|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Driver denne diskusjonen på forstatt. Det er bare ikke mulig |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
I denne sammenheng betyr vel politisk korrekt i hovedsak at man er innstilt på å ta hensyn til andres følelser og oppføre seg med et minimum av dannelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg har to gode venner som er negre. Det er det de selv kaller seg, og det er det de vil at andre skal betegne dem som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Denne tråden er litt morsom. Viktige poenger for all del at å bruke ordet neger er 'ut'. Likevel er det merkelig at så mange av disse opplyste menneskene anbefaler å bruke ordet afrikaner.
![]() |
#8 |
godtemonster
Hva skulle ellers være den norske betegnelsen på en person fra Afrika? (Nederlenderne kalte det vel strengt tatt afrikaaner, eller?)
![]() |
#9 |
Passiv
|
Siden jeg nå sitter her med boka: Afrikaans (med dobbel a) er navnet på det offisielle språket i Syd-Afrika-republikken. |
![]() |
![]() |
#10 |
godtemonster
Ja, derfor tenkte jeg afrikaaner. Takk for opplysningen. Afrikander har jeg hørt når jeg tenker meg om.
![]() |
#11 |
Kleintje I + II
Så strengt tatt tar jeg feil, men likevel bruker jeg ikke ordet afrikaner i betydningen at en kommer fra afrika, det kommer nok av at jeg snakker flere språk og derfor tillegger ord en felles betydning når jeg skjønner at de har samme opphav.
![]() |
#12 |
godtemonster
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Jøss - det var litt av en definisjon. Skal se nærmere på det ved anledning - nå vil mannen ha PCn. Enn så lenge bekrefter det mine betenkligheter med Wikipedia. Hei så lenge.
![]() |
#13 |
Passiv
|
Afrikander - er ordet for "hvit sydafrikaner med afrikaans som morsmål" |
![]() |
![]() |
#14 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Men er du totalt inkompetent, Dixie? Vi har brettet det sammen og lagt det fint frem for deg i denne tråden. Hvis du ikke gidder å lese den, kan du lete etter informasjon andre steder på nettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Okei. Så alle som er mørke i huden blir lei seg av å bli kalt negre. Okei. Det er noe alle nå bør vite, mener dere. Dere mener det er logisk, og at det er bare å slutte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ringskrømt
|
Jammen jeg mener jo ikke noe med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hertuginne
|
Nei, jeg tror ikke det finnes noen som synes det er greit å bli kalt et uintelligent nek, og jeg skulle ønske at folk her inne på FP sluttet å kalle hverandre det. Man kan gjerne synes at noen ikke ser ut til å være den skarpeste kniven i skuffen, men jeg synes man skal holde seg for god til å kalle noen et nek. Å si at noen er uopplyst, derimot, synes jeg er helt greit å si dersom de, helt åpenbart, ikke har fått med seg noe som har vært allmenn kjent i samfunnet de siste årene. Da er man ikke opplyst, ergo uopplyst. Det behøver ikke si noe om personens intelligens, men det ene kan ha en sammenheng med det andre.
![]() |
#19 |
Truth is in the x-files
|
Jeg tenker at det har noe å si hva "folk flest" synes om et utsagn.
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Men folk flest syntes det var helt greit og nøytralt å bruke ordet "eskimo" også, bortsett fra eskimoene selv. De ville heller kalles inuiter, fordi dette er den riktige betegnelsen i deres språk. Og nå er det hva de kalles, i allefall i offisielle sammenhenger. Så selv om "folk flest" synes et uttrykk er greit, burde det likevel ikke være noe i veien for å endre uttrykket til noe bedre eller mer korrekt. Og det er det som regel ikke heller, det er bare ordet "neger" som er så verdifullt for folk at de tviholder på det, på samme måte som et dialektuttrykk som man er redd skal dø ut.
![]() |
|
|