Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 20:15   #141
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Høringen vil gi fastleger mulighet til å reservere seg mot å underskrive på begjæring om abort. Medias fremstilling har vært så ymse, og jeg syns du undervurderer folks evne til å gjøre seg opp en mening når du antyder at vi ikke har satt oss inn i saken.

Jeg antyder ingenting, jeg spør bare på hvilket grunnlag man har satt seg inn i saken. Media er tross alt media.

Gammel 30-01-14, 20:15   #142
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Vel, jeg ville ikke ha valgt meg en lege som jeg visste hadde reservert seg i utgangspunktet, så derfor ville jeg ikke kommet i den situasjonen at jeg hadde blitt "sendt over gangen". Jeg hadde valgt meg en lege helt fra starten, som jeg visste at hadde samme syn på dette som meg.

Og hva med de stedene der det finnes bare EN eneste lege, og du ikke har andre alternativer? Hva med unge jenter som ikke har valgt fastlegen sin selv?

Jeg så en liste over ordførere som ville latt legene reservere seg, og der var det i hovedsak ordførere i bittesmå kommuner som svarte ja, så da hjelper jo ikke det argumentet i det hele tatt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 20:16   #143
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel, jeg ville ikke ha valgt meg en lege som jeg visste hadde reservert seg i utgangspunktet, så derfor ville jeg ikke kommet i den situasjonen at jeg hadde blitt "sendt over gangen". Jeg hadde valgt meg en lege helt fra starten, som jeg visste at hadde samme syn på dette som meg.

Forøvrig dreier dette seg om ganske få leger, men det blåses opp til å bli kjempestort. Diskusjonen er veldig viktig, men om det blir en realitet, snakker vi om få leger.

Her i kommunen er det i alle fall ikke fritt valg av fastleger altå. Når vi flyttet hit var det 1 lege som hadde ledig plass på lista og han har ikke et spesielt godt rykte. Vi ventet i nesten to år før det åpnet seg på en annen liste og det viste seg at det skyldes at vedkommende lege hadde sluttet og at listen nå ble ivaretatt av en vikar.

Såe... dette med å kunne velge og vrake gjelder ikke alle. Jeg tviler egentlig på at situasjonen er så mye annerledes mange andre steder her i landet.

Gammel 30-01-14, 20:28   #144
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@engasjert: jeg har lest høringsnotatet og fulgt denne saken omtrent då tett som det går an fra starten av, ja. Jeg synes det er problematisk og bekymringsfullt at vi har fått denne debatten nå, og synes det er utrolig at en liten fraksjon skal få så mye makt i en så viktig prinsippsak som KrF har fått her. Alle norske leger og annet helsepersonell HAR reservasjonsrett mot å utføre og assistere. De har en helt selvsagt plikt til å hjelpe før ig etter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 20:28   #145
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Har hun satt igang en høringssvaraksjon? Jeg finner bare info om epostaksjonen hennes?

Beklager, jeg var upresis. Jeg mente aksjon mot reservasjonsretten generelt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 20:52   #146
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Forøvrig dreier dette seg om ganske få leger, men det blåses opp til å bli kjempestort. Diskusjonen er veldig viktig, men om det blir en realitet, snakker vi om få leger.

Jeg vet at små kommuner ikke sier nei til leger, de sliter nok med å få faste leger som det er. Men kommunen kan si nei til at legen får lov til å reservere seg.

Hva ville du gjort i Bø, da? Der halvparten av legene har "reservert" seg, og den andre halvparten har fulle lister?

Eller hva med Gildeskål eller en av de andre kommunene hvor de nå kun har én lege? I Lebesby i Finnmark står begge fastlegehjemlene vakante, så der måtte du bare takket ja til den vikaren som var innom den dagen. Og jeg kan love deg at ordføreren i Lebesby ikke hadde sagt nei om det kom en lege og tilbød seg å flytte til bygda, på den betingelsen at han fikk reservere seg. Grunnen til at jeg særlig drar fram Finnmark, er at der er det relativt langt til neste lege, og du skal ha en relativt god grunn til å be mamma og pappa om å kjøre deg.

Jeg har lest et sted at det er snakk om omtrent 200 leger. Om hver av dem har 1000 på lista, så er det 200 000 mennesker. Ikke alle disse er kvinner i fødedyktig alder, så klart, men det gir en ganske stor sannsynlighet for at flere kvinner hvert år vil utsettes for en lege med selvpåført glorie.

Abortsaken handler også om voldtekter og incest. Det er ikke mange av dem, men det er de aller svakeste, og vi skylder dem beskyttelse. Setter du 200 leger opp mot ei tenåringsjente som er blitt ufrivillig gravid, så velger jeg at lovverket vårt skal ta vare på den siste. De andre klarer seg selv.

Gammel 30-01-14, 20:54   #147
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Beklager, jeg var upresis. Jeg mente aksjon mot reservasjonsretten generelt.

OK - da forstår jeg. Det er en prinsippielt viktig forskjell på disse; en høringssvaraksjon vil ha juridiske ringvirkninger som jeg har veldig liten greie på, men som jeg vet (av erfaring) skal ha reell påvirkning. Epostaksjoner er aksjonisme, som kan funke hvis noen velger å høre. Det hadde vært utrolig kult om vi fikk til en skikkelig høringssvaraksjon.

Gammel 30-01-14, 22:06   #148
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå er det vel sånn at i dag "arver" de aller fleste jenter sin mors fastlege. På hvilket tidspunkt er det naturlig å anta at en ung jente skal sette seg ned å finne ut om hennes lege har reservert seg? Og ta det skrittet å bytte lege og evt forklare foreldre?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:08   #149
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

OK - da forstår jeg. Det er en prinsippielt viktig forskjell på disse; en høringssvaraksjon vil ha juridiske ringvirkninger som jeg har veldig liten greie på, men som jeg vet (av erfaring) skal ha reell påvirkning. Epostaksjoner er aksjonisme, som kan funke hvis noen velger å høre. Det hadde vært utrolig kult om vi fikk til en skikkelig høringssvaraksjon.

Jeg kommer i allefall til å sende inn et slikt svar. Og oppfordre alle jeg kjenner til å gjøre det samme. Fy flate, dette er en for viktig sak til å sitte rolig altså!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:08   #150
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som egentlig er mest feil i denne diskusjonen er at fastlegene henviser til abort. For de gjør jo ikke det. De informerer og snakker med kvinnen, og så skriver de under på at de har informert. De henviser ikke. Det går helt fint dersom de ikke skriver under også.

Gammel 30-01-14, 22:59   #151
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Forøvrig dreier dette seg om ganske få leger, men det blåses opp til å bli kjempestort.

Det er kjempestort. Det ville være like ille om det dreide seg om bare én lege, eller om det ikke var noen kjente leger som ville benytte denne reservasjonsretten. Det er et alvorlig tilbakeslag for kvinners rettigheter hvis KrF og deres medløpere får slått en kile inni retten til selvbestemt abort på denne måten. Og det er det de vil med dette. De vet nok også at dette i seg selv ikke har så veldig stor betydning. Men de kommer altså ikke til å si seg fornøyd hvis de får gjennomslag for dette her.

Ben "looking to America" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 01:02   #152
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Her er et opprop:

http://www.opprop.net/nei_til_reserv..._for_fastleger

Man kan også like siden "Minkropp" på FB.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 02:15   #153
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

*slettet*

And how I got to where I am

Sist redigert av Carrera : 07-03-14 kl 19:37.
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 07:57   #154
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sitat:

Ja, barna våre "arver" mors lege, og som en voksen mor til en jente i tenårene, så ser jeg på det som mitt ansvar å kartlegge litt her. Vi er relativt nye pasienter hos vår lege, og jeg kommer til å spørre direkte neste gang jeg er der. Hvordan stiller du deg til prevensjon? Til assistert befruktning? Til abort?

Jeg er utenfor alle punkter, men jeg har en datter som har alt foran seg. Og en sønn for den del.
Merker jeg motstand der, så blir det legebytte igjen. Jeg forventer ikke at en 16 åring skal ta stilling til dette ennå, selv om vi har snakket om temaet, og jeg vil derfor evt bytte lege til henne, slik at hun er sikret å møte en lege som forstår og som hjelper henne den dagen hun trenger det. Forhåpentligvis trenger hun aldri å vurdere abort, men spørsmålet om prevensjon vil jo komme snart regner jeg med, og er hun uheldig så kommer også dette med assistert befruktning.

Poenget mitt var vel at man ikke kan gå ut fra at tenåringsjentene rundtomkring i landet vårt har så oppegående mødre som deg. Mange mødre vil ikke tenke over dette. Mange døtre vil ha et forhold til sin mor som tilsier at de verken får hjelp til eller forståelse for å måtte finne ut av hvor legen står og å evt bytte lege.

Gammel 31-01-14, 08:40   #155
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo så mange yrker der man vil måtte stå i å gjøre ting man ikke syns er riktig. Som mellomleder skjedde det at jeg som en del av ledergruppen kjempet med nebb, klør, tårer og fakta for en sak - og tapte. Beslutningen som ble tatt var etter min mening både strategisk og moralsk gal. Men da den var tatt måtte jeg stå i det, stille meg bak og gjennnomføre den. Det var skrekkelig, og er grunnen - en av grunnene - til at jeg har valgt bort den rollen siden.

If you can't take the heat - get out of the kitchen.

Gammel 31-01-14, 09:31   #156
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Standard

Kanskje lærerne av samvittighetsgrunner burde kunne reservere seg mot de nye arbeidstidsbestemmelsene? Når man ser at det i realiteteten går utover livskvaliteten til en del av ungene man ikke får fulgt opp når et faktisk trengs?

Eller så burde man som saksbehandler hos NAV kanskje kunne reservere seg mot å følge regelverket når man ser at det blir feil for den brukeren man har med å gjøre?

Jeg blir så oppgitt over at leger som ikke er villige til å gi den hjelpen man faktisk har rett på når det gjeler abort på død og liv skal måtte jobbe som fastleger. Det finnes så utrolig mange andre stillinger man kan inneha som lege hvor abort aldri blir en aktuell problemstilling.

Gammel 31-01-14, 09:40   #157
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et viktig poeng du kommer med der, Olifant. Skal denne ekstra reservasjonsretten bare gjelde leger, eller skal andre yrkesgrupper også kunne toe sine hender og unnlate å hjelpe folk i situasjoner som handler om liv og død? Skal apotekansatte kunne reservere seg mot å selge angrepiller? Skal legesekretæren kunne reservere seg mot å forholde seg til abortsøkende kvinner? Og hvis fastlegene skal kunne reservere seg mot å hjelpe en kvinne med å sende begjæring om abort, burde ikke da personale i sykehusene kunne reservere seg mot å ha noe med kvinner som skal ha abort å gjøre? Å kjøre en kvinne inn på en operasjonssal er minst like direkte medvirkende i en abortprosess som å bistå med informasjon/sende begjæring på hennes vegne?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 31-01-14, 09:44   #158
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er et viktig poeng du kommer med der, Olifant. Skal denne ekstra reservasjonsretten bare gjelde leger, eller skal andre yrkesgrupper også kunne toe sine hender og unnlate å hjelpe folk i situasjoner som handler om liv og død? Skal apotekansatte kunne reservere seg mot å selge angrepiller? Skal legesekretæren kunne reservere seg mot å forholde seg til abortsøkende kvinner? Og hvis fastlegene skal kunne reservere seg mot å hjelpe en kvinne med å sende begjæring om abort, burde ikke da personale i sykehusene kunne reservere seg mot å ha noe med kvinner som skal ha abort å gjøre? Å kjøre en kvinne inn på en operasjonssal er minst like direkte medvirkende i en abortprosess som å bistå med informasjon/sende begjæring på hennes vegne?

Enig. Skal legene kunne reservere seg, teller andres samvittighet like mye, da må de også kunne. Husk å sjekk ut hvem du skal handle angrepille av, eller bare dra på et annet apotek, verre er det ikke. Også blir det jo så mye mindre byråkrati når staten skal ha oversiskt over alle disse.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:53   #159
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Enig. Skal legene kunne reservere seg, teller andres samvittighet like mye, da må de også kunne. Husk å sjekk ut hvem du skal handle angrepille av, eller bare dra på et annet apotek, verre er det ikke. Også blir det jo så mye mindre byråkrati når staten skal ha oversiskt over alle disse.

Just precis, pelle. Skal du og jeg skrive høringsinnspill sammen?

Gammel 31-01-14, 11:14   #160
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Her er et opprop:http://www.opprop.net/nei_til_reserv..._for_fastleger
Man kan også like siden "Minkropp" på FB.

Vet jeg rir kjepphest nå, unnskyld at jeg maser, men slike opprop og facebookaksjoner kan veldig lett avfeies og oversees. En offisiell høringsuttale kan ikke det. Vil derfor oppfordre alle om å heller/i tillegg sende en epost til postmottak@hod.dep.no og merke den "høringsuttalelse reservasjonsmulighet". Kopier gjerne innholdet i oppropet, eller tekst/bilder fra facebook, men bruk de offisielle demokratiske kanalene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.