Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 10:46   #1
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

I gårsdagens Aftenposten skriver filosof Øyvind Kvalnes om at "vi risikerer å få en generasjon av uselvstendige og tafatte individer som er dårlig forberedt på å klare seg i en omskiftelig verden." At vi har bomullsbarn som lever så beskyttet at de får et tynt erfaringsgrunnlag å lære fra. Vi ønsker at barna leker der vi kan se dem, og kjører dem til kameratene i nabolaget. Vi fjerner lekeapparater fordi de kan være farlige og lar ikke barna klatre i trærne.

Jeg kjenner meg igjen. På den ene siden synes jeg barna mine skal klatre i trærne og leke ute alene, men jeg sliter med å slippe de to største ut på egenhånd og følger dem inn i garderoben på skolen. Jeg ser at jeg må slippe taket, men vet ikke riktig når og hvordan.

Jeg ønsker meg trygge barn og det er et paradoks hvis mitt ønske om å beskytte dem faktisk er med på å gjøre dem utrygge siden.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 10:53   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?

Det er vanskelig, synes jeg. Da jeg var liten, var det helt vanlig at barn så små som 2 år gikk rundt og lekte alene ute. Det skjer sjelden i dag, og jeg hadde aldri sluppet mine unger ut alene på den alderen. Jeg tok bussen alene frem og tilbake til byen (15 minutt en vei) da jeg var 6 år. Der gikk jeg til tannlegen, og så gikk jeg rundt omkring i byen alene. ALDRI om min femåring får gjøre noe sånt om et halvt til ett år.

Man må jo se an barna, men jeg synes det er skummelt å "slippe dem". Jeg er nok litt for hønemor.

Gammel 12-01-09, 10:56   #3
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Før jeg fikk barn så var jeg 100% sikker på at jeg kom til å bli overbeskyttende og små hysterisk mamma, men faktisk ikke.

Jeg prøver å tenke på hva som var positivt i min barndom, hva vi gjorde, hva vi lekte og at det utrolig nok faktisk gikk bra.

Noe har jeg ikke fulgt opp:
Jeg gikk alene til barnehagen og på veien tok jeg med meg en jente som var 1 år yngre. Skogsbarnehage, men likevell.
Fikk lov til å sykle til skolen i 1.klasse gjennom sentrum. By i vestfold, men....
Klatret i fjellvegger i skogen bak huset vårt. Aldri i livet om mine barn får lov til det samme.
Gikk på skøyter og badet om sommeren i "dammen" i skogen. Flaks at vi aldri gikk gjennom isen.

Gammel 12-01-09, 10:57   #4
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jfr annen tråd: Ta dem med på demo?

"Hon må lær seg tass med det som er farligt!"
~Lovise, aka mor til Ronja

Når det er sagt er jeg en større "hønefar" enn for eksempel Acsa, og kommer antakelig til å knaske valium som kamferdrops fra ungene begynner å fly ute om kveldene til de flytter hjemmefra (minst).

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 10:58   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tenkt en del på dette i forbindelse med skolestart. Jeg kjenner en del foreldre som mer eller mindre bevisst har latt barna være "babyer" lenge, siden de skal på skolen såpass tidlig. Og tanken bak har jo ikke vært å gjøre barna hjelpesløse regner jeg med, snarere å oppveie for tidlig skolestart og ansvar, og derfor la dem slippe unna praktiske oppgaver og la dem være små lengst mulig. Overgangen til skolen ble veldig stor for både dem og ungene, (men da fikk de jo bekreftet det de mente fra begynnelsen, at huffameg, det er tidlig ja.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:01   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror faktisk at det er ganske mye i det. Barn beskyttes litt for mye, og de voksne kontrollerer og styrer litt for mye. Vi beskytter ikke lengre barn bare mot det som er farlig, men også mot alt vi syns er upedagogisk, irriterende, plagsomt, kjedelig, unødvendig, osv. Vi beskytter barn mot andre barn som ikke følger reglene (jfr. Lekeland-tråden). Alt i alt mener jeg at barn i dag får prøve seg for lite på egenhånd, og dermed mister verdifull læring. Jeg tror det er lurt å lære disse tingene i ung alder, fordi det er vanskeligere å lære det når man har blitt voksen.

Jeg hører også mange som vil beskytte barna sine mot å vite ting. Vite at det finnes krig, for eksempel. Folk blir opprørte hvis det kommer en nyhetssending rett før barne-tv, for de stakkars små barna trenger vel ikke å vite at det skjer fæle ting.

Jeg tror det er lurt at man lar barna prøve seg samtidig som foreldrene er der når det er nødvendig. For å illustrere med et eksempel, når ungene lærer å sykle mener jeg at foreldrene bør sørge for at området er trygt i forhold til biltrafikk, at ungene har passe stor sykkel i forsvarlig stand, og at de bruker hjelm. Det er ikke nødvendig å løpe etter dem og holde i en stang i ukesvis for å hindre at de skal velte og slå seg. Det er ikke nødvendig å hindre skrubbsår. Man skal derimot forhindre alvorlige skader (ergo hjelm, bra sykkel og trafikksikkert område).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:01   #7
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror at mye av problemet i dag er at vi opplever verden som farligere enn den var før. Det er ikke sikkert at den faktisk er det, men vi blir overstrømmet med informasjon fra ulike medier og instanser om alle farene barna våre kan bli utsatt for. Våre instinkter som foreldre sier at vi må beskytte barna våre mot fare, og den beskyttelsestrangen er trolig proporsjonal med informasjonsstrømmen vi blir utsatt for. Og kanskje verden er litt farligere nå? Det er jo en utvikling på alle plan. Raskere og flere biler, mer avanserte sykler, akebrett osv.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:02   #8
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Når det er sagt er jeg en større "hønefar" enn for eksempel Acsa, og kommer antakelig til å knaske valium som kamferdrops fra ungene begynner å fly ute om kveldene til de flytter hjemmefra (minst).

Du knasker kamferdrops, ja?

:intrisert:

Gammel 12-01-09, 11:04   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Men om verden har blitt mer farlig bør vi jo forberede barna, og gi dem best mulig grunnlag for å greie seg. Ikke gjøre dem hjelpesløse slik at sjansen for å tryne blir stor.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:06   #10
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes de spørsmålene her er en del av det absolutt vanskeligste i forhold til å ta vare på og oppdra barna mine. En side av meg vil beskytte dem mest mulig mot alt vondt, og en side vet at de må få prøve seg og lære selv.

Utfordringen er hele tiden å finne den beste balansen mellom å stoppe dem fra å f. eks skade seg alvorlig, og å lære konsekvenser.

Vi bor slik til at det er kort vei til både dam og trafikkert vei, og jeg er usikker på når jeg kan slippe dem. Inntil videre har det ikke vært noe problem, ettersom Andungen på fem kun går til naboen. De har ikke fått leke ute i gata alene, men med beskjed om å holde seg i hagen. Det har de klart. Så tipper jeg det er store individuelle forskjeller mellom barna også; noen er ansvarsbevisste og følger (fornuftige) regler, andre er mer impulsive med større sjanse for at det kan gå galt.

Jeg ser bomullsbarntendensen godt i barnehagen. Der er det bare ett tre som har egnet seg til klatring, og mange foreldre har ønsket det fjernet. Bl.a. fordi det er så nære et gjerde og dermed lett for barna å komme seg over. Jeg har vært mostander av fjerning, fordi jeg mener barna trenger de fysiske utfordringene de kan få, og at dersom (særlig de større) barna vil over gjerdet, så klarer de det helt utmerket, selv uten tre. (Treet står der enda.)

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:08   #11
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Du knasker kamferdrops, ja?

Bare når jeg er nervøs.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:09   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan vanskelig forestille meg ungene mine som tafatte og uselvstendige individer uansett hva jeg skulle finne på å utsette dem for av restriksjoner.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:11   #13
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg kan vanskelig forestille meg ungene mine som tafatte og uselvstendige individer uansett hva jeg skulle finne på å utsette dem for av restriksjoner.

Godt poeng - og samma her!

Gammel 12-01-09, 11:12   #14
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kronikken refereres det til en britisk undersøkelse som konkluderer at barn som har foreldre som gir blaffen i sikkerhet og barn av foreldre som bryr seg kolossalt mye om sikkerhet ofte får felles skjebne. Den første kategorien barn møter verden alene, uten støtte oppfølging fra voksne. Den andre kategorien barn er hjelpeløse så snart de er utenfor foreldrenes synsfelt, siden de er vant til at de voksne ordner opp for dem.

Kanskje finnes kronikken på aftenposten.no? Jeg sitter på toget til Bergen og taster på mobilen.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:14   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig bevisst på at sønnen min skal kunne klare seg godt når han blir større. Både når det gjelder ferdigheter, og ansvar. Jeg må si at de foreldrene som ikke lar ungene hjelpe til hjemme fordi "de skal ha en barndom" befinner seg på en annen planet enn meg.

Jeg blir faktisk irritert og avmektig når voksne folk ikke tør eller kan de aller enkleste ting, og får lyst å sende dem på bootcamp i jotunheimen.

Gammel 12-01-09, 11:15   #16
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

I kronikken refereres det til en britisk undersøkelse som konkluderer at barn som har foreldre som gir blaffen i sikkerhet og barn av foreldre som bryr seg kolossalt mye om sikkerhet ofte får felles skjebne. Den første kategorien barn møter verden alene, uten støtte oppfølging fra voksne. Den andre kategorien barn er hjelpeløse så snart de er utenfor foreldrenes synsfelt, siden de er vant til at de voksne ordner opp for dem.

Kanskje finnes kronikken på aftenposten.no? Jeg sitter på toget til Bergen og taster på mobilen.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle2859907.ece

Gammel 12-01-09, 11:15   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det tror jeg ikke noe på. De tingene vi gjør nå, som ikke våre foreldre gjorde for oss, av påpassing og tilrettelegging har i stor grad bidratt til at barnedødeligheten er gått drastisk ned i Norge. Det er også blitt mye mer å passe seg for, økt biltrafikk er det aller viktigste. Unger har ikke endret seg, de kan og vil selv.

Jeg var på et foredrag på fredag og der snakket foredragsholder blant mye annet om små barn og hva de lærer først å si. I kor svarte salen: "Nei", "Vil ikke" og "Gjøre sjøl". Det er ikke noe tafatt og uselvstendig over det. Unger vil frigjøre seg. At vi beskytter dem mot ulykker endrer ikke noe på det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:16   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer kanskje litt an på hva man anser som uselvstendighet.

Jeg ser at vi gir våre barn mindre fysisk frihet enn det vi hadde selv. Men det har også noe med at det er farligere enn da vi var barn. Det er mer trafikk og våre barn er et år yngre når de begynner på skolen enn det vi var. Jeg ble forøvrig fulgt hele førsteklasse i den mørke årstiden og synes at jeg er tøff når min andreklassing får gå alene, hun er like gammel som jeg var da.

På andre felter får våre barn være mye mer selvstendige enn vi får være. Deres synspunkter blir lagt mer vekt på. Det forventes at de har synspunkter og meninger om ting. Se feks tråden om skolegudstjeneste, der mange mente at slike spørsmål fikk 7-8 åringer bestemme selv. Arbeidsformene i skolen er også mer selvstendige.

Alt i alt mener jeg at vi oppdrar en mer selvstendig generasjon enn det våre foreldre gjorde. Så får vi se etterhvert om det er et gode eller ikke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:20   #19
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser jo daglig i jobben i barnehage stor forskjell i hvordan barna blir oppdradd. Det er tydelig forskjell på de barna som sitter passivt, og forventer servering, underholdning og oppfølging, og de barna som har et selvstendig initiativ. Jeg ser også på mine kollegaer som er gjennom 8 (!) telefoner hver morgen for å få 13 åringen på skolen.

Det vanskelige er jo balansegangen, mellom å la barn få erfaringene til å se hva som skal gjøres og hvordan, og den andre siden som innebærer bl.a sikkerhet.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 11:21   #20
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Våre instinkter som foreldre sier at vi må beskytte barna våre mot fare, og den beskyttelsestrangen er trolig proporsjonal med informasjonsstrømmen vi blir utsatt for. Og kanskje verden er litt farligere nå? Det er jo en utvikling på alle plan. Raskere og flere biler, mer avanserte sykler, akebrett osv.

Det tror jeg nok også er tilfelle. For ikke å snakke om kidnapping, overgrep, vold og ulykker. Dette har bare økt i mediebildet siden jeg selv ble stor nok til å få med meg hva som skjedde i verden. Mitt første sterke minne fra tv var Therese-saken på Fjell i Drammen. Slike hendelser er nok det som hindrer meg mest i å "slippe" barna tidlig. Etter hvert de jo få prøve vingene, men jeg føler bare at jeg utsetter den biten litt. Ønsker dem litt modnere og at de ser verden mer. De vil bli kjørt på skolen, få mobiltelefon tidlig for å kunne gi beskjed om ting, og indoktrineres om at fremmede kan være farlige.

Foreløpig framstår de ikke som hjelpesløse, men de er ikke ukritiske heller. Bedre med litt respekt for ting, enn dumdristighet blottet for konsekvenstekning.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.