Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-14, 00:33   #121
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Sammenligning med grunnbeløpet er relevant ja. Men jeg mener at det å være avhengig av foreldre er relativt. Hva slags krav har man?

Gammel 12-02-14, 08:27   #122
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politikere i Høyre, Frp og Arbeiderpartiet ønsker skoleuniformer i drammensskolen

Studenter er eneste gruppe i Norge som defineres som "fattige" med utgangspunkt i OECD sin måte å måle fattigdom på.

Sist redigert av Lisa : 12-02-14 kl 12:36.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 09:14   #123
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

BI er ikke representativ for det gjengse universitetsmiljø, for å si det slik.

Jeg har gått på BI og kan også fortelle at studentmassen er adskillig mer sammensatt enn hva man liker å fremstille det som. Jeg har også studert på Blindern, og vil påstå at miljøet der kan fremstå som like homogent som BI, bare med en annen stilsans.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 09:19   #124
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva slags krav har man?

Hvis man mener man skal ha det akkurat likt som da man bodde hjemme, så mener jeg kravene er feil. Da har noe gått litt feil på veien. Jeg ble sendt til Trondheim med klare formaninger om budsjett, fordele hver måned, leve sparsommelig samt arvegods på lasset. Det var sånn det var å være student. God råd ville man få senere i livet. Utdanningen skulle sørge for det. Det ble forventet at jeg hadde sommerjobb fra jeg startet på vgs. Bøker betalte jeg selv. Da kom jeg fra en familie som ikke hadde dårlig råd, men der selvstendighet og å bidra sto sterkt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 10:06   #125
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har gått på BI og kan også fortelle at studentmassen er adskillig mer sammensatt enn hva man liker å fremstille det som. Jeg har også studert på Blindern, og vil påstå at miljøet der kan fremstå som like homogent som BI, bare med en annen stilsans.

Selvsagt er det mange forskjellige folk på alle steder, inkludert BI. Jeg snakker om hovedinntrykket.

Og det er vel nettopp stilsansen det er snakk om.

Andelen "typiske pappagutter" var definitivt høyere på marin teknikk enn på geografi, og andelen fjellbukser var høyere på geografi enn på marin, selv om det fantes alle slags studenter begge steder.

Sist redigert av My : 12-02-14 kl 10:18.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 10:10   #126
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig få av studentene våre har bil eller bruker CG-jakke. Her har "alle" sykkel og allværsjakke i stedet. Jeg opplever studentene i Trondheim som forholdsvis nøkterne og vant til å klare seg på et begrenset budsjett.

De ler også godt av elevene fra videregående, som vi innimellom har på besøk, som rynker på nesa av baguetter med feil pålegg og holder på å dø på seg hvis vi ber dem om å gå fra A til B og det er en distanse på mer enn halvannen kilometer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 10:28   #127
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Veldig få av studentene våre har bil eller bruker CG-jakke. Her har "alle" sykkel og allværsjakke i stedet. Jeg opplever studentene i Trondheim som forholdsvis nøkterne og vant til å klare seg på et begrenset budsjett.

De ler også godt av elevene fra videregående, som vi innimellom har på besøk, som rynker på nesa av baguetter med feil pålegg og holder på å dø på seg hvis vi ber dem om å gå fra A til B og det er en distanse på mer enn halvannen kilometer.

Men altså, en del av de allværsjakkene som går rundt på gløs koster fort like mye som en CG-jakke, og en del av syklene koster det samme som en liten bruktbil (ok, nesten da ). Så som Tallulah sier dreier det seg ofte like mye om en annen stilsans. Men du har kanskje rett i at det er relativt lite å se til det som regnes som "merkeklær" på NTNU, selv om det ikke trenger å bety at klærne er så mye billigere av den grunn. Men man kan vel slå fast med rimelig god sikkerhet at din sosiale status i NTNU-miljøet har svært liten sammenheng med prislappen på klærne du har på deg.

Gammel 12-02-14, 10:28   #128
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at ganske mange studiesteder har "uniformer", men at hva uniformen er vil variere en del. Jeg studerte på NHH, men gikk et semester på HF i Bergen ved siden av. Jeg husker at de som jeg gikk på HF sammen med lurte på om jeg ikke syntes uniformeringen på NHH var litt plagsom. Jeg ba dem ta en litt titt rundt i HF-kantina der vi satt og svarte at uniformeringen nesten var større der enn på NHH, men at det var en helt annen "uniform".

Og selvfølgelig vil det på alle studiesteder være noen som kler seg helt annerledes enn flertallet.

Gammel 12-02-14, 10:51   #129
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men altså, en del av de allværsjakkene som går rundt på gløs koster fort like mye som en CG-jakke, og en del av syklene koster det samme som en liten bruktbil (ok, nesten da ).

Det er sant, men det er helt sosialt akseptabelt å bruke den samme allværsjakka alle fem studieårene, så det jevner seg ut på sikt for en del. (En av studentene mine gjorde et poeng av å kjøpe ny ytterjakke for den første lønnen sin, for da hadde hun brukt den samme Bergans-jakken hver dag i fem år, i åtte av årets måneder.)

Sitat:

Men man kan vel slå fast med rimelig god sikkerhet at din sosiale status i NTNU-miljøet har svært liten sammenheng med prislappen på klærne du har på deg.

Gammel 12-02-14, 10:53   #130
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker at ganske mange studiesteder har "uniformer", men at hva uniformen er vil variere en del. Jeg studerte på NHH, men gikk et semester på HF i Bergen ved siden av. Jeg husker at de som jeg gikk på HF sammen med lurte på om jeg ikke syntes uniformeringen på NHH var litt plagsom. Jeg ba dem ta en litt titt rundt i HF-kantina der vi satt og svarte at uniformeringen nesten var større der enn på NHH, men at det var en helt annen "uniform".

Der jeg studerte var det en sterk overvekt av lange frakker, Dr Martens-boots og fillete dongeribukser, mener jeg å huske. Det var i alle fall det folk gikk med, hvis man var opptatt av å ha en egen stil og skille seg ut fra de konforme.

Gammel 12-02-14, 10:54   #131
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant, men det er helt sosialt akseptabelt å bruke den samme allværsjakka alle fem studieårene, så det jevner seg ut på sikt for en del.

De fleste på BI bruker også Canada Goosen sin alle 3-6 åra de går der altså. Minst.

Hvis man skal se på moteutvikling så skjer det ting fortere på allværsjakkefronten enn på BI-stil-fronten. Der ser de temmelig like ut, år etter år etter år.

Gammel 12-02-14, 10:56   #132
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De fleste på BI bruker også Canada Goosen sin alle 3-6 åra de går der altså. Minst.

Jeg tok egentlig det for gitt også altså.

Gammel 12-02-14, 11:01   #133
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tok egentlig det for gitt også altså.

Jupp. Regnet med det.

Gammel 12-02-14, 21:52   #134
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnen min har gått på både BI og NTNU, helt uten Canada Goose og på lavt budsjett. Han hadde ikke særlig lyst på de der tynne boblejakkene de gikk med på BI, sånne i prins Charles-hestestil eller hva jeg skal kalle det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 21:57   #135
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Prins Charles-hestestil"
Takk for at du satte ord på det!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-14, 22:19   #136
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

"Prins Charles-hestestil"!

Gammel 12-02-14, 22:21   #137
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ser for meg jakka utfra den beskrivelsen, ja!

Gammel 13-02-14, 01:07   #138
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvis dere googler "polo quilted jacket" og trykker på IMAGE så kan man få mye bedre assosiasjoner til den jakken en Prins Charles altså. De har blitt riktig så mainstream og trendy.

Gammel 13-02-14, 06:46   #139
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

:testing testing: Hmmmm ... Nope. Fortsatt samme inntrykk, gitt.

Gammel 13-02-14, 07:36   #140
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:testing testing: Hmmmm ... Nope. Fortsatt samme inntrykk, gitt.

Samme her. Og jeg vet at den er (eller evt har vært) mainstream og trendy, altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.