|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Jeg antyder ingenting, jeg spør bare på hvilket grunnlag man har satt seg inn i saken. Media er tross alt media.
![]() |
#142 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Og hva med de stedene der det finnes bare EN eneste lege, og du ikke har andre alternativer? Hva med unge jenter som ikke har valgt fastlegen sin selv?
![]() |
![]() |
#143 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#144 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?@engasjert: jeg har lest høringsnotatet og fulgt denne saken omtrent då tett som det går an fra starten av, ja. Jeg synes det er problematisk og bekymringsfullt at vi har fått denne debatten nå, og synes det er utrolig at en liten fraksjon skal få så mye makt i en så viktig prinsippsak som KrF har fått her. Alle norske leger og annet helsepersonell HAR reservasjonsrett mot å utføre og assistere. De har en helt selvsagt plikt til å hjelpe før ig etter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Travelt opptatt
|
Hva ville du gjort i Bø, da? Der halvparten av legene har "reservert" seg, og den andre halvparten har fulle lister?
![]() |
#147 |
Travelt opptatt
|
OK - da forstår jeg. Det er en prinsippielt viktig forskjell på disse; en høringssvaraksjon vil ha juridiske ringvirkninger som jeg har veldig liten greie på, men som jeg vet (av erfaring) skal ha reell påvirkning. Epostaksjoner er aksjonisme, som kan funke hvis noen velger å høre. Det hadde vært utrolig kult om vi fikk til en skikkelig høringssvaraksjon.
![]() |
#148 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det vel sånn at i dag "arver" de aller fleste jenter sin mors fastlege. På hvilket tidspunkt er det naturlig å anta at en ung jente skal sette seg ned å finne ut om hennes lege har reservert seg? Og ta det skrittet å bytte lege og evt forklare foreldre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
can-jur
|
Jeg kommer i allefall til å sende inn et slikt svar. Og oppfordre alle jeg kjenner til å gjøre det samme. Fy flate, dette er en for viktig sak til å sitte rolig altså!!!
![]() |
![]() |
#150 |
maler
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det som egentlig er mest feil i denne diskusjonen er at fastlegene henviser til abort. For de gjør jo ikke det. De informerer og snakker med kvinnen, og så skriver de under på at de har informert. De henviser ikke. Det går helt fint dersom de ikke skriver under også.
![]() |
#151 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Det er kjempestort. Det ville være like ille om det dreide seg om bare én lege, eller om det ikke var noen kjente leger som ville benytte denne reservasjonsretten. Det er et alvorlig tilbakeslag for kvinners rettigheter hvis KrF og deres medløpere får slått en kile inni retten til selvbestemt abort på denne måten. Og det er det de vil med dette. De vet nok også at dette i seg selv ikke har så veldig stor betydning. Men de kommer altså ikke til å si seg fornøyd hvis de får gjennomslag for dette her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Her er et opprop: |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?*slettet*
All of these lines across my face Tell you the story of who I am So many stories of where I've been And how I got to where I am Sist redigert av Carrera : 07-03-14 kl 19:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Fersk i gamet
Poenget mitt var vel at man ikke kan gå ut fra at tenåringsjentene rundtomkring i landet vårt har så oppegående mødre som deg. Mange mødre vil ikke tenke over dette. Mange døtre vil ha et forhold til sin mor som tilsier at de verken får hjelp til eller forståelse for å måtte finne ut av hvor legen står og å evt bytte lege. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det er jo så mange yrker der man vil måtte stå i å gjøre ting man ikke syns er riktig. Som mellomleder skjedde det at jeg som en del av ledergruppen kjempet med nebb, klør, tårer og fakta for en sak - og tapte. Beslutningen som ble tatt var etter min mening både strategisk og moralsk gal. Men da den var tatt måtte jeg stå i det, stille meg bak og gjennnomføre den. Det var skrekkelig, og er grunnen - en av grunnene - til at jeg har valgt bort den rollen siden.
![]() |
#156 |
Fersk i gamet
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Kanskje lærerne av samvittighetsgrunner burde kunne reservere seg mot de nye arbeidstidsbestemmelsene? Når man ser at det i realiteteten går utover livskvaliteten til en del av ungene man ikke får fulgt opp når et faktisk trengs? |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det er et viktig poeng du kommer med der, Olifant. Skal denne ekstra reservasjonsretten bare gjelde leger, eller skal andre yrkesgrupper også kunne toe sine hender og unnlate å hjelpe folk i situasjoner som handler om liv og død? Skal apotekansatte kunne reservere seg mot å selge angrepiller? Skal legesekretæren kunne reservere seg mot å forholde seg til abortsøkende kvinner? Og hvis fastlegene skal kunne reservere seg mot å hjelpe en kvinne med å sende begjæring om abort, burde ikke da personale i sykehusene kunne reservere seg mot å ha noe med kvinner som skal ha abort å gjøre? Å kjøre en kvinne inn på en operasjonssal er minst like direkte medvirkende i en abortprosess som å bistå med informasjon/sende begjæring på hennes vegne?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Enig. Skal legene kunne reservere seg, teller andres samvittighet like mye, da må de også kunne. Husk å sjekk ut hvem du skal handle angrepille av, eller bare dra på et annet apotek, verre er det ikke. Også blir det jo så mye mindre byråkrati når staten skal ha oversiskt over alle disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Panzerekstremfeminist
|
Just precis, pelle.
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Travelt opptatt
|
Vet jeg rir kjepphest nå, unnskyld at jeg maser, men slike opprop og facebookaksjoner kan veldig lett avfeies og oversees. En offisiell høringsuttale kan ikke det. Vil derfor oppfordre alle om å heller/i tillegg sende en epost til postmottak@hod.dep.no og merke den "høringsuttalelse reservasjonsmulighet". Kopier gjerne innholdet i oppropet, eller tekst/bilder fra facebook, men bruk de offisielle demokratiske kanalene.
![]() |
|
|