|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Denne trådtittelen blir morsommere og morsommere for hver gang jeg leser den, for jeg hører Oddvar Stenstrøm så klart i hodet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg er ikke helt sikker på hva vi diskuterer lengre, men det jeg selv har erfart som lærer og med mine kollegaer er:
![]() |
#3 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?*trampeklapp*
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Et barn med diabetes kan dø på grunn av manglende kunnskap. Et barn med Adhd er bare et problem. Dessuten er det viktig at man som behandler hos blant annet bup vektlegger hvor man best bruker sine ressurser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Veldig enig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Hadde besøk av en kompis (han jobber med rusmisbruk) i dag som snakket om rusproblematikk blant unge og skolens store betydning i forhold til forebyggende arbeid. Han snakket om at en tung rusmisbruker koster samfunnet opptil 15 millioner pr år. En misbruker. Med en slik kostnad, og et syn på skolen som forebyggende, skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bevilger mer penger til skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg nevnte forresten denne diskusjonen for søsteren min som studerer spes.ped. I følge henne har en stor del av elevene med atferdsvansker også faglige vansker. Jeg husker ikke ordrett hva hun sa, men hun snakket litt om hvordan det å møte opp til oppgaver man ikke mestrer hver eneste dag påvirker atferden og hvilken rolle man inntar.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pessimistisk Optimist.
Jeg lærte om betydningen av å være i flytsonen... En elev som ikke opplever mestring får heller ingen flyt. Noen ganger kan vel også faglige vansker føre til adferdsvansker. Og angst/skolevegring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Ja. Jeg tror også det bak mange tilfeller der ting går virkelig galt er en historie der en skole ropte varsko uten hell.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Mange ganger roper nok skolen varsku, og mange andre også. Men hva hjelper det når det ikke fins penger? Skolen mangler ressurser, barnevernet mangler ressurser, bup mangler ressurser, det er lange ventelister over alt. Mange mange unge venter på hjelp. Mange familier venter på og trenger hjelp. Hvor går det galt? Prioriteres arbeidet feil? Kan pengene og de menneskelige ressursene som allerede fins utnyttes bedre? Hvilke arbeidsoppgaver skal prioriteres før andre? Hva er viktigst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenker at "hore" heller ikke ville være særlig kommunikasjonsfremmende.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Det er vel nettopp det han vil frem til, at kommunikasjons-skillsa til disse ungdommene ikke er på topp, og det må lærere forstå og ta konsekvensen av. Jeg syns utspillet hans er litt flåsete, men er enig i hva han egentlig formidler. Ungdommer som spytter og kaller lærere for hore blir ikke velfungerende av voldsomme straffer hvis ingen følger dem opp og viser forståelse.
![]() |
#13 |
By the Sea
|
Ja.
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Lurt. Tankevekkende det siste du sier der.
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Samfunnet er stadig i utvikling og ungdommen møter stadig nye utfordringer, vi voksne skal ikke godta alt mulig men en lærer må regne med å måtte takle forskjellige situasjoner og problemer. Jeg jobber også med barn og er veldig glad for at jeg er tålmodig men med klare og tydelige grenser. Ser mange barn som trenger veiledning og må ledes i riktig retning, er desverre ikke alle mann kan hjelpe men å jobbe med mennesker krever mye styrke, kjærlighet og klare grenser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Godt sagt. Jeg glemmer aldri den TV-aksjonen som omhandlet "pøbelbarn" og hvordan de ofte hadde det hjemme eller andre grunner til at de handlet som de gjorde. Ikke at det gjelder alle, men det er verdt å tenke over.
![]() |
#17 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Hva er en "voldsom" straff for å kalle noen hore, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|