|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LO
Min mann jobber deltid og fungerer virkelig dårlig her i hus. Vi merker at samfunnet nærmest krever at en har to fulle inntekter, så det kniper hardt når han bare jobber 44%. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOLucifine: Hva mener du med at samfunnet krever to inntekter? Er det kostnadene for å leve du sikter til, eller forventninger?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg ser jo også at mange av de jeg kjenner og ikke minst har i familie på denne alderen jobber redusert av de grunner de nevner.
![]() |
#144 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Fordi de sier at hverdagen er så travel og at de ville blitt stresset av å jobbe fullt. Det lukter- på sikt- sykmelding. Selvsagt ikke permanent, men sånn av og på, noe som er utrolig slitsomt for både elever og kolleger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LONå har ikke jeg lest hele tråden.
![]() |
#146 |
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOFlere etterlyser menn med deltid. De finnes. Min mann jobber 70 %. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg tror ikke det er fullt så enkelt. Selv om det er mange som er arbeidsledige, så er det likevel ganske mange ledige stilinger. I noen tilfeller må man hente arbeidstakere fra utlandet for å få besatt stillingene. I andre tilfeller får man ikke tak i ansatte i det hele tatt, og stillingen står ubesatt. Noe som igjen kan føre til lavere produktivitet.
![]() |
#148 |
Curlingkone
|
Ja, jeg kan ikke nok om slike ting. Det er derfor jeg skriver det om i et spørsmål, og at det i mitt hode ser ut til å være slik.
![]() |
#149 |
ræv med ører
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOHos oss er det også mannen som jobber deltid. Sannsynligvis vil han slutte med det når yngste slutter på SFO og kan være alene hjemme en stund før vi kommer hjem.
![]() |
#150 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg merker at samfunnet krever to inntekter pga levekostnader ja. Jeg har nok konkrete eksempler på dette men det blir for personlig for å skrive om det her i det åpne. Velger heller å nevne enslige som knapt får endene til å møtes og som "lever seg ihjel" fordi alt av inntekt ender opp med å gå til levekostnader (mat, husly, forsikringer ol.). Det er lettere når en har to inntekter, regningsbunken blir ikke nødvendigvis mindre selv om en er alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Enig, unntaksretorikk er fristende, såklart, men det er jo problemet i forhold til samfunnet vi alle er en del av, som LO-lederen snakker om. At alt for mange kvinner bruker barna som grunn til ikke yte det de ellers hadde kapasitet til.
![]() |
#152 |
Leser
|
Jeg mener at Norge er i underskudd av arbeidstakere (det er jo derfor vi importerer svensker, polakker og filipinere an mass)
![]() |
#153 |
Ringskrømt
|
På samme måte er man mer likestilte hvis mannen gjør mest husarbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
kamerat
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOVel, man bidrar faktisk mer til likestilling om mannen jobber deltid og kona ikke gjør det, og om mannen gjør mer husarbeid enn kona. Fordi det bidrar til å gi et større spekter av rollemodeller.
![]() |
#156 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes ikke det er så rart om folk gir positiv respons til folk som gjør noe annerledes og litt "utenfor boksen". Dels er det morsomt å se at folk gjør noe annet enn det man forventer, og dels er det godt å bli utfordret på fordommene sine av og til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LODet er vel samme mekanisme som gjør at man blir imponert over andre som velger litt mot strømmen? Jeg blir imponert over de få gutta som tør å delta alene på råsaballerinadanseskolen vi har her, f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
ræv med ører
Ja, jeg er selvsagt enig i det. Men det er noe med måten folk kommenterer det på. Det er få som berømmer han/oss for at vi er tøffe som tør å gå mot strømmen eller bidrar til økt likestilling eller noe i den duren. Kommentarene går på hvor flink han er som henter barn på skolen og tar mer av husarbeidet.
![]() |
#160 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes det er interessant å se hvordan ting har forandret seg de siste 30-40 årene, og også hvordan mange har kjempet imot forandringene. Jeg tror (her synser jeg altså) at selv de mest ihuga tilhengerne av tradisjonell fordeling av barn og oppgaver har et annet syn på det enn hva som var vanlig før. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|