|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp? | |||
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 5,00% |
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. |
1 | 0,50% |
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. |
23 | 11,50% |
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. |
140 | 70,00% |
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. |
18 | 9,00% |
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. |
9 | 4,50% |
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. |
2 | 1,00% |
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. |
17 | 8,50% |
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. |
16 | 8,00% |
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. |
4 | 2,00% |
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. |
8 | 4,00% |
Annet. |
3 | 1,50% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol
Nettopp. Det er det som er poenget.
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholFor meg er det en helt fremmed tanke med alkohol i dåp eller konfirmasjon. Samtidig reagerer jeg ikke på at andre praktiserer det, såfremt det ikke innebærer at delene av familien min som er opphavet til skepsisen ikke blir involvert. Lallefulle nære familiemedlemmer er svært lite sjarmerende og noe jeg vil skjerme barna for. (og selvsagt har det med egne sår å gjøre.)
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholVi har fått vin til maten i en konfirmasjon, og syns det var 100% uproblematisk.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg ser hva Fnatten mener også, altså. Det er noe med at de som selv syns de drikker "kontinentalt" og akseptabelt, men absolutt ikke gjør det (kjenner noen) får enda større "solid grunn" for sitt drikkemønster når også "alle andre" drikker med barna til stede.
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg juger forresten. Jeg reagerte sterkt den gangen konfirmanten selv åpnet den musserende (som et ritual) og så drakk flere glass av den. Da ble jeg veldig "wow, så forskjell det kan være på tankene omkring barneoppdragelse".
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
Det hadde jeg også reagert på altså. Det hadde vært helt uhørt i min familie.
![]() |
#7 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I min også. Til tross for at vi altså hadde øl til maten i konfirmasjonen. At konfirmanten selv skulle få var utenkelig, ikke minst for hovedpersonen selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholHos oss har konfirmantene fått være med på champagneskålen. Da de to eldste var små fikk de faktisk også smake alkohol om de hadde lyst på, dvs. de kunne få vann med litt vin oppi til søndagsmiddagen. Jeg er selv vokst opp i et hjem med kontinentalt drikkemønster og så på alkohol på samme måte som saft, brus, kaffe osv. Med et par kontinentale ektemenn var det naturlig å fortsette denne "tradisjionen". At unger fikk smake alkohol ble ikke sett på som totalt uhørt på 60- og 70-tallet, og i sør-europeiske land var det vanlig å gi barna vann med litt vin i til middagen. Vi tenkte aldri over at det kunne være skadelig med disse små mengdene, og når sant skal sies så vet jeg ikke hvor mye som skal til i dag heller før det oppstår skader. En teskje vin i uka? Et halvt glass? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholEr vant til alkoholfritt i alle typer familietilstelninger, unntatt i bryllup.
![]() |
#11 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholI daap har jeg aldri servert eller faatt servert alkohol, i et par konfirmasjoner har det derimot blitt gjort, uten at jeg har reagert paa det. Men vi kommer neppe til aa servere alkohold i barnas konfirmasjoner naar den tid kommer.
![]() |
#12 |
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trøndelag.
![]() |
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholHar aldri fått serert alkohol i dåp/konfirmasjon, kanskje fordi jeg ikke var gammel nok til å drikke det på den tiden slik at jeg ikke registrerte om det ble servert, men uansett...
![]() |
![]() |
#13 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Når vi drikker alkohol, så er det enten til mat, eller fordi vi rett og slett har lyst på en øl eller et glass vin. Det er godt, både til mat og til kos. Men vi drikker aldri fordi vi fortjener det...
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholFor meg er det mye mer naturlig med vin som følge til god mat, enn som "avslapning" om kvelden, i skjul fra barna.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholI våre barnedåper har vi ikke servert alkohol og har heller ikke fått servert i dåp vi har vært i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2011
![]() |
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholHar aldri fått servert alkohol i dåp eller konfirmasjon. Syns ikke det passer seg i en sånn anledning... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Konfirmasjon/dåp og alkoholJeg har aldri fått servert alkohol i hverken dåp eller konfirmasjon. Serverte det heller ikke i dåp her, og det kommmer jeg ikke til å gjøre i konfirmasjon heller når den tid kommer. Nord Norge her.
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
Jeg kjenner meg godt igjen i det Hattifnatten skriver.
![]() |
|
|