Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-10, 09:52   #121
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Jeg syns 9 uker er ganske langt, slik det blir i år. Tror de tar det inn blant annet i juleferien?

Gammel 05-08-10, 10:25   #122
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har 9 uker her i Trondheim også. Litt lenge synes jeg (selvom jeg er lærer). Juleferien er absurd kort i år. Jeg ville heller ha flyttet den 9.uka til juleferien (og ja jeg vet at alle ikke har mulighet til å ta seg fri i juleferien heller. Men såvidt jeg vet så er alle SFO/bhg åpent til julaften i hvert fall?).

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:23   #123
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, her er SFO stengt når skolen er stengt, som hovedregel. Noe åpent i begynnelse og slutt av sommerferien. Problemet er oppsummert at SFO og barnehage ikke plikter å ha et tilbud når det er skoleferie, derfor varierer tilbudet veldig fra kommune til kommune. Det er altså opp til kommunen å avgjøre hva slags tilbud man skal ha eller ikke ha ved skoleferier.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:34   #124
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, dette var det jeg fant med kjapp googling. Det betyr for eksemel ikke at inderne nødvendigvis har fler timer enn norske (Sånn til deg, Gajamor), det kan hende de har kortere dager.

Pensum varierer nok veldig fra land til land, i tillegg til hvordan de måler suksess og at krav og kriterier er oppfyllt.

Herremannen skal begynne i 2. klasse nå i USA og han kommer nå å gå i skolen fra 8.30-15 4 dager i uken og fra 8.30-14 1 dag i uken og det tipper jeg er lengre enn norske barn gjør når de er 7 år. USA har i gjennomsnitt 180 skoledager (mener jeg at du skrev) og Norge har 190.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:41   #125
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Herremannen skal begynne i 2. klasse nå i USA og han kommer nå å gå i skolen fra 8.30-15 4 dager i uken og fra 8.30-14 1 dag i uken og det tipper jeg er lengre enn norske barn gjør når de er 7 år. USA har i gjennomsnitt 180 skoledager (mener jeg at du skrev) og Norge har 190.

Jeg tror ikke det er så veldig ulikt altså. Så vidt jeg husker så begynner Glitterbarnet 08-30 og er ferdig i 14-tiden i første klasse (når han er 5 år).

Jeg vet ikke hvor mange undervisningstimer barn har i 3. klasse (som er det som er hensiktsmessig i sammenlikne med amerikansk 2 klasse)?

Sist redigert av Tallulah : 05-08-10 kl 14:47.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:45   #126
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Også har det jo noe å si hvor lange pauser man har i løpet av dagen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:47   #127
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er så veldig ulikt altså. Så vidt jeg husker så begynner Glitterbarnet 08-30 og er ferdig i 14-tiden i første klasse (når han er 5 år).

Han er jo et år yngre enn Herremannen, men jeg regnet raskt og om de har like mange timer i 2. i Norge som Glitterbarnet har i 1. så har amerikanske barn i gjennomsnitt 37 timer mer i året = en drøy ukes undervisning.

Gammel 05-08-10, 14:49   #128
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Også har det jo noe å si hvor lange pauser man har i løpet av dagen.

Absolutt, det har jeg ikke regnet med her, det er jo mulig at amerikanske barn har lengre pauser (1 time totalt per dag tror jeg at Herremannen har). Norske barn har muligens mindre og da går det vel ca opp i et.

Jeg syns ikke at skoleferien skal være kortere. Norge har kort sommerferie sammenlignet med mange land (USA, Sverige, Italia som jeg kjenner til), men jeg vet om land som har kortere også. Det gir bare problem for oss voksne å avvirke ferie sammen med barna (pluss dyrere billetter).

Gammel 05-08-10, 14:53   #129
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, her er SFO stengt når skolen er stengt, som hovedregel. Noe åpent i begynnelse og slutt av sommerferien. Problemet er oppsummert at SFO og barnehage ikke plikter å ha et tilbud når det er skoleferie, derfor varierer tilbudet veldig fra kommune til kommune. Det er altså opp til kommunen å avgjøre hva slags tilbud man skal ha eller ikke ha ved skoleferier.

Det visste jeg ikke, og det er jo helt meningsløst. 3 uker stengt på sommeren for å få en god ferieavvikling for de ansatte ved SFO/bhg kan jeg forstå på en måte, men stengt i 6-8 uker er jo totalt meningsløst. Dette bør gjøres noe med.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 14:54   #130
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Han er jo et år yngre enn Herremannen, men jeg regnet raskt og om de har like mange timer i 2. i Norge som Glitterbarnet har i 1. så har amerikanske barn i gjennomsnitt 37 timer mer i året = en drøy ukes undervisning.

Men med har du da trukket fra de 10 dagene mindre de har? I såfall går det omtrent opp i opp.

Det virker jo som den vestlige verden har temmelig likt antall timer og dager, jeg lurer på om det er forskningsbasert?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 15:01   #131
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ifølge Udir er timetallet på 1.-7. trinn 38 timer pr uke fra høsten. Jeg tror det er snakk om klokketimer. Timene trenger ikke fordeles likt på alle trinn, det er f.eks. OK i teorien å kjøre færre timer i uka på småtrinnet så lenge det kompanseres på mellomtrinnet, tror jeg.

Her står det mer om timefordeling i skoleverket.

Gammel 05-08-10, 15:02   #132
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Men med har du da trukket fra de 10 dagene mindre de har? I såfall går det omtrent opp i opp.

Det virker jo som den vestlige verden har temmelig likt antall timer og dager, jeg lurer på om det er forskningsbasert?

Ja, jeg trakk i fra de dagene. Ja, kanskje det er forskningsbasert?!

Jeg syns at kommunene skulle være forpliktet til å ha et tilbud til barna.

Gammel 05-08-10, 15:09   #133
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er SFO stengt i hele juli. Og på grunn av at det er ganske dyrt å bruke SFO de dagene det ikke er skole at det nesten ikke er barn på SFO når det er ferie, og jeg frykter for at hele SFO-tilbudet i feriene kommer til å bli radert bort ganske snart på grunn av det politikerne vil kalle "mangelfull etterspørsel". Det de har glemt er at tilbud og etterspørsel følger hånd i hånd, og at det at det er dårlig etterspørsel etter det tilbudet de har nå betyr ikke at det er dårlig etterspørsel etter gode alternativ til barnepass i skolens ferier.

Gammel 05-08-10, 15:33   #134
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Jeg vet ikke hvor mange undervisningstimer barn har i 3. klasse (som er det som er hensiktsmessig i sammenlikne med amerikansk 2 klasse)?

Ho som gikk ut av 3.klasse nå starta kl 8.30 hver dag, og var ferdig kl 14.05 en dag, kl 13.10 en dag, og kl 12.15 de siste 3 dagene...

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Hos oss er SFO stengt i hele juli. Og på grunn av at det er ganske dyrt å bruke SFO de dagene det ikke er skole at det nesten ikke er barn på SFO når det er ferie, og jeg frykter for at hele SFO-tilbudet i feriene kommer til å bli radert bort ganske snart på grunn av det politikerne vil kalle "mangelfull etterspørsel". Det de har glemt er at tilbud og etterspørsel følger hånd i hånd, og at det at det er dårlig etterspørsel etter det tilbudet de har nå betyr ikke at det er dårlig etterspørsel etter gode alternativ til barnepass i skolens ferier.

Veldig sant!!

Gammel 07-08-10, 21:59   #135
Sjokodille
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2010
Sjokodille har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg skjønner godt at det er problematisk å få kabalen til å gå opp når SFO/skolen holder stengt. Her hvor vi bor er SFO stengt hele juli, og vi voksne har mulighet til å ta ferien når vi selv ønsker det, ergo blir det juli.

Jeg tenker tilbake på barndommens sommerferie. Jeg husker de fine familieferiene vi var på, teltturer, bading, fornøyelsesparker og andre opplevelser. Men minst like godt husker jeg hvor godt det var å våkne opp til blanke dager, selv om vi ofte kjedet oss innimellom. Etterhvert som kjedsomheten ble for stor fant vi jo på så mye morsomt! Vi bygde paraplyhytter når regnet kom, vi kikket på kuer på beite og valgte oss "vår egen ku" som vi deretter plukket gress til hver dag resten av ferien. Vi snikred på hester på et jorde like ved (livsfarlig!! men et godt minne ), passet unger og samlet opp penger til is. Vi hadde nok av tid til å finne på nye spennende ting, nettopp fordi ferien var så lang.

Kjedsomhet er sunt, og som så mange nevner - etter å ha vært så lenge borte er det ekstra stas når skolen begynner igjen, og alle vennene samles.

Sjokodille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:51   #136
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes heller kortere høstferie og vinterferie istedenfor kortere sommerferie. Høstferien synes jeg er noe stort tull med en hel uke.

Jeg synes disse årene når ungene er relativt liten (har tre på 7,9 og 10) er litt stressende med tanke på den lange ferien. Minsten går på SFO, mens de to andre må klare seg selv når vi er på jobb. Før sommeren er det 1 aktivitetsuke som hjelper på, men det er ikke bare bare å få det til heller. Tider som ikke passer med våre arbeidstider samt det er umulig for dem å komme seg der på egenhånd. Men nå har vi klart det i 2 år på rad, så har jo ikke noe å klage over

Her i Bergen begynner skolen 18. aug. De har hatt da 8 uker ferie. SFO er stengt i juli. Nå i august har det vært en god del på SFO og tror nok det kommer enda flere neste uke.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:53   #137
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så lengre oppe i diskusjonen at lærerne ikke kan ta ferie utenom elevferiene.

Det har nå vi opplevde noen ganger med ungene sine lærere. Ser ikke det som noe problem, men reagerte ene gangen da kontaktlærer reiste til syden for 2 uker i september. Synes det var lenge pga det var like etter oppstart av skoleåret.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:58   #138
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Så lengre oppe i diskusjonen at lærerne ikke kan ta ferie utenom elevferiene.

Det har nå vi opplevde noen ganger med ungene sine lærere. Ser ikke det som noe problem, men reagerte ene gangen da kontaktlærer reiste til syden for 2 uker i september. Synes det var lenge pga det var like etter oppstart av skoleåret.

Om man er over en viss alder (60, tror jeg) har man rett på ekstra ferieuke. Om man har vært syk (sykemeldt) i ferien (juli) har man rett på å ta den igjen.

Noen skoler kan man opparbeide seg fridager (i steden for lønn) ved å ta vikartimer, andre ikke. På min skole kan vi opparbeide oss tre dag i året.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 11:02   #139
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan også søke om permisjon uten lønn, men det er jo ikke mange som klarer 14 dager med det. Vil tro det er en av grunnene Chanett nevner.

Hvis jeg skal reise på utenbys brytestevne med sønnen min og bussen drar før jeg har hatt siste undervisningstime på fredag, må jeg enten søke permisjon uten lønn, avtale med elevene at vi jobber inn timen en annen gang (i praksis umulig pga fullstappede timeplaner hos dem) eller organisere et bytte med en annen lærer (også i praksis umulig hvis det er snakk om tysktimene mine fordi elevene kommer fra mange ulike klasser). For de fleste ender det med permisjon uten lønn.

Gammel 08-08-10, 12:56   #140
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ifølge Udir er timetallet på 1.-7. trinn 38 timer pr uke fra høsten. Jeg tror det er snakk om klokketimer. Timene trenger ikke fordeles likt på alle trinn, det er f.eks. OK i teorien å kjøre færre timer i uka på småtrinnet så lenge det kompanseres på mellomtrinnet, tror jeg.

Her står det mer om timefordeling i skoleverket.

Dette skjønner jeg ikke. Min 11-åring skal opp i 6. nå. Skolen vi tilhører har færre timer de første årene, og øker etterhvert. Dermed regner jeg med at de må ha kommet opp i mer enn 36-37 nå i 6.klasse for å oppfylle timene totalt. Men hun begynner 8.45 og slutter stort sett enten 13.30 eller 14.30. Totalt 5 eller 6 timer per dag, som blir tilsammen maks 30 timer i uka. Er det virkelig mange skoler som har så mange timer som 7-8 timer hver dag altså? Eller misforstår jeg totalt dette med timetall per uke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:35.