|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() |
Sv: Dødshjelp
For sterk dose... er ikke særlig ofte noe tema! Det er et rimelig bra sprang mellom å dempe smerte, og å avlive. Eller?
|
|
|
#82 |
|
Unik
|
Her viste dei at han låg for døden. Legane hadde sagt at det var timer eller dagar igjen ( nokre dagar før ) Så kvifor dei ikkje hadde nokon på vakt som kunne gje han noko dei siste timane, er vanskelig å skjønna for familien.
|
|
|
#83 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt forferdelig. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Kidding, right?
|
Nei. Det er det det akkurat IKKE er. I veldig mange tilfeller. Pasienter som har stått på stadig økende doser for å bevare tilstrekkelig effekt nærmer seg tålegrensen for hva feks respirasjonen tåler.
|
|
|
|
#85 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Unnskyld... Jobber du med dette, og tar beslutninger?
|
|
|
#86 |
|
X First Lady
Nei selv en ekstra nødvendig dose med smertelindring kan lamme respirasjonen og det er ikke alltid lett i utgangspunktet å vite. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Det er faktisk bare tull! Vår moderne medisin er ikke så uforutsigbar og tilfeldig for pasienter, at man bare kaster ut noen tilfeldige milligram, og gir, ut i luften, liksom, og injiserer! Hvor har du dette fra?
|
|
|
#89 |
|
X First Lady
Snakker ikke at man kaster ut. Og det er slett ikke noen tilfeldige milligram. Det er dine ord. Man gir en ekstra dose med evnt smertelindring når man ser at pasienten fortsatt har smerter. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Pauset
|
Sv: DødshjelpNå er jeg i den situasjonen at jeg er kronisk kreftsyk. Jeg må si meg enig med Nelle. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
maler
|
Idag hender det vi stopper behandling til pasienter. I slike tilfeller tar vi ofte kontakt med etisk kommite for å få en vurdering av utenforstående i forhold til om det er greit å gjøre i det enkelte tilfellet. Ofte er feil å si, for det er heldigvis ikke ofte det er en aktuell problemstilling, men de gangene det har vært et tema er jeg glad for at etisk kommite finnes.
|
|
|
#95 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Så fint at du sier det... Ønsker vi ikke alle, uavhengig av kunnskap eller tro, å leve det siste minutt i våre liv? Tar jeg helt feil?
|
|
|
#96 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: DødshjelpMin mor som døde av kreft og som under det siste året av sitt liv hadde fått høyere og høyere doser av morfin eller morfinlignende stoff på grunn av store smerter lå i slutten helt på grensen. Om hun akkurat når hun døde, døde av overdose eller av kreften spiller ikke så store rolle. Kreften tok hennes liv uansett. Heldigvis fikk hun en så flott avslutting av livet som mulig i den situasjonen hun var i, familie var samlet og hun var hjemme. Jeg tror at hun var ganske smertefri der og da. Det å se noen ha helt uoverkommelige smerter er grusomt. Om noen jeg holder kjær var i den situasjonen over tid så skulle jeg synes at den personen skulle få lov å slippe leve med det. Samtidig så skjønner jeg selvsagt at det er et etisk spørsmål. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
Sv: DødshjelpNår min far døde så fikk han smerteplaster, vel vitende om at det kunne bli for tøfft for ham og framskynde døden. Jeg var den søm argumenterte for dette, og fikk i fleisen av min bror at jeg ønsket livet av min far. Jeg mener han på den måten fikk en verdigere død, og om han hadde levd noen timer eller kanskje dager lenger i fortvilelse og smerte ser jeg ingen ting som hadde vært positivt med det. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Absolut ateist
|
Jeg tror du tar feil. Å leve i et smertehelvete uten like er noe jeg ikke unner noen. Ikke meg, ikke mine barn. Det er ikke snakk om når man dør på "normalt" vis, for min del, ikke den fredfulle døden der man bare sovner inn, men der man må ta valget mellom bevissthet eller enorme smerter. Jeg ville, tror jeg, heller sett mine nærmeste og ikke minst la dem sett meg, som en som var klar til det siste. Dermed tror jeg som beskrevet fra det tilfellet fra Nederland over her, at i en slik setting så er det mer enn riktig valg. Mer enn riktig, om man ønsker det selv. Det er til dels ren slemhet å ikke la mennesker i slike situasjoner få velge selv.
|
|
|
#99 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: DødshjelpHar ikk elest alle svarene, men: jeg synes det er stor forskjellå ønske å dø og det å fremskynde en allerde klar dødsutgang. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
|