Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilken vei sitter barnet ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken vei sitter barnet i bilen?
0- 1 år, bakover 34 12,59%
1- 2 år, bakover 34 12,59%
2- 3 år, bakover 53 19,63%
3- 4 år, bakover 37 13,70%
4- 5 år, bakover 21 7,78%
5- 6 år, bakover 4 1,48%
6-7 år, bakover 1 0,37%
0-1 år forover 0 0%
1-2 år, forover 3 1,11%
2-3 år, forover 6 2,22%
3-4 år, forover 22 8,15%
4-5 år, forover 42 15,56%
5-6 år, forover 78 28,89%
6-7 år, forover 53 19,63%
7+ forover 122 45,19%
7+ bakover 1 0,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 270. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-11, 17:05   #1
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?

Begge sitter fremover i MC rodi xr? beltestoler, hun blir 4 i April og han 8 i mai, mens han er nok lang og tung nok til å sitte uten stol.
Når vinteren er over blir vi å flytte han over på pute.
Stolen begynner å bli for kort i ryggen

En ting jeg lurer på ;alle sier de er så flinke i Sverige.. Det må nå være Sør sverige. Har tilgode å se svenske 2- åringer bakovervent. Og vi er mye i Sverige

Tanta til mann bor i Sverige og de snudde sine ved 1 års stadie.
Og det samme sier hun alle i bhg og sånt der gjør,:/
så da synnes jeg faktisk mine venner er flinkere som har sine 2 åringer bakovervent.

Sist redigert av Honda : 04-03-11 kl 16:18.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 15:45   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Aha. Det er ytterst få her som bruker bakovervendt sete til barn over hode, og jeg lurte på om det rett og slett var slik at det er best å sitte forovervendt når man for det meste risikerer å bli påkjørt bakfra eller treffe noen bakfra, som allerede er i fart.

De er kort og godt ikke nok opplyst her i USA (på samme måte som i de fleste land i sørlige Europa).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 23:03   #3
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Eldste på 8,5 år sitter framover i beltestol, men nærmer seg faretruende vektgrensen...er nå 144 cm og 35 kg med klær.

Mellomste på 4,5 år sitter framover i beltestol.

Minste på snart 2 sitter bakover i twe.
Jeg sier ikke at ho skal sitte bakover til en viss alder. Håper ho kan sitte sånn lenge, tiden vil vise Mellomste ble snudd da han var 2,5 år pga at vi ikke orket vaske spy hele tiden. Vi kjører mye og lange turer.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:18   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3- 4 år, bakover og 5-6 år, forover.

P er nettopp fylt 3 år, og er ganske stor. Både i lengde og bredde. Men det går helt fint det. Vi får ta det etter hvert, men ser for meg at han skal sitte fremover til sommeren iallefall.
H er 5,5 år og sitter fremover.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:30   #5
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Begge sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det lenge.

Jeg har til tider store diskusjoner ift retning og argumentene til de som snur barna er ofte de samme. En ettåring som har så lange ben at han ikke sitter godt, bilsy osv. Et argument som ble brukt mot oss før vi kjøpte "ny" bil var at det var minst like utrygt å sitte i babystol i gammel bil som å la ungen ligge i bag med nett (begge stesøstrene mine har hatt barna sine i bag). Hva sier man da?

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:35   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

8 mnd bakover og 4 år forover.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 14:43   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og siden man kan ha det morsomt med statistikk, tenkte jeg at jeg kunne hive inn litt, jeg også.

Sitat:

Av de 212 som ble drept i trafikken i 2009, omkom 156 personer, eller hele 73 prosent, utenfor tettbygd strøk. I alt ble det registrert 2 854 ulykker utenfor tettbygd strøk, tilsvarende 41 prosent av alle ulykkene. Det var 132 dødsulykker utenfor tettbygd strøk i 2009, noe som tilsvarte 70 prosent av alle dødsulykkene.
Av de 54 som omkom i ulykker i tettbygd strøk i 2009, omkom 19 i fotgjengerulykker, 16 i utforkjøringsulykker og 9 i møteulykker.

Gammel 03-03-11, 19:42   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Gutten sitter bakover.(2.5 år og 92 cm og 13 kg.) Jenta forover.(140cm og 33kg) Vi har ikke bil, men når vi kjører med mamma eller venner osv så har vi jo egne seter som jeg fester.
I taxi må klumpen sitte forover for der har de ikke annet.

Sist redigert av SpetakkelRandi : 03-03-11 kl 20:23.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:25   #9
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har akkurat snudd både fireåringen og sjuåringen, så nå sitter alle forovervendt.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:35   #10
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De to eldste sitter frmaovervendt,minste skal sitte bakvoervendt så lenge det går. Eldste kasta opp som bare den,men er en del bedre da vi snudde. Mellomste hylskreik,så vi snudde da han var 1,5 år og siden er han en drøm i bilen.

Gammel 03-03-11, 23:21   #11
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Her sitter begge bakovervendt, en på 5 år og en på 5 måneder.

Gammel 03-03-11, 23:32   #12
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta mi på tre år sitter bakovervendt.

Gammel 04-03-11, 10:05   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svært ofte handler det jo ikke om så enormt store prisforskjeller. Følger man litt med og handler når det er kampanjer, og det er det ofte!, så kan man få de beste setene til en pris som de fleste har råd til.
Vi har ikke alltid hatt all verdens råd, men enkelte ting gambler jeg ikke med. Så da får det heller bli et dyrere bilsete og en billigere vogn, f.eks.

Gammel 04-03-11, 13:43   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Så da får det heller bli et dyrere bilsete og en billigere vogn, f.eks.

Her også. Dessuten, det setet vi kjøpte til P da han var 1 år kan han jo ha til han blir 3,5-4 år iallefall, bakovervendt. Og da blir ikke 2-3000 kr så mye fordelt på bruken tenker jeg. Det setet KAN snus og brukes fremover, men det ønsker jeg ikke. Jeg tror "rene" fremovervendte seter er bedre enn kombi.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 14:43   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Svært ofte handler det jo ikke om så enormt store prisforskjeller. Følger man litt med og handler når det er kampanjer, og det er det ofte!, så kan man få de beste setene til en pris som de fleste har råd til.
Vi har ikke alltid hatt all verdens råd, men enkelte ting gambler jeg ikke med. Så da får det heller bli et dyrere bilsete og en billigere vogn, f.eks.

Jeg tror kanskje ikke du helt vet hva det vil si å være så blakk. Det er da snakk om billigste bilsete, og vogn fått fra Frelsesarmeen.
Evt en vogn funnet på fyllinga, kjøpt på loppemarked, eller arvet.
Å sitte på sin høye hest å snakke om å prioritere sikkerhet forran en dyrere merkevogn blir litt....emment kanskje?

Vi er heldig, finner vi et sete vi får til passe inn i bilen, sitter minstemann bakover lenge, fordi vi har penger å bruke på det.
Uten at jeg ser noen grunn til å hovere over de som på prioritere annerledes. Det blir litt skrudd å skulle selge bilen og bytte den i inn i en dårligere og mindre sikker modell for å kunne kjøpe det dyreste bilsetet. For å sette det hel på spissen...

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 17:36   #16
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det er jo mulig å kjøpe bilseter brukt også. Spesielt om man kjøper fra venner/bekjente eller via forumet her hvor man kjenner enkelte litt bedre enn finn.no.

Brio har babysete ned til 1000kr fek, som er mye bedre enn obs sitt sete. Veldig mange klarer å gå de ekstra hundrelappene opp for å få et sikkert babysete. Ikke alle, men veldig mange.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 15:51   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror kanskje ikke du helt vet hva det vil si å være så blakk. Det er da snakk om billigste bilsete, og vogn fått fra Frelsesarmeen.
Evt en vogn funnet på fyllinga, kjøpt på loppemarked, eller arvet.
Å sitte på sin høye hest å snakke om å prioritere sikkerhet forran en dyrere merkevogn blir litt....emment kanskje?

Vi er heldig, finner vi et sete vi får til passe inn i bilen, sitter minstemann bakover lenge, fordi vi har penger å bruke på det.
Uten at jeg ser noen grunn til å hovere over de som på prioritere annerledes. Det blir litt skrudd å skulle selge bilen og bytte den i inn i en dårligere og mindre sikker modell for å kunne kjøpe det dyreste bilsetet. For å sette det hel på spissen...

Skal du ha et sete som er rimeligst mulig så er et bakovervendt billig sete bedre enn et forovervendt billig sete inntil barnet er fire år, gjerne lenger. Det må ikke være de dyreste merkene, selv har jeg kjøpt brukt og vært veldig heldig med prisen synes jeg. Dessuten kjenner jeg de som har hatt setet før og vet at det aldri har vært i kollisjon eller lignende. Dermed anser jeg setekjøpet for å være trygt, godt og rimelig.

Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 16:49   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minstejenta (3,5 og 19 kg) sitter bakovervendt i TWE. Storebror ble snudd da han var 5 og lillesøster trengte setet, han sitter i beltestol.

Se, så flink jeg er.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 16:55   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster satt bakovervendt til hun var 5,5 år, jeg husker aldri hva det setet heter, lillebror bruker det iallfall nå, og jeg håper at han kan sitte lenge, han også. Mellomsøster ble snudd da hun var 3.

Gammel 06-03-11, 20:27   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil ikke setet gå ut på dato snart, Skremmern? Plast "råtner" jo etter en 5-6 år, gjør det ikke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.