Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 22:02   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Eller kanskje ikke like politisk korrekt som en gjennomsnittlig FP'er?

*tenker etter*

Nope. Forumtroll.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:06   #2
Marian
29 år

Marian sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

*tenker etter*

Nope. Forumtroll.

Sist redigert av Marian : 24-08-07 kl 07:19.
Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:10   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Driver denne diskusjonen på forstatt. Det er bare ikke mulig . Da jeg åpnet tråden nå var jeg hellig overbevist om at den hadde avsporet til noe helt annet, men så feil kan en ta .

Ville egentlig bare inn med en bitteliten reaksjonskommentar på en av Kurt bøkene til Erlend Loe som jeg leser til guttungen nå (Fisken) . Hvor han omtaler en svart person i New York som neger. Strengt tatt var det den unge herren som leste til meg da ordet dukket opp. Jeg kvapp til og dermed er poden på 9 år informert om at dette slett ikke er et akseptabelt ord å bruke. Gjett hva svaret til poden var.: "Da bare sier vi navnet hans i stedet du mamma - i stedet for det ordet". Så leste han setningen på nytt og byttet ut ordet neger :stolt mamma:

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:15   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Eller kanskje ikke like politisk korrekt som en gjennomsnittlig FP'er?

I denne sammenheng betyr vel politisk korrekt i hovedsak at man er innstilt på å ta hensyn til andres følelser og oppføre seg med et minimum av dannelse.

Og ja, jeg er stolt av å være politisk korrekt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:18   #5
Marian
29 år

Marian sin avatar

Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og ja, jeg er stolt av å være politisk korrekt.

Så fint, var det godt for deg også?

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 20:49   #6
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har to gode venner som er negre. Det er det de selv kaller seg, og det er det de vil at andre skal betegne dem som.
Dog tør jeg ikke kalle noen andre det, nei....

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:12   #7
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne tråden er litt morsom. Viktige poenger for all del at å bruke ordet neger er 'ut'. Likevel er det merkelig at så mange av disse opplyste menneskene anbefaler å bruke ordet afrikaner.

Afrikaner er jo betegnelsen på hvite sør-afrikanere som stammer fra Nederland, og de opprettet jo apartheid regimet, og kan neppe være det de sorte fra afrika ønsker å bli betegnet som ?

Gammel 23-08-07, 21:17   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Denne tråden er litt morsom. Viktige poenger for all del at å bruke ordet neger er 'ut'. Likevel er det merkelig at så mange av disse opplyste menneskene anbefaler å bruke ordet afrikaner.

Afrikaner er jo betegnelsen på hvite sør-afrikanere som stammer fra Nederland, og de opprettet jo apartheid regimet, og kan neppe være det de sorte fra afrika ønsker å bli betegnet som ?

Hva skulle ellers være den norske betegnelsen på en person fra Afrika? (Nederlenderne kalte det vel strengt tatt afrikaaner, eller?)

Gammel 23-08-07, 21:28   #9
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hva skulle ellers være den norske betegnelsen på en person fra Afrika? (Nederlenderne kalte det vel strengt tatt afrikaaner, eller?)

Siden jeg nå sitter her med boka: Afrikaans (med dobbel a) er navnet på det offisielle språket i Syd-Afrika-republikken.

Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:30   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Siden jeg nå sitter her med boka: Afrikaans (med dobbel a) er navnet på det offisielle språket i Syd-Afrika-republikken.

Ja, derfor tenkte jeg afrikaaner. Takk for opplysningen. Afrikander har jeg hørt når jeg tenker meg om.

Gammel 23-08-07, 22:08   #11
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er kanskje derfor de sorte i USA kaller seg afro-americans etc fordi det er vanskelig å finne et godt ord ellers? Og Nederlenderne sier afrikaaner, det er riktig, men det er jo det samme ordet likevel. Ala negro-neger uttrykket som har blitt diskutert i denne tråden.

Inspirert av ordbokinnlegget måtte jeg google litt

Afrikaner

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk
Afrikaner kan referere til

• enhver person fra kontinentet Afrika
  • upresis betegnelse på neger
Afrikandere er en etnisk gruppe av nordvest–europeisk opphav tilknyttet Sør-Afrika og språket afrikaans.

Så strengt tatt tar jeg feil, men likevel bruker jeg ikke ordet afrikaner i betydningen at en kommer fra afrika, det kommer nok av at jeg snakker flere språk og derfor tillegger ord en felles betydning når jeg skjønner at de har samme opphav.

Gammel 23-08-07, 22:16   #12
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Afrikaner kan referere til

• upresis betegnelse på neger

Jøss - det var litt av en definisjon. Skal se nærmere på det ved anledning - nå vil mannen ha PCn. Enn så lenge bekrefter det mine betenkligheter med Wikipedia. Hei så lenge.

Gammel 23-08-07, 21:21   #13
TBM
Passiv

Standard

Afrikander - er ordet for "hvit sydafrikaner med afrikaans som morsmål"

Afrikaner - er ordet for "en person fra Afrika"

I følge min bok:
Guttu, Tor (red.): Norsk illustrert ordbok. Moderat bokmål og riksmål. Kunnskapsforlaget, Oslo. 1993.

Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 21:44   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er du totalt inkompetent, Dixie? Vi har brettet det sammen og lagt det fint frem for deg i denne tråden. Hvis du ikke gidder å lese den, kan du lete etter informasjon andre steder på nettet.

Hvordan pleier du å innhente informasjon? Er det slik at du må ha det med teskje av en eller flere personer, eller er du i stand til å lete deg frem til noe, samt lære noe av det, helt selv?

Det blir sånn:

Hvorfor kan jeg ikke si neger eller negresse?
-Det er fordi sånn og sånn.
Men jeg lærte det sånn og sånn da jeg var et lite menneskebarn.
-Men nå har det seg slik at det aldri har vært OK å bruke de begrepene.
Jammen, jeg mener jo ikke noe med det. Jeg kjenner en som kjenner en neger, og han er skikkelig, skikkelig grei.
-Det spiller ingen rolle hva du legger i det.
Herlighet, du trenger ikke å være så krass, altså.

Så fortsetter det:

-Jeg synes at det uvitende neket har fått gjennomgå nok. Det må da være rom for å behandle hverandre med respekt.
Ja, for jeg ville jo bare lære noe.

Dog litt treg i oppfattelsen ...

Gammel 23-08-07, 22:08   #15
Dixie
Aktiv

Dixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Dixie er litt kul
Standard

Okei. Så alle som er mørke i huden blir lei seg av å bli kalt negre. Okei. Det er noe alle nå bør vite, mener dere. Dere mener det er logisk, og at det er bare å slutte.

Helt greit.

Men tror dere at noen liker å bli kalt et uintelligent nek? Bør ikke folk ha like lett for å skjønne at det og er noe man misliker å bli kalt?

Lurer på når det blir allment kjent?

Dixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 22:12   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Men tror dere at noen liker å bli kalt et uintelligent nek? Bør ikke folk ha like lett for å skjønne at det og er noe man misliker å bli kalt?

Lurer på når det blir allment kjent?

Jammen jeg mener jo ikke noe med det.

Gammel 23-08-07, 22:12   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jammen jeg mener jo ikke noe med det.

Gammel 24-08-07, 07:21   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie, her.

Nei, jeg tror ikke det finnes noen som synes det er greit å bli kalt et uintelligent nek, og jeg skulle ønske at folk her inne på FP sluttet å kalle hverandre det. Man kan gjerne synes at noen ikke ser ut til å være den skarpeste kniven i skuffen, men jeg synes man skal holde seg for god til å kalle noen et nek. Å si at noen er uopplyst, derimot, synes jeg er helt greit å si dersom de, helt åpenbart, ikke har fått med seg noe som har vært allmenn kjent i samfunnet de siste årene. Da er man ikke opplyst, ergo uopplyst. Det behøver ikke si noe om personens intelligens, men det ene kan ha en sammenheng med det andre.

Men, når det er sagt, når noen etter instendige forklaringer og opplysninger, fortsatt nekter å ta inn over seg fakta, ja da begynner jeg å stille spørsmål med intelligensen.

Gammel 23-08-07, 22:26   #19
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dixie: Negresse er fint og jeg forbinder fine ting med ordet negresse.
Svart dame: jeg liker IKKE å bli kalt negresse. Jeg synes det er rasistisk, sårende og nedlatende. '
Dixie: Men jeg mener det bare godt!

Hva er forskjellen?

Jeg tenker at det har noe å si hva "folk flest" synes om et utsagn.

Jeg vil tro at andel av befolkningen som synes "negresse/neger" er et nøytralt ladet ord er noe større enn andel av befolkningen som synes "kjerringhore" er et nøytralt ladet ord. Vurdering av hvilke utsagn som er krenkende er ingen enkel oppgave og er jo ikke opp til et enkelt individ å bedømme. En 20-åring kan føle seg krenket av å bli kalt "dame" fordi det får henne til å føle seg gammel, men det betyr ikke at hun har blitt krenket. Og hun vil neppe få gehør for å kunne kalle seg krenket.

En parallell problemstilling er personer tiltalt for diverse utsagn mot politimenn og -kvinner, hvor retten må ta stilling til hvorvidt utsagnet er grovt nok til å kvalifisere til straff.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...icle882699.ece for eksempel.

Og for ordens skyld: Jeg synes "Neger" og "Svart(ing)" er unødvendige sekkebetegnelser som ofte brukes i en negativ setting, der andre og mer nøytrale eller mer beskrivende ord kunne blitt brukt med større hell for å beskrive personer. Så er det sagt.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 08:58   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg tenker at det har noe å si hva "folk flest" synes om et utsagn.

Jeg vil tro at andel av befolkningen som synes "negresse/neger" er et nøytralt ladet ord er noe større enn andel av befolkningen som synes "kjerringhore" er et nøytralt ladet ord.

Men folk flest syntes det var helt greit og nøytralt å bruke ordet "eskimo" også, bortsett fra eskimoene selv. De ville heller kalles inuiter, fordi dette er den riktige betegnelsen i deres språk. Og nå er det hva de kalles, i allefall i offisielle sammenhenger. Så selv om "folk flest" synes et uttrykk er greit, burde det likevel ikke være noe i veien for å endre uttrykket til noe bedre eller mer korrekt. Og det er det som regel ikke heller, det er bare ordet "neger" som er så verdifullt for folk at de tviholder på det, på samme måte som et dialektuttrykk som man er redd skal dø ut.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er motivet for ikke å kutte det ut. Det gjør ikke språket noe særlig fattigere om vi mister dette ordet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:33.