|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Frukt i matboksenUtrolig merkelig, isola! I veslas barnehage står matboksene i kjøleskapet til de spiser dem, og er det f.eks. yoghurt eller annet som ikke blir spist og bør stå kaldt, setter de dem tilbake i kjøleskapet.
|
|
|
|
#2 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frukt i matboksenJeg sender ofte med unga god frukt og andre ting. Hvis jeg vet det er noe som er ekstra fristende, sender jeg med nok til at de kan dele. Det tar jeg meg råd til, gitt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Frukt i matboksenDet er faktisk ganske omtenksomt å sende med liten kaviartube fremfor å smøre kaviaren på maten som er nistemat. Kaviar på skiva holder seg nemlig ganske dårlig i smak med mindre den får ligge i kjøleskap.
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Frukt i matboksenJeg har jobbet i barnehage i 20 år, og jeg studerer ikke matpakkene i særlig stor grad, det som er viktig er at ungene liker det som er oppi den. Om jeg noen gang kommenterer matpakken så er det fordi det er enten for lite mat, eller at barnet gir uttrykk for at ikke liker pålegget så veldig godt. I tillegg har jeg noen ganger sagt at barnet har ønsket seg f.eks knekkebrød til frokosten. Da er det snakk om en videreformidling av barnets ønsker, og ikke hva jeg syns de skal ha med seg.
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frukt i matboksenVet du hva Rine, i denne tråden er det du som fordømmer, spytter ut av deg fornærmelser, trekker ting ut av sammenheng og den som først dro fram "eksklusiv frukt" og at man burde unngå å måtte forklare "urettferdig" til ungene. Det er altså du som graderer matpakkene og som snakker mest nedsettende om andres matpakkevaner. Nek kan du virkelig være sjæl.
|
|
|
#6 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Frukt i matboksen
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
Tallulah sa det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frukt i matboksenHva er det som gjør det så provoserende at noen har lyst til å stikke ut brød i delfinfasong eller sende med frukt som du dessverre ikke kan navnet på? Jeg syns da ikke det er provoserende at andre drar på skogsturer med skattejakt, framfor våre "gå-vanlig-på-sti"-turer? Eller at andre i det hele tatt kommer seg mer ut i skog og mark enn oss. Jeg finner det faktisk ikke provoserende om de omtaler det som "bra for barn" å gå mer tur i skogen enn oss.
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, hva er det egentlig som provoserer? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Sorry, men de ungene mine barn går med i barnehagen har foreldre som utmerket godt kan kjøpe blåbær til dem eller skjære opp eplebiter eller koke et egg, hvis de og barnet ønsker det. Jeg gidder ikke tenke at jeg skal holde en hel gjeng med dyr frukt og pene biter når det kun er snakk om vilje hos de andre til å gjøre det samme. Mange gjør det også. Jeg stikker ikke ut fine figurer og matpakkene har alltid brød som basis, noen gjør mer enn meg, noen gjør mindre, men at det er snobbete å supplere en matboks med noe variert frukt og bær virker helt på jordet. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Dette forstår jeg rett og slett ikke? Er foreldre som sender med barna noe annet enn kneipp og "vanlig" pålegg navlebeskuende, har dårlige holdninger og behandler barna som avguder? Er du seriøs?
|
|
|
#12 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
![]() |
Kan man ikke bare ta rennafart og drite i hva andre tror og mener da, og sende med akkurat det man vil selv? Fancy eller ikke fancy?
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Før du fortsetter med å lage agurkstjernene dine, Rune Brown, kan du kanskje ta deg tid til å svare på hvorfor du som barnehageansatt synes det er greit å kritisere de som sender med brødskiver og kaviar. Ingen har snakket om lefser og sjokoladekjeks her, skjønner du. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Jo, men da tar man faktisk det opp med foreldrene. Man kan faktisk snakke med dem om mat som gir energi og a det ikke er lurt med lefser og sjokoladekjeks i matpakken.
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Det er et godt poeng, og jeg ser heller ingen grunn til å kritisere helt vanlige matpakker. Jeg ser egentlig heller ingen grunn til å gå i fistel med fordømmelse over lefse med sukker og kanel heller. Er man pedagog bør man heller ta det opp med vedkommende på en hyggelig og informativ måte, framfor å stønne i oppgitthet i det offentlige rom.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frukt i matboksenJeg kan være enig med det i at et slikt fokus er provoserende, men jeg syns du bommer fullstendig på målet her. Her er det ikke snakk om det beste, dyreste, statusymboler eller drit-i-alle-andre.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Frukt i matboksenMange unger foretrekker epler, pærer, gulrot og banan fremfor eksotisk frukt. De er ofte ikke så utforskende i matveien. Så om det ligger mye epler i fruktkurven synes jeg ikke det er sørgelig egentlig, det er mer vi voksne som synes det er kjedelig med samme maten dag ut og dag inn.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frukt i matboksenKneipp er faktisk et veldig sunt brød sammenliknet med mye annet. Jeg syns heller ikke matpakker som kun består av brød, eller fruktkurv med overvekt av epler og bananer som kjedelig. 70 % av matpakkene til Hiawata er temmelig ordinære og består av kaviar, brunost og leverpostei. Innimellom er det havrefras, egg, tomater og middagsrester. Jeg syns ikke det er spesielt snobbete, selv om eggene av og til er formet som en bil, eplebåtene har kaninører eller brødskiva form som en elefant.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Frukt i matboksenSånn på sidelinjen utreder vi ganske mange barn for kronisk diare (dvs mer løs avføring) der årsaken viser seg å være for høy fruktinntak. Småbarn har begrenset toleranse for fruktsukker, og siden mange barnehager og foreldre er opptatt av at barna skal få frukt og juice blir det for mye for endel barn. Frukt i store mengder er ikke veldig sunt selv om litt er bra.
|
![]() |
|
|