|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
Dei som ikkje har ressurser nok til å selgje dopapir kan ta seg av smittespredninga?
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Det er jo på grensa når det er fritidsaktiviteter alle er med på, men det er i det minste frivillig på en annen måte enn skole. Og det er det vanskelgiere å si noe på. Jeg fatter ikke at foreldre setter igang sånne svindyre opplegg.
|
|
|
#5 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2014
![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg er også imponert over at hun tør å stå frem med dette. Men på en annen side.. De har planlagt turen siden de begynte på ungdomsskolen.. Dersom man virkelig vil på tur jobber man for å få nok penger. Alt fra kakesalg til å hjelpe bestemor hjemme, droppe å kjøpe den ene genseren man ikke trenger og spare penger man får. Da er det ikke mye jobb som skal til på 2 år : ) Prioritering.. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Har det slått deg at det finnes ungdom som ikke har gensre de ikke trenger? Som ikke får penger? Som virkelig sliter med å skaffe tilveie 8000 kr på to år? For de finnes. De er neppe i flertall, men det er desto større grunn til å ikke legge opp til aktiviteter som vil gjøre dem ytterligere ekskludert. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
760.000 kroner i dugnadspenger er to årslønner. Det er ganske store summar. Dessutan er det ikkje lett å få solgt kaker, når det er 94 andre som gjer det same. Det er heller ikkje alle som har besteforeldre med råd til å betale for hjelp, eller pengar til klede. Som det står tidlegare er prioritering noko ein gjer når ein har pengar å omfordele. Det er ikkje alle som har det.
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå vet jo ikke vi hvilke muligheter elevene og foreldrene fikk til å samle inn penger selv, det er jo ganske mye jobbing som skal til for å få til sånne summer. Og det er heller ikke sikkert at alle faktisk har et nettverk der man kan gjøre småjobber for bestemor eller at familien har mer penger enn det de trenger til det nødvendige av klær og mat. En annen ting er jo at dette er elever på 14-15 år. Jeg vet ikke nødvendigvis om jeg som 13-14 åring hadde klart å se så langt frem i tid og prioritere bort å bruke penger på andre ting. Jeg vil jo også tro at dersom familien ikke har råd til å sende ungene på tur, så har de ikke nødvendigvis råd til mange andre ting som ungdommer gjerne har lyst på og som kan føles viktig for å være innenfor i ungdomsmiljøet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Og hvis man skal gjøre småjobber etc i familien er det fortsatt familien som betaler, og da må de faktisk ha råd til det. Det er mye penger.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Helt enig i at det er uprofesjonelt av en lærer å bli med halve klassen på tur, og å bli med på en så absurd dyr klassetur i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Man skal være ganske lite flink til å sette seg inn i andre menneskers situasjon hvis man tror at klassetur kan være noe annet enn jobb for en lærer. Jeg har vært på studietur med studenter, og det er i høyeste grad jobb, det også, om de er aldri så voksne. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Ja, ikke sant? Jeg får noen ganger følelsen av at det er litt tabu å si at man ikke ønsker å tilbringe fritid med elever. (Typisk er jo 17.mai, der jeg har hørt foreldre bli oppriktig sure da det ikke passet for en lærer å være med selv om han ble tilbudt betaling.) Jeg er glad i elvene mine og reiser mer enn gjerne på tur med dem i skoletiden, kunne sikkert slengt inn en fredag-lørdag overnatting også, men en hel friuke? Nope. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Det er helt sikkert lærere som gjerne tilbringer fritid med elever og foreldre også, men de har gjerne ikke egne barn og familie som heldigvis også for lærere stort sett står minst ett hakk over på rangstigen.
|
|
|
#14 |
|
This is normal!
|
Og jeg som trodde at lærerne til barna mine elsker mine barn høyere enn sine egne. Fastlegen også selvfølgelig.
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Jepp, men jeg vet om lærere uten barn (på barneskolen, der er det mest aktuelt) som føler seg presset til f.eks. 17.mai- deltakelse "du har jo ikke egne barn?", har også hørt foreldre bli snurt/forundret over at læreren uten barn ikke stilte mens læreren med barn gjorde det. Poenget er jo at man stiller om man har lyst/tid/ork, og så må det være helt greit om det ikke passer. Også en barnløs lærer kan ha interesser som rager høyere enn elevene når han har fri. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Min eldste skal på leirskole om noen få uker (7. trinn). De skal busse i en time og tilbringe en uke ved fylkesgrensa. Frøkna er helt elektrisk av spenning. Det er virkelig bare tull å tro at barn må reise til et eksotisk sted for å ha en fin opplevelse. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Et annet perspektiv for lærere som blir med på sånne turer (som helt åpenbart er jobb, hva ellers skulle det vært?) er at de neppe er dekket av de forsikringene de vanligvis er dekket av og at det ikke vil bli regnet som yrkesskade om noe skjer. Det har vi sett noen eksempler på hos leger som også har det med å være på jobb på helt feil tidspunkter i forhold til hva som står i arbeidsplanen, har man fri så er man ikke dekket og får dermed mye dårligere ytelser enn om man også offisielt hadde vært på jobb.
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Godt poeng, Katta. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
maler
|
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Det leserinnlegget vises en komplett manglende forståelse for hva det vil si å ha dårlig råd eller slite med utfordringer som kan gjøre det vanskelig å delta. Og det er for så vidt forståelig at ikke alle foreldre klarer å se at 8000 er en umulig sum for en del barn. Det er lett å tro at alt er snakk om prioriteringer når man sitter greit i det selv eller har andre ressurser enn økonomiske å spille på. Men det er derfor det er så utrolig viktig at skolen tar ansvar for gratisskoleprinsippet. For skolen må ha kunnskap om den slags og må være den instansen som tar ansvaret for å hevde prinsippet på vegne av elevene. Synes jeg. |
|
|
|
![]() |
|
|