|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Ad astra
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om spørsmålet i hovedinnlegget - i utgangspunktet synes jeg det er i overkant å forutsette at alle har en slik spiller, evt får ha med en slik spiller i skolesammenheng, men de siste skoleårene har gjort meg noe mer "rund" i kantene hva gjelder hva som er akseptert og ikke...Da Vesla gikk på stor skole i byen (type fulle klasser, parallelklasser osv), var skolen nesten litt i overkant opptatt av at det aldri skulle komme forespørsler til foreldre om noe som helst som kunne medføre at noen følte seg utenfor, ikke hadde råd osv....Som klassekontakt sørget jeg for å utnytte "stillingen" til å samle inn/donere en del K&H utstyr, fruktsalater enkelte fredager og lignende - og begrunnet det med at som klassekontakt hadde jeg "lov".
![]() |
#123 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Dette ble jo en veldig morsom tråd, utgangspunktet til tross.
![]() |
#124 |
Ad astra
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Men prinsipielt mener jeg at man ikke skal sette noen i en vanskelig situasjon med denne typen forespørsler. Da får heller skolen sørge for å ha tilgjengelig utstyr for elevene.
![]() |
#126 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Sånn leirskolegreier, er det vanlig, eller er det helst i Osloskolene? Jeg har en femteklassing, men har ikke hørt noe om noen leirskole foreløpig. Nå ser jeg jo at opplegget i tråden her er et FAU-arrangement, men 1200,- kroner er jo helt hinsides!
![]() |
#127 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Det er jo flott hvis det fungerer sånn, Høst, men jeg vet ærlig talt ikke hvem jeg skulle spurt hvis jeg hadde vært i beit og ikke kunne eller ville kjøpe meg ut av det. Det hadde vært helt uaktuelt å spørre i klassen, i hvert fall, selv om jeg kjenner en del av dem godt etterhvert.
![]() |
#129 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Skolen vår har så langt vært eksemplarisk i forhold til gratisprinsippet, synes jeg. Det har kommet forslag om å ta med ti kroner til innsamlinger til veldedige formål dann og vann, i forbindelse med arrangementer, men også det med uten press og sporbarhet, og også FaU er veldig nøkterne. Foreldre oppfordres til å ta med et eller annet å spise til arrangementene, type buffé, og også innsamlingen til en enkel gave til kontaktlæreren som sluttet var veldig greit organisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg har tatt opp spørsmålet om arrangementer på foreldremøte en gang. Det var tydelig at det lå veldig i kortene at man som klassekontakt måtte arrangere det ene og det andre og at det ikke var vanlig å ta noen diskusjon på det. Det virket som om enkelte foreldre ble forbauset over at det kunne stilles spørsmål ved slikt. Det som er lett å se mange steder er at ting lett blir tradisjon. Har man laget et vellykket arrangement ett år blir det gjerne gjentatt og så glir man inn i tradisjon. Det går an å stille spørsmål ved de bestående tradisjonene. Man må ikke ha avslutning til jul som involverer foreldre. Man må ikke ha akedager, sommeravslutninger og andre klassearrangementer heller. Vennegrupper må man heller ikke. Det er mange som tror og føler at man må. For at arrangementer skal gi noe igjen for klassen er det viktig at det er noe foreldre ønsker å satse på og så får heller det som man bare gjør av gammel vane kuttes ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Ringskrømt
|
Ja, og det var dette jeg trodde eller innbilte meg at jeg kunne sette en stopper for som klassekontakt. Men nei, jeg var for tilbakeholden og tradisjonene stikker for dypt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
|
Kjipt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Prettiest mess ever seen
|
... mens her er det innsamling gjennom at barna arrangerer kafé (med foreldrebakte boller, så klart), så får de fin praktisk matteundervisning, og barna i [insert land] får overskuddet.
![]() |
#134 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sånn er skolene våre også. De formulerer seg slik at det ikke oppfattes som et krav, og slik at de som faktisk ikke har ved slipper å ha dårlig samvittighet for det. Og ang mat så står det at det blir mulighet for grilling på bålet, så de står fritt til å ta med hva de måtte ønske av mat.
![]() |
#135 |
etterpåklokest
|
Jeg ser den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Der har skolen vår mye å lære også, min jente har ofte vært en av de få uten foreldre på forestillinger og sånt fordi de har lagt dem til formiddagene når både jeg og mannen har vært på jobb! Det er jo grenser for hvor mye fri man skal ta seg pga. slike arrangementer også, i mitt tilfelle har det vært så og si umulig.
![]() |
#137 |
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg har i venninne som kom flyttende til Norge med barn i skolealder. Hun bad meg om en hjelp til oversikt over hva barna trenger for å ha omtrent det samme som andre barn i klassen. Jeg ble sjokkert over oversikten jeg noterte ned. Det er sannelig MYE og det er snakk om voldsomme summer om man skal handle inn alt sånt på en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Bedreviter
|
Vi går på Trondheimssvaret på skolen deres, åpenbart: det er aldri krav om penger, men SFO har foreldrekaffe én ettermiddag i måneden. Det arrangeres åpen dag på skolen, foreldrefrokoster, foreldrekaféer på alle trinn, og foreldrene oppfordres til å komme å høre på at ungene opptrer for resten av skolen kl. 9 på fredag både én og to ganger i semesteret (pr. barn, selvsagt). Ja, også ber man om frivillige til å drive SFO to dager i året, mens lærerstaben avvikler jule- og sommerlunsj. Ingen ting er selvsagt påkrevd, og ingen på skolen lar deg merke med at du ikke stiller opp, men ungene ønsker det jo så sterkt at det er helt underordnet om ikke lærerne og de SFO-ansatte forventer at man stiller opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg er også temmelig fleksibel, men det er jo grenser for hvor meg jeg skal sitte og jobbe kvelder for å bake pepperkaker og være voksenkontakt for skøyteturer. Og noen ganger GÅR det jo ikke, det er møter som ikke kan flyttes og deadlines som må holdes. Vi har heller ikke besteforeldre i nærheten, og det er et stort handicap sammenlignet med snittet av barna i klassen, ser jeg.
![]() |
#140 |
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har hatt mine barn i privat skole og "gratis" offentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|