|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetTeofelia og rine: Ser dere ikke hvor innmari nedlatende, arrogante og regelrett bedritne dere er i denne debatten? :hilsen lat, sliten, unnasluntrer som duller med barn hele dagen:
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Selv om du er beundringsverdig dyktig på å finne på aktiviteter med barna dine, virkelig, det synes jeg, så er det jo likevel ikke sånn at man automatisk kan sidestille det å være hjemme med to barn med fulltidsjobb.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har to tanker i hodet samtidig her, så jeg synes ikke jeg er spesielt dobbeltmoralistisk. Jeg mener det er bedre at en person (kvinne eller mann) reduserer stillingen sin hvis de vet at de ikke klarer å stå i full jobb enn å belaste en allerede overbelastet sykelønnsordning. Samtidig har jeg ingen problemer med å se at det at så mange kvinner jobber deltid også er et stort samfunnsproblem. Vi snakker vel egentlig om et dilemma de luxe her, og jeg kan ikke annet enn å være veldig enig med både det du, Esme og Teofelia (og flere) skriver her, selv om dere egentlig er på forskjellig sider i debatten.
Jeg har ikke uttalt meg om hva du gjør med barna dine om dagen, og synes du er veldig touchy her. Det eneste jeg har reagert på er at du sammenligner det å være hjemme med barn med en fulltidsjobb. Mulig det ikke var bedritent og arrogant ( |
|
|
|
|
|
#4 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg synes det å være hjemme med barn er mer slitsomt enn å være i fulltidsjobb, jeg. Men det er mulig jeg mangler noen husmorgener eller noe sånt. For meg var det definitivt en fulltidsjobb og noe helt annet enn fritid. Men så skilte jeg også veldig på hverdag og helg, "arbeidstid" og fritid osv. Vi var ikke hjemme bare for å ha søndag hele uka, liksom.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDer fant jeg oppdaterte tall for 2009. Antall kvinner i fulltid har steget noe, og antall menn i fulltid har sunket noe mer, ser jeg, men fortsatt alt for stort gap til at det er fornuftig å tro at helseaspektet er det fremtredende.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetTeo - det der er jo tallet på deltid av de som er sysselsatt. I tillegg kommer de som da ikke jobber i det hele tatt. Dermed vil jeg tro tallene sammenfaller bedre med de eldre resultatene. |
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Jo - men det er bare for noen få år. I løpet av en hel opptjeningsperiode så er det der ganske lite. |
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Joa - men mannen som har jobbet og jobbet gjerne mye også hele veien vil da gjerne ha deltatt i de ordningene som ikke er offentlige. Jeg har feks en hel del planer privat for min pensjonsalder. |
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det er nok av solidaritet og hjelpsomhet ute og går jeg, for de som faktisk trenger det og ber om hjelp. De som sier at de har funnet en fin-fin løsning og de bryr seg ikke om at de har dårligere vilkår, hvorfor skal man ha ekstra sympati med dem?
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Nei tallene i statistikken handler stort sett om kvinner som tjener såpass mye dårligere enn mannen sin at det blir ansett som en selvfølge at det er de som skal jobbe redusert. Og jeg må si at når man påpeker at det er et problem at det gjør at kvinner blir økonomisk dårlig stilt så får man jo svar fra de ressurssterke kvinnene som sier at det er et totalt fritt valg, og ikke si noe som helst at det er bekymringsfullt at mange gjør dette thank you very much. Enslige kvinner, som ofte virkelig har dårlig råd har ikke denne muligheten, så det er ikke noe fattigmannsproblem dette her, det er snakk om kvinner som har menn som tjener godt. I grove trekk da.
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Det er vel flere grunner til det blir slik
Jeg synes man skal innse at selv om man selv hadde gode grunner til å ta de valgene man gjorde så er det ikke slik at det er en veldig homogen gruppe man snakker om her. Og at de valgene en selv har tatt ikke nødvendigvis er representative for gruppen.
I private/personlige relasjoner: JA! I debatter: Nei. Man må kunne se forskjeller på enkeltpersoner og grupper. Jeg personlig har ingen problemer med homofile, men hvis 90% av Norges befolkning hadde blitt homofile i løpet av natten hadde vi fått store omveltninger i samfunnet, og disse omveltningene hadde hatt positive og negative konskekvenser. Det er noe med mengden folk som gjør at samfunnet endres.
|
|
|
#14 |
|
weird
Selvsagt er det ikke noen homogen gruppe. Men det ser ofte ut som om mange tror det i slike debatter. Ikke alle hjemmeværende er frognerfruer, altså.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#15 |
|
weird
Har du noe statistikk på dette? Eller er det bare ditt inntrykk fra folkene du omgås?
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Vel. For å kunne velge å gå hjemme så må man få pengene fra ett eller annet sted. Om man ikke har noen som forsørger en så kan man ikke ta dette valget. |
|
|
|
#17 |
|
guru advisor
|
Sist redigert av Minerva : 12-08-10 kl 09:57. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Fjellpiper
|
Veldig viktig sidespor! Jeg synes det er veldig mye problematisk med au pair-ordningene. Jeg regner med at Cille henviser til at mange av de som jobber som au pairer må dra fra egne barn for å tjene penger, og ikke at norske mødre og fedre ansetter au pairer for selv å kunne gjøre det. Det er dessverre veldig mange eksempler på barn som blir etterlatt med for dårlige omsorgspersoner i hjemlandet og som blir skadelidende fordi foreldrene ønsker eller ser seg tvunget til å ta arbeid i utlandet enten som au pairer eller som bygningsarbeidere, servicearbeidere osv. For disse foreldrene som gjerne vil gi sine barn et bedre økonomisk fundament enn de selv har, utdanning osv kan man virkelig snakke om å være fanget mellom a rock and a hard place. Og igjen blir det tydelig for meg hvor vanvittig priviligerte vi tross alt er i Norge. I mange land tror jeg man ville ha oppfattet hele denne tråden som både kvalmende, latterlig og totalt uforståelig... (Det betyr jo ikke at ting ikke kan bli bedre også her.) |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg synes slike diskusjoner som denne er vanskelig å ha en bastant mening om. På den ene siden har man det poenget som kie veldig godt formulerte, om at det for noen ER vanskelig å jobbe 100% uten å bli utslitt og syke av det. Årsaken til at noen ikke klarer å jobbe 100% er så mange, og inkluderer medfødt/utviklet helsetilstand, barns helse/andre sosiale problemer, egne og andres forventinger til å ha alt på stell og helt klart også manglende likestilling mellom ektefeller/samboere som gjør at mange kvinner fortsatt er dobbeltarbeidende. Og når noen velger å jobbe deltid så kan det skyldes alt fra hensyn til egen helse, ønske om å prioritere barn/familie, middelklassenormer om perfekte hjem og hjemmebakte muffins, ideologiske valg om å redusere forbruk osv... Jeg synes det er problematisk å gjøre seg til dommer over andres valg, samtidig som jeg helt klart ser de samfunnsmessige og strukturelle problemene som oppstår når det blir en forventning både fra arbeidsgivere og "folk flest" om at kvinner er mer tilbøyelige til og gjerne kan jobbe deltid, fordi det er "naturlig" på en eller annen måte. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg syns det er å dra det litt langt å legge ansvaret for likestillingsdebatten over på de som velger å være hjemme. Ja, det er litt trist at det "alltid" er kvinner som velger å jobbe redusert, eller ikke jobbe i det hele tatt. Det er mange kvinner som ønsker å være hjemme. Det er sikkert mange av disse kvinnene som har private pensjons-avtaler, og mange som ikke har det. Men det er et valg de har tatt, som må respekteres. |
|
|
|
![]() |
|
|