|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Dødshjelp
Jeg har ikke noe tall på dette, selv om det helt sikkert finnes studier på det.
|
|
|
#122 |
|
Pauset
|
Jeg håper jeg har slike som deg rundt meg den dagen jeg ligger der. Jeg vil heller ha god smertelindring enn "dødshjelp".... |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Populærkulturjunkie
|
Ja det gjør du. Jeg håper at dersom jeg blir alvorlig syk og det ikke er håp, kun store smerter frem til jeg dør er mulig og avslutte livet på en verdig måte. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
This is normal!
|
Dette er jeg enig i. De som taler for "valgfrihet" men som samtidig sier det må være leger/nemder/andre som skal ta avgjørelsen, er etter mitt syn inkonsekvente.
Mennesker som er aktuelle for aktiv dødshjelp er i en sårbar situasjon. Jeg synes dette sitatet var godt (fra professor i palliativ medisin, Stein Kaasa):
|
|
|
|
#125 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, der tror jeg du tar helt feil for en stor gruppe mennesker som lever i en situasjon der de blir nødt å forholde seg personlig til temaet aktiv dødshjelp.
|
|
|
#126 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() |
Bra, Polyanna! Dette er et helt sentralt argument, som jeg støtter til fulle. Man er kommet et stykke i de store byene, som f.eks. Sunniva hospits i Bergen. Dette krever faktisk spesiell kunnskap/kompetanse, som f.eks leger ute i distriktene, med ansvar for eksempelvis sykehjem, ikke alltid har. Hjemmebehandling av kreftpasienter og andre smertetilstander kommer i samme kategori.
|
|
|
#127 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: DødshjelpDette ble et sidesprang fra dødshjelp ser jeg nå etterpå. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
seru
|
Nei, jeg argumenterer ikke mot meg selv. I så fall forklarte jeg meg dårlig. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
© All rights reserved
|
Men uansett ønsker du vel å leve de siste minuttene?
Jeg har opplevd motsatt: at leger ut i distriktene kan ha bedre kunnskap enn kollegaene på sykehusene. Distriktlegen må ta mange beslutninger alene og pasienten blir ofte kun behandlet av denne ene legen. På et sykehus har man flere å lene seg på og ofte mange beslutninger og uenigheter som gir mer usikkerhet enn trygghet til både pasient, sykepleier og lege. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Gal kattedame
|
Jeg ser på det på akkurat samme måte, kanskje fordi vi begge er sykepleiere ?
|
|
|
#131 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: DødshjelpMin far døde for ikke lenge siden av kreft og vi valgte da å hjelpe til litt ved å be om morfinsprøyter istedenfor å la ham bli kvalt i eget slim. Jeg har hørt om mange pårørende som har gjort tilsvarende enten ved å be om mer morfin eller ved å skru på smertepumpa. Det hadde vært mye enklere for oss hvis det hadde vært legene som hadde tatt denne beslutningen, men vi kunne ikke la ham lide mer. Vi hadde da avklart med ham før han ble ordentlig syk at han ikke ville lide. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Les hele tråden, så vil du finne ut at menneskets liv er hellig. Hundens, derimot...
|
|
|
#133 |
|
Ringskrømt
|
Merkelig sammenligning. Hunden avlives fordi behandligen stoppes. Hesten kan ikke ha tre ben. Det finnes ikke sykehjem eller avdelinger for hunder hvor man smertelindrer og pleier terminale hunder. Det er forskjell på dyr og mennesker, og man stopper ikke å behandle dyr fordi de er mer verdt enn mennesker. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Populærkulturjunkie
|
Nei ikke nødvendigvis. Jeg ønsker som sagt ikke og ligge de siste dagene/timene i store smerter bare for å leve noen minutter til. Det er ikke menneskeverd for meg. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
© All rights reserved
|
Det er forskjell på å leve og å leve, Juste. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Passiv
|
Sv: DødshjelpJeg har ikke lest hele tråden, hadde ikke tid nå men svarer alikevel. |
|
|
|
#137 |
|
awesom
|
Dulter hardt på denne.
|
|
|
#138 |
|
Off the map.
|
Sv: DødshjelpJeg har blitt klar over et par nye moment som jeg ikke tidligere har tenkt over.
|
|
|
#139 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() |
Du misforstår litt mitt poeng, kjære agent. Sykehusavdelinger generelt er ikke noen bedre arenaer mht. dødshjelp, hvor ansvar kan pulveriseres, og beslutninger "skyves over på andre". Jeg vet mye om det å ta ensomme beslutninger som distriktslege.
|
|
|
#140 |
|
Absolut ateist
|
Sv: DødshjelpOg fremdeles et overformynderi for mennesker som ønsker noe annet enn hva the big bosses anser som riktig.
|
![]() |
|
|