Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privat skolematfirma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 21:17   #121
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Privat skolematfirma

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg er veldig enig i tankegangen din, og hjemme spiser barna det samme som oss. Dessverre er det ofte slik at forsøk på servering av sunn mat på skole/sfo blir møtt av mye æsj, liker ikke, hæ, er det kun knekkebrød som er alternativet?

Ja, jeg tror det har mye med holdninger å gjøre. Ser at selv reklamen spiller på dette med at barn feks ikke skal like fisk: "alle vet jo at barn hater fisk, derfor har vi laget FISKEPØLSER"

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 08:24   #122
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Derfor synes jeg at matpakketilbudet heller skulle vært tilbudt småklassene, dvs de som er for små til å lage egne matpakker. Ungdomsskoleslampen kan klare seg selv.

Der tenker jeg faktisk litt motsatt. Ungdomsskoleslampen har ofte en periode der de ikke gidder å smøre matpakke, ikke gidder å stå opp i tide for å spise frokost, de har muligheten til å gå i butikken og kjøpe seg boller og brus.... Det er en periode der det kan være vanskelig å se på at de "tar ansvar" selv. Selvfølgelig kan man si at de får lære the hard way at dette ikke er lurt, men de vokser fælt, det skjer mye oppi hodet på dem, og det hadde absolutt ikke vært av veien om de fikk et sunt og ordentlig måltid på skolen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 08:40   #123
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Der tenker jeg faktisk litt motsatt. Ungdomsskoleslampen har ofte en periode der de ikke gidder å smøre matpakke, ikke gidder å stå opp i tide for å spise frokost, de har muligheten til å gå i butikken og kjøpe seg boller og brus.... Det er en periode der det kan være vanskelig å se på at de "tar ansvar" selv. Selvfølgelig kan man si at de får lære the hard way at dette ikke er lurt, men de vokser fælt, det skjer mye oppi hodet på dem, og det hadde absolutt ikke vært av veien om de fikk et sunt og ordentlig måltid på skolen.

Veldig enig i dette. Det er som regel de minste som får glede av slike ordninger selv om det er hevet over enhver tvil at de større barna og ikke minst ungdommene trenger dette også. Er vel naivt å tro at de som er tikkende hormonbomber tenker på å lage seg matpakke, de kjøper seg en bolle og en brus. Selv det ansvarlige englebarnet mitt hadde en periode hvor matpakken gikk i bosset mens han kjøpte seg boller og brus, heldigvis fant han ut at det ble litt vel dyrt.

Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 09:25   #124
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det var min tanke også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:31   #125
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men om holdningen er at det ikke skal skje i regi av skolen, da det er for dyrt, hva om foreldre kan abonnere på dette uten at det er i regi av skolen, men at et eller annet firma kommer og leverer maten til barna i matpausen? Og at foreldrene kunne ut fra en meny sammen med barna bestemme ukens eller månedens lunsj?
Eller er det fy-fy å bringe mat til elevene i skoletiden?
*har ikke skolebarn selv*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:54   #126
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Permanent offentlig ordning er jo selvfølgelig det beste, men ut i fra det jeg har lest om ordningen, så er det ikke tiltenkt at det skal lages mat som allergikere f.eks. kan spise.

Gammel 29-10-08, 11:11   #127
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også det virker som en enormt søppelskapende løsning, uansett om det skal være resirkulerbart/nedbrytbart.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 11:33   #128
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det kunne jo vært en ordning der bedriften som leverte også hentet inn igjen etterpå, det trenger jo ikke å være engangs.

Gammel 29-10-08, 11:34   #129
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tenker at dersom vi hadde benyttet oss av dette ville det skviset ut middagen i heimen her. 32 kr. dagen x 5 for lunsj er ganske voldsomt i forhold til vårt normale lunsjbudsjett. Det er også langt over det daglige middagsbudsjettet.

Jeg vet med sikkerhet at min skolegutt hadde blitt mektig fornærma og sur dersom han ikke fikk varmmat til skolelunsj hvis mange i klassen fikk det. Jeg tror jeg hadde følt meg pressa til å velge dette da. Gutten elsker middag og kunne spist middag fem ganger daglig om han fikk velge selv.

For mange mennesker er dette snakk om ganske mye penger og jeg er redd for at dette vil kunne skape forskjeller.

Da har jeg mer sans for et offentlig skolemåltid eller å innføre skolefruktordningen for alle skoler.

Helt enig.

Dette kan bli et voldsomt press for de som ikke har økonomi til dette. Jeg selv hater matpakker og brødmat. Så jeg skulle veldig gjerne hatt lunsj når jeg gikk på skolen, men det bør ikke bli slik at det gir klasseskille.

Sverige klarer jo dette. De har varmmat, og det har de hatt i alle år. Hvorfor i all verden kan ikke det offentlige gjøre dette i Norge?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 11:42   #130
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men altså.. Dere som er tilhengere av en slik ordning og kunne tenkt dere å benytte dere av det.. Ser dere ikke problemet med alt avfallet?
Jeg synes det ville være sykt om en skoleklasses avfall etter en lunsj hadde vært en full sekk med engangstallerkner, engangsbestikk og annen emballasje.

Jeg ser for meg at dette i tilfellet måtte være en permanent løsning med dertil hørende spiseredskaper og ikke minst oppvaskmaskin. Vet at de på enkelte skoler har resirkulering for det meste og selvsagt er det mulig å kildesortere avfallet. Tror vel i grunnen at lærerne ikke ville tatt hverken den jobben eller oppvasken for den saks skyld.
Så til syvende og sist koker det nok ned til at selv om Skvetten ville betalt for slikt så er det nok den spennende matpakken hjemmefra som er den beste i lengden. Bare så synd at det er mange foreldre som ikke har tid/gidder å lage litt spennende og god mat til ungene sine.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.