Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Sier du kabaret eller aspik?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-25, 15:36   #121
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du kabaret eller aspik?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Rumpe og smukk kan jeg. Jeg liker å skrive slalom. Het det det før? Det er et annet uttrykk jeg aldri husker hva som er riktig heller, og det er i alle fall/ i all fall/ i allfall / ..... jaffal.

Det heter slalom på engelsk, men det stammer fra det norske ordet slalåm. Iallfall kan ikke jeg heller. og det heter SMOKK.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 16:01   #122
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Noen i min husholdning sier tuppervare om ALT av plastoppbevaringsbokser til mat.
Jeg blir SPRØ!

Og så hadde jeg en eldre slektning som sa reseft.

Alt nedenfor hofta heter foten. Med unntak av kne, ankel og tå. Slik er det bare.

:grinele:

Gammel 12-02-25, 16:06   #123
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Men år jeg lager kakao av kakaopulver, så kan jeg jo ikke kalle det varm sjokolade, for varm sjokolade må lages med.... sjokolade. og det gjør jeg ikke. SÅ jeg sier varm sjokolade om... vel, sjokolade smeltet i melk og severt varm, men kakao om...ve, varm sjokoladedrikk laget av kakaopulver, sukker og melk.

Gammel 12-02-25, 16:41   #124
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Og så hadde jeg en eldre slektning som sa reseft.

Det hadde jeg også. Og Gabardinstang - og Pirre Robert (uten å forsøke å være morsom).

Jeg sier aspik, og spiste den med remulade på.

Gammel 12-02-25, 18:34   #125
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det mulig!! SMOKK!! Og det var det jeg alt kunne, lover!

Fastelavn kan jeg også, men jeg sier jo gullerot, men har i voksen alder skjønt at det heter gulrot. Det er ett ord til som jeg også har lært i voksen alder, og nå kommer jeg ikke på hvilket det er. Jeg skrev det her inne her om dagen. Og nei, det var ikke prokrastinere. Kan det ha vært fortau? Tror ikke det var det, men der sier jeg forthau.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 18:35   #126
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er reseft? Resept? Svigermor sa øredobler. Er det i samme kategori?

Gammel 12-02-25, 18:37   #127
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, si gullerot må folk gjøre så mye de vil for meg, det gjør jeg også, tror jeg. Så lenge de skriver det rett.

Gammel 12-02-25, 18:40   #128
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Resept ja.

Øredobler tror jeg er en nordmøre/trønders greie. "Alle" sa det der jeg vokste opp. Tror det ble skrevet også.

Gammel 12-02-25, 18:44   #129
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Ei dame i grenda der eg vaks opp (ho likte garantert kabaret) sleit litt med ord. Bror hennar var litt drikkfeldig, noko som ikkje var så rart når han hadde budd lenge i Amerika der han gjekk frå pupp til pupp, i følge ho.

Ho var no ei artig type, og så var ho sprek. Aller best likte ho å gå tur i Riksheimdalen, for den var det så okkupert terreng.

Jaja. Dette vart no heilt avsporing, men sidan ho sikkert likte kabaret så får det passere.

Gammel 12-02-25, 18:48   #130
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Ei dame i grenda der eg vaks opp (ho likte garantert kabaret) sleit litt med ord. Bror hennar var litt drikkfeldig, noko som ikkje var så rart når han hadde budd lenge i Amerika der han gjekk frå pupp til pupp, i følge ho.

Ho var no ei artig type, og så var ho sprek. Aller best likte ho å gå tur i Riksheimdalen, for den var det så okkupert terreng.

Jaja. Dette vart no heilt avsporing, men sidan ho sikkert likte kabaret så får det passere.

Herlig!!

Gammel 12-02-25, 18:49   #131
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Øredobler tror jeg at jeg har hørt svigermor si, hun er nord trønder.

Gammel 12-02-25, 19:07   #132
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

til Syrinx.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 19:21   #133
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hva er reseft? Resept? Svigermor sa øredobler. Er det i samme kategori?

Sikkert samme kategori som at en del innfødte her sier samtilig (eller samtidlig?). Øredobler er også dialekt der jeg vokste opp (eller rettere sagt øyrdublo). Tror ikke det er så uvanlig. Der sier de jo også haft (hatt), kjøft (kjøpt), skaft (skapt) m.m., men akkurat reseft tror jeg ikke de sier. Men de bruker den da, til å hente ut "mellesin". Men da er vi langt inn i dialektland, så det blir noe eget.

Sist redigert av My : 12-02-25 kl 21:03.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-25, 19:42   #134
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg elsker dialekter! Jeg burde studert språk, og er opptatt av etymologi, men jeg var ikke flink nok. Jeg tok forprøven i fonetikk og lingvistikk på UiB, og fikk til all fonetikk, men lingvistikken var verre. Slet med å lage syntakstrær eller hva det nå var. Så da skulle jeg heller bli logoped. Ble ikke det heller. Rakk å ta førsteavdeling spesped, jobbe som lærer og bli syk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.