|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Jeg vet om noen få par som har fått utført IVF i utlandet (brukt egne egg og sæd), satt inn embryoene i en norsk surrogat og så har surrogaten dratt til et surrogatvennlig land en stund før fødsel. Da er foreldreskapet overdratt de biologiske foreldrene i forkant av fødselen (i det gjeldende landet) slik at man søker om pass/statsborgerskap til barnet når dette er ute (alternativt reiser hjem dersom man befinner seg i et land hvor man ikke trenger dette for å dra tilbake til Norge). Dette er noen år siden så jeg husker ikke alle detaljene, men vet at det ene landet det var aktuelt i ikke lenger tillater dette fordi man må være registrert statsborger for å kunne benytte seg av denne metoden. Hvorvidt det gjelder utenlandsk fødende også aner jeg ikke, men det gikk i alle fall den gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Norge har, så vidt jeg har forstått, godtatt fødselsattester fra USA hvor biologiske foreldre er ført som mor og far - selv om det er ganske åpenbart at surrogat har blitt benyttet. Derimot har de ikke godtatt amerikanske fødselattester med to fedre oppført.
![]() |
|
|