|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg syns 9 uker er ganske langt, slik det blir i år. Tror de tar det inn blant annet i juleferien?
![]() |
#122 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Kortere skoleferieVi har 9 uker her i Trondheim også. Litt lenge synes jeg (selvom jeg er lærer). Juleferien er absurd kort i år. Jeg ville heller ha flyttet den 9.uka til juleferien (og ja jeg vet at alle ikke har mulighet til å ta seg fri i juleferien heller. Men såvidt jeg vet så er alle SFO/bhg åpent til julaften i hvert fall?). |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kortere skoleferieNei, her er SFO stengt når skolen er stengt, som hovedregel. Noe åpent i begynnelse og slutt av sommerferien. Problemet er oppsummert at SFO og barnehage ikke plikter å ha et tilbud når det er skoleferie, derfor varierer tilbudet veldig fra kommune til kommune. Det er altså opp til kommunen å avgjøre hva slags tilbud man skal ha eller ikke ha ved skoleferier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kortere skoleferie
Herremannen skal begynne i 2. klasse nå i USA og han kommer nå å gå i skolen fra 8.30-15 4 dager i uken og fra 8.30-14 1 dag i uken og det tipper jeg er lengre enn norske barn gjør når de er 7 år. USA har i gjennomsnitt 180 skoledager (mener jeg at du skrev) og Norge har 190. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Glamorøs
|
Jeg tror ikke det er så veldig ulikt altså. Så vidt jeg husker så begynner Glitterbarnet 08-30 og er ferdig i 14-tiden i første klasse (når han er 5 år).
Sist redigert av Tallulah : 05-08-10 kl 14:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Kortere skoleferieOgså har det jo noe å si hvor lange pauser man har i løpet av dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
|
Han er jo et år yngre enn Herremannen, men jeg regnet raskt og om de har like mange timer i 2. i Norge som Glitterbarnet har i 1. så har amerikanske barn i gjennomsnitt 37 timer mer i året = en drøy ukes undervisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
|
Absolutt, det har jeg ikke regnet med her, det er jo mulig at amerikanske barn har lengre pauser (1 time totalt per dag tror jeg at Herremannen har). Norske barn har muligens mindre og da går det vel ca opp i et. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Fartsfantom
|
Det visste jeg ikke, og det er jo helt meningsløst. 3 uker stengt på sommeren for å få en god ferieavvikling for de ansatte ved SFO/bhg kan jeg forstå på en måte, men stengt i 6-8 uker er jo totalt meningsløst. Dette bør gjøres noe med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Glamorøs
|
Men med har du da trukket fra de 10 dagene mindre de har? I såfall går det omtrent opp i opp.
![]() |
#131 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Kortere skoleferieIfølge Udir er timetallet på 1.-7. trinn 38 timer pr uke fra høsten. Jeg tror det er snakk om klokketimer. Timene trenger ikke fordeles likt på alle trinn, det er f.eks. OK i teorien å kjøre færre timer i uka på småtrinnet så lenge det kompanseres på mellomtrinnet, tror jeg.
![]() |
#132 |
|
Ja, jeg trakk i fra de dagene. Ja, kanskje det er forskningsbasert?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Kortere skoleferieHos oss er SFO stengt i hele juli. Og på grunn av at det er ganske dyrt å bruke SFO de dagene det ikke er skole at det nesten ikke er barn på SFO når det er ferie, og jeg frykter for at hele SFO-tilbudet i feriene kommer til å bli radert bort ganske snart på grunn av det politikerne vil kalle "mangelfull etterspørsel". Det de har glemt er at tilbud og etterspørsel følger hånd i hånd, og at det at det er dårlig etterspørsel etter det tilbudet de har nå betyr ikke at det er dårlig etterspørsel etter gode alternativ til barnepass i skolens ferier.
![]() |
#134 |
tøff som havregrøt
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
![]() ![]() |
Ho som gikk ut av 3.klasse nå starta kl 8.30 hver dag, og var ferdig kl 14.05 en dag, kl 13.10 en dag, og kl 12.15 de siste 3 dagene...
Veldig sant!!
![]() |
#135 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg skjønner godt at det er problematisk å få kabalen til å gå opp når SFO/skolen holder stengt. Her hvor vi bor er SFO stengt hele juli, og vi voksne har mulighet til å ta ferien når vi selv ønsker det, ergo blir det juli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kortere skoleferieJeg synes heller kortere høstferie og vinterferie istedenfor kortere sommerferie. Høstferien synes jeg er noe stort tull med en hel uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kortere skoleferieSå lengre oppe i diskusjonen at lærerne ikke kan ta ferie utenom elevferiene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
navnet sjemmer ingen
Om man er over en viss alder (60, tror jeg) har man rett på ekstra ferieuke. Om man har vært syk (sykemeldt) i ferien (juli) har man rett på å ta den igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Kortere skoleferieMan kan også søke om permisjon uten lønn, men det er jo ikke mange som klarer 14 dager med det. Vil tro det er en av grunnene Chanett nevner.
![]() |
#140 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Dette skjønner jeg ikke. Min 11-åring skal opp i 6. nå. Skolen vi tilhører har færre timer de første årene, og øker etterhvert. Dermed regner jeg med at de må ha kommet opp i mer enn 36-37 nå i 6.klasse for å oppfylle timene totalt. Men hun begynner 8.45 og slutter stort sett enten 13.30 eller 14.30. Totalt 5 eller 6 timer per dag, som blir tilsammen maks 30 timer i uka. Er det virkelig mange skoler som har så mange timer som 7-8 timer hver dag altså? Eller misforstår jeg totalt dette med timetall per uke?
![]() |
|
|