Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott?
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. 5 3,23%
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. 10 6,45%
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. 7 4,52%
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur 88 56,77%
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. 3 1,94%
Får aldri bonus/brokkoli 42 27,10%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 23:01   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Lærere: Sensorering må jo være eksempel på sånn type ekstraarbeid som det er snakk om her. Det er frivillig (mer eller mindre ) enormt tidkrevende når det står på (den andre parten må virkelig trå til mer enn han/hun pleier de ukene) og man får utbetalt en pen sum (ikke tenk på timelønnen, ikke tenk på timelønnen ) når man er ferdig. Jeg kunne aldri vært sensor hvis jeg var alenemor (selv om jeg tror jeg vet om FP-ere som er det også :inponert: ) og føler at mannen og jeg sammen har klart å bidra til at de ekstra pengene kommer inn på kontoen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 00:54   #2
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lærere: Sensorering må jo være eksempel på sånn type ekstraarbeid som det er snakk om her. Det er frivillig (mer eller mindre ) enormt tidkrevende når det står på (den andre parten må virkelig trå til mer enn han/hun pleier de ukene) og man får utbetalt en pen sum (ikke tenk på timelønnen, ikke tenk på timelønnen ) når man er ferdig. Jeg kunne aldri vært sensor hvis jeg var alenemor (selv om jeg tror jeg vet om FP-ere som er det også :inponert: ) og føler at mannen og jeg sammen har klart å bidra til at de ekstra pengene kommer inn på kontoen.

Ja, mannen pleier å stille som sensor, og så frigjør jeg tid til sensorarbeid ved å ta en større del av familiearbeidet i sensorperioden. Det hadde vært uaktuelt for meg å stille opp med dobbelt innsats hjemme hvis pengene skulle være mannens lekepenger. Felles innsats--> felles fortjeneste.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 04:19   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Får man virkelig "ødelagt" en feriedag av å måtte være alene med sine egne unger??

Nei, jeg får definitivt ikke ødelagt en feridag av å være alene med ungene. Men jeg synes at når mannen hadde vakt 24/7, og kunne risikere å jobbe når som helst så er jeg en del "av pakken" for at han skal kunne jobbe. Og da er det ikke snakk om at jeg går på stranda med ungene mens han jobber. Det er snakk om at jeg må gjøre mye mer av husarbeidet, går på foreldremøter, stiller på dugnader, kjøring til fritidsaktiviteter + at jeg kanskje må si fra meg noe arbeid på min jobb og gi avkall på enkelte fritidsaktiviteter.

Gammel 10-09-12, 23:03   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne aldri vært sensor uansett sivilstand.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 23:10   #5
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

En kollega av meg og hennes samboer har avtale om at ved overtid så betales en avtalt del inn på felleskonto, mens en kan beholde noe selv.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 23:54   #6
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Å være alene med tre barn mellom ett og seks går lett som en plett for naboen - not so much i dette huset. Både mannen og jeg trekker pusten litt før vi står opp når en av oss skal være alene med alle en hel dag. Det vil si, nå nærmer den eldste seg sju, og mye har roet seg. Men barnekonstellasjonen er så totalt annerledes i de to familiene. Vi har barn som klatrer på bare veggen, som holder så stor fart på sparkesykkelen at man må sykle for å ha sjans til å følge, and so on. Vi har gutter som ikke sjekker hvor høy kanten er, utfor skal man uansett, så høyden improviseres.

De har barn som går av sykkelen i nedoverbakker. Som holder på med rollelek i timesvis, inne og ute, som deler på tre fargeblyanter i tre kvarter. Forskjellen var åpenbar da de eldste var ett år - gi deres jente en eplebit og en musikkvideo, så satt hun der i en time. Min hadde ikke aktivisert sittemusklene så langt i livet. Det er forskjell.

Dermed er det for oss helt åpenbart at resultatet av en dag der vi har planlagt å være alle, men som ryker til jobb, skal komme alle til gode - gjerne litt ekstra til den som både fikk gleden og arbeidet med å være med barna.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 07:38   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mens når jeg jobber overtid så jobber jeg faktisk om natta mens de andre sover, i all hovedsak. Jeg føler ikke at jeg belaster familien ekstra med det i det hele tatt.

Da ferien min måtte avbrytes og de ettermiddagene jeg sitter, så belastes familien min. Men normen er altså at de ikke belastes. Tvert om - har jeg jobbet natt så er jeg familiens eiendom fra jeg våkner neste dag. Typisk i titiden. Normalt ville jeg jo vært på kontoret til fem.

Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 08:02   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt perioder der dette har vært en aktuell problemstilling. I de tilfellene (der min overtidsjobbing gikk utover LøveMannen/LilleVenn), har deler av bonus/overtidsbetaling selvsagt kommet dem også til gode.

Dersom ekstra arbeid kun går utover meg selv, så kan jeg godt finne på å bruke alt på meg selv

Vi har ikke felles økonomi, så sånn sett er det ikke naturlig at ekstra penger går inn i fellespotten.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 07:49   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er overhodet ikke noe problem å ha feriedag alene sammen med mine unger. Men jeg må innrømme at når vi skal være 4 stykker sammen i ferien, så liker jeg at mannen min også kan delta. Ikke så mye fordi jeg trenger hjelpen med ungene, men fordi jeg vil være sammen med ham i ferien min. Hvis mye av min ferie går med på at han må jobbe, så blir det ikke en like fin ferie for meg.

Gammel 11-09-12, 09:40   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er overhodet ikke noe problem å ha feriedag alene sammen med mine unger. Men jeg må innrømme at når vi skal være 4 stykker sammen i ferien, så liker jeg at mannen min også kan delta. Ikke så mye fordi jeg trenger hjelpen med ungene, men fordi jeg vil være sammen med ham i ferien min. Hvis mye av min ferie går med på at han må jobbe, så blir det ikke en like fin ferie for meg.

Det er jo hyggelig. Da blir det mer sånn: "Hvis jeg ikke kan få være med kjæresten min så vil jeg ha penger i stedet! ".

Gammel 11-09-12, 11:04   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker som Tjorven. Det er hyggelig å være sammen med jentene. Men det er enda hyggeligere når vi er sammen alle fire. Jeg føler at jeg ofrer noe når han bruker en helg på å jobbe. (og det får han også beskjed om. )

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 08:31   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

En utopi med bonus i mitt yrke, men ville gått rett inn i fellesotten uten å tenke på det.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 09:44   #13
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her blir gjerne bonus brukt til ting vi ikke har råd til på vanlig lønning. Sånn som oppussing, møbler osv... Ellers blir det satt inn på sparekonto.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 11:26   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imponert over at jeg har klart å skrive inponert i en tråd der jeg har gjort et poeng av å pirke på andres rettskrivning.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 11:50   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imponert over at jeg har klart å skrive inponert i en tråd der jeg har gjort et poeng av å pirke på andres rettskrivning.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 13:05   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Murphys lov på FP, hvis du retter på andre vil du selv gjøre feil.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 11:29   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en naturlov, det, rine.

Ellers syns jeg også at hverdag med henting og bringing og hjemmeplikter og lekser kan være hektisk om man er mye alene med det. Men på ferie, da koser vi oss uansett hvor mange eller få vi er, egentlig. Vi GJØR liksom ikke så mye - bader eller soler oss eller leser bøker eller graver i sanden, liksom. Litt mindre tid til lesing for den voksne som er igjen når det bare er en som kan være med på ballspill eller kortspill eller høytlesning, så klart, men jeg syns jo ikke at EN dag uten å komme noen vei i boken min gjør så mye, akkurat.

Gammel 11-09-12, 11:46   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mest på linje med Tjorven i dette - jeg synes ikke det ville være noe stas hvis vi var på ferie sammen og mannen plutselig måtte jobbe en hel dag, eller for den del hvis han plutselig ble syk en hel dag. (Og var det på en forholdsvis dyr utenlandstur med planlagte aktiviteter eller turer som vi dermed måtte avlyse, ville jeg se på det som en kostnad/verdisenking, ikke bare som "synd du ikke fikk vært med".) Og som Blå synes jeg det går ut over meg også når mannen jobber i helgen, eller hver kveld, for den del.

Jeg synes selvsagt ikke mannen min burde betale meg for at jeg ikke fikk være sammen med ham en dag, men dersom han fikk ekstra penger for dette, synes jeg på ingen måte det er selvsagt at det skulle holdes utenfor vår vanlige felles økonomi og regnes som hans private penger. Har man vanligvis helt eller delvis separate penger, kan jeg skjønne at man ser annerledes på det.

Å være alene sammen med sønnen min ser jeg derimot ikke på som en ulempe, og i alle fall ikke på ferie. Jeg har vært alene på ferie sammen med ham flere ganger (både fordi mannen ikke kunne ta seg fri den aktuelle perioden og fordi mannen min var der, men var syk på hotellrommet), og det i seg selv er bare hyggelig.

Gammel 11-09-12, 11:49   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her går absolutt alt i fellespotten.

Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 12:52   #20
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Egentlig så er jeg vant til at mannen må jobbe titt og ofte når han har fri/ferie,men sånn er det når man er ansatt i eget firma, bare er to ansatte hvor en har det tekniske og den andre det administrative. Skjer det noe så er det bare å logge seg på og fikse det. Det kan ta 10 minutter og det kan ta resten av dagen alt etter hvor stort problemet er.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.