Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forventninger til politiske ledere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 15:51   #141
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventninger til politiske ledere

Jeg mener at han viste dårlige lederegenskaper ved å stikke fra øya med den eneste båten på stedet.

Gammel 28-08-11, 16:10   #142
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Å sitte og synse hva EP egner seg til i et mer normalt liv ut fra hva som skjedde på Utøya synes jeg er så inni helvetes uempatisk at jeg kan godt stille spørsmålet om de som gjør det egner seg til å jobbe med mennesker for den saks skyld. Sånn mens man sitter og synseføler om andre. Hadde vært akkurat det samme det.

Men faktum er at dette har kommet opp som tema. Og da kan man bli sur og oppgitt og kalle meningsmotparten uempatisk. Eller så kan man velge en mer saklig linje og forklare hvorfor man mener at dette ikke har noe å si for fremtidige lederverv.

Og jeg er nok en av de som har god utbytte av at diskusjonen kommer opp i det offentlige rom (for, tro meg, den drøftes bak lukkede dører, også innad i AP.) Det er ingen som er tjent med at dette er en debatt som ties ihjel, minst av alt de dette gjelder. Ikke minst fordi de også trenger å få høre det som tenkes, fremfor å føle at det sies ting bak ryggen deres som de forsøkes skånet for.

At EP møter pressen med åpenhet rundt egne handlinger taler jo helt klart i hans fordel, han kunne ha valgt stillhet og bortforklaring, noe jeg ikke opplever at han har gjort. Og da viser han jo også at han tåler at hans rolle i dette løftes frem og vurderes. Det er mye som tyder på at åpenheten hans kommer ham til fordel.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 16:25   #143
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg mener at han viste dårlige lederegenskaper ved å stikke fra øya med den eneste båten på stedet.

Ja, da mener du at han burde bli igjen? Jeg skjønner ikke helt hva han skulle gjort der, utenom å bli drept selv. Det er ikke mange liknende situasjoner vi kan sammenligne med, men da vi ble invadert av tyskerne rømte de viktigste lederne ut av landet, inkludert kongefamilien. Kan ikke se at det har vært kritisert i ettertid.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 16:25   #144
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil ha tydelige politiske ledere.
Mange ledere har forskjellige egenskaper. Jens Stoltenberg har vist at han har dyktige egenskaper i etterkant av massemordet. Jonas Gahr Støre og Storberget likeså. Hvordan de hadde reagert om de hadde vært der selv det vet vi ikke, og kommer forhåpentligvis aldri til å få vite.

Noen ledere funker bare i medvind. Når det oppstår små eller store kriser så mister de hodet. Her kan man kanskje bruke Siv Jensen som eksempel(?) som blir forurettet og furter pga at det blir trukket frem at massemorderen har tidligere vært medlem av FrP. Typisk en egenskap jeg ikke vil ha hos en statsminister.

En ting som jeg liker med EP, er at han har stått frem i massemedia i etterkant av massemordet, og dermed har skånet de andre for trykket fra media. Det taler absolutt til hans fordel. En ting er hva man gjør der og da, ingen kan lastes for det, og det er ingen grunn til å laste noen for det heller. Det er "etterpå" at de viktige egenskapene kommer frem. Tror jeg. Enhver vil og bør kjempe for sitt eget liv. Det er så innarbeidet i enhver at det er umenneskelig å kreve at noen som ikke er betalt og spesialutdannet til å det, skal ofre livet sitt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 16:26   #145
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ja, da mener du at han burde bli igjen? Jeg skjønner ikke helt hva han skulle gjort der, utenom å bli drept selv. Det er ikke mange liknende situasjoner vi kan sammenligne med, men da vi ble invadert av tyskerne rømte de viktigste lederne ut av landet, inkludert kongefamilien. Kan ikke se at det har vært kritisert i ettertid.

Nå tenker jeg bare høyt, Kongen og regjeringen hadde rådgivere som sa hva de skulle gjøre, og handlet ikke overilt.

Gammel 28-08-11, 16:27   #146
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det nok til å konstatere at det gjør ham til en dårlig leder? Alle kan handle på måter de kanskje ønsket ugjort eller gjort annerledes i etterkant (uten at jeg vet om det er tilfellet her). Det er jo hele mennesket som skal vurderes, ikke bare en enkeltstående handling.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 16:34   #147
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt, jeg klarer ikke å bli enig med meg selv. Av grunner som kommer opp i denne tråden. Synes det har kommet frem mye klokt og gjennomtenkt fra flere hold.

Gammel 28-08-11, 16:37   #148
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Nå tenker jeg bare høyt, Kongen og regjeringen hadde rådgivere som sa hva de skulle gjøre, og handlet ikke overilt.

Og det hadde Eskil på telefonen, også.

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 16:38   #149
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det blir jo dumt å spekulere i hva de burde gjort i ettpåklokskapens navn, så det jeg tenker på er handlinger og valg man tar der og da. Jeg tror ikke han hadde blitt drept om han f.eks. snudde og plukket opp de han fikk SMS-er fra som fremdeles var på øya, men han vurderte at sannsynligheten for at han kunne bli det var så stor at han ville ikke snu båten, derfor ba han dem om å legge på svøm i stedet. Det var et valg han gjorde, som person, som leder, som voksen.

Gammel 28-08-11, 16:41   #150
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Og det hadde Eskil på telefonen, også.

så om eskil på telefon fikk beskjed om å forlate øya så klarer jeg ikke å se hva Skremmern ønsker å oppnå med å trekke han inn i diskusjonen.

Gammel 28-08-11, 16:41   #151
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Huh?

Gammel 28-08-11, 16:46   #152
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Det blir jo dumt å spekulere i hva de burde gjort i ettpåklokskapens navn, så det jeg tenker på er handlinger og valg man tar der og da. Jeg tror ikke han hadde blitt drept om han f.eks. snudde og plukket opp de han fikk SMS-er fra som fremdeles var på øya, men han vurderte at sannsynligheten for at han kunne bli det var så stor at han ville ikke snu båten, derfor ba han dem om å legge på svøm i stedet. Det var et valg han gjorde, som person, som leder, som voksen.

Og mange reddet livet fordi de hørte på han, de la på svøm. Jeg vet ikke nok om tidsaspektet, men det er vel mulig at disse sms-ene kom inn en stund etter at båten hadde kjørt, mener å huske at de var en halvtime i båten. Skipperen slapp folk i land og dro tilbake (med annen båt, antar jeg) for å redde flere.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 16:57   #153
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Om Eskil fikk beskjed på telefon om å forlate øya, så har han bare gjort som han fikk beskjed om, da synes jeg det er skrekkelig rart å trekke hans lederegenskaper i tvil når han har gjort som han fikk beskjed om.

Jens Stoltenberg ble jo også forflyttet til et bomberom, eller husker jeg feil nå, er Stoltenberg en dårlig leder fordi han ble med til bomberommet?

Gammel 28-08-11, 16:57   #154
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig interessant å lese denne tråden og se saken fra andre sider enn man selv så i utgangspunktet. Det gir perspektiver og rom for å tenke over egne meninger og holdninger, og det er det fine med diskusjon. Og noe av det jeg liker med FP.

Og så synes jeg Esme bedriver hersketeknikk i sitt innlegg, men det er kanskje like lite tilsiktet som de gangene jeg har bltt beskyldt for det.

Gammel 28-08-11, 17:02   #155
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Og mange reddet livet fordi de hørte på han, de la på svøm. Jeg vet ikke nok om tidsaspektet, men det er vel mulig at disse sms-ene kom inn en stund etter at båten hadde kjørt, mener å huske at de var en halvtime i båten. Skipperen slapp folk i land og dro tilbake (med annen båt, antar jeg) for å redde flere.

Som jeg nevnte i sted så synes jeg ikke at EP har noe å skamme seg over som privatperson. Han var redd og flyktet, og jeg har all forståelse i verden for at han gjorde det. Jeg kan bare forestille meg hva de som ble igjen på øya måtte gjennomgå av grusomheter. Men jeg synes at det sier litt om hans lederegenskaper at han gjorde det.

Gammel 28-08-11, 17:04   #156
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men er det nok til å konstatere at det gjør ham til en dårlig leder? Alle kan handle på måter de kanskje ønsket ugjort eller gjort annerledes i etterkant (uten at jeg vet om det er tilfellet her). Det er jo hele mennesket som skal vurderes, ikke bare en enkeltstående handling.

Det er absolutt ikke nok til å si at han er noen dårlig leder. Man kan strekke det til at det hadde vært bedre lederegenskaper om han beviselig hadde reddet en eller flere - sånn heltemessig. Men da hadde han nok dødd, og det å være død er ikke noen god lederegenskap.

Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 17:51   #157
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Å kjære vene, er det mulig

Gammel 28-08-11, 18:02   #158
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er absolutt ikke nok til å si at han er noen dårlig leder. Man kan strekke det til at det hadde vært bedre lederegenskaper om han beviselig hadde reddet en eller flere - sånn heltemessig. Men da hadde han nok dødd, og det å være død er ikke noen god lederegenskap.

Jeg tenker at han hadde flere valg. Å reise tilbake med båten, som ga dem god beskyttelse, ville ikke vært noe man gjorde for å komme i avisa eller bli omtalt som "helt" av mediene, men fordi man føler et ansvar, og ikke bare fordi man er i besittelse av øyas eneste båt, men fordi man tenker, handler og reagerer til alles beste. For fellesskapet.

Gammel 28-08-11, 18:55   #159
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker at han hadde flere valg. Å reise tilbake med båten, som ga dem god beskyttelse, ville ikke vært noe man gjorde for å komme i avisa eller bli omtalt som "helt" av mediene, men fordi man føler et ansvar, og ikke bare fordi man er i besittelse av øyas eneste båt, men fordi man tenker, handler og reagerer til alles beste. For fellesskapet.

Mener du da at føreren av båten, som nettopp har sett sin kone og mor til sine to døtre skulle risikere livet for at lederen av AUF skulle vise godt lederskap? De er bygget over en annen lest enn meg de som i så fall risikerer at ungene blir foreldreløse midt oppe i en situasjon de ikke engang har oversikt over.
Og viste ikke EP nettopp godt lederskap ved å faktisk reise til politistasjonen enda de ikke ante om det var politikupp eller hva det var, de hadde altså blitt beskutt av det de trodde var en politimann fra PST- og valgte altså allikevel å reise til nærmete politistasjon da de ikke kom frem på nødnummeret.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 18:57   #160
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tror du han kunne kjøre fergen helt uten videre? Og tror du en uerfaren fergefører uten videre kunne redde folk opp av vannet og i fergen uten å utsette dem for videre fare?

Og hva er egentlig AÙF-lederens ansvar på Utøya i utgangspunktet? Har han personlig ansvar for ungdommene der som fra før har hver sin voksne leirleder i fylkeslagene? Er han den som er ansvarlig over alle på Utøya?

Jeg mener fortsatt at i den situasjonen som utspant seg på øya gjorde AUF-lederen det eneste man kan forvente av nordmenn i dødsfare, men jeg er nysgjerrig på hva slags inngående fakta om AUF-lederen du sitter på siden du tydeligvis forventet deg at han skulle være den reneste McGyver.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.