|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot? | |||
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 17,73% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. |
69 | 31,36% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. |
93 | 42,27% |
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. |
10 | 4,55% |
Annet. |
8 | 3,64% |
Dustepåll! |
1 | 0,45% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Syns dette er et vanselig spørsmål jeg.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?
Jeg vil nå si at det i hovedsak er de med "dårlig råd"/ der den ene av foreldrene tjener dårlig som får størst valgfrihet med kontantstøtte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Pauset
|
Da jeg mottok kontantstøtten for mange år siden var det regler om at man kunne få den dersom man hadde barnet fra 50% eller mindre i barnehage. For oss betydde det at f.eks. jeg skulle jobbe 50% eller mindre. Det ville bli et tap på mange tusen kroner i arbeidsinntekt. Dermed var kroner 3000,- (det var kontantstøtten da) for lite til at noen av oss kunne jobbe deltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Bedreviter
|
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er et argument mot det jeg sier. Hvis du taper "mange tusen kroner" på å gå ned til en 50-prosentstilling, er du neppe i en veldig lavt lønnet stilling i utgangspunktet? Og jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor folk ikke kan velge en hjemmetilværelse basert på det tilskuddet kontantstøtten utgjør, hvis det er det du lurer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?
Enig. Jeg er for kontantstøtte og bruker den for det den er ment. Jeg er hjemme med barn mellom 1-3. Jeg er absolutt for en bedre løsning her, men imot å avvikle den helt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Pauset
|
Jeg var i en normaltlønnet stilling den gangen det var snakk om kontantstøtte for min del. Jeg skrev "mange tusen kroner", og det var feil. De tusen vi tapte på at jeg skulle vært hjemme med minstejenta den gang kunne vi ikke tape, men det er så. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Vi søkte kontantstøtte i 1 måned da knerten hadde fyllt 1 år frem til han fikk bhg-plass fra 13 mnd. Med kontantstøtten fikk vi hjelp til å betale dagmamma, vi betalte et mellomlegg på 2500, så vi betalte faktisk mer enn en bhg-plass. Får vi ikke bhg-plass til nestemann fra 1 år, gjør vi det samme. Bruker kontantstøtten til å spe på dagmamma-regningen. Mulig det ikke er slik den er ment å brukes, men så lenge det ikke er full bhg-dekning, synes jeg det er kurant med en støtte som kan brukes til alternative løsninger.
![]() |
#128 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#129 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() |
#130 |
flisespikker
|
Jeg skjønner ikke den setningen. Eller jeg skjønner den i alle fall ikke i denne sammenjengen. Hva er det du mener det blir på trynet å få betalt for?
![]() |
#131 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg svarte bare Ja før i tråden, men nå begynte det å bli litt interessant her.... Sist redigert av rine : 17-09-09 kl 22:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Kontantstøtten er slutt måneden før barnet fyller 3 år, så jeg ser ikke den store integreringshemmelsen (ja, jeg så svaret ditt, Inagh, but still). De får jo hvertfall 2 år i barnehagen før skolestart da. Dessuten synes jeg de feks. kan gi kontantstøtte fra 1-2 år og heller øke beløpet litt, da kan de hvertfall ikke snakke om noen hemming av integreringen.
![]() |
#133 |
frakoblet
|
Da kontantstøtten ble innført, var det faktisk dette som var argumentet. Senere endret man litt på dette.
![]() |
#134 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Man kan da også velge å bruke en HVIT dagmamma, derved ikke bryte loven. En hvit dagmmma er ikke en barnehage med statsstøtte, og derved en løsning som altså lar seg kombinere med kontantstøtte, helt uten lovbrudd.
![]() |
#135 |
prøver tilpasse seg livet
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg har hatt ks 1 gang, på ett av to barn.. er verken for eller i mot..
![]() |
![]() |
#136 |
nygift
|
Jo det er min oppfatning, i 99% av tilfellene jeg har sett, har de som jobber, og har kontantstøtte, svart dagmamma eller familier som passer barna, og da mener jeg poenget med kontantstøtten er borte, jeg trodde det var meningen at man skulle få mer tid til å være sammen med barna sine selv.
![]() |
#137 |
Bedreviter
|
Nope. Da KrF ønsket å innføre kontantstøtten, var det som en økonomisk støtte til familier som ville passe barn hjemme, men for å få de andre partiene med på ordningen, måtte man velge en betaling-for-å-ikke-benytte-barnehageplass-løsning. Jeg vet godt hva KrF i utgangspunktet ønsket å oppnå med kontantstøtten, men kravet for å kunne søke om kontantstøtte har alltid være de samme som i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Prettiest mess ever seen
|
Det var bakgrunnen for at KrF fremmet forslaget, ikke for at det ble innført.
Les gjerne litt opp igjen, der står det ganske utførlig om hva loven sier.
![]() |
#139 |
Bedreviter
|
Det er like saklig som å si at man lurer til seg barnetrygden hvis man bruker den til å kjøpe melk og brød for, eller bygge på hytta, i stedet for å kjøpe bleier og barneklær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
nygift
|
Jeg synes man lurer til seg pengene dersom man bruker de på å betale en dagmamma svart, det er ulovlig.
![]() |
|
|