|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#122 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg jobber redusert og det er ikke for å gå hjemme med barn (de er i bhg) eller gjøre husarbeid.
![]() |
#123 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg kjenner ihvertfall kvinnelige pensjonister som nå er veldig glade de har jobbet 100 %, selv om de har hatt økonomi til deltid. Venninner som har jobbet deltid (80 %, med fridag hovedsaklig brukt på egenpleie og cafe) får visst betraktelig mindre utbetalt nå.
![]() |
#124 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetFnatten: Jeg er veldig åpen for at hjemmetilværelsen med unger under to år er langt mer krevende, ja. Det er jo en god grunn til at man i barnehager sier at barn under tre år tar opp like mange ressurser som to barn over tre år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet"Har kvinner mer fravær enn menn fordi kvinner tar store deler av husarbeidet og omsorgen for barna? Resultatene fra forskningen er ikke entydige, verken fra internasjonal eller skandinavisk forskning. Dobbeltarbeid kan ha både en positiv og negativ effekt. Kvinner med små barn kan bli sykere enn menn eller andre kvinner uten barn, på grunn av arbeidsmengden eller rollekonflikter. Samtidig kan det å ha flere roller ha positive helseeffekter, og derved bety at kvinner skulle ha mindre fravær dersom de har barn enn dersom de ikke har det. Det kan også være at det skjer en viss seleksjon som fører til at de friskeste kvinnene er i jobb og har barn, mens personer som f eks er kronikere i større grad velger enten å være i jobb eller å være hjemme med barn. Alternativt kan det være at de velger å arbeide deltid, eller å få færre barn. Kvinner som er i jobb, med sjanse til å bli sykmeldt og kvinner som ikke er i jobb, trenger derfor ikke å være like.
![]() |
#126 |
Ikke altetende
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetForøvrig blir jeg nesten provosert av påstanden om at kvinner (generelt) ønsker å bli forsørget. Endel kvinner ønsker å prioritere familieliv foran karriere en periode av livet, i flest tilfeller i forbindelse med at de får barn. Dette virker for meg som et sunnhetstegn. At man faktisk er villig til å gjøre justeringer i livet, for å bruke tid på barna. Ikke som et offer, men fordi det oppleves verdifullt. Det er faktisk slik at overgangen til å bli foreldre og det å ha små barn er noe som er krevende og givende for de fleste.
![]() |
#127 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Jeg er ikke uenig i at det kan være verdifullt å jobbe redusert for å kunne tilbringe mer tid sammen med ungene, men jeg kjenner overraskende mange kvinner som jobber redusert for å ha "mer tid for seg selv" eller "mer tid til praktiske gjøremål" og uten at ungene har redusert plass i barnehage eller SFO, og det er denne prioriteringen jeg personlig sliter med å skjønne. (Selv om jeg selvsagt synes at folk skal få gjøre det som passer dem, skjønner at folk prioritrer forskjellig og at alle ikke har samme arbeidskapasitet og bla, bla, bla.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Ikke altetende
Er det?
![]() |
#129 |
Ikke altetende
Ja, den gruppen snakker ikke jeg om. Det blir vanskelig for meg også å forstå. Men det er vel også et slagt uttrykk for hvilke verdier man setter høyt. Om man setter det å ha et plettfritt hjem veldig høyt så vil det oppleves meningsfullt å prioritere å ha en dag hjemme til skuring og pussing.
![]() |
#130 |
Passiv
|
Likestilling vil være at menn og kvinner er likestilte i forhold til makt, økonomi osv. Om mannen skal forsørge kvinnen så er de kort og godt ikke likestilte. Det å anerkjenne at foreldre er viktige har ikke noe med likestilling å gjøre. Og sålenge stort sett alle hjemmeværende er kvinner så er det kort og godt ikke likestilling i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
#131 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Ikke altetende
Nei, hovedproblemet er at fordi det i hovedsak er kvinner som velger og tradisjonelt har valgt dette blir det ikke verdsatt for det det faktisk er. Problemet er ikke at dette er noe kvinner velger, men problemet er at fordi menn ikke velger det så er det ikke verdt noe. Det er like fullstendig tåpelig som utsagnet om at flere menn må bli førskolelærere for å få økt lønn til førskolelærere. Snakk om å se bakvendt på det. Førskolelærerlønnen må opp fordi det er arbeidet som gjøres er verdt det, ikke fordi det er menn som gjør arbeidet. På samme måte skal familieliv/foreldretid anerkjennes for den verdien det har ikke for hvilket kjønn det er som bruker mest tid på oppgaven.
![]() |
#133 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg ønsker ikke å bli forsørget, og tok ikke et 6-årig embetsstudie fordi jeg likte tanken på å være mye hjemme.
![]() |
#134 |
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMeh, se nå litt historisk på det, kvinner har alltid vært, og er tydeligvis fortsatt i lavtlønnede yrker, og i tillegg får de dårligere pensjon siden de jobber deltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Ikke altetende
Ja.
![]() |
#137 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#139 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Man får pensjonspoeng for å gå hjemme pga omsorg for små barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Ikke altetende
Nei, men det finnes andre verdier enn penger. Jeg gikk ut fra at de som velger å jobbe redusert for å frigjøre mer tid til barna er klar over dette og tar et bevisst valg.
Ja, det er jeg helt enig i. Jeg er bare ikke enig i at problemet lar seg løse ved at begge partene i en familie på død og liv må satse alt på en karriere. Da tror jeg desverre problemet overføres til barna. Jeg tror derimot at verdiene i relasjonsarbeidet og tiden man tilbringer med familien må bli verdsatt, ikke nødvendigvis i penger, men i anerkjennelse og holdninger slik at også menn ønsker å ta del i det. Det er kanskje en naiv og utopisk tanke, men det bunner altså ut i en forestilling om at det materielle skal vike for andre verdier.
![]() |
|
|