|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
♡
|
![]() Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?I gårsdagens Aftenposten skriver filosof Øyvind Kvalnes om at "vi risikerer å få en generasjon av uselvstendige og tafatte individer som er dårlig forberedt på å klare seg i en omskiftelig verden." At vi har bomullsbarn som lever så beskyttet at de får et tynt erfaringsgrunnlag å lære fra. Vi ønsker at barna leker der vi kan se dem, og kjører dem til kameratene i nabolaget. Vi fjerner lekeapparater fordi de kan være farlige og lar ikke barna klatre i trærne.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det er vanskelig, synes jeg. Da jeg var liten, var det helt vanlig at barn så små som 2 år gikk rundt og lekte alene ute. Det skjer sjelden i dag, og jeg hadde aldri sluppet mine unger ut alene på den alderen. Jeg tok bussen alene frem og tilbake til byen (15 minutt en vei) da jeg var 6 år. Der gikk jeg til tannlegen, og så gikk jeg rundt omkring i byen alene. ALDRI om min femåring får gjøre noe sånt om et halvt til ett år.
![]() |
#3 |
Går videre
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Før jeg fikk barn så var jeg 100% sikker på at jeg kom til å bli overbeskyttende og små hysterisk mamma, men faktisk ikke.
![]() |
#4 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jfr annen tråd: Ta dem med på demo?
![]() |
![]() |
#5 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg har tenkt en del på dette i forbindelse med skolestart. Jeg kjenner en del foreldre som mer eller mindre bevisst har latt barna være "babyer" lenge, siden de skal på skolen såpass tidlig. Og tanken bak har jo ikke vært å gjøre barna hjelpesløse regner jeg med, snarere å oppveie for tidlig skolestart og ansvar, og derfor la dem slippe unna praktiske oppgaver og la dem være små lengst mulig. Overgangen til skolen ble veldig stor for både dem og ungene, (men da fikk de jo bekreftet det de mente fra begynnelsen, at huffameg, det er tidlig ja.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ustabil
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg tror faktisk at det er ganske mye i det. Barn beskyttes litt for mye, og de voksne kontrollerer og styrer litt for mye. Vi beskytter ikke lengre barn bare mot det som er farlig, men også mot alt vi syns er upedagogisk, irriterende, plagsomt, kjedelig, unødvendig, osv. Vi beskytter barn mot andre barn som ikke følger reglene (jfr. Lekeland-tråden). Alt i alt mener jeg at barn i dag får prøve seg for lite på egenhånd, og dermed mister verdifull læring. Jeg tror det er lurt å lære disse tingene i ung alder, fordi det er vanskeligere å lære det når man har blitt voksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kamelkonsument
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg tror at mye av problemet i dag er at vi opplever verden som farligere enn den var før. Det er ikke sikkert at den faktisk er det, men vi blir overstrømmet med informasjon fra ulike medier og instanser om alle farene barna våre kan bli utsatt for. Våre instinkter som foreldre sier at vi må beskytte barna våre mot fare, og den beskyttelsestrangen er trolig proporsjonal med informasjonsstrømmen vi blir utsatt for. Og kanskje verden er litt farligere nå? Det er jo en utvikling på alle plan. Raskere og flere biler, mer avanserte sykler, akebrett osv.
![]() |
#8 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
Du knasker kamferdrops, ja?
![]() |
#9 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Men om verden har blitt mer farlig bør vi jo forberede barna, og gi dem best mulig grunnlag for å greie seg. Ikke gjøre dem hjelpesløse slik at sjansen for å tryne blir stor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Smugleser
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg synes de spørsmålene her er en del av det absolutt vanskeligste i forhold til å ta vare på og oppdra barna mine. En side av meg vil beskytte dem mest mulig mot alt vondt, og en side vet at de må få prøve seg og lære selv.
![]() |
#11 |
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
Bare når jeg er nervøs.
![]() |
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg kan vanskelig forestille meg ungene mine som tafatte og uselvstendige individer uansett hva jeg skulle finne på å utsette dem for av restriksjoner.
![]() |
#13 |
Smugleser
|
![]() |
#14 |
♡
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?I kronikken refereres det til en britisk undersøkelse som konkluderer at barn som har foreldre som gir blaffen i sikkerhet og barn av foreldre som bryr seg kolossalt mye om sikkerhet ofte får felles skjebne. Den første kategorien barn møter verden alene, uten støtte oppfølging fra voksne. Den andre kategorien barn er hjelpeløse så snart de er utenfor foreldrenes synsfelt, siden de er vant til at de voksne ordner opp for dem.
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg er veldig bevisst på at sønnen min skal kunne klare seg godt når han blir større. Både når det gjelder ferdigheter, og ansvar. Jeg må si at de foreldrene som ikke lar ungene hjelpe til hjemme fordi "de skal ha en barndom" befinner seg på en annen planet enn meg.
![]() |
#16 |
Smugleser
|
![]() |
#17 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Nei, det tror jeg ikke noe på. De tingene vi gjør nå, som ikke våre foreldre gjorde for oss, av påpassing og tilrettelegging har i stor grad bidratt til at barnedødeligheten er gått drastisk ned i Norge. Det er også blitt mye mer å passe seg for, økt biltrafikk er det aller viktigste. Unger har ikke endret seg, de kan og vil selv.
![]() |
#18 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det kommer kanskje litt an på hva man anser som uselvstendighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg ser jo daglig i jobben i barnehage stor forskjell i hvordan barna blir oppdradd. Det er tydelig forskjell på de barna som sitter passivt, og forventer servering, underholdning og oppfølging, og de barna som har et selvstendig initiativ. Jeg ser også på mine kollegaer som er gjennom 8 (!) telefoner hver morgen for å få 13 åringen på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
Det tror jeg nok også er tilfelle. For ikke å snakke om kidnapping, overgrep, vold og ulykker. Dette har bare økt i mediebildet siden jeg selv ble stor nok til å få med meg hva som skjedde i verden. Mitt første sterke minne fra tv var Therese-saken på Fjell i Drammen. Slike hendelser er nok det som hindrer meg mest i å "slippe" barna tidlig. Etter hvert må de jo få prøve vingene, men jeg føler bare at jeg utsetter den biten litt. Ønsker dem litt modnere og at de ser verden mer. De vil bli kjørt på skolen, få mobiltelefon tidlig for å kunne gi beskjed om ting, og indoktrineres om at fremmede kan være farlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|