|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Ja, men jeg syns altså at media har greid å formidle nettopp dette. Med forbehold om at jeg ikke har sett dokumentaren. Hvordan det formidles der vet jeg ingenting om.
![]() |
#122 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteSe for deg Hellskog/berg se dypt inn i kamera mens han messer med den konsiratoriske stemmen sin, på sitt aller verste.
![]() |
#123 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg så innslaget, og det var skolen jeg reagerte på. Overhodet ikke barnevernet. Jeg synes heller ikke at innslaget var spesielt negativt ladet til barnevernet, mens aggresjonen var rettet mot skolen.
![]() |
![]() |
#126 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteBarn som er sterke skolefaglie har vel like så stor rett som barn som strever til å få en tilpasset opplæring. Men kan så levende forestille meg skolens reaksjoner på den type krav om opplæring. En må nesten ha bodd noe over tid på en slik liten plass tror jeg for å forstå dynamikken i et lite bygdesamfunn. Og hvor lett man påvirker hverandre. I både positiv og negativ retning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Epikur
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg har akkurat oppdatert facebookprofilen min med en konflikt jeg har gående med en ansatt, jeg har instagrammet vitnemålet til en student og skal nå twitre avslag på sommerjobb til et par stykker.
![]() |
#129 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteEgentlig syns jeg det er noe stort tull at jeg ikke får informere alle foreldrene i barnehagen om hvilke barn som er under oppfølging av barnevernet, hvilke barn som har ulike diagnoser og trenger diverse medisiner...
![]() |
#132 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg leser det likt som Zöe, det er jo ikke ukjent at uttalelser som "hvis man har alt sitt på det rene, har man ingen ting å frykte" kommer frem i bv-saker vi diskuterer? Mitt inntrykk er at folk her inne tar veldig lett på det, jo, man skal melde, men jeg kan likevel og til tross for mitt synspunkt at er man bekymret skal man melde, mene at det må være en forferdelig belastning for de det gjelder, og ikke noe man skal se lett på.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 26-03-14 kl 10:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg luer på hvorfor i alle dager skolen ikke kunne tilrettelegge, jeg. Hvorfor det blir en stor sak ut av noe som - i allefall gjennom media - virker helt opplagt. Kunne han ikke bare utfordringer på sitt eget nivå, er ikke det en lovfestet rettighet? Dette har jo (i allefall i media) endret seg til å bli en sak om skole, politiker(e) og foreldre, i stedet for en sak om tilrettelagt opplæring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJa en kan jo lure... Jeg tror mye har med holdningen til læreren, rett og slett. Da vi i førsteklasse etterlyste tilrettelagte oppgaver for vår eldste, som kjedet vettet av seg i matematikktimen, fordi han lå godt foran de andre i klassen, fikk vi svaret jeg aldri vil glemme:
![]() |
#135 |
Off the map.
|
Det kan jo skyldes uvitenhet eller uvilje, det er ikke godt å si. Kanskje var ikke kommunikasjonen på plass med foreldrene, så tok han ut en hevn på guttungen?
![]() |
#136 |
Absolute Beginner
|
Min erfaring er at mange lærere er positive til å utfordre de sterkeste elevene, men det må skje da alle andre har fått alt de trenger. Ergo kommer aldri den dagen det blir tid til over til slikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg savner at skolene ansvarliggjøres mer. Både i Ares tilfelle og i de tilfellene det linkes til via artikkelen over er det bare foreldrenes argumenter som kommer frem. Skolen blir ikke stilt til veggs, de må ikke svare for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
kamerat
|
Det de sier i den artikkelen er veldig viktig, synes jeg. Det er rett og slett ikke sant at de godt over snittet begavede barna uten videre klarer seg fint uten noen tilpasning.
![]() |
#139 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg vil tro at skolen(e) ikke kan svare for seg i en slik sak? De er bundet av taushetsplikten, ikke bare overfor det barnet som er i media, men også de andre barna i klassen/på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteVeldig enig med deg, Darth. Det er veldig i vinden nå med alle de sterke elevene som ikke får et godt nok tilbud. Det kan helt sikkert stemme i noen tilfeller, men mitt inntrykk fra vg. er helt identisk med ditt og stemmer altså ikke overens med medias framstilling av saken. Jeg tror likevel det kanskje er lettere for oss lærere i vg. å tilrettelegge. For det første har vi, iallfall på studiespes. ikke så veldig mange av de aller svakeste og kan derfor legge undervisningen på et rimelig normalt/høyt nivå og tilrettelegge ekstra for de sterkeste. For det andre er det lettere å ha en dialog med elever som er 16-17 år enn med en åtteåring, slik at man i felleskap kan komme fram til en ordning der eleven f.eks jobber med en vanskeligere oppgave et par timer og så møtes vi igjen og snakker om det eller han får en skriftlig tilbakemelding. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|