|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Den juristen som jeg snakket med, sa i hvertfall at før uke 12 er jusen egentlig helt grei og lite kontroversiell. Det er selvbestemt abort før uke 12, så det hadde vært kontroversielt om det ikke var lov med fosterreduksjon.
|
|
|
#122 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Jeg skjønner juristens ressonement, men samtidig så har man vel ikke fritt valg på hvilke prosedyrer man kan få utført og jeg lurer også på om lov om svangerskapsavbrudd (som omhandler svangerskapsavbrudd, noe det ikke er snakk om når man ikke avbryter svangerskap) bare kan tolkes slik din jurist hevder. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#124 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Retten er basert på svangerskapsavbrudd og ikke retten til å bestemme antall foster man vil bære fram. Jeg ser for meg at det må en ganske grundig presisering til og reformuleringer av innledende lovtekst. Ikke en liten sak i grunnen. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Mother of Dragons
|
Det må en presisering til ja, men det er etter det jeg har forstått juridisk sett logisk og riktig å videreføre lovverket som er nå, til at det skal være tillatt. Det er mer inkonsekvent å forby det.
|
|
|
#126 |
|
maler
|
Jeg ser den samtidig som det er en grunn til at man egentlig ikke gjør tidlige ultralydundersøkelser i dette landet. Seleksjon er problematisk. Dette er et godt stykke forbi å bestemme over egen kropp og om man vil gå gjennom et svangerskap, man ønsker å bestemme hva slags svangerskap og med hvilket barn.
|
|
|
#127 |
|
Mother of Dragons
|
Men at det er mer påkjenning for de fleste leger å utføre det er jo irrelevant? Det hadde vært uaktuelt for meg å utføre også, men det har ikke noe med saken å gjøre.
|
|
|
#128 |
|
maler
|
Ja, jeg er enig i at det er irrelevant. Jeg bare rydder i toppetasjen. Men "det føles feil" er av og til grunn god nok for å stoppe opp og finne ut hva det er som egentlig gjør at det føles helt feil. Og etter opprydningsaksjonen i mitt hode har "helt feil" to dimensjoner.
|
|
|
#129 |
|
En som trener
|
Er det ikke lov med reduksjon uansett antall? (F.eks. hvis en Pergotime-kur går over styr) |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Søt og rar
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg synes det er fælt å tenke på at dette er noe som blir gjort. Det skar litt i magen da jeg hørte om det på vei til jobb i går,
|
|
|
#131 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og denne tråden er et glimrende eksempel på at det har fungert uventet godt. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kvar finn du eksempel på det i denne tråden? |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Leser
|
Du mener at denne tråden er et eksempel på at flere konkluderer med at abort er umoralsk uansett?
|
![]() |
|
|