Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-09, 15:34   #141
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.252
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Esme!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:38   #142
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.



Jeg har tenkt at det er jo egentlig rart at det er menn mellom 19-25 år som skal være soldater, de er jo klart den mest pysete delen av befolkningen. Nei, erstatt disse med eldre kvinner 60-80 år, så hadde man fått den mest hardbarka og fryktløse hæren i verden!*


*Gitt at man kunne holdt alle store slag og trefninger i godt dagslys, på godt og tørt underlag og garantert ingen veskenappere i nærheten.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 15:39   #143
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 16:03   #144
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

hihi Esme

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 18:54   #145
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.493
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

av Esme sine tørrvittigheter.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 22:20   #146
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?



Det verste er jo at Esma faktisk har rett.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 11:35   #147
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Går det an å komme med et seriøst svar nå?

Jeg er ny her, dette er et av mine første innlegg.

Jeg har jobbet fra august til nå i vikariat som kontaktlærer, og har derfor sett hvordan det kan arte seg for en lærer også. Den dag i dag fatter jeg egentlig ikke at jeg torde å gi meg i kast med et sånt vikariat, særlig siden det ble en "pangstart" med en 7. klasse. Er overhodet ikke utdannet innen den sektoren, men ville gi det en sjanse likevel.

Vel, nå har jeg erfaring både som forelder til to førsteklassinger, og som lærer. Og jeg har fått et ganske annet syn på skole etter å ha vært på "den andre siden". Jeg fikk en svært utfordrende klasse, og noe av det som slår meg, er at barn i dag virkelig er "forhandlingsgenerasjonen". De veldig flinke på argumentasjon, og å ofte oppnå det de vil altså. Det er ikke bare av det gode synes jeg.

Skolen la til rette for mange ting. Elevene skulle få ha gymballer for "de kriblende føttene", klart at man jo skjønner at det er vanskelig for en 7. klassing å sitte i ro! Noe som medførte hopp og sprett og tjo og hei... Kasting av disse ballene fram og tilbake, og krangling. Elevene var vant til å få gå seg en tur ut hvis "de ikke klarte å være stille"... De hadde tilgang til toastjern, vannkoker, og hadde fått tillatelse fra den forrige læreren til mikrobølgeovn. Vanlig matpakke var ikke bra nok. Og jeg bare sier GURI, så mye bråk det ble med dette! Puh! Det var MYE å ta tak i, for jeg strammet etterhvert inn på det meste. Noe av det første som jeg tok bort, var gymballene. Jeg advarte dem 2 ganger før jeg gjorde det, og sa at hvis de ikke kunne sitte noenlunde stille på dem, så forsvant de. Og det gjorde de.

En av jentene hadde en skikkelig "løvemamma". Hun var en sånn type som klaget over hele skolen. Det var ikke bare meg det var noe galt med, det var stort sett alle lærerne og ledelsen også. Nesten hvert ledige friminutt jeg hadde, så ringte hun og hadde noe å klage over. Jeg unnlot mange ganger å svare, for dette ble etterhvert nesten ren terror syntes jeg. Og datteren hennes gjorde jo AAAALDRI noe galt! Et eksempel er en gang jeg hadde hatt en gjennomgang i timen. Så skulle elevene løse oppgaver etterpå, og jeg skulle gå rundt og hjelpe dem. 10 hender i været, og jeg gikk rundt. Den aktuelle jenta ble utålmodig, og begynte å hamre med linjalen sin på matboksen. Da jeg var på vei til henne, sa jeg at jeg var på vei mot henne, men siden hun bråkte sånn, så var fikk en annen hjelp før henne. Det tålte hun jo ikke, så i neste friminutt ringte hun hjem til mamma, hvorpå mamma ringte illsint tilbake til meg. Det nyttet nesten ikke å fortelle henne hva datteren hadde gjort. Den mammaen var overhodet ikke samarbeidsvillig! Jeg hadde mange ettermiddagssamtaler med denne moren og datteren, men kom ingen vei. Hva skal en lærer gjøre da?

Vel, dette er en av de mest utfordrende jobbene jeg noen gang har hatt. Det endte med at jeg ble sykemeldt, ble utslitt jeg Og nå sitter jeg her og er arbeidssøker igjen...

Men ellers tror jeg ikke at vi gjør barna våre uselvstendige egentlig. Siden begge foreldre jo ofte er i jobb, lærer barna våre seg ganske tidlig å klare seg selv skulle man tro. Det kommer jo veldig an på hva man gjør ut av det selv. Selv følger vi våre jenter noen ganger inn i gangen før skolen begynner, noen ganger ikke. Jentene våre går i hver sin klasse, og de er nødt til å dele på oppmerksomheten på den måten at jeg eller mannen min jo ikke klarer å være to steder samtidig. Dermed har de blitt fulgt annenhver gang. Når det gjelder å gå hjem fra skolen, så får førsteklassingene hos oss rett og slett ikke lov fra skolen eller SFO. De mener at de er for små. Jeg mener noe annet. Jeg mener dermed ikke at de hadde klart seg alene hjemme, men jeg kunne godt tenkt meg at de bare gikk hjem fra skolen for å møte oss hjemme når vi kom hjem. Men det får vi ikke lov til.

Puh! Langt innlegg, men det var mine synspunkter!

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:35   #148
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.883
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Underlig nok kom jeg til å tenke på denne tråden da jeg fikk en klagemelding av den eldste svigerinnen min i dag. Hun er vant til at mamma ordner opp, tilrettelegger, unnskylder og i det hele tatt, om enn ikke i like stor grad som attpåklatt-søsteren. Og hver gang hun opplever noe som er bittelitt krevende eller vanskelig så er det rett ned i kjelleren.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 13:21   #149
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Underlig nok kom jeg til å tenke på denne tråden da jeg fikk en klagemelding av den eldste svigerinnen min i dag. Hun er vant til at mamma ordner opp, tilrettelegger, unnskylder og i det hele tatt, om enn ikke i like stor grad som attpåklatt-søsteren. Og hver gang hun opplever noe som er bittelitt krevende eller vanskelig så er det rett ned i kjelleren.

Jeg vil jo tro at det å bli satt krav til er utviklende, men også skremmende. Jeg merker selv at jeg blir stresset av ting som jeg ikke har gjort før. Synes feks det var litt spookey å lede møter, enda jeg har vært på en masse møter selv og jeg innser at det er begrensete måter å lage katastrofer på i møter. (Mulig bløtekakekasting kunne ha laget litt liv? )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 15:35   #150
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.252
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Him: Klart det er skummelt å bli stilt krav til, eller å gjøre vanskelige ting. Det viktige overfor barna er kanskje å vise forskjellen på "skummelt" og "farlig"...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 15:39   #151
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Men det er også viktig at vi voksne går foran som gode eksempler. Vi tvinger småbarn til å gjøre masse som de egentlig ikke tør (begynne på skole, være med på turn), men selv så er det så altfor mange som slutter å gjøre skumle ting.

Holde et foredrag? Nei, jeg tør ikke. Kjøre bil i by? Nei, jeg tør ikke. Jeg tror på alvor at man jevnlig skal gjøre ting som man egentlig ikke tør. Ellers blir man en liten lort som gammel. Og hvordan skal man forklare barnet at ting ikke er så skummelt som det virker, om man oppfører seg som en pingle selv?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 15:46   #152
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.342
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er også viktig at vi voksne går foran som gode eksempler. Vi tvinger småbarn til å gjøre masse som de egentlig ikke tør (begynne på skole, være med på turn), men selv så er det så altfor mange som slutter å gjøre skumle ting.

Holde et foredrag? Nei, jeg tør ikke. Kjøre bil i by? Nei, jeg tør ikke. Jeg tror på alvor at man jevnlig skal gjøre ting som man egentlig ikke tør. Ellers blir man en liten lort som gammel. Og hvordan skal man forklare barnet at ting ikke er så skummelt som det virker, om man oppfører seg som en pingle selv?

Ja! Viktig, viktig!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 15:48   #153
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Him: Klart det er skummelt å bli stilt krav til, eller å gjøre vanskelige ting. Det viktige overfor barna er kanskje å vise forskjellen på "skummelt" og "farlig"...

Tja. Kanskje? Jeg tenker at det er viktig å få erfaringene på kroppen. Slik at man har fått en del erfaring når man skal klare seg selv. Jeg tenker at forkjellen mellom "skummelt" og "farlig" er en ren intelektuell prosess som går helt av seg selv. Jeg tror ikke at folk som har edderkoppfobi, er hypokondere eller har klaustrofobi virkelig tror det er farlig, de er "bare" redde.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er også viktig at vi voksne går foran som gode eksempler. Vi tvinger småbarn til å gjøre masse som de egentlig ikke tør (begynne på skole, være med på turn), men selv så er det så altfor mange som slutter å gjøre skumle ting.

Jeg er veldig enig med deg Esme. Men jeg tror også det er viktig at vi pusher barna våre på noe slik at de får førstehånds erfaring med å utfordre seg selv. Og jeg tror at man må tørre selv, hvis man virkelig skal kunne pushe andre.

Kommentaren min gikk mer på at det er ikke rart eller merkelig at folk er redd for ting de ikke har erfaring med. Det er ikke skamfullt å være redd, men man må lære seg teknikker som gjør at man tør, selv om man er redd.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 15:48   #154
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg svarer likevel.

Da jeg var liten var det ingen som passet på noe som helst. Jeg måtte finne ut av ting selv. Og slik vil jeg ikke at det skal være å være mine barn. Dermed passer jeg mer på dem enn jeg ble passet på.

Jeg er en sånn mamma som er lett å stresse opp. Jeg er redd høyder. Jeg er redd trafikk. Jeg er redd for å gå gjennom isen og for å drukne.

Men jeg vet at en hel del av disse redslene er lite reelle - det er bare mine panikker. Dermed praktiserer jeg dem på meg selv. Jeg går ikke lenger ut på isen enn jeg er komfortabel med. Jeg går ikke ut på kanten hvis det er høyt ned. Men jeg er bevisst på at ungene ikke trenger å arve mine "greier". De kan få gå på isen når jeg vet at den er trygg, selvom jeg er skvetten av meg innerst inne. De kan få være alene hjemme hvis de ønsker det iblant og de formanes ikke til å unngå alt det jeg er redd for.

Og når de ønsker å flytte en grense så forsøker jeg å leve etter eget prinsipp om at når de er klare til å konfrontere den grensen så er den grensen klar til å revurderes.

De kjøres med andre ord ikke bort til kompisen i andre enden av gata - de går alene dit. Men de bor i det huset de bor i fordi hagen er stor nok og inngjerdet nok til at mora deres slapp å sitte på tuppa gjennom hele småbarnsperioden deres. Men det vet de ikke at var grunnen for valg av bolig.

  Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 15:48   #155
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Jeg ble presset til mye da jeg var barn. Det førte til at jeg tør det meste nå, jeg har en bra CV, og har få begrensninger for hva jeg begir meg ut på (a la kjøre bil på glatta, skru sammen skap, få unger). Men det gjør også at jeg har strevd mye med flink-pike-syndromet, og har store problemer med å sette grenser for meg selv.
Mine barn skal ikke hindres i å gjøre noe de ønsker fordi det er skummelt eller vanskelig, men de skal heller ikke presses i så stor grad som jeg ble det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 22:07   #156
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.252
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det er også viktig at vi voksne går foran som gode eksempler. Vi tvinger småbarn til å gjøre masse som de egentlig ikke tør (begynne på skole, være med på turn), men selv så er det så altfor mange som slutter å gjøre skumle ting.

Holde et foredrag? Nei, jeg tør ikke. Kjøre bil i by? Nei, jeg tør ikke. Jeg tror på alvor at man jevnlig skal gjøre ting som man egentlig ikke tør. Ellers blir man en liten lort som gammel. Og hvordan skal man forklare barnet at ting ikke er så skummelt som det virker, om man oppfører seg som en pingle selv?

hør-hør! :Prøver:

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tenker at forkjellen mellom "skummelt" og "farlig" er en ren intelektuell prosess som går helt av seg selv. Jeg tror ikke at folk som har edderkoppfobi, er hypokondere eller har klaustrofobi virkelig tror det er farlig, de er "bare" redde.

Tja, jeg klarer ikke helt å frikoble høydeskrekken min, og intellektualisere den. Høyder ER jo helt åpenbart livsfarlig! Faller man utfor Prekestolen, så... Og det er jo åpenbart overhengende sannsynlig at det skal skje! Kanten er jo DER! Hallo!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kommentaren min gikk mer på at det er ikke rart eller merkelig at folk er redd for ting de ikke har erfaring med. Det er ikke skamfullt å være redd, men man må lære seg teknikker som gjør at man tør, selv om man er redd.

Sant. Min kommentar var ment som en utdyping.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 11:08   #157
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, jeg klarer ikke helt å frikoble høydeskrekken min, og intellektualisere den. Høyder ER jo helt åpenbart livsfarlig! Faller man utfor Prekestolen, så... Og det er jo åpenbart overhengende sannsynlig at det skal skje! Kanten er jo DER! Hallo!

Og SOM den kanten lokker og roper da. Store høyder er som magneter.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 19:19   #158
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.



Jeg har tenkt at det er jo egentlig rart at det er menn mellom 19-25 år som skal være soldater, de er jo klart den mest pysete delen av befolkningen. Nei, erstatt disse med eldre kvinner 60-80 år, så hadde man fått den mest hardbarka og fryktløse hæren i verden!*


*Gitt at man kunne holdt alle store slag og trefninger i godt dagslys, på godt og tørt underlag og garantert ingen veskenappere i nærheten.

  Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 08:36   #159
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Og SOM den kanten lokker og roper da. Store høyder er som magneter.

Sånn føler jeg det også.
Jeg får sånn "Tenk om jeg bare hopper nå?" følelse. Noen ganger når jeg ser store høyder på tv til og med.

Men på den lyse side - jeg er redd for så mye rart at jeg anser høydeskrekken for å være en normal ting ved meg jeg.

Og hvis noen prøver å hinte om at jeg er pysete så tar jeg frem trumfkortet mitt: "Hvor mange rundt bordet her har egentlig førerkort på motorsykkel?" Det er utrolig hvor ofte den kan avslutte en diskusjon. :fornøyd:

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no