|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
Se resultatene: Hvilken kvinnetype er du, og hvilke oppgaver gjør du? | |||
Jeg overlater løfting, snekring osv. til andre. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 8,82% |
Jeg kan bruke hammeren for å slå en spiker i veggen, men ikke særlig mer enn det. |
29 | 17,06% |
Jeg gjør noe bare jeg får litt hjelp, men ikke det tyngste og jeg bruker ikke verktøy som sag. |
24 | 14,12% |
Gjør det meste, bruker alt av verktøy Kan jeg ikke bruke det sørger jeg for å lære det. |
100 | 58,82% |
Dustepoll/jeg er mann. |
2 | 1,18% |
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?
Jeg vet ikke hvem du spør, men jeg synes ikke dette er vanskelig å innrømme. Det er strengt tatt ikke noe å innrømme i det hele tatt - det er åpenbart at det er det som er grunnen.
![]() |
#2 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Man kan jo selvsagt leie inn folk for å få gjort det meste, men jeg hadde en far som var veldig klar på at jeg skulle kunne noen elementære greier før jeg fikk låne bilen hans etter at jeg fikk lappen. Slik lærte jeg dekkskift, oljepeil, frostvæske og spylervæske gamet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Nydelig formulert, Esme, jeg er veldig enig.
![]() |
#4 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg kan fint klage på at mannen ikke har fullført ett prosjekt når det er han som har satt det i gang på eget initiativ og selv om jeg kan fullføre. Å fullføre er kjedelig synes jeg og det er den som eier prosjektet og som har fått gleden av det energikicket som det er å starte et prosjekt som skal fullføre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Synes det er på sin plass å svippe innom her for å si at jeg idag har raket haven for løv og tatt ned trampolina
![]() |
#6 |
By the Sea
|
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Esme - problemet ligger i at tradisjonelle kvinneyrker er mindre ansett og lavere betalt enn tradisjonelle mannsyrker. At det er overvekt av et kjønn i enkelte yrker er selvfølgelig ikke noe problem i seg selv.
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg gjør en god del. Det jeg definitivt ikke gjør er de tyngste løftene. Mannen min er alltid optimist og nektet å bestille bæring på ferdigmonterte eikemøbler - veldig bra, han ble nødt til å hente inn kjæresten til hybelboeren - jeg greide ikke å rikke driten. Minus for realitetsorienteringen hans. Pluss for at han i sin fantasiverden anser meg som superwomen.
![]() |
#8 |
By the Sea
|
Enig! Det er verre med det tynne bladet på båndsaga - husker fremdeles med gru den gangen jeg var så hardhendt med en båndsag at sagbladet røk og vaiet millimetre unna ansiktet mitt.
![]() |
#9 |
© All rights reserved
|
Jeg synes det er et problem i seg selv. (Om jeg forstår deg rett.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
By the Sea
|
Så lenge "kjønnsrollene pusher", så er det helt klart et problem. Og det sier jeg flere ganger i debatten her også. Og jeg er enig med deg dette med at barn har behov for rollemodeller av begge kjønn.
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
Nettopp. Problemet, som jeg ser det er jo at en drøss mennesker velger feil yrke for seg selv, fordi de velger kjønnsbasert og ikke personbasert. Det er mange jenter som velger sykepleie, men de passer ikke til det. Så resultatet er at vi har mange sykepleiere som blir utbrent og lei og går glipp av masse flinke ingeniører i stedet.
![]() |
#12 |
By the Sea
|
Det som er i mitt hode, er at det vet jeg lite om. Men om det skulle være sånn, så er det kun problematisk om samfunnet nedvurderer det ene framfor det andre.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 20-11-11 kl 13:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Leser
|
Hvis man tror på ideen om at kvinner og menn er forskjellige i seg selv (med dette mener jeg genetisk og ikke kulturelt), så vil det jo være naturlig at de ikke fordeler seg jevnt. Hvis man derimot tror at forskjellen mellom kjønnene (for det er en forskjell) er kulturell så er jo skjevfordelingen et tegn på at det eksisterer kulturelle forskjeller.
![]() |
#14 |
By the Sea
|
Ja - og her har vi ulike synspunkter. Det kan vel ikke sies å finnes entydnig forskning som feier all tvil over bord heller?
![]() |
#15 |
Leser
|
Det er mye forskning som blir gjort på alt mulig, men det er som du sier litt hipp som happ alle steder. Evolusjonen er jo også en kontinuerlig prosess slik at kultur faktisk kan endre biologien (men det tar lang tid) og det vanligste er vel at motsatt vei. Jeg kan nevne noe av det mest fiffige jeg har sett i det siste: Geeker er sexy. Det virker som om mange kvinner liker bedre og bedre intelektuelle menn, mest sannsynlig fordi vi lever i en kultur som belønner den type ferdigheter. (Personlig kan jeg jo legge til at jeg som vanlig var laaaaaaangt forut min tid.
![]() |
#16 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg er like dårlig på og uinteressert i strikking og muffins som jeg er i snekring, så for meg er det manglende interesse for praktisk arbeid det handler om, ikke nødvendigvis om det er "manne-eller kvinneoppgaver." |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
awesom
|
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg får i grunn til det meste, men jeg syns det er kjedelig. Mannen min derimot liker slikt. Hjemme gjør han det meste av handywork. På jobb er det maaange damer som aldri har holdt i en hammer, så dersom noe skal gjøres der så er det ofte jeg som gjør det.
![]() |
#18 |
By the Sea
|
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Ok - nå ser jeg hva du vil si: Sevfølgelig er det et problem om folk velger på tvers av egne interesser. Det skriver jeg jo selv også.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 20-11-11 kl 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg kan bruke en god del verktøy, og liker godt å holde på med slike prosjekter som du nevner her. Eneste begrensningen jeg har er om det er for tungt, og så gir jeg meg ikke ut på områder som krever fagkyndige, men jeg passer på å lære meg det jeg tenker å gjøre og ser ikke det som en unnskyldning for å la være. Nå som vi skal bygge hus gleder jeg meg til å være med på alt vi kan gjøre selv |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
trøtt
|
![]() Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?Jeg kan skru og hamre og sage, og male og skru Ikeating og måke snø og klippe plen og skifte dekk. Riving av vegger og "store" snekkerjobber har jeg aldri prøvd, men jeg tenker at jeg sikkert burde vært litt fysisk sterkere for å gi meg i kast med det. Selv om man kommer langt med å være sta også.
![]() |
|
|