|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Terrortrusselen mot Norge
Poenget blir nok mer kanskje å skape et usikkerhetselement for dem som har tenkt å utføre terror. Og igjen - hvis man her hadde kunnskap om at noe kunne skje, men ikke gjorde noe, vil det bli en passe bråk og kritikk mot politiet m.fl.
![]() |
#122 |
Pauset
|
![]() Sv: Terrortrusselen mot NorgeVi bor rett ved et sted som dessverre er et av de stedene som sees på som et mål. Reiser nok ikke hjem søndag som planlagt, men tar en tur på hytta. Har en ferieuke til, så hvorfor ikke... |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Peppy!
|
Jeg tror det har stor effekt. Norge er ganske gjennomsiktig, og at alle er i beredskap gjør det vanskeligere. Bare noe så enkelt som at de blir observert i gaten av noen som kjenner dem igjen vil kunne avsløre dem. Det "muslimske miljøet" er nok ganske på vakt nå, og vil melde raskt fra. Jeg tror også det har stor effekt at vi viser at vi er klar over planene. Jeg hørte at Norge gjorde det samme tidlig på 70-tallet, hvor terroristene snudde og dro til Singapore i stedet. (Det er jo likefullt tragisk, såklart.) Dette er banditter på tokt, ikke en stor kraftig stat som ønsker å slå oss ned. De har begrenset med ressurser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Librocubicularist
|
Ja, at den spøken fekk konsekvenser skjønner eg godt, altså.
![]() |
![]() |
#126 |
|
![]() Sv: Terrortrusselen mot NorgeJeg klarer ikke helt tro at det spres frykt i Norge fra offentlig hold bare for at Frp skal viser muskler.
![]() |
![]() |
#127 |
maler
|
Jeg tror også dette er FrP uavhengig i og for seg, men jeg ser ikke bort fra at bevæpnet politi står et lite hakk høyere på lista over tiltak nå enn tidligere.
![]() |
#128 |
|
Kanskje, men hvordan kan man høyne beredskap og sikkerhetstiltak mot terror uten å bevæpne? Jeg tenker ikke at FrP har så mye å si her, men at terrorerfaring her til lands kan ha betydning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Fortynnet
|
Hjertens enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
maler
|
Ja, jeg tror også det, og jeg tror i og for seg at dette hadde blitt håndtert likt av en AP-regjering. Selv om det er vanskelig å vite, men i og med at endel av kritikken etter 22. juli var for lite og for sent tror jeg det ville være vanskelig å sitte på hendene.
![]() |
#131 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Terrortrusselen mot NorgeDet er det eg og prøver å seie, at terskelen for meir seriøse tiltak kan vere lågare.
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() Sv: Terrortrusselen mot NorgeJeg har vært med på å bli undersøkt av væpnet politi en gang tidligere ved en trusselsituasjon, men kan bare ikke huske når det var. Alle flyplasser, grenser og havner hadde økt beredskap. Det må ha vært om sommeren for det var i forbindelse med en ferietur. Vi måtte legitimere oss og biler ble gjennomsøkt. Ganske likt det som gjennomføres nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Terrortrusselen mot NorgeHva er det vi skal se etter egentlig? Hva er "uvanlig"liksom? Noen som vet?Og når vi ser og sier fra om det, rekker politiet da å avverge situasjonen? Jeg er redd for at sikkerheten er falsk - og tror at det er mulig å gjøre noe hvis man absolutt vil.
![]() |
#134 |
Librocubicularist
|
Det dei sa på NRK i går, var at dei håpa at dei kunne få inn tips frå folk som var involverte utan å vite kva dei var involverte i. Type "Eg har ein kompis frå Syria som treng ein plass å overnatte, kan han bu hos deg eit par netter?" og liknande. Dei sa at det var vanleg at terroristorganisasjonar bad om hjelp frå eit stort nettverk, utan å seie kva dei planla til fleirtalet av dei som hjalp til.
![]() |
![]() |
#135 |
Librocubicularist
|
Ja, nei, det kan godt hende det ikkje er hold i det. Eg veit ikkje, altså. Det var bare ein tanke eg hadde lyst til å lufte.
![]() |
![]() |
#136 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Terrortrusselen mot NorgeJeg ville trodd at bevæpning er et politifaglig spørsmål, ikke politikk, når det er knyttet opp til en konkret situasjon. På lik linje med at politikere ikke bestemmer anestesi metode ved operasjon.
![]() |
#137 |
Medlem siden: Mar 2008
Tenker man skal se etter alt som er unormalt. Uormal oppførsel hos folk, ting som plutselig endrer seg osv. osv.
![]() |
#138 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Terrortrusselen mot NorgeFolk må jo selv vurdere hva de synes er mistenkelig. Jeg kjenner en som meldte nabo til pst (ikke nå). Mye unge menn, meget konservativ islam, møtevirksomhet døgnet rundt mm. Pst ble glade, dette var noen de alt ønsket info om, viste det seg.
![]() |
#139 |
|
Det tror jeg også og da ville det vel vært ganske oppsiktsvekkende om politikerne ikke fulgte anbefalingene, ville det ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er en realtivt høy terskel også for å gå ut med en slik beredskap som man har nå. Det er ikke noe man vil gjøre for ofte eller uten at det er et godt grunnlag for det - man vil ikke skape "ulv ulv"-effekter.
![]() |
|
|