn eller flere barn. (NB! Når jeg diskuterer så tenker jeg uavhengig av medisinske former. Jeg mener at der det er kvinner som har seks levedyktige fostre er en helt annen - og medisinsk - skål)
|
|
|
#84 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Når slike saker dukkar opp kjenner eg på at eg synest det er problematisk å gjere debatten om abort (og også reservasjonsrett og dei fleste andre verdisaker) til polariserte prinsippsaker, med lite rom for grånyanser, tvil og filosofiske betraktningar. Vanlegvis er eg veldig prinsippiell abortlovforsvarar, men akkurat no kjenner eg meg litt som ein nyttig idiot. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
maler
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?"Angrepillen" eller nødprevensjon som man foretrekker å kalle det fra medisinsk hold er ingen abortpille. Den virker hovedsaklig gjennom å forsinke eggløsning, altså samme virkning som en vanlig p-pille. Det burde derfor være greit også for de som er motstandere av abort.
|
|
|
#86 |
|
Ringskrømt
|
Det der har jeg tenkt mye på. Jeg har ganske mange i min omgangskrets (og familie) som har tatt abort både en og to ganger, og en av disse jeg kjenner ble altså gravid med nr. 3, men bestemte seg tidlig for at nei, vi har nok med de vi har og valgte altså å fjerne fosteret. Så ble de gravid på nytt ikke så veldig lenge etterpå og valgte å beholde barnet. Jeg hadde jo grublet meg ihjel om barnet som skulle vært i mellom der, og ikke klart å se på det nye barnet uten å tenke på det som ikke fikk muligheten. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Ringskrømt
|
Driver dere og omdefinerer nå? |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Elsker gamlis- godis
Som Katta sier, så er dette prevensjon. Den funker som p- piller, høyere dose hormonener som utsetter eggløsning. Det betyr at dersom man har sex når man faktisk har eggløsning, har denne pillen ingen effekt. Ei heller om egget er befruktet. I tillegg funker den ikke/ dårlig på kvinner over 75 kg. Så dette kan ikke sammenlignes overhode.
|
|
|
#89 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Funker ikke angrepillen om man har/nettopp har hatt eggløsning??
|
|
|
#90 |
|
Har bakt søte kaker
|
Nei, det gjør den ikke. Leste akkurat om det og dersom egget allerede er befruktet når man tar pillen er det en sjanse for at det vil feste seg. Det er ikke gjort kontrollerte undersøkelser, men man anslår at 1-2% av kvinnene som har brukt befruktningshindrende middel etter samleiet, blir gravide.
|
|
|
#91 |
|
Elsker gamlis- godis
Nei, den hindrer ikke en sædcelle og er egg i å møtes/ feste seg. Det utsetter eggløsningen. Dersom eggl er i gang og man har sex, nytter det lite med den pilla. Derfor er begrepet "angrepille" svært misvisende.
|
|
|
#92 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jaja, der lærte jeg noe nytt. Ikke en akutt aktuell problestilling, altså, men greit å vite, må jeg si!
|
|
|
#93 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?I tilfelle noen lurte: usikker sex er fremdeles usikker - "angrepille" reduserer bare risikoen for graviditet noe. Hvis du ikke veier over 80 kg.
|
|
|
#94 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Katta: Jeg ser det du sier om at fosterreduksjon vil oppfattes som svært forskjellig for den som utfører inngrepet. Det er selvsagt et relevant element, men for meg (som er litt "konsekvensetisk" av meg) så er det i og for seg skitt det samme hvilken metode man bruker, så lenge resultatet er at fosteret dør.
|
|
|
#95 |
|
kamerat
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Virker de ikke om du veier over 80 kg?
|
|
|
#96 |
|
Yes, we can!!
|
Satser og satser - det er vel mest aktuelt for de fleste når det de har satset på svikter?
|
|
|
#98 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Niks, nesten ikke.
|
|
|
#99 |
|
lettere utlada
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg klarer nok ikke å ta et standpunkt ved å utelate følelsene her.
|
|
|
#100 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nå er jeg redd du overvurderer folk.
|
![]() |
|
|