Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-07, 00:30   #121
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Den holder ikke her, gitt. Prøv igjen.

hva?
Det er vel ikke noe å lyve om det vel?
jeg tåler ikke så godt veldig fet mat, .eks fete sauser med mye smør. Da blir jeg dårlig i magen. Derfor er det "sunnere" og bedre for meg å bruke pose med ferdig saus. Enkelt og greit.

litt snurt må man få bli Vimsen.. Folk skal jo analysere alt man sier.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:07   #122
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den sausen jeg bruker mest er "sjysaus". Fra Toro

Den bruker vi både til biff, kylling og stort sett alt mulig av kjøtt. Det er fordi vi ikke er noe "sausmennesker", men synes det er greit med litt innimellom. Når jeg lager steik og sånn bruker jeg den opprinnelige sjyen, men ikke av kylling liksom..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 09:24   #123
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønner ikke helt logikken i at posesaus er sunnere enn hjemmelaget.

Hvis man setter alle ingrediensene opp mot hverandre...

Gammel 01-02-07, 10:00   #124
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Jeg skjønner ikke helt logikken i at posesaus er sunnere enn hjemmelaget.

Hvis man setter alle ingrediensene opp mot hverandre...

Selvsagt vil det aldri bli sunnere. Dog kan jeg gå med på at de ofte er mer fettfattige.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 10:46   #125
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Output blir vel aldri bedre enn summen av input?

Output blir vel aldri bedre enn summen av input, tenker jeg når det gjelder saus. Hvis jeg måtte velge mellom å lage saus av margarin, Toro buljong, vann og maizena ville jeg foretrukket en ferdig Torosaus.

Hvis jeg derimot (og det har jeg alltid ) har meierismør, en skvett fløte, Heliosbuljong eller annen god buljong eller aller selvsagt helst kraft tilgjengelig, lager jeg sausen selv.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 11:16   #126
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Om du lager verdens beste hvitsaus så må du legge ut oppskriften i saus-tråden, slik at vi alle kan lære å lage verdens beste hvite saus

Jeg syns at min fiskebollesaus er verdens beste, og kan godt legge ut oppskriften. Men den er litt på slump...

Men altså, til 1 boks fiskeboller, lager jeg sausen slik:

ca 3-4 ss margarin (jeg bruker helst Melange eller Soya eller Soft i fast form, ikke flytende).

Smelt margarinen i kjelen, rør inn hvetemel til ganske tykk konsistens.

Hell over kraften fra fiskebolleboksen, og rør godt til jevn konsistens, mens det koker.

Når blandingen er jevn sper jeg gradvis med melk. Spe litt, visp godt, og fortsett sånn. Bruker mellom 1/2 og 1 liter med melk, har i gradvis til passe konsistens.

Når sausen er noen lunde passe tykk (og tykkelsen er en smakssak, jeg liker den tykk), så kommer smakstilsetningene. Husk at sausen tykner når den koker opp, og det kan være lurt å justere melkemengden litt etter hvert.

Av smakstilsetning bruker jeg buljong og karri. (Buljongen er lys type i pulverform, og karrien er helt vanlig Black Boy). Jeg bruker ca 3 ts buljong og ca 1-2 ts karri. Men smak deg fram!

Sausen må passes godt på under oppkok. Jeg pleier å la den akkurat koke opp (bare så vidt), og så har jeg i fiskebollene, og skrur ned litt på varmen så ikke sausen svir i bunnen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 11:20   #127
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Nå finnes det jo heldigvis andre steder å søke kunnskap om kost og ernæring enn i hyllene med posesaus og halvfabrikata. De fleste har antakelig både kolleger og et øvrig sosialt nettverk blant annet.

Ikke jeg! Joda, klart jeg har nettverk, men nå var det ikke egentlig kunnskap jeg var på jakt etter, da. Men rett og slett å få vite hva som finnes i butikkene. Jeg syns også det er greit å ta en titt i både ferskvarehyllene og frukt og grønnsaksdisken også, og studere ting jeg ikke helt vet hva er.

Men så må jeg jo tilstå at jeg altså ikke kjenner alle grønnsaker og krydderurter ved navn, og vet ikke nødvendigvis hvordan de tilberedes eller hva de brukes til. Jeg syns det er greit å bruke butikkhyllene som inspirasjon, jeg.

Forresten er det sjelden jeg diskuterer mat med mine venner, kollegaer og nettverk, når jeg tenker meg om.

Gammel 01-02-07, 12:14   #128
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er jo masse fett i posen også??

Når du lager hvit saus selv så kan du jo bestemme selv hvor mye fett du vil ha i den. Varmer du melk og rister meljevning i et risteglass og rører inn så blir den jo HELT fettfri.

Helt fettfri blir den jo ikke, det er tross alt fett i melk...

Gammel 01-02-07, 12:27   #129
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Finnes det virkelig? Jeg trodde det var tull jeg.

Det trodde til og meg jeg også

Gammel 01-02-07, 12:33   #130
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått en meget solid opplæring i hvit saus. Det var nemlig tema i tre måneder på skolekjøkkenet på Chisipite Senior School, Zimbabwe. Det er utrolig hvor mye forskjellig som krever en hvit saus, altså! Alt fra gratenger til tomatsuppe.

Og jeg visste heller ikke at det fantes på pose. Og ja, jeg synes det er kjemperart at det finnes.

Gammel 01-02-07, 12:37   #131
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Helt fettfri blir den jo ikke, det er tross alt fett i melk...

Bruker du skummet melk så slipper du det også. Men da blir det selvsagt ikke mye smak tilbake, da.

Poenget er uansett at lager du selv så har du kontroll over fettinnholdet, mens det vegetabilske fettet (palmeoljen) som posen inneholder har du ingen kontroll på.

Gammel 01-02-07, 13:53   #132
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns at min fiskebollesaus er verdens beste, og kan godt legge ut oppskriften. Men den er litt på slump...

Men altså, til 1 boks fiskeboller, lager jeg sausen slik:

ca 3-4 ss margarin (jeg bruker helst Melange eller Soya eller Soft i fast form, ikke flytende).

Smelt margarinen i kjelen, rør inn hvetemel til ganske tykk konsistens.

Hell over kraften fra fiskebolleboksen, og rør godt til jevn konsistens, mens det koker.

Når blandingen er jevn sper jeg gradvis med melk. Spe litt, visp godt, og fortsett sånn. Bruker mellom 1/2 og 1 liter med melk, har i gradvis til passe konsistens.

Når sausen er noen lunde passe tykk (og tykkelsen er en smakssak, jeg liker den tykk), så kommer smakstilsetningene. Husk at sausen tykner når den koker opp, og det kan være lurt å justere melkemengden litt etter hvert.

Av smakstilsetning bruker jeg buljong og karri. (Buljongen er lys type i pulverform, og karrien er helt vanlig Black Boy). Jeg bruker ca 3 ts buljong og ca 1-2 ts karri. Men smak deg fram!

Sausen må passes godt på under oppkok. Jeg pleier å la den akkurat koke opp (bare så vidt), og så har jeg i fiskebollene, og skrur ned litt på varmen så ikke sausen svir i bunnen.

Jeg lager sausen til fiskebollene på akkurat samme måte. Ungene elsker den, men for mannen er ikke fiskeboller mat, men sausen synes han er god da. Men et lite spørsmål: Koker du ikke sausen i 5 minutter etter den har fått neste passe konsistens? Trodde en måtte det for å få vekk mel smaken? Passet kanskje ikke å spørre om det i en Toro-tråd men...

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 14:23   #133
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg lager sausen til fiskebollene på akkurat samme måte. Ungene elsker den, men for mannen er ikke fiskeboller mat, men sausen synes han er god da. Men et lite spørsmål: Koker du ikke sausen i 5 minutter etter den har fått neste passe konsistens? Trodde en måtte det for å få vekk mel smaken? Passet kanskje ikke å spørre om det i en Toro-tråd men...

Nei, jeg pleier ikke å koke sausen. Men jeg "koker" jo forsåvidt mel / margarin-blandingen, og jeg koker også når jeg har tilsatt fiskekraften. Så MELET blir jo kokt, men ikke melka. Jeg liker ikke så godt smaken etter at melka har blitt kokt, sikkert bare en fiks ide jeg har.

Gammel 01-02-07, 16:05   #134
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

man må jo koke vekk melsmaken.

Gammel 01-02-07, 16:17   #135
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Det er i alle fall det jeg bestandig har lært av moren min, men jeg aner egentlig ikke. Bare gjør som jeg har fått beskjed om jeg når jeg lager supper eller sauser på blanding av smør/mel.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 16:19   #136
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Men du trenger jo strengt tatt bare koke melet, ikke melka.

Gammel 01-02-07, 16:21   #137
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er i alle fall det jeg bestandig har lært av moren min, men jeg aner egentlig ikke. Bare gjør som jeg har fått beskjed om jeg når jeg lager supper eller sauser på blanding av smør/mel.

Hehe det innlegget mitt der var ikke sånn skarpt ment altså. Jeg er langt i fra noen husmor selv, jeg bare vet at jeg syns sausen smaker ekketl om den ikke har kokt nok. da er det melsmak.

Gammel 04-02-07, 12:17   #138
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det som overrasker meg mest er hvor lite tid mange av dere åpenbart bruker i butikken. Hvit saus på pose har eksistert i minst 10 år, vakuumpakkede pannekaker også i mange år. Har dere virkelig aldri sett det?

Jeg bruker tid når jeg handler og ser og studerer og leser på pakkene, og ser jeg noe nytt hender det ofte jeg kjøper det bare for å teste.

Følger dere ikke med på vareutvalget? Tenk alt dere går glipp av...

Ja, i butikken gjør jeg det unna raskest mulig. Det er selvsagt derfor jeg ikke har oversikt over alt som kan skaffes til veie i halv- eller helfabrikata.
Det betyr at jeg tydeligvis går glipp av mye, uten at jeg får vondt noe sted av den grunn.

Hvitsausen lager jeg av mel, melk, smør og kraft.
Pannekakerøre lager jeg også selv, og setter mannen i steking.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 13:14   #139
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er overhodet ikke interessert i matlaging. Jeg liker det ikke.

Heldigvis liker mannen min å lage mat, så det er han som er handle mat- og kjøkkensjef hos oss.

Han lager hvit saus fra bunnen av.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 14:12   #140
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvit saus fra pose kan vel sidestilles med ferdig oppskjærte pølser, pølser uten skinn og ferdig kokte poteter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke "lettvindte" matvarer som kommer i butikkene. Er folk VIRKELIG så kunnskapsløse og late? Forresten har det vel ikke med lathet å gjøre for det er jo like enkelt å lage det selv.

Ja til mer heimkunnskap i skolen!

Jeg lager forresten nyyydelig hvit saus uten hvetemel, for å være litt sunnere. Den blir like tykk og snaddergod.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.