Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskjellsbehandling med julekalender

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-09, 17:57   #121
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Forskjellsebehandling med julekalender

Opprinnelig lagt inn av Butterfly, her.

Ja det er sant. Hun får ikke det. Hun spurte etter det i går men fikk til svar at hun måtte vente til hans kom. Jeg ble selvsagt forbannet og gikk min vei. Men han vil bare ikke skjønne det.

Hva??

Fikk ikke datteren din åpne pakken sin fordi hans barn ikke var der??
Hans barn, som var hjemme hor moren sin og åpnet kalendrene sine der?

Fy søren, da hadde jeg blitt mannevond...

Hun skal vel for søren ikke svi for at han har dårlig samvittighet ovenfor sine barn, han er urimelig og slem.

Gammel 03-12-09, 21:02   #122
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Sv: Forskjellsbehandling med julekalender

Dette har jeg tenkt litt mer på siden jeg svarte sist.

Om det skulle bli helt rettferdig etter hans modell burde det jo bli slik da:
Barna hans åpner kalenderene sine når de er hos sin mor.
Jenta di åpner kalenderen sin mens de er borte.
Og alle 3 åpner nye kalendergaver for de dagene barna hans var borte når de kommer til dere.

Da får alle åpne hver dag, alle får åpne like mange og alt blir helt likt. Høres ut som mye arbeid for den som må organisere kalenderene da.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 10:03   #123
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fikk dere snakket sammen i går? Fikk du ut av han hvorfor han plutselig ga seg? Hadde han snakket med noen kanskje?

Gammel 04-12-09, 10:57   #124
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

For å være enda tydeligere: Jeg rødprikker ikke fordi jeg er uenig. Jeg vet omtrent hva du mener om slike ting, og jeg er ofte veldig uenig med deg på grunn av det, men jeg har aldri rødprikket deg av den grunn. Jeg rødprikket deg fordi jeg synes det du sa til/om HI var såpass stygt og såpass voldsomt/overdrevent i forhold til saken slik vi har fått vite om den. Jeg synes ikke det holder at du synes det er omsorgssvikt å nedlate seg til å snakke med en medforelder eller steforelder som man mener er urimelig - jeg synes fremdeles det er (urimelig) stygt å beskylde folk som gjør slikt for å drive omsorgssvikt.

Den er grei. Men jeg ser på det som et svik hvis mødre går i dialog (uten at utfallet er gitt) og evt. bøyer seg etter menn som mener ting/gjør ting som som er særdels urimelig. Da handler det ikke (nødvendigvis) om omsorgssvikt, men svikt i lojalitet.

Det er mange kvinner generelt som synes å vekte det mannen mener om ting urovekkende mye, og er redd for egen stilling eller livssituasjon i forhold til å sette foten ned når de er er uenig i noe. De kan bli redd for hva han skal si, at han blir sint, at han handler på en skremmende måte, at han truer med noe, at han går fra dem, et.c. Dette begrenser handlingsrommet, og barna kan bli skadelidende. For meg er dette svikt i lojalitet, og ikke en sunn balanse i et forhold.

Sist redigert av Dronningen : 04-12-09 kl 11:05.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:18   #125
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Snakket med han i går, men han sa bare at han hadde ombestemt seg, spurte hva som gjorde det men det var bare det svaret jeg fikk at han hadde bare ombestemt seg. Men han har vel tenkt over det regner jeg med så sånn sett er jeg fornøyd og vil ikke ødelegge resten av julen med å dvele mer ved det. Nå får hun åpne gave alle dager uavhengig om de er 3 eller 1 der. Takker for alle svar.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:22   #126
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Jeg vet at storejenta mi får kalendergaver når hun er hos far, så vanligvis har hun ikke hatt kalendergaver hjemme de dagene. Men siden det er klin umulig å få en avtale med faren vet jeg ikke når hun skal dit og ikke... så i år lagde jeg 24 gaver og ferdig med det. Det blir litt dobbelt opp noen dager, men det får hun heller få. Litt bonus kan man vel han år man må være "pakk-esel" hele barndommen. Uanstt vil jo hun se at søsteren har fått itng mens hun var borte, så jeg syns det ergreit at hun også skal få.

Jeg syns det er verre med julegavene. Lillesøster får bare en brøkdel av hva storesøster (som har 4 familier) får. Det er kjempeekkelt.

Gammel 04-12-09, 11:25   #127
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Butterfly, her.

Snakket med han i går, men han sa bare at han hadde ombestemt seg, spurte hva som gjorde det men det var bare det svaret jeg fikk at han hadde bare ombestemt seg. Men han har vel tenkt over det regner jeg med så sånn sett er jeg fornøyd og vil ikke ødelegge resten av julen med å dvele mer ved det. Nå får hun åpne gave alle dager uavhengig om de er 3 eller 1 der. Takker for alle svar.

Blir du ikke sliten av en sånn type dialog om ting man skal samarbeide/bli enige om?
Tar han noe som helst hensyn til dine meninger eller er alt fokus på hva han "bestemmer" eller ikke? Jeg er egentlig litt nysgjerrig, han høres ut som en type som ikke innbyr til god kommunikasjon i forholdet ,og det må jo være vanskelig i lengden med dine, mine og felles barn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:27   #128
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Helt ærlig, når du har lagd kalenderen og det er din datter det er snakk om, jeg hadde aldri latt dette gå utover en 4-åring, jeg hadde nærmest bedt ham akseptere det eller flytte.

Enig!

Godt at han tok til fornuften ihvertfall

Sist redigert av morgana : 04-12-09 kl 11:36.
morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:28   #129
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Han har nok litt vanskelig for å "åpne" seg og snakke om ting. Det tar gjerne litt tid før han tenker over hva andre har sagt. Ja det kan til tider være veldig slitsomt å prøve å kommunisere med han, men dette har jeg også tatt opp med han at som voksne så må man faktisk kunne sette seg ned å snakkes sklig og rolig om "problemer" uten at det skal bli noen sure miner, begge må kunne lytte til hverandres meninger og sammen komme til en enighet. Dette er ikke alltid like lett for han kan ofte trekke sine egne slutninger og på en måte ha "bestemt" at slikt er det uansett for det har han funnet ut, men når han da har tenkt litt over det jeg har sagt så kommer han ofte å sier ja jeg burde vel hørt litt bedre etter.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:32   #130
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med både Dronningen og Skilpadda.

Dvs: Jeg skjønner hva Dronningen vil fram til i sitt siste innlegg- det er overraskende/skremmende at så mange kvinner lar mannen bestemme det meste i heimen. Jeg skjønner likevel hvorfor Skilpadda rødprikket for det ene innlegget til Dronningen, det var ganske drøyt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 11:40   #131
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er enig med både Dronningen og Skilpadda.

Dvs: Jeg skjønner hva Dronningen vil fram til i sitt siste innlegg- det er overraskende/skremmende at så mange kvinner lar mannen bestemme det meste i heimen. Jeg skjønner likevel hvorfor Skilpadda rødprikket for det ene innlegget til Dronningen, det var ganske drøyt.

Jeg er også enig med både Dronningen og deg - og meg ( ) - her. Jeg synes mannen hørtes helt urimelig ut i HI, og jeg er enig i at mange kvinner har urimelig mye respekt (eller frykt?) for urimelige menn. Samtidig er jeg fremdeles helt enig med min egen rødprikk.

Gammel 04-12-09, 12:42   #132
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mens jeg synes flere her tar på seg prektigrollen, og svarer veldig diplomatisk. De fleste i denne tråden er helt enige. Mor har rett. Far tar feil. Selv mor vet egentlig dette. Det er poenget. Hva om far var steil og sto på sitt?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

jeg ser på det som et svik hvis mødre går i dialog (uten at utfallet er gitt) og evt. bøyer seg etter menn som mener ting/gjør ting som som er særdels urimelig. Da handler det ikke (nødvendigvis) om omsorgssvikt, men svikt i lojalitet.

Mor skal ikke være villig til å gå på akkord med egne verdier og synspunkt for å tekkes far. Da er man ikke på barnets side.

Kanskje burde jeg uttalt meg mer generelt, det er så. Jeg ser den. Men jeg er fortsatt helt enig med mitt innlegg. Noen må være ubetinget på barnets side.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 12:58   #133
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Jeg syns det er verre med julegavene. Lillesøster får bare en brøkdel av hva storesøster (som har 4 familier) får. Det er kjempeekkelt.

Hva i alle dager?
Sier du at de som gir til storesøster ikke gir til lillesøster?

Hva er det med folk?

Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 13:13   #134
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med julegaver er jo litt sånn. Jeg er yngst av fem søsken og den eneste foreldrene mine har sammen. De har to hver fra tidligere forhold. Det er jo da ganske naturlig at storesøsknene mine fikk dobbelt så mange gaver, de hadde jo både foreldre og steforeldre og slikt. Jeg har aldri tenkt på det som urettferdig.

Gammel 04-12-09, 13:24   #135
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes også at HI har fått mange kloke svar.

Jeg ville tatt en Stor Samtale om dette temaet ved anledning. Fordi jeg synes det er superviktig å være samstemte som par (i alle fall såpass enige at dere er det utad) overfor alle barna, om de er mine, dine, våre etc. etc.

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva i alle dager?

Hva er det med folk?

Ja, hva er det med folk. :dobbel

Gammel 04-12-09, 14:08   #136
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Synes du det er rart?

Hvis en av guttene dine gifter seg, får barn og blir skilt. Så treffer eksen hans en ny mann og får barn med denne. Gir du gaver til de nye barna?

Noen gjør det sikkert, men jeg synes ikke det er noe å bli over at ikke alle gjør det.

Jeg synes heller ikke det er rart. Det ville jo snarere vært merkelig hvis farmoren til eldstejenta her gav julegaver til yngstejenta som hun såvidt har sett. For eksempel.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 14:11   #137
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva i alle dager?

Hva er det med folk?

Jeg har en nevø som jeg alltid har sendt gaver til til bursdag og jul. Det har derimot aldri falt meg inn å sende gaver til lillesøsteren hans, som er datteren til min brors eks og hennes nye mann. Jeg har aldri sett henne, og ut over julekort har jeg ingen kontakt med familien, unntatt sporadisk med nevøen min (ikke fordi det er noe uvennskap, men fordi de bor i et annet land). Jeg tror ikke foreldrene mine har kommet på tanken om å sende henne gaver heller, og jeg tviler på at hennes foreldre (som er hyggelige og rimelige mennesker) har tenkt at det ville være naturlig. Synes du det er galt å gi ett barn gaver og ikke søsknene? (Synes du for eksempel broren min burde gitt like mange/store gaver til det nye barnet til eksen sin som til sønnen sin?)

Gammel 04-12-09, 14:16   #138
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Forskjellsebehandling med julekalender

Min eldstedatter har fåt åpne pakker de dagene hun er hos oss, same hos sin far.
Våre barn som bor her fast får hver dag.
Det er ikke rettferdig at ett av barna skal få dobbelt opp med pakker, derfor har vi gjort det slik. Det betyr at alle får en pakke hver dag, bare at min eldstedatter ikke har sine pakker samlet på ett sted.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 14:30   #139
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellsebehandling med julekalender

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Min eldstedatter har fåt åpne pakker de dagene hun er hos oss, same hos sin far.
Våre barn som bor her fast får hver dag.
Det er ikke rettferdig at ett av barna skal få dobbelt opp med pakker, derfor har vi gjort det slik. Det betyr at alle får en pakke hver dag, bare at min eldstedatter ikke har sine pakker samlet på ett sted.

I mitt lille hode er det dette som virker logisk.

Gammel 04-12-09, 14:40   #140
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

I mitt lille hodet virker det også logisk.

(ang julegaver, så blir det fort en annen verden, i forhold til dem som har "flere familier" og sånn ja. Min sønn får nemlig julegave av sine stebesteforeldre han. Bursdagagave også. Altså av min svigerfars nye samboers foreldre. Inkluderende mennesker, åpenbart. Men hos oss går det greit ettersom det ikke er søsken som bor sammen som har dette skillet (de tre som har stebesteforeldre er store, de to yngste er små. Og min manns små halvsøsken reagerer jo ikke på at min sønn også får gave av deres besteforelder, selv om de ikke får gaver fra hans besteforeldre (vel, annet enn da altså min svigerfar, som er guttungens bestefar og deres far) Fysj, det blir fort kompliserte familieforhold av slikt...)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:41.