Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 10:43   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Bare trådtittelen "Bytter feminister etternavn?" og en del av innleggene i den tråden forklarer hvorfor jeg ikke kaller meg feminist. Jeg liker ikke denne hemningsløse koblingen til kjønn i enhver anledning og mener den motvirker likestillingen.

Og ja, jeg har byttet etternavn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:01   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Bare trådtittelen "Bytter feminister etternavn?" og en del av innleggene i den tråden forklarer hvorfor jeg ikke kaller meg feminist. Jeg liker ikke denne hemningsløse koblingen til kjønn i enhver anledning og mener den motvirker likestillingen.

Og ja, jeg har byttet etternavn.

Kan du gi noen eksempler på hemningsløse koblinger til kjønn?

Når det gjelder etternavnsdiskusjonen, er jo den historiske årsaken til at så mange kvinner i dag skifter etternavn når de gifter seg (i forhold til menn) at man for noen år tilbake ikke hadde noe valg. Å ikke i det hele tatt se dette i en likestillingssammenheng, blir jo historieløst og naivt, synes jeg. Det betyr ikke at jeg går i fakkeltog for at kvinner ikke skal ta mannens etternavn når de gifter seg. Det som er viktig for meg er å bevisstgjøre folk på hvorfor de gjør og sier visse ting som gir ulike rammer for hvordan jenter/kvinner og gutter/menn kan leve livet sitt. Som mor til to jenter synes jeg at dette dukker opp nesten daglig. I barnehagen behandlet de jenter og gutter ulikt. På SFO er det også sånn. I sport som Java viste, er det heller ikke like vilkår for kvinner og menn. (Et annet eksempel som ikke er nevnt i artikkelen hun lenket til er at fram til 2012 måtte kvinnelige sandvolleyballspillere spille i bikini. Draktreglene var sånn - for tre år siden.)

Gammel 09-03-15, 11:16   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Kan du gi noen eksempler på hemningsløse koblinger til kjønn?

Jeg synes blant annet både etternavn-diskusjon og diskusjon rundt Frostproduktserien virker panisk og krampeaktig.

Gammel 09-03-15, 11:18   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes blant annet både etternavn-diskusjon og diskusjon rundt Frostproduktserien virker panisk og krampeaktig.

Så du synes det er uproblematisk at det annonseres så forskjellig mot jenter og gutter?

Gammel 09-03-15, 11:19   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Så du synes det er uproblematisk at det annonseres så forskjellig mot jenter og gutter?

Ja, jeg har ikke så store problemer med det. De kunne gjerne droppet det, men det er ikke viktig for meg. Tror det går greit.

Gammel 09-03-15, 10:51   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bittelitt hårsår, Apan?

Helt ærlig så synes jeg det er skikkelig historieløst å ikke ville forbindes med feminisme. Det er 101 år siden kvinner ikke fikk stemme. Kvinner har vært nødt for å slåss for å kunne bestemme over seg selv, sin egen kropp, for å få lov til å eie noe, for muligheten til å ta utdanning, for trygg barnepass - og så tar folk avstand?
Fullstendig historieløst. Virkelig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:52   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Bittelitt hårsår, Apan?

Eh nei . Jeg er bare lei av koblingen mot kjønn i alle mulige saker som jeg mener er irrelevante, og da er det stort sett alltid uttalte feminister som går i bresjen for det.

Gammel 09-03-15, 11:04   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bittelitt hårsår, Apan?

Helt ærlig så synes jeg det er skikkelig historieløst å ikke ville forbindes med feminisme. Det er 101 år siden kvinner ikke fikk stemme. Kvinner har vært nødt for å slåss for å kunne bestemme over seg selv, sin egen kropp, for å få lov til å eie noe, for muligheten til å ta utdanning, for trygg barnepass - og så tar folk avstand?

Veldig enig.

Jeg har drevet mye slektsforskning det siste året og blant annet lest gjennom en haug med farskapssaker fra rundt 1920 og lest om giftermål, barnedød og familietragedier til øyet ble stort og vått. Det er virkelig ingen tvil om at vi som er kvinner i dag surfer på de fantastiske pionerene innen feminismen sitt arbeid. De som arbeidet frem stemmerett, barnelover og som jobbet intenst for avholdssaken siden alkohol var en stor medvirkende årsak til fattigdom og elendighet. Familiekontorene og helsestasjonene er eksempler på institusjoner som ble innført av modige kvinner og som snudde opp-ned på hele det rådende familiesynet. Jeg har ingen andre følelser enn ydmykhet for den jobben de feministene gjorde og den betydningen de har hatt for det livet jeg er så priviligert at jeg får leve i dag.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 12:23   #9
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Her er innlegget ditt som jeg tolker slik: Ikke kalle seg feminist -> ikke vil forbindes med feminisme -> ta avstand fra de som har kjempet dette fram og fra likestillingskampen.

Det er ikke sikkert det er det du mener, men det er ikke vanskelig å tolke deg slik.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 12:53   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Her er innlegget ditt som jeg tolker slik: Ikke kalle seg feminist -> ikke vil forbindes med feminisme -> ta avstand fra de som har kjempet dette fram og fra likestillingskampen.

Det er ikke sikkert det er det du mener, men det er ikke vanskelig å tolke deg slik.

Jeg synes du skal holde deg for god for å mene hva andre mener i enhver diskusjon, også denne. Jeg har ikke skrevet det du sa - tolkningen din får du stå for sjæl. Jeg liker virkelig ikke å bli tillagt andre meninger enn de jeg faktisk gir uttrykk for.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 09-03-15, 13:10   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes du skal holde deg for god for å mene hva andre mener i enhver diskusjon, også denne. Jeg har ikke skrevet det du sa - tolkningen din får du stå for sjæl. Jeg liker virkelig ikke å bli tillagt andre meninger enn de jeg faktisk gir uttrykk for.

Siden jeg siterte det du skrev, har du faktisk skrevet det jeg skrev. Det er ikke noe jeg sier at du skrev. Og jeg mener ikke noe om hva du mener, jeg tolket kun det du skrev. Og det er nå en gang slik at det man skriver blir oppfattet og tolket på en eller annen måte av andre, om man vil det eller ei. Jeg åpnet kjapt for at jeg kan ha feiltolket det du prøvde å si, og du har hatt god anledning til å forklare hva du mente. Du velger i stedet å fortsette å hakke på at jeg ilegger deg andre meninger enn hva du har. Blir man feiltolket er det klokeste man kan gjøre å prøve å forklare hva man mener slik at man unngår misforståelser.

Du får det også til å høres ut som at jeg har ilagt deg feile meninger i andre diskusjoner også. Det er usaklig å trekke det inn i denne diskusjonen. Jeg aner heller ikke hva du sikter til. Det virker som at du har noe i mot meg, og det er leit.

Gammel 09-03-15, 13:17   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Siden jeg siterte det du skrev, har du faktisk skrevet det jeg skrev. Det er ikke noe jeg sier at du skrev. Og jeg mener ikke noe om hva du mener, jeg tolket kun det du skrev. Og det er nå en gang slik at det man skriver blir oppfattet og tolket på en eller annen måte av andre, om man vil det eller ei. Jeg åpnet kjapt for at jeg kan ha feiltolket det du prøvde å si, og du har hatt god anledning til å forklare hva du mente. Du velger i stedet å fortsette å hakke på at jeg ilegger deg andre meninger enn hva du har. Blir man feiltolket er det klokeste man kan gjøre å prøve å forklare hva man mener slik at man unngår misforståelser.

Du får det også til å høres ut som at jeg har ilagt deg feile meninger i andre diskusjoner også. Det er usaklig å trekke det inn i denne diskusjonen. Jeg aner heller ikke hva du sikter til. Det virker som at du har noe i mot meg, og det er leit.

Seriøst, dette er ikke ok, elin. Du hevdet at jeg hadde sagt at de som ikke vil kalle seg feminister, er imot likestilling. Du siterer meg, og der sier jeg ikke det du hevdet at jeg hadde sagt. Jeg har heller ikke hevdet at du har feiltolket meg i andre diskusjoner? Hvor ser du det? Hvilke diskusjoner da? Nå må du jammen gi deg. Jeg har ikke noe imot deg, men jeg har ganske mye imot at du tillegger meg meninger jeg ikke har og heller ikke har gitt uttrykk for.

Gammel 09-03-15, 13:24   #13
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg synes du skal holde deg for god for å mene hva andre mener i enhver diskusjon, også denne.

Her hevder du svært tydlig at jeg bruker å ilegge andre meninger de ikke har, i "enhver diskusjon". Hvordan klarer du å bortforklare det? Dog skal det sies at du ikke hevder at det er deg jeg alltid ilegger meninger, det kan tydeligvis være hvem som helst.

Jeg syns heller ikke det er ok det du bedriver nå. Jeg hevder ikke at du har sagt noe som helst. Jeg har redegjort for hvordan jeg oppfattet innlegget ditt. Jeg har tydligvis misforstått deg. Jeg er faktisk alltid bevisst på å ikke ilegge andre meninger, jeg prøver alltid å tydeligjøre at det er jeg som oppfatter/tolker hva andre sier/skriver. Men det kan selvfølgelig skje en glipp av og til på at jeg ikke er tydelig nok på dette. Er det så vanskelig for deg å legge det dødt at du ble misforstått? (Jeg lurer forøvrig på hva det var du egentlig prøvde å si, men det er ikke så nøye.)

Gammel 09-03-15, 13:26   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Her hevder du svært tydlig at jeg bruker å ilegge andre meninger de ikke har, i "enhver diskusjon". Hvordan klarer du å bortforklare det? Dog skal det sies at du ikke hevder at det er deg jeg alltid ilegger meninger, det kan tydeligvis være hvem som helst.

Jeg syns heller ikke det er ok det du bedriver nå. Jeg hevder ikke at du har sagt noe som helst. Jeg har redegjort for hvordan jeg oppfattet innlegget ditt. Jeg har tydligvis misforstått deg. Er det så vanskelig for deg å legge det dødt at du ble misforstått? (Jeg lurer forøvrig på hva det var du egentlig prøvde å si, men det er ikke så nøye.)

Jeg mener at du aldri bør tillegge folk meninger når du diskuterer. Jeg sier ikke at du alltid gjør det.

Gammel 09-03-15, 13:27   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg syns heller ikke det er ok det du bedriver nå. Jeg hevder ikke at du har sagt noe som helst. Jeg har redegjort for hvordan jeg oppfattet innlegget ditt. Jeg har tydligvis misforstått deg. Er det så vanskelig for deg å legge det dødt at du ble misforstått? (Jeg lurer forøvrig på hva det var du egentlig prøvde å si, men det er ikke så nøye.)

For øvrig har jeg ikke oppfattet at du beklaget at du hadde mistolket meg. Jeg oppfattet at du hevdet at jeg hadde sagt noe jeg ikke hadde sagt.

Det jeg prøvde å si var at jeg syntes det var historieløst å ta avstand fra feminismen. Akkurat det som står i innlegget mitt, så vidt jeg kan se.

Gammel 09-03-15, 11:09   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det en bønsj med både høyrekvinner og venstrekvinner som kaller seg feminister så jeg skjønner inne helt hvorfor det skal være vanskelig å være feminist utenfor SV, liksom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 11:10   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt overrasket over denne tråden. Jeg har alltid tenkt at de som tar avstand fra feminismen er i min foreldregenerasjon. De som var ungdommer på 70-tallet og syns at 70-talls feministene tok litt vel av i militære metoder og rent mannshat. Jeg har nesten tatt som en selvfølge at de fleste i min generasjon er feminister i egenskap av å være for likestilling.

Gammel 09-03-15, 11:18   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg er litt overrasket over denne tråden. Jeg har alltid tenkt at de som tar avstand fra feminismen er i min foreldregenerasjon. De som var ungdommer på 70-tallet og syns at 70-talls feministene tok litt vel av i militære metoder og rent mannshat. Jeg har nesten tatt som en selvfølge at de fleste i min generasjon er feminister i egenskap av å være for likestilling.

Men det er vel her folk føler forskjellig. Jeg (og flere med meg i tråden ser jeg) er (selvsagt) for likestilling, men identifiserer oss likevel ikke med feministbegrepet, jeg synes ikke den koblingen er opplagt. Det betyr ikke man tar avstand fra feminismen av den grunn vil jeg si.

Gammel 09-03-15, 11:20   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Men det er vel her folk føler forskjellig. Jeg (og flere med meg i tråden ser jeg) er for likestilling, men identifiserer oss likevel ikke med feministbegrepet, jeg synes ikke den koblingen er opplagt. Det betyr ikke man tar avstand fra feminismen av den grunn vil jeg si.

Ja, jeg skjønner at det går på følelser. Jeg har ikke så mange følelser rundt selve begrepet, så det er sikkert derfor jeg er overrasket. Feminisme for meg er å være for likestilling. Hva som blir gjort eller sagt i feminismens navn syns jeg ikke har noe med grunnideen å gjøre.

Gammel 09-03-15, 11:18   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fullstendig enig med Pøbelsara. Og fortsatt i full forundring over denne tråden. 2015, altså.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.