|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?
Jeg HAR gjort det, enten her eller der.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo da, det er jeg skjønt enig i, men ved tradisjonell surrogati har man liksom funnet en måte å gjøre dette på her til lands, og de fleste vil vel ha høyere aksept for dette enn GS. At man må få på plass lovverket for å sikre partene og rammene rundt TS er jeg absolutt for, men i denne spede begynnelse vektlegger jeg å kjempe for legalisering av GS slik at muligheten blir reell for flere (selv om det nok hadde vært en mykere overgang om man fikk spikret det første alternativet først). |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Jess, her ruller det inn med sutrepm, gitt. Odelia; du må lese de uskrevne forumreglene. Sutrepm er so another board.
Tøs Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre. Sist redigert av Sitron : 10-03-10 kl 00:43. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Passiv
|
Mens vi sutrer: Sitron antydet at jeg slurveleste. |
|
|
|
#106 |
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Sitron: Siden jeg finner det langt mer fruktbart å fortsette debatten på privaten når det blir personlig/misforstått tar jeg det der i stedet for å ødelegge diskusjonen med å diskutere hvorvidt det er relevant for sakens kjerne å kverrulere over innleggene mine |
|
|
|
|
|
#107 |
|
|
For meg skulle det være utrolig stor forskjell, det er jeg helt sikker på. Om man har brukt "mottakernes" egg og sperma så er jeg bare brukt som oppbevaring for noen måneder. Er det mitt egg så er jeg den biologiske forelderen og det skulle føles mye sterkere. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
For meg også. Det er en føleri-greie.
|
|
|
#109 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Ikke bare en, men TRE sutrepm-er. Her går det unna.
|
|
|
#110 |
|
Leser
|
Hvis du virkelig vil ha dette igjennom bør du først og fremst arbeide for å tillate eggdonasjon. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det blir første skrittet hvis man arbeider for en legalisering av surrogatmødre.
|
|
|
#111 |
|
Pauset
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Ja, det burde vært lov. Hadde det vært lov, hadde jeg gjort det for ei jeg kjenner og mannen hennes. Hun kan bli gravid, men greier ikke bære barnet frem pga at hun har liten livmor som i tillegg er delt i to, hun mister rundt uke 8 hver gang. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Pauset
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Altså, jeg hadde lånt ut livmora mi, men eggene mine får du aldri. Med noen andres egg og sperm er man jo bare rugekasse. Det er noe helt annet om det er ens eget egg, da er det jo ens eget barn. Det ville jeg nok ikke gjort. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Lorien, kan ikke dere dra til utlandet å gjøre det da? Det finnes en finsk klinikk som har kontor i St. Petersburg vet jeg. Jeg tror det er denne jeg har hørt om: http://www.avapeter.com/ |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Man må føde utenlands også da, Pelen. Det er ikke alltid like enkelt når man har små barn, familie, jobb og det hele.
|
|
|
#115 |
|
|
Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg trodde at man da "bare" adopterte bort barnet, men det er vel ikke bare bare. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Barneloven sier at den som føder barnet er barnets mor. Det vil i praksis si at om noe skjer som tilsier at man blir avslørt som ikke å være mor, dvs biologisk mor, så kan barnet tas fra biologiske foreldre. Det var en sak på dette i Sverige for noen år siden, men jeg er ikke helt sikker på omstendighetene.
|
|
|
#117 |
|
Du må virkelig finne deg selv spennende som tror at resten av forumet er interessert i dette |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?him: Når det gjelder eggdonasjon er dette virkelig et tema jeg brenner for, og gjør det jeg kan for å øke aksept rundt det og for at det skal bli lovlig. Med det sagt er det andre tema innen assistert befruktning jeg brenner mer for og derfor prioriterer å bruke mer tid på. Men innen surrogati er det definitivt GS siden dette nok sannsynligvis favner et langt større flertall enn TS, og fordi dette er en form jeg selv kunne ha benyttet meg av. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Sviiisj!!
|
Men kan hun ikke overgi foreldreretten til den biologiske faren, da? Eller vil det føre til at hun blir avslørt?
|
|
|
#120 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Joda, men hun vil fortsatt være bidragspliktig og ansett som barnets mor. Fars kone, altså biologisk opphav og tiltenkt foreldrerollen, har ingen rettigheter før en eventuell stebarnsadopsjon går gjennom. Stebarnsadopsjoner er man på ingen måte garanterte å få gjennomslag for, selv om alle parter samtykker.
|
![]() |
|
|