Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 11:33   #141
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:36   #142
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Venhild, her.

Hvorvidt livmorhalskreft kommer a HPV-viruset er vi ikke sikre på, men man antar at det kan ha en sammenheng, skal vi tro Rikshospitalet.

Å? Jeg trodde sammenhengen var nokså veletablert. Denne vitenskapelige artikkelen beskriver de cellulære mekanismene, som i hovedsak kan oppsummeres med at HPV-viruset skiller ut kreftfremkallende stoffer som bl.a. påvirker celledeling, hindrer naturlig celledød, og kan endre normale slimhinneceller.

Det er også mye som tyder på at HPV kan gi risiko for kreft andre steder i kroppen, særlig i munn og hals.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:58   #143
Venhild
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2011
Venhild bør skjerpe seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt?

Beklager
Du spør meg:
"Synes du det er rimelig å si at "de 11 norske jentene som foreløpig har fått liv og helse ødelagt av HPV-vaksinen." når du leser linken til legemiddelverket, hvor det står at det var stort sett besvimelse og allergi og de to med mer sære symptomer, så var vaksinen tatt så lang tid i forveien at det er helt usikkert om det er vaksinen som har skylden?"

Ja, jeg synes det er rimelig å si at "de 11 norske jentene som foreløpig har fått liv og helse ødelagt av HPV-vaksinen." når jeg i tillegg til å lese legemiddelverkets opplysninger om at jentene er friske igjen, også vet at det er flere som har dødd av denne vaksinen. Det er også mange som ble rapportert "friske igjen" etter tragedien i 88/91.

FDA sier om vaksineforsøket:
Norway Population Study: Provided that GARDASIL is approved in the European Union, the Government of Norway intends to incorporate HPV vaccination into its National Guidelines (Norwegian equivalent of the ACIP). Merck will collaborate with the Norwegian Government to assess the impact of HPV vaccination on:
1) the long-term burden of HPV disease including the incidence of HPV 6/11/16/18-related cervical disease, the incidence of HPV disease caused by types other than HPV 611 1/16/18, the overall incidence of cervical HPV disease, and incidence of HPV-related cancers, pre-cancers (CIN 2/3, AIS and cervical cancer; VIN 2/3 and vulvar cancer; and VaIN 2/3 and vaginal cancer)
and 2) the interaction between administration of GARDASIL and pregnancy outcomes, especially congenital anomalies, by linking the vaccination registry with the Medical Birth Registry.

Venhild.

Venhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:00   #144
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mer på det Katta og Esme sier og mener enn nettsteder uten skikkelige kilder.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:04   #145
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Sånn for å være seriøs her, hva er politikken her inne for slikt spam?

sjikane og personforfølgelse

Gammel 09-02-11, 12:05   #146
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mulder har kommet seg en hel del han altså. Ihvertfall som tv-underholdning. Som person jeg måtte forholdt meg til er jeg redd jeg måtte drept ham.

Sitat:

Kjente bivirkninger av Gardasil:
"Svært vanlige (over 1 av 10 pasienter), bivirkninger på injeksjonsstedet inkluderer: smerte, hevelse, og rødme. Det ble dessuten sett feber.
Vanlig (mer enn 1 av 100 pasienter), bivirkninger på injeksjonsstedet inkluderer: blåmerke, kløe.
Svært sjeldne (mindre enn 1 av 10 000 pasienter), pustevansker (bronkospasme) er rapportert.
Sjelden (færre enn 1av 1000 pasienter), elveblest (urticaria).
Bivirkninger som er rapportert under markedsført bruk omfatter:
Svimmelhet, kvalme og oppkast er også rapportert.
Besvimelse er rapportert. Selv om slike besvimelseshendelser er uvanlige, skal pasienter observeres i 15 minutter etter at de mottar HPV-vaksinen.
Allergiske reaksjoner som kan omfatte pustevansker, hvesende pust (bronkospasme), elveblest og utslett er rapportert.

Jeg tar kreft over en time med hovent stikksted? Er det det som er det anbefalte valget nå? Du kan bli svimmel eller noe sånt - kanskje over tid - i verste fall minutter - er det virkelig verdt så mye å slippe kreft, liksom?

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:06   #147
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager
Du spør meg:
"Synes du det er rimelig å si at "de 11 norske jentene som foreløpig har fått liv og helse ødelagt av HPV-vaksinen." når du leser linken til legemiddelverket, hvor det står at det var stort sett besvimelse og allergi og de to med mer sære symptomer, så var vaksinen tatt så lang tid i forveien at det er helt usikkert om det er vaksinen som har skylden?"

Ja, jeg synes det er rimelig å si at "de 11 norske jentene som foreløpig har fått liv og helse ødelagt av HPV-vaksinen." når jeg i tillegg til å lese legemiddelverkets opplysninger om at jentene er friske igjen, også vet at det er flere som har dødd av denne vaksinen. Det er også mange som ble rapportert "friske igjen" etter tragedien i 88/91.

Så du mener altså at fordi vaksinen hevdes å ha gjort skade på andre jenter, så er det rimelig å hevde at de norske jentene fikk livene ødelagt, selv om disse bare hadde kortvarige allergiske reaksjoner?

For øvrig er det på ingen måte enighet om at 20 kvinner har dødd som følge av vaksinen, som du kan se av den artikkelen du lenker til.

Sitat:

Når det gjelder dødsfallene som er rapportert inn i til FDA, er det slik at i alle tilfellene hvor obduksjonsrapport var tilgjengelig, ble det fastslått at dødsårsaken ikke kunne knyttes til vaksinasjon.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:07   #148
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager
Ja, jeg synes det er rimelig å si at "de 11 norske jentene som foreløpig har fått liv og helse ødelagt av HPV-vaksinen." når jeg i tillegg til å lese legemiddelverkets opplysninger om at jentene er friske igjen,

Hvordan kan du si at de har fått ødelagt liv og helse når de er friske, og dessuten at det er høyst tvilsomt at det var vaksinen som var skyld? Har du en annen definisjon enn andre folk hva ødelagt helse vil si?

også vet at det er flere som har dødd av denne vaksinen.

Hva slags kilder sjekket du for å se om dette er i det hele tatt sant?

FDA sier om vaksineforsøket:
Norway Population Study: Provided that GARDASIL is approved in the European Union, the Government of Norway intends to incorporate HPV vaccination into its National Guidelines (Norwegian equivalent of the ACIP). Merck will collaborate with the Norwegian Government to assess the impact of HPV vaccination on:
1) the long-term burden of HPV disease including the incidence of HPV 6/11/16/18-related cervical disease, the incidence of HPV disease caused by types other than HPV 611 1/16/18, the overall incidence of cervical HPV disease, and incidence of HPV-related cancers, pre-cancers (CIN 2/3, AIS and cervical cancer; VIN 2/3 and vulvar cancer; and VaIN 2/3 and vaginal cancer)
and 2) the interaction between administration of GARDASIL and pregnancy outcomes, especially congenital anomalies, by linking the vaccination registry with the Medical Birth Registry.
.

Hva mener du er sjokkerende med dette utklippet? Jeg er svært usikker på om du skjønner hva som står der jeg altså. Fint om du spesifiserer hva du er uenig i, eller hvordan du oppfatter det som står der.

Gammel 09-02-11, 12:10   #149
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden til Venhild sier at gutter også skal vaksineres nå, og fremstiller dette som noe helt forferdelig. Det blir hevdet at dette noe er Merck gjør fordi salget går dårlig. Jeg mener det er bra at også de som sprer viruset bør få tilbudet om vaksinen.

Gammel 09-02-11, 12:12   #150
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner ingenting jeg?
Er 11 norske jenter døde av denne vaksinen, men folkehelseinstituttet har husjet det hele ned og kjøpt tausehet av foreldrene, som nå lyver og sier at jentene er friske?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:14   #151
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme da. Hva slags underholdning skulle det bli her inne om vi gikk rundt og forlangte at folk skulle skjønne kildehenvisningene de brukte. Det må jammen være nok at de er i stand til å kopiere dem.

Gammel 09-02-11, 12:15   #152
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Beklager
Du spør meg:

Venhild.

Det som står er følgende:

- Når det gjelder dødsfallene som er rapportert inn i til FDA, er det slik at i alle tilfellene hvor obduksjonsrapport var tilgjengelig, ble det fastslått at dødsårsaken ikke kunne knyttes til vaksinasjon.

At VG lager merkelige overskrifter er ikke noe nytt, så det kan være lurt å lese hva som faktisk står i artikkelen.

Gammel 09-02-11, 12:15   #153
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Skjønner ingenting jeg?
Er 11 norske jenter døde av denne vaksinen, men folkehelseinstituttet har husjet det hele ned og kjøpt tausehet av foreldrene, som nå lyver og sier at jentene er friske?

Neineinei! Jentene har spist sylteagurker og er kidnappet av ailiens. HP -vaksinen er bare en dekkoperasjån får å få fokus bort fra ze real pråblem.

Trøst me, jeg har snart en hjemmeside om det.

Gammel 09-02-11, 12:16   #154
Slettet bruker
Passiv

Standard

Skjønner ingenting jeg?

Tror det er mange flere jeg. De forkler dem som trafikkdrepte og sånt. Men egentlig er de myrdet av MyndigheteneTM.

:sender sølvpapiret:

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:16   #155
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Skjønner ingenting jeg?

Nei, 11 norske jenter har fått feber, allergiske reaksjoner eller har besvimt som følge av vaksinen. De har blitt helt friske igjen etterpå, og dette har Folkehelseinstituttet vært helt åpne om.

Venhild synes dette er grunnlag for å si at de har fått livene sine ødelagt.

Gammel 09-02-11, 12:17   #156
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Neineinei! Jentene har spist sylteagurker og er kidnappet av ailiens. HP -vaksinen er bare en dekkoperasjån får å få fokus bort fra ze real pråblem.

Trøst me, jeg har snart en hjemmeside om det.

Godt jeg bare har gutter : phu:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:17   #157
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Skjønner ingenting jeg?

Ah, nå finleste jeg teksten din. Norske myndigheter har selvsagt dopet foreldrene på sylteagurk.

Gammel 09-02-11, 12:18   #158
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, 11 norske jenter har fått feber, allergiske reaksjoner eller har besvimt som følge av vaksinen. De har blitt helt friske igjen etterpå, og dette har Folkehelseinstituttet vært helt åpne om.

Helt friske er jo å ta i da. Nå har de faktisk fått den skjebnen at deres husmorsinn er tilsmusset med minnene om disse fryktelige bivirkningene fra dengangen de var forsøkskaniner. Jeg vil si man kan si at det er å få livet sitt mer enn ødelagt.

Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 12:18   #159
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du har virkelig ikke peiling på unge jenter! Er dubklar over hvor mange fester de gikk glipp av mens de var syke?! Selfølgelig er livet deres ødelagt.

Gammel 09-02-11, 12:19   #160
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kildekritikk på nett for dummies:

På internett er grensen mellom sender og mottaker, produsent og konsument blitt visket ut. Hvem som helst kan publisere stoff på nettet (feks har flere, også jeg, gått inn og endre wikipediaartikler bare for moro skyld, sånn for å understreke poenget med hvor dynamisk nettet er som kilde).

Derfor må vi vurdere våre kilder nøye, og alltid tenke: hvorfor er dette skrevet, hva eller hvem tjener de på det? Hvem vil de skade? Hva er målet?

Du kan kanskje ha nytte av universitetsbiblioteket på NTNU sin kildekritikk-guide "TONE":

Sitat:

Tone står for:
Troverdighet
Objektivitet
Nøyaktighet
Egnethet

Troverdighet:
Hvem er forfatteren ? Framkommer det hvilken utdannelse,fagperson vedkommende er ?
Domene ? Hvem er produsent av nettstedet ? Er det en organisasjon/ institusjon ? Privatperson ?
Er utgiver anerkjent ?
Er utgiver til å stole på ?
Finnes det en kontaktadresse ?

Objektivitet:
Er framstillingen ojektiv eller partisk ?
Er informasjonen balansert eller ensidig ?
Er informasjonen i samsvar med eller i konflikt med informasjon som er kjent fra før ?
Er hovedhensikten å informere ?
Er forfatterens hensikt å overtale,overbevise eller selge

Nøyaktighet:
Når ble kilden publisert eller sist revidert ?
Virker teksten seriøs ?
Består informasjonen av fakta eller meningsytringer ?
Virker argumentasjonen saklig ?
Har publikasjonen en referanseliste eller biografi som viser at forfatteren har forsket på emnet ?

Egnethet:
Er emneområdet relevant for ditt informasjonsbehov ?
Har du sjekket skolebiblioteket ?
Er internett den beste kilden ?

Jeg tror det kan være en idé å konferere med skolebiblioteket, altså.

Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.