Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolejulegudstjeneste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere?
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke 9 4,71%
Kirken - er kristen 27 14,14%
Kirken - er delvis troende 50 26,18%
Kirken - er ikke troende 63 32,98%
Alternativt opplegg - er delvis troende 0 0%
Alternativt opplegg - er ikke troende 29 15,18%
Noe helt annet - spesifiser gjerne 13 6,81%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 09:44   #141
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolejulegudstjeneste?

Mine foreldre er som sagt ateister, og jeg kan ikke huske en veldig ensidig (kristen) presentasjon av desemberhøytiden fra egen barndom. Det hadde neppe gått upåaktet hen. Jeg husker at vi lærte både om juleevangeliet, åsgårdsreien, fjøsnissen, juletreet (jeg husker fremdeles synge "O, Tannenbaum" ), jødisk hanukka, osv.

Gammel 13-12-11, 09:48   #142
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Greia er vel heller at den historiske opprinnelsen til de ulike skikkene og tradisjonene aldri blir forklart, bortsett fra de kristne. Jeg var godt voksen før jeg visste noe om opprinnelsen til juletrær, hvorfor jula er akkurat når den er og mange av de andre skikkene som har mye lengre tradisjoner enn den kristne delen. Jeg syns de godt kan snakke om det på skolen også, i tillegg til juleevangeliet.

Begynner ikke det å bli ganske vanlig både i barnehager, skoler og ellers, at man forteller ganske bredt om opprinnelsen ut over det kristne? Til og med i kirken har jeg opplevd at dette er tema.

På skolen vi er tilknyttet er det ikke gudstjeneste i skoletiden, men alle (elever, foreldre og andre) inviteres til å delta på gudstjeneste i kirken på ettermiddagen. Etter det er det fakkeltog til skolen + arrangement der. De som ikke ønsker å delta i kirken, inviteres til å bli med i fakkeltoget. Dette er en veldig fin løsning synes jeg.

Gammel 13-12-11, 09:48   #143
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener bestemt at vi lærte om førkristne juletradisjoner på skolen. Jeg tror ikke det er bare på FP dette er kjent stoff. (Og Åsatrua var da virkelige ganske godt oppdekt.) Hva som faktisk står i læreplanene vet jeg ikke.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:49   #144
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tenkte jeg mer på hva skolene presenterer, ikke hva de enkelte hjem gjør. Det syns jeg er opp til dem selv. Nå er jeg sikkert farget av å i mange år gått på skole som ikke hadde noe alternativ til kristendomsundervisning, RLE-faget dekker jo mye bredere. Men de har ikke hatt noe om opprinnelsen til juletradisjonene på Hiawatas skole så langt i allefall.

Selvsagt har man om Åsatru på skolen, men nå snakket jeg ikke spesifkt om den, men om førkristne juletradisjoner som vi driver med ennå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:51   #145
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå tenkte jeg mer på hva skolene presenterer, ikke hva de enkelte hjem gjør. Det syns jeg er opp til dem selv. Nå er jeg sikkert farget av å i mange år gått på skole som ikke hadde noe alternativ til kristendomsundervisning, RLE-faget dekker jo mye bredere. Men de har ikke hatt noe om opprinnelsen til juletradisjonene på Hiawatas skole så langt i allefall.

Jeg snakker også om skolene, ikke private hjem. Det er kanskje noen lærere her som kan si noe om hva som står i læreplanene?

Jeg vet vi lærte mye om førkristne juletradisjoner, og jeg tror ikke det var bare på grunn av at lærerene våre var spesielt interessert.

Hvilken klasse går sønnen din i?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 09:53   #146
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er skolesamenheng jeg snakker om. Jeg mener bestemt vi jobbet lenge med opprinnelsen til juletradisjonene, men jeg kan ikke huske på hvilket trinn.

Gammel 13-12-11, 09:55   #147
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Begge gutta skal i kirken. Skolen har alternativ i gymsalen men vi har ikke snakket om det som et alternativ for oss.

Gammel 13-12-11, 10:04   #148
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg snakker også om skolene, ikke private hjem. Det er kanskje noen lærere her som kan si noe om hva som står i læreplanene?

Jeg vet vi lærte mye om førkristne juletradisjoner, og jeg tror ikke det var bare på grunn av at lærerene våre var spesielt interessert.

Hvilken klasse går sønnen din i?

Han går i andre klasse. Jeg kan med sikkerhet si at vi ikke hadde noe om opprinnelsen til jueltradisjonene på noen av de tre skolene jeg gikk på. Kjempefint om dette har endret seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:10   #149
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri lært et kvidder om juletradisjoner før kristningen, og har heller ikke hørt om at det blir undervist i det før nå.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:33   #150
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Mine får velge selv.

Men de er nok (kanskje ubevisst) påvirket av aktiv kristen lærer.

Jeg blir litt skuffet over at skolen ikke kan informere om hva et alternativt opplegg innebærer. Vanskelig for barna å velge det, når de ikke vet hva de eventuelt skal gjøre på.

Jeg synes begge alternativene er helt ok. Men de har vert i kirken hvert år, så jeg hadde gjerne sett at de valgte alternativt et år.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:43   #151
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor må ungene vite hva det alternative opplegget er? Enten vil de (eller foreldrene) i kirka eller så vil de det ikke. Det bør vel ikke være skolens tilbud det står og faller på? Skolen må selvsagt se hvor mange som kommer før planlegger det alternative opplegget. 30 elever igjen på skolen krever andre planer og ressurser enn 3.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:46   #152
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg mente "vi", som "vi, i vår familie". Så du kan helt sikkert roe deg ned flere hakk. Mine foreldre er forresten ateister.

Jeg er forholdsvis rolig, du skulle se meg når jeg er sint.
Nå var ikke hele svaret til deg, Niobe, det var et svar til hele tråden.
Burde kanskje spesifisert det, ettersom det var deg jeg siterte, men trodde det var innlysende når jeg tar opp ting fra mange innlegg.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Nå spør jeg av nysgjerrighet, hva med kirkelige barnedåper, brylluper, konfirmasjoner og begravelser, synes du det er ok å ta med barnet ditt på sånt?

Acsa har svart for meg:

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg vet det var Sir Limpalot du spurte, men ettersom jeg er enig i innholdet i hans innlegg, så svarer jeg like gjerne på denne jeg også. :lakenskrekk: Vi tar med ungene på disse markeringene av livsriter av respekt for venner og familie, men snakker med dem før og etter om hva de kan forvente, hva det presten sa betyr osv. Og det er viktig for meg at jeg vet om det så vi kan ha disse samtalene. Jeg har opplevd et bryllup hvor presten sa at kun de som er kristne kan oppleve ekte kjærlighet - også når det gjelder kjærlighet til en partner. Og jeg har opplevd begravelser med budskap som lett kan virke skremmende på et lite barn.

Gammel 13-12-11, 11:10   #153
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg mente "vi", som "vi, i vår familie". Så du kan helt sikkert roe deg ned flere hakk. Mine foreldre er forresten ateister.

Et spørsmål, Niobe: Hvis dine foreldre er ateister, hvor fikk du din tro fra?
Jeg bare lurer.

Gammel 13-12-11, 11:21   #154
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Et spørsmål, Niobe: Hvis dine foreldre er ateister, hvor fikk du din tro fra?
Jeg bare lurer.

Synes du det er rart?

Mulig jeg tillegger deg meninger du ikke har nå, altså, men du får ha meg unnskyldt. For det er nå ikke engang slik at de som har en tro nødvendigvis er hjernevasket fra barndommen av. Du hadde vel ikke reagert om foreldrene hadde vært kristne, mens Niobe var ateist? Det er liksom "lov", for da har man gjennomskuet religionen og vært i stand til å tenke sjæl, på en måte. Men når det er motsatt, så føler jeg at mange tenker "jøss, også med en så oppegående bakgrunn, og så ble hun kristen?"

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:22   #155
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Å, det er så vanskelig og omfattende å svare på! Jeg orker ikke ta den lange og mest oppklarende versjonen på IPad.

Men kort fortalt, så lengtet jeg etter "noe" hele barndommen og ungdomstiden. Jeg gjorde mange forsøk på å "dekke behovet" gjennom årene, uten å vite hva jeg lette etter, eller at jeg faktisk lette. Og med utgangspunkt i hjemmet satt det langt inne å lete etter "noe åndelig". Men jeg havnet i "de kretser "til slutt (da jeg var 18-19 år), full av skepsis, motvilje og fordommer. Ingen var vel mer overrasket enn meg over å finne det jeg fant, og har vel kalt meg troende siden jeg var 21 år.

Foreldrene mine lurer nok på hva de gjorde galt.

Gammel 13-12-11, 11:23   #156
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldrene mine lurer nok på hva de gjorde galt.

Men har de tatt det pent?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:26   #157
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg forstår egentlig at folk lurer. Jeg vet hva og hvor jeg kom i fra, så jeg vet hvordan det ser ut fra den siden.

Sist redigert av Niobe : 13-12-11 kl 11:31.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:31   #158
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men har de tatt det pent?

Ja, i grunn. Men ikke til å komme bort i fra at jeg er det sorte fåret i vår familie. Tenke seg til, her gjør de sitt aller beste, og så ender de opp med en kristen datter, som ikke en gang drikker alkohol. Mulig det siste er hardest å svelge. Man blir jo i så godt humør av rødvin!

Det ville nok ikke falle dem naturlig å si det, men jeg tror nok de anerkjenner at jeg fant noe som gjorde meg godt. Sånn i alle tilfeller.

Gammel 13-12-11, 11:43   #159
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Synes du det er rart?

Mulig jeg tillegger deg meninger du ikke har nå, altså, men du får ha meg unnskyldt. For det er nå ikke engang slik at de som har en tro nødvendigvis er hjernevasket fra barndommen av. Du hadde vel ikke reagert om foreldrene hadde vært kristne, mens Niobe var ateist? Det er liksom "lov", for da har man gjennomskuet religionen og vært i stand til å tenke sjæl, på en måte. Men når det er motsatt, så føler jeg at mange tenker "jøss, også med en så oppegående bakgrunn, og så ble hun kristen?"

Jeg var igrunn bare nysgjerrig på hvor impulsene kom fra, jeg.

Gammel 13-12-11, 12:52   #160
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men kort fortalt, så lengtet jeg etter "noe" hele barndommen og ungdomstiden. Jeg gjorde mange forsøk på å "dekke behovet" gjennom årene, uten å vite hva jeg lette etter, eller at jeg faktisk lette.

Det du skriver her er noe av det som "plager" meg som ateist, at veldig mange ser ut til å mene at ikke-kristne har et slikt behov som må dekkes på andre måter. At alle har et grunnleggende behov (du beskriver det veldig godt i ditt innlegg) og ønske om å tro på noe, om det så er en gud eller en spirituell kraft. At man rett og slett ikke har noe rom for åndelighet i livet sitt overhodet er det veldig liten forståelse på. Jeg tør til og med å påstå at det er mye mindre forståelse å få som ateist enn som kristen.

Det er veldig mange som godtar at jeg ikke tror at det finnes noen gud, men det er få som klarer å akseptere at jeg ikke har noe behov for noen "stedfortreder" heller. Jeg føler at dette neglisjeres i stor stil av både skolen og barnehagen, som prakker på både oss voksne og ungene meninger og behov vi ikke har og ikke ønsker å ha.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:04.