Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-14, 10:48   #121
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mente heller ikke at barnevernet har gjort noe feil, altså. Det jeg mente, var at det - ut fra det som kommer frem i media - var feil av skolen å melde saken til barnevernet, men grunnen til at dette var feil, var at de gjorde det på feil grunnlag. Ikke at det var feil fordi det å bli meldt til barnevernet er ubehagelig. Og det er klart det er hårreisende dersom en barnevernsmelding faktisk blir brukt som "straff" (eller som virkemiddel i en konflikt), men man skal ha tungen rett i munnen når man formidler dette i media, fordi det allerede er såpass vanlig å oppfatte en bekymringsmelding til barnevernet som noe i retning av en straff.

Ja, men jeg syns altså at media har greid å formidle nettopp dette. Med forbehold om at jeg ikke har sett dokumentaren. Hvordan det formidles der vet jeg ingenting om.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 10:54   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se for deg Hellskog/berg se dypt inn i kamera mens han messer med den konsiratoriske stemmen sin, på sitt aller verste.

(Jeg har utviklet helt allergi mot ham etter de "gravende" programmene de lagde for noen år siden. Særlig det om moderne kirker. )

Gammel 25-03-14, 11:05   #123
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så innslaget, og det var skolen jeg reagerte på. Overhodet ikke barnevernet. Jeg synes heller ikke at innslaget var spesielt negativt ladet til barnevernet, mens aggresjonen var rettet mot skolen.

Skolen gjør jo tre feil:
1) gir ikke gutten tilpasset opplæring (som han har krav på)
2) straffer ham for å ha gjort for mye lekser
3) når foreldrene ikke slutter å mase så sender de bekymringsmelding til barnevernet. Og når barnevernet går gjennom saken så er eneste grunn til bekymringsmeldingen at det er en konflikt mellom skolen og foreldrene på grunn av mangel på tilpasset opplæring (dette er innslaget ganske så klar på at er barnevernets konklusjon). Barnevernet tilbyr seg så å gå i dialog med skolen for å få tilpasset opplæring til gutten.

Gammel 25-03-14, 22:18   #124
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ordføreren beklager.
Han beklager at foreldrene følte dette belastende.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 22:20   #125
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Han fossror nå, men whatever som kan føre fram for gutten.

Gammel 25-03-14, 22:33   #126
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barn som er sterke skolefaglie har vel like så stor rett som barn som strever til å få en tilpasset opplæring. Men kan så levende forestille meg skolens reaksjoner på den type krav om opplæring. En må nesten ha bodd noe over tid på en slik liten plass tror jeg for å forstå dynamikken i et lite bygdesamfunn. Og hvor lett man påvirker hverandre. I både positiv og negativ retning.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-14, 23:50   #127
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ordføreren beklager.
Han beklager at foreldrene følte dette belastende.

Ah, den velkjente "Jeg beklager at du følte det du følte"-beklagelsen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 08:09   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har akkurat oppdatert facebookprofilen min med en konflikt jeg har gående med en ansatt, jeg har instagrammet vitnemålet til en student og skal nå twitre avslag på sommerjobb til et par stykker. Jeg er irritert på en nabo også, hvilken kanal skal jeg velge, montro? Eller jeg kan melde ham til barnevernet, kanskje?

Gammel 26-03-14, 08:48   #129
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig syns jeg det er noe stort tull at jeg ikke får informere alle foreldrene i barnehagen om hvilke barn som er under oppfølging av barnevernet, hvilke barn som har ulike diagnoser og trenger diverse medisiner...

Jepp, tror jeg setter meg ned og stiler et generelt brev, hvor jeg forteller alt om alle... Ja, kanskje like lurt å gi litt info om hver enkelt ansatt også, det er jo noen og enhver som har litt å stri med, som det er kjekt foreldrene vet om.

Så er det bare å beklage om de føler at dette kommer litt skeivt ut. Det er jo leit at de føler det slik.

Jepp.

Gammel 26-03-14, 09:07   #130
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du skal ta det på FB Inagh.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 09:25   #131
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, når flest på det viset.

Gammel 26-03-14, 10:13   #132
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser det likt som Zöe, det er jo ikke ukjent at uttalelser som "hvis man har alt sitt på det rene, har man ingen ting å frykte" kommer frem i bv-saker vi diskuterer? Mitt inntrykk er at folk her inne tar veldig lett på det, jo, man skal melde, men jeg kan likevel og til tross for mitt synspunkt at er man bekymret skal man melde, mene at det må være en forferdelig belastning for de det gjelder, og ikke noe man skal se lett på.

Fløyel. Det bildet. Fy søren, for en tulling! Mister trua!

Sist redigert av Skremmern : 26-03-14 kl 10:27.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 10:33   #133
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg luer på hvorfor i alle dager skolen ikke kunne tilrettelegge, jeg. Hvorfor det blir en stor sak ut av noe som - i allefall gjennom media - virker helt opplagt. Kunne han ikke bare utfordringer på sitt eget nivå, er ikke det en lovfestet rettighet? Dette har jo (i allefall i media) endret seg til å bli en sak om skole, politiker(e) og foreldre, i stedet for en sak om tilrettelagt opplæring.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-14, 16:07   #134
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Ja en kan jo lure... Jeg tror mye har med holdningen til læreren, rett og slett. Da vi i førsteklasse etterlyste tilrettelagte oppgaver for vår eldste, som kjedet vettet av seg i matematikktimen, fordi han lå godt foran de andre i klassen, fikk vi svaret jeg aldri vil glemme:

"Ta det helt med ro - han vil snart stagnere og komme på nivå med de andre..."

Så, om holdningen er at det er da bare å lene seg tilbake og la ungen stagnere, så er problemet løst, ja så trenger man jo ikke lage seg sjøl ekstra jobb med å tilrettelegge for en unge som ikke har hatt vett på å følge A4-løpet.

Gammel 26-03-14, 19:33   #135
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg luer på hvorfor i alle dager skolen ikke kunne tilrettelegge, jeg. Hvorfor det blir en stor sak ut av noe som - i allefall gjennom media - virker helt opplagt. Kunne han ikke bare utfordringer på sitt eget nivå, er ikke det en lovfestet rettighet? Dette har jo (i allefall i media) endret seg til å bli en sak om skole, politiker(e) og foreldre, i stedet for en sak om tilrettelagt opplæring.

Det kan jo skyldes uvitenhet eller uvilje, det er ikke godt å si. Kanskje var ikke kommunikasjonen på plass med foreldrene, så tok han ut en hevn på guttungen?

Det triste er jo at dette egentlig ikke er et engangstilfelle. Det er mange som sliter med å få gehør. Les denne oppfølgingsssaken som TV2-nyhetene har laget: http://www.tv2.no/2014/03/25/nyheter...2#.UzMdVI0d8uS

Gammel 26-03-14, 19:48   #136
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Min erfaring er at mange lærere er positive til å utfordre de sterkeste elevene, men det må skje da alle andre har fått alt de trenger. Ergo kommer aldri den dagen det blir tid til over til slikt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 08:34   #137
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg savner at skolene ansvarliggjøres mer. Både i Ares tilfelle og i de tilfellene det linkes til via artikkelen over er det bare foreldrenes argumenter som kommer frem. Skolen blir ikke stilt til veggs, de må ikke svare for seg.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 08:40   #138
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det triste er jo at dette egentlig ikke er et engangstilfelle. Det er mange som sliter med å få gehør. Les denne oppfølgingsssaken som TV2-nyhetene har laget: http://www.tv2.no/2014/03/25/nyheter...2#.UzMdVI0d8uS

Det de sier i den artikkelen er veldig viktig, synes jeg. Det er rett og slett ikke sant at de godt over snittet begavede barna uten videre klarer seg fint uten noen tilpasning.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 08:42   #139
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg savner at skolene ansvarliggjøres mer. Både i Ares tilfelle og i de tilfellene det linkes til via artikkelen over er det bare foreldrenes argumenter som kommer frem. Skolen blir ikke stilt til veggs, de må ikke svare for seg.

Jeg vil tro at skolen(e) ikke kan svare for seg i en slik sak? De er bundet av taushetsplikten, ikke bare overfor det barnet som er i media, men også de andre barna i klassen/på skolen.

Forøvrig så er jeg ikke med på at det ikke tilrettelegges i norsk skole, på generell basis. I den grad tilretteleggingen er dårlig, og det er den i mange tilfeller, så rammer den hovedsaklig de svakeste elevene - og de som er midt på treeet. Det er bare det at den offentlige debatten får oss til å tro at det er omvendt. Nå har jeg jobbet mange år i videregående skole, så jeg er sikker på at jeg har rett. Skolen fucker opp skolegangen for mange elever, og jeg er provosert på ukentlig basis over dette. Jeg er dog ikke med på at "alle" får tilfettelegging - bare ikke de sterkeste elevene. Alle lærere vet hvor utrolig mye enklere det er å tilrettelegge for skoleflinke elever enn å tilrettelegge for elever med svak progresjon, og det blir gjort. Jeg har egne unger fordelt over hele grunnskolen for tiden, og jeg er som vanlig mest imponert over det som foregår på de laveste trinnene - samtidig som jeg, som vanlig, takker høyere makter for at ungene mine henger med. Blir man hektet av, da har man store problemer.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-14, 09:07   #140
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med deg, Darth. Det er veldig i vinden nå med alle de sterke elevene som ikke får et godt nok tilbud. Det kan helt sikkert stemme i noen tilfeller, men mitt inntrykk fra vg. er helt identisk med ditt og stemmer altså ikke overens med medias framstilling av saken. Jeg tror likevel det kanskje er lettere for oss lærere i vg. å tilrettelegge. For det første har vi, iallfall på studiespes. ikke så veldig mange av de aller svakeste og kan derfor legge undervisningen på et rimelig normalt/høyt nivå og tilrettelegge ekstra for de sterkeste. For det andre er det lettere å ha en dialog med elever som er 16-17 år enn med en åtteåring, slik at man i felleskap kan komme fram til en ordning der eleven f.eks jobber med en vanskeligere oppgave et par timer og så møtes vi igjen og snakker om det eller han får en skriftlig tilbakemelding.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.