|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO
Dette har jeg opplevd litt for ofte i skolen, en av grunnene til at jeg har skiftet beite. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LOKie, det blir en annen diskusjon. Den som går på verdier og hva vi verdsetter av arbeid i dette landet. Vi ser det jo på lønninger også, omsorg skal ikke lønne seg på noe nivå. Det å velge deltidsjobb er selvfølgelig noe man må få lov til. Men det er like fullt et problem på samfunnsnivå at mange arbeidsføre mennesker med helt A4 liv ikke bidrar til fellesskapet i den grad de kan. Og det gjelder over alt, bare se på rike redere. Velger de å bidra? Nei, de stikker mest mulig unna. Hva med nær-pensjonister? De tar ut den pensjonen de har krav på ved siden av full lønn. De som fint kan jobbe, men vil få nok i førtidspensjon prioriterer fritid fremfor å bidra. Dette gjennomsyrer hele samfunnet, og det sier seg selv at man ikke skal ta de med ekstra tunge omsorgsoppgaver først.
|
|
|
#3 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men sånn skal ikke arbeidslivet være. Ja det er stress og prestasjoner, men ikke slik at folk blir syke. Jeg ser for meg en ond sirkel med typiske kvinneyrker, lav lønn og normalen er redusert stilling. Og som andre nevner, 30% mindre lønn utgjør ingen skremmende inntektsreduksjon.
|
|
|
|
#4 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinner og deltid og LOEr det virkelig mange som dømmer kvinner som jobber deltid, eller er mange av de som jobber deltid veldig vare på dette? Jeg har jobbet (riktignok ufrivillig) deltid i perioder, men har aldri opplevd negative kommentarer på dette. At vi sendte barna i barnehagen da de var ett, derimot, har vi fått direkte negative innspill på. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LOLucifine: Hva mener du med at samfunnet krever to inntekter? Er det kostnadene for å leve du sikter til, eller forventninger?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg merker at samfunnet krever to inntekter pga levekostnader ja. Jeg har nok konkrete eksempler på dette men det blir for personlig for å skrive om det her i det åpne. Velger heller å nevne enslige som knapt får endene til å møtes og som "lever seg ihjel" fordi alt av inntekt ender opp med å gå til levekostnader (mat, husly, forsikringer ol.). Det er lettere når en har to inntekter, regningsbunken blir ikke nødvendigvis mindre selv om en er alene. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Curlingkone
|
Sv: Kvinner og deltid og LONå har ikke jeg lest hele tråden.
|
|
|
#8 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg tror ikke det er fullt så enkelt. Selv om det er mange som er arbeidsledige, så er det likevel ganske mange ledige stilinger. I noen tilfeller må man hente arbeidstakere fra utlandet for å få besatt stillingene. I andre tilfeller får man ikke tak i ansatte i det hele tatt, og stillingen står ubesatt. Noe som igjen kan føre til lavere produktivitet.
|
|
|
#9 |
|
Curlingkone
|
Ja, jeg kan ikke nok om slike ting. Det er derfor jeg skriver det om i et spørsmål, og at det i mitt hode ser ut til å være slik.
|
|
|
#10 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kvinner og deltid og LOHos oss er det også mannen som jobber deltid. Sannsynligvis vil han slutte med det når yngste slutter på SFO og kan være alene hjemme en stund før vi kommer hjem.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
På samme måte er man mer likestilte hvis mannen gjør mest husarbeid. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Kvinner og deltid og LOVel, man bidrar faktisk mer til likestilling om mannen jobber deltid og kona ikke gjør det, og om mannen gjør mer husarbeid enn kona. Fordi det bidrar til å gi et større spekter av rollemodeller.
|
|
|
#13 |
|
ræv med ører
Ja, jeg er selvsagt enig i det. Men det er noe med måten folk kommenterer det på. Det er få som berømmer han/oss for at vi er tøffe som tør å gå mot strømmen eller bidrar til økt likestilling eller noe i den duren. Kommentarene går på hvor flink han er som henter barn på skolen og tar mer av husarbeidet.
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes ikke det er så rart om folk gir positiv respons til folk som gjør noe annerledes og litt "utenfor boksen". Dels er det morsomt å se at folk gjør noe annet enn det man forventer, og dels er det godt å bli utfordret på fordommene sine av og til. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kvinner og deltid og LONå er det slik at den problemstillingen (jobbe redusert og holde seg i jobb kontra jobbe fullt og være ofte sykemeldt) ikke er i tråd med realitetene - da deltidsarbeidende er overrepresentert i sykemeldingsstatistikkene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel litt for lettvint å konkludere med det, all den tid de deltidsarbeidende kunne vært enda mer sykemeldt om de sto i 100 % jobb. Det kan jo indikere at deltidsarbeidende oftere har kroniske helseproblemer. Et eksempel bare, jeg kjenner ikke til detaljene bak disse tallene.
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det KAN jo hende, men det vet man jo ikke noe om.
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Hvor: Oslo
Sv: Kvinner og deltid og LOHei, jeg heter Xian, og jeg jobber deltid. Alle som synes det er påtrengende med personlige erfaringer og historier i slike tråder, kan hoppe direkte til de to siste avsnittene for å se hva jeg mener om saken. De som vil lese vår families begrunnelse for å likevel ha valgt klisjéaktig tradisjonelt kan lese videre herfra.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kvinner og deltid og LOXian: |
|
|
|
![]() |