Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-14, 10:22   #121
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dette "gratisskole"-konseptet man hører om...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg blir jo i harnisk når jeg får en-to dagers varsel om å sende syltetøyglass. "Tror de alle driver og spiser syltetøy i tide og utide, eller?"

Jeg ender med å måtte kaste rødbetene fra i fjor jul, nå som de nesten ble aktuelle sesongmessig igjen.

:i-landsdigresjon:

Gjenbruk er også en fin ting. Jeg sendte med lyslykten som var laget et år tidligere når minste skulle ha med syltetøyglass til luciafeiring. Tror faktisk det var han som hadde laget den tidligere også

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:25   #122
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker om spørsmålet i hovedinnlegget - i utgangspunktet synes jeg det er i overkant å forutsette at alle har en slik spiller, evt får ha med en slik spiller i skolesammenheng, men de siste skoleårene har gjort meg noe mer "rund" i kantene hva gjelder hva som er akseptert og ikke...Da Vesla gikk på stor skole i byen (type fulle klasser, parallelklasser osv), var skolen nesten litt i overkant opptatt av at det aldri skulle komme forespørsler til foreldre om noe som helst som kunne medføre at noen følte seg utenfor, ikke hadde råd osv....Som klassekontakt sørget jeg for å utnytte "stillingen" til å samle inn/donere en del K&H utstyr, fruktsalater enkelte fredager og lignende - og begrunnet det med at som klassekontakt hadde jeg "lov".

Der Vesla går nå på skole (relativt liten bygdeskole), forutsettes det at elevene har tilgang til data/internett hjemme, gjerne nettbrett/spillemaskin/bærbar for å ha med på skolen når de har "kosetimer", "skidagen" varer i en uke og innebærer tur på skøytebane/slalombakke/langrennsløype/akebakke med behov for tilhørende utstyr, sykkeltur hvor man åpenbart trenger sykkel samt maks 100 kr pr unge så de kunne kjøpe seg litt snacks på turen osv. Helt annet opplegg. Umiddeltbart når jeg oppdaget dette, slo "dette kan da ikke være greit for alle"-genet inn. Etterhvert har jeg imidlertid oppdaget at ikke bare kjenner lærerne elevene så godt at de vet hvem som trenger at noen har med et ekstra par skøyter eller noen pølser eller votter, også foreldrene/elevene imellom er det så lite og nært at man vet at ikke alle kan gjøre/ha alt - og så ordner man bare. Deler og låner bort og sender med ekstra stor matpakke for deling, en femtilapp ekstra eller lignende. Helt fantastisk, og helt greit. Foreldremøtene er preget av veldig mye ærlighet og åpenhet, type "Skal 6. klasse i slalombakken i vinter?" "Ja, vi har ialle fall ikke råd til å sende Ole på det, slalomskoene er for små og vi tar oss ikke råd til å kjøpe nye nå." "Ja men, kan ikke Ole låne Kari sine (to år eldre storesøster til klassekompis), hun bruker str så-og-så,men det går vel med noen lester i...."

Jeg var sånn etter første foreldremøte: og så ble jeg sånn:

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:26   #123
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette ble jo en veldig morsom tråd, utgangspunktet til tross. Vedkubber og ukeblader har vært problemer hos oss også, ja, men heldigvis spiser vi ganske mye sylteagurk og kaster glass ganske sjelden, så det er alltids et par tomme glass i skapet. Og nå har vi til og med en alminnelig papiravis som det går an å sende med de gangene det har vært aktuelt. (Morgenbladet egnet seg så dårlig til å finne passende saker og leserinnlegg til barneskolebruk.) Inntil videre, i alle fall, frem til jeg blir for lei av papirmengder og dårlig journalistikk til at jeg vil betale for det.

Gammel 06-03-14, 10:27   #124
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Men prinsipielt mener jeg at man ikke skal sette noen i en vanskelig situasjon med denne typen forespørsler. Da får heller skolen sørge for å ha tilgjengelig utstyr for elevene.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:30   #125
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fått lapp om at ungene må ta med et tomt soddspann (alternativt bøtte). Da skjønner man hvor man er i landet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:30   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn leirskolegreier, er det vanlig, eller er det helst i Osloskolene? Jeg har en femteklassing, men har ikke hørt noe om noen leirskole foreløpig. Nå ser jeg jo at opplegget i tråden her er et FAU-arrangement, men 1200,- kroner er jo helt hinsides!
Jeg er helt sikker på at skolen her vil ha gratis leirskole om det blir noe sånt. I hvert fall blir det nok ikke dyrt. Det vi har fått av innbetalings-krav, har vært klassekasse, julekalender og sånt og da bare en hundrings.

Gammel 06-03-14, 10:35   #127
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo flott hvis det fungerer sånn, Høst, men jeg vet ærlig talt ikke hvem jeg skulle spurt hvis jeg hadde vært i beit og ikke kunne eller ville kjøpe meg ut av det. Det hadde vært helt uaktuelt å spørre i klassen, i hvert fall, selv om jeg kjenner en del av dem godt etterhvert.

Ikke overraskende er vår skole temmelig lik Palmen sin. Det forventes ingeting av dyre aktiviteter og gadgets, men vintersportsutstyr tar man for en selvfølge at alle barn har her i Hemingland. Ellers er den største statusartikkelen tid, så det kommer irriterende mange forespørsler om å ha med foreldre på skøytebanen og skidag og pepperkakebaking og juleverksted og whatnot. Og høy fane på at årstidsgrupper og vennegrupper skal prioriteres hele barneskolen, helst.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:38   #128
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke det er noe leirskoleopplegg her heller, i stedet holder vi på med innsamlinger til dyr klassetur i sjette (altså neste år).

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:44   #129
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Skolen vår har så langt vært eksemplarisk i forhold til gratisprinsippet, synes jeg. Det har kommet forslag om å ta med ti kroner til innsamlinger til veldedige formål dann og vann, i forbindelse med arrangementer, men også det med uten press og sporbarhet, og også FaU er veldig nøkterne. Foreldre oppfordres til å ta med et eller annet å spise til arrangementene, type buffé, og også innsamlingen til en enkel gave til kontaktlæreren som sluttet var veldig greit organisert.

Skolen vår har utedag hver uke, men som jeg har sagt før er det ofte det blir avlyst eller veldig kortvarig, fordi ikke alle barna er kledd for å være ute i alt slags vær. Da er det ikke mangel på vedkubber og sammenleggbare grillspyd som er greia, men mangel på vintersko, ullgenser og regntøy. Vet ikke helt hva man kan gjøre med sånt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:46   #130
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tatt opp spørsmålet om arrangementer på foreldremøte en gang. Det var tydelig at det lå veldig i kortene at man som klassekontakt måtte arrangere det ene og det andre og at det ikke var vanlig å ta noen diskusjon på det. Det virket som om enkelte foreldre ble forbauset over at det kunne stilles spørsmål ved slikt. Det som er lett å se mange steder er at ting lett blir tradisjon. Har man laget et vellykket arrangement ett år blir det gjerne gjentatt og så glir man inn i tradisjon. Det går an å stille spørsmål ved de bestående tradisjonene. Man må ikke ha avslutning til jul som involverer foreldre. Man må ikke ha akedager, sommeravslutninger og andre klassearrangementer heller. Vennegrupper må man heller ikke. Det er mange som tror og føler at man må. For at arrangementer skal gi noe igjen for klassen er det viktig at det er noe foreldre ønsker å satse på og så får heller det som man bare gjør av gammel vane kuttes ut.

Gammel 06-03-14, 10:48   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har tatt opp spørsmålet om arrangementer på foreldremøte en gang. Det var tydelig at det lå veldig i kortene at man som klassekontakt måtte arrangere det ene og det andre og at det ikke var vanlig å ta noen diskusjon på det. Det virket som om enkelte foreldre ble forbauset over at det kunne stilles spørsmål ved slikt. Det som er lett å se mange steder er at ting lett blir tradisjon. Har man laget et vellykket arrangement ett år blir det gjerne gjentatt og så glir man inn i tradisjon. Det går an å stille spørsmål ved de bestående tradisjonene. Man må ikke ha avslutning til jul som involverer foreldre. Man må ikke ha akedager, sommeravslutninger og andre klassearrangementer heller. Vennegrupper må man heller ikke. Det er mange som tror og føler at man må. For at arrangementer skal gi noe igjen for klassen er det viktig at det er noe foreldre ønsker å satse på og så får heller det som man bare gjør av gammel vane kuttes ut.

Ja, og det var dette jeg trodde eller innbilte meg at jeg kunne sette en stopper for som klassekontakt. Men nei, jeg var for tilbakeholden og tradisjonene stikker for dypt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 10:53   #132
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, og det var dette jeg trodde eller innbilte meg at jeg kunne sette en stopper for som klassekontakt. Men nei, jeg var for tilbakeholden og tradisjonene stikker for dypt.

Kjipt..

Vi fikk høre at vi MÅ jo ha julefrokost.
Jaha? Hvem vi? Hvem må? Hvorfor må vi?
Og jeg har en tendens til å bli ganske provosert når folk bagatelliserer det at det for enkelte er vanskelig å stille på et arrangement kl 8.30 midt i uka. Eventuelt å sende storslekta si på sånt om man ikke kan selv.
Ikke alle synes en frokost er verd å bruke en feriedag på, men velger det likevel hvis man ser at barnet sitt blir veldig lei seg over å alltid være den som ikke får foreldre eller andre med seg på slike arrangementer.

Gammel 06-03-14, 10:53   #133
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Skolen vår har så langt vært eksemplarisk i forhold til gratisprinsippet, synes jeg. Det har kommet forslag om å ta med ti kroner til innsamlinger til veldedige formål dann og vann, i forbindelse med arrangementer, men også det med uten press og sporbarhet, og også FaU er veldig nøkterne. Foreldre oppfordres til å ta med et eller annet å spise til arrangementene, type buffé, og også innsamlingen til en enkel gave til kontaktlæreren som sluttet var veldig greit organisert.

Skolen vår har utedag hver uke, men som jeg har sagt før er det ofte det blir avlyst eller veldig kortvarig, fordi ikke alle barna er kledd for å være ute i alt slags vær. Da er det ikke mangel på vedkubber og sammenleggbare grillspyd som er greia, men mangel på vintersko, ullgenser og regntøy. Vet ikke helt hva man kan gjøre med sånt.

... mens her er det innsamling gjennom at barna arrangerer kafé (med foreldrebakte boller, så klart), så får de fin praktisk matteundervisning, og barna i [insert land] får overskuddet.

Det er selvsagt en fin måte å gjøre det på, men igjen blir det skikkelig kjipt å være barnet med foreldre som faktisk må jobbe fra 9 til 11 en allminnelig torsdag.

- No. 4 -
Gammel 06-03-14, 10:58   #134
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Skolen vår er veldig rund i kantene på sånt. Når det er tur, står det "ta med pølser til grilling om du vil" og "Da som har, kan ta med en vedkubbe".

Sånn er skolene våre også. De formulerer seg slik at det ikke oppfattes som et krav, og slik at de som faktisk ikke har ved slipper å ha dårlig samvittighet for det. Og ang mat så står det at det blir mulighet for grilling på bålet, så de står fritt til å ta med hva de måtte ønske av mat.

På noen turer har det også stått at de som har lyst kan ta med fiskestang, men aldri noen tvang. Turer legges opp til forskjellige aktiviteter, og barna får selv velge hva de gjør.

Vi har vel pr i dag ikke opplevd noen krav om hverken penger til skolen, eller innkjøp av utstyr som skolen krever. Det eneste er vel at vi måtte kjøpe inn en sovepose og noe ekstra klær til leirskolen, men dette var jo utstyr vi strengt tatt burde ha i hus, så det var bare et spark i baken da utstyrslista kom.

Vi får årlig en forespørsel om gevinster til 17. Mai og til en "markedsdag" skolen arrangerer. Det er overhodet ikke noe krav, og ordlyden går på om man har noe liggende som man kan avse. Aldri spørsmål om å kjøpe inn, og jeg har så langt ikke fått inntrykk av at noen føler seg presset til å bidra heller.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 11:00   #135
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

... mens her er det innsamling gjennom at barna arrangerer kafé (med foreldrebakte boller, så klart), så får de fin praktisk matteundervisning, og barna i [insert land] får overskuddet.

Det er selvsagt en fin måte å gjøre det på, men igjen blir det skikkelig kjipt å være barnet med foreldre som faktisk må jobbe fra 9 til 11 en allminnelig torsdag.

Jeg ser den.

Skolen vår inviterer heller ikke foreldre til ting i arbeidstida, med unntak av foreldresamtalene. (Og også de kan du få utenom ordinær arbeidstid, om det kniper.) Jeg har fleksibel arbeidstid i bøtter og spann, men har full forståelse for at det er trasig med ting som skal skje i arbeidstida di om man ikke har det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 11:05   #136
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der har skolen vår mye å lære også, min jente har ofte vært en av de få uten foreldre på forestillinger og sånt fordi de har lagt dem til formiddagene når både jeg og mannen har vært på jobb! Det er jo grenser for hvor mye fri man skal ta seg pga. slike arrangementer også, i mitt tilfelle har det vært så og si umulig.

Gammel 06-03-14, 11:09   #137
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har i venninne som kom flyttende til Norge med barn i skolealder. Hun bad meg om en hjelp til oversikt over hva barna trenger for å ha omtrent det samme som andre barn i klassen. Jeg ble sjokkert over oversikten jeg noterte ned. Det er sannelig MYE og det er snakk om voldsomme summer om man skal handle inn alt sånt på en gang.
Sovepose, liggeunderlag, tursekk, sitteplate, termos, ski, skøyter, sykkel, hjelm, osv i det uendelige.

Og så kommer spørsmålene om hva som egentlig er vitsen med å sove i en sovepose i en gapahuk og hvorfor det er så om å gjøre å gå på skiturer med tung sekk. Hva er vitsen liksom?

Gammel 06-03-14, 11:31   #138
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke overraskende er vår skole temmelig lik Palmen sin. Det forventes ingeting av dyre aktiviteter og gadgets, men vintersportsutstyr tar man for en selvfølge at alle barn har her i Hemingland. Ellers er den største statusartikkelen tid, så det kommer irriterende mange forespørsler om å ha med foreldre på skøytebanen og skidag og pepperkakebaking og juleverksted og whatnot. Og høy fane på at årstidsgrupper og vennegrupper skal prioriteres hele barneskolen, helst.

Vi går på Trondheimssvaret på skolen deres, åpenbart: det er aldri krav om penger, men SFO har foreldrekaffe én ettermiddag i måneden. Det arrangeres åpen dag på skolen, foreldrefrokoster, foreldrekaféer på alle trinn, og foreldrene oppfordres til å komme å høre på at ungene opptrer for resten av skolen kl. 9 på fredag både én og to ganger i semesteret (pr. barn, selvsagt). Ja, også ber man om frivillige til å drive SFO to dager i året, mens lærerstaben avvikler jule- og sommerlunsj. Ingen ting er selvsagt påkrevd, og ingen på skolen lar deg merke med at du ikke stiller opp, men ungene ønsker det jo så sterkt at det er helt underordnet om ikke lærerne og de SFO-ansatte forventer at man stiller opp.

Frøkna var helt knust før jul, da jeg sa nei til å stille opp tredje fredags formiddag på rad i desember, og verken faren eller jeg kunne høre henne synge i skolegården. (Hun ringte da min mor, som kom og hørte på henne i stedet.)

Vi har svært fleksibel arbeidstid, både Teomannen og jeg, så det er nesten alltid mulig å ta seg fri når det er en sjelden gang, men når det blir slike mengder, så blir det vanskelig fordi vi faktisk har en jobb som bør gjøres, om vi kan flekse aldri så mye.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 11:48   #139
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er også temmelig fleksibel, men det er jo grenser for hvor meg jeg skal sitte og jobbe kvelder for å bake pepperkaker og være voksenkontakt for skøyteturer. Og noen ganger GÅR det jo ikke, det er møter som ikke kan flyttes og deadlines som må holdes. Vi har heller ikke besteforeldre i nærheten, og det er et stort handicap sammenlignet med snittet av barna i klassen, ser jeg.

- No. 4 -
Gammel 06-03-14, 13:29   #140
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har hatt mine barn i privat skole og "gratis" offentlig.
På den private betalte vi for skolen og det var det. Det første halve året på den offentlige var det hele tiden noe som skulle kjøpes eller samles inn penger til! Det ble nesten like dyrt å gå på den gratise skolen som på den offentlige. Spesielt eller det i den siste tiden skal samles inn penger til all slags katastrofer og uhell.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.