Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

50 Shades of Grey

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-15, 19:45   #141
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 50 Shades of Grey

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er da flere steder i bøkene hun bønnfaller han om å ikke slå, f.eks.
Hvor han reagerer med trusler når hun ikke oppfører seg slik han ønsker (Det der med at hun ender i en transporteske på flyet neste gang hun nevner en kjekk mann til han, at han truer med å binde henne hvis hun fortsetter å nekte å ha sex med han, at han sier hun får en "gag" hvis hun ikke holder kjeft mens han har sex med henne - etter at han har truet seg til det når hun sa nei), der han tvinger seg med henne inn på hotellet og hun er full - og hun må spørre neste dag om han hadde sex med henne eller ikke for hun vet ikke om han har tatt seg til rette eller ikke, hun stoler ikke på ham.

Hun beskriver hvordan han skremmer henne, hvordan hun ikke skjønner seg på han og hans sinne-reaksjoner. Han spionerer på henne, og får andre folk til å følge etter henne. Han forhindrer henne i å ha kontakt med andre.
Han bruker styrke/autoritets-ubalansen dere imellom, og hennes uvitenhet om seksuelle greier, mot henne for å kontrollere henne og for å få henne til å oppføre seg etter hans ønsker. Seksuelt. (det står i klartekst i boka)
Og han slår henne. Etter at hun spesifikt har sagt ifra at det ikke er noe for henne og ikke noe hun tenner på.

At hun er forelsket i fyren allikevel er jo - jaja sånn er det, men det unnskylder overhodet ikke oppførselen hans. Og det gjør ikke den mentale og fysiske volden han bedriver "romantisk". At hun etter hvert finner mer selvtillit og de blir litt mer i likevekt styrkemessig sett er en positiv utvikling i boka. At hun finner styrke nok til å si "nei takk" til han likeså. At han da allikevel slår er ... uromantisk. Og det har fint lite med BDSM og seksuell lek å gjøre, hvertfall.

I could go on. Disse bøkene er ... jeg angrer litt på at jeg leste dem for de er så dårlig skrevet, og det de beskriver er så usunt. Men i det minste gjør det at jeg kan være med i diskusjonen som en som har lest alle tre bøkene.

Og der sa du det jeg har prøvd å få ned på skjermen siden denne tråden kom opp.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 19:52   #142
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg blir irritert over at du sier at vi ikke ser hvordan han er. Jeg gir blaffen i boka. Jeg blir irritert over at man diskuterer en bok og så kommer en gjeng inn, noen som har lest ga 1/3 av historien og påstår at vi andre ikke har skjønt det, at vi tolker feil og ikke har forstå hva dere andre har forstått. DET er irriterende og under hva jeg forventet av FP.

Ellers enig med Cuya. Du, bla Pøbelsara argumenterer med at vi tar feil fordi han jo ikke er grei. Og hva så? Hvem sier han er grei? Og når lot man seg underholde av historier som bare er koselige? Det er vel mange her som hat latt seg fascinere av Walther White også uten å få pes for at "Jammen han er jo ikke snill!!"

Jeg kritiserer utfra at det blir markedsført som romantisk og sexy. Jeg synes det er manipulerende og slemt. Jeg mener ikke at alle hovedpersoner skal være snille. Jeg reagerer på at dette blir fremstilt som romantisk og sexy når det handler om vold og kontroll, og at folksomt reagerer på akkurat det, blir beskyldt for å være pripne.

Jeg synes det er alt for mye bagatelliseribg av vold og kontroll og manipulasjon i samfunnet, og synes denne historien er et ypperlig (eller ikke) eksempel på hvordan slik oppførsel glorifiseres og bagatelliserer i vårt samfunn. Nok en historie om slemmingen som må elskes snill og hvordan kjæresten må fortjene å bli behandlet bra. Jeg er opptatt av at vi skal slutte å akseptere og bagatellisere slik. Jeg synes det er viktig å si noe om at dette ikke er greit. So Shoot me.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 19:56   #143
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Ja, egentlig! Neida. Joda.

Det forundrer meg bare at folk ikke ser at han er en kontrollerende dust. Og at den tydeligvis blir sett på som det ypperste av romantikk, jfr premiere på valentinsdagen.

Men tror du ikke at du undervurderer folk som liker boka dersom du antar at de ikke ser at han er kontrollerende og tror at de egentlig vil leve i et sånt forhold? Min ultimate favorittroman er Kristin Lavransdatter (ung og uskyldig, forført av slabbedask som setter sine behov først), men jeg ønsker da vitterlig ikke leve som Kristin og Erland fordi.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 20:00   #144
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er alt for mye bagatelliseribg av vold og kontroll og manipulasjon i samfunnet, og synes denne historien er et ypperlig (eller ikke) eksempel på hvordan slik oppførsel glorifiseres og bagatelliserer i vårt samfunn. Nok en historie om slemmingen som må elskes snill og hvordan kjæresten må fortjene å bli behandlet bra. Jeg er opptatt av at vi skal slutte og akseptere og bagatellisere slik. Jeg synes det er viktig å si noe om at dette ikke er greit. So Shoot me.

Jepp.

Men siden noen dro inn Walter White som et eksempel på en hovedperson som heller ikke går av veien for å både manipulere og ty til vold når det behøves...( ) Jeg synes persongalleriet/personutviklingen og handlingen i BB er av et helt annet kaliber enn i 50 shades, faktisk så forskjellig at det virker meningsløst, og utrolig vanskelig, å sammenligne dem.

Cyahoga; Det er da virkelig ingen som har beskyldt de som liker boka (50...) for å ønske å leve som hovedpersonene?

Sist redigert av rine : 10-02-15 kl 20:05.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 20:04   #145
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar engasjert meg i denne debatten nettopp fordi det er så mange av de som skriver her at har lest boka og likt dn, ikke synes at han er voldelig og manipulerende, ig det synes jeg er veldig rart at man ikke ser.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 10-02-15, 20:05   #146
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Likevel, jeg kan jo skjønne at andre kan synes det er helt ok underholdning. Og selvfølgelig er ikke forholdet mellom hovedpersonene utpreget sunt, men man kan jo like lese boken likevel? Mener dere virkelig at litteratur skal være oppbyggelig? Føler dere for å lyse Wuthering Heights i bann også?

Problemet med denne er jo at det er en bokserie som beskriver vold og seksuelle overgrep, presentert som noe sexy. Det ble laget en undertøyserie for kvinner basert på en bok som omhandler vold og seksuelle overgrep. Beklager, men jeg synes det er galskap og et symptom på at noe er fullstendig på viddene i hele samfunnet vårt. Jeg blir lei meg og sint og opprørt av det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 20:06   #147
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg står ikke inne for markedsføringen altså.

Gammel 10-02-15, 20:09   #148
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ultimate favorittroman er Kristin Lavransdatter (ung og uskyldig, forført av slabbedask som setter sine behov først), men jeg ønsker da vitterlig ikke leve som Kristin og Erland fordi.

Når E L James har mottatt Nobels litteraturpris for sin roman, kan vi heller fortsette denne sammenligningen.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Problemet med denne er jo at det er en bokserie som beskriver vold og seksuelle overgrep, presentert som noe sexy. Det ble laget en undertøyserie for kvinner basert på en bok som omhandler vold og seksuelle overgrep. Beklager, men jeg synes det er galskap og et symptom på at noe er fullstendig på viddene i hele samfunnet vårt. Jeg blir lei meg og sint og opprørt av det.

Jau. Jeg blir vel ikke så sint og opprørt, egentlig :avstumpet:, men burde sikkert blitt det.

Gammel 10-02-15, 20:09   #149
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også, eller ihvertfall litt opprørt. (Og ingen har solgt Walter White-undertøy eller markedsført ham som en romantisk helt så vidt jeg vet...)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 20:09   #150
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Men tror du ikke at du undervurderer folk som liker boka dersom du antar at de ikke ser at han er kontrollerende og tror at de egentlig vil leve i et sånt forhold? Min ultimate favorittroman er Kristin Lavransdatter (ung og uskyldig, forført av slabbedask som setter sine behov først), men jeg ønsker da vitterlig ikke leve som Kristin og Erland fordi.

Jo, det er sånn det føles. Som undervurdering.

Og jeg dro opp WW fordi det ble argumentert med at det forkastelige i å like en bok som handlet om noe så destruktivt. Jeg dro ikke inn kvalitet i dette.

Gammel 10-02-15, 20:11   #151
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg dro ikke inn kvalitet i dette.

Nei, det er åpenbart at du ikke er en fan.

:dukker: og :nervøslatter:

Gammel 10-02-15, 20:13   #152
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg dro opp WW fordi det ble argumentert med at det forkastelige i å like en bok som handlet om noe så destruktivt. Jeg dro ikke inn kvalitet i dette.

Dette er ikke, for min del, en vurdering av kvlaitet. Men innhold. Og det skremmer meg at så mange kvinner (i hovedsak) oppfatter dette som sexy.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 20:15   #153
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, det er åpenbart at du ikke er en fan.

:dukker: og :nervøslatter:

Liker WW jeg! Har sett alt, så jeg har uttalerett! :sådetså:

Gammel 10-02-15, 20:17   #154
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Mitt argument var ikke at det er forkastelig å like bøker som er destruktive. Å hevde noe slik er virkelig å lese meg med vrangbriller og ganske hersketeknikkete. Jeg har lest en bok før.. Jeg tror ikke at hovedpersonene må være snille for at det skal være god litteratur(tm).

Jeg hevder at det å markedsføre dette som et romantisk forhold, er ganske ille. Og det er forøvrig flere her inne som liker bøkene og som sier at de skal se filmen som hevder at de ikke ser hverken vold eller manipulasjon i bøkene, så jeg diskuterer utfra det, ikke bare med deg, Apple

Gammel 10-02-15, 20:20   #155
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Input sier det.

Gammel 10-02-15, 20:38   #156
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Mitt argument var ikke at det er forkastelig å like bøker som er destruktive. Å hevde noe slik er virkelig å lese meg med vrangbriller og ganske hersketeknikkete. Jeg har lest en bok før.. Jeg tror ikke at hovedpersonene må være snille for at det skal være god litteratur(tm).

Jeg hevder at det å markedsføre dette som et romantisk forhold, er ganske ille. Og det er forøvrig flere her inne som liker bøkene og som sier at de skal se filmen som hevder at de ikke ser hverken vold eller manipulasjon i bøkene, så jeg diskuterer utfra det, ikke bare med deg, Apple

Ok.

Gammel 10-02-15, 21:31   #157
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Les denne. Den er enda mer detaljert i sine beskrivelser av hva som er overgrep enn det ypperlige innlegget til M^2.

http://theramblingcurl.blogspot.no/2...hades.html?m=1

Gammel 10-02-15, 21:47   #158
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir nødt til å hive meg med. Jeg har lest bøkene, alle tre faktisk. Og jeg mener at kronikken er veldig god og at pøbelsara og Input beskriver det veldig godt. Det er ikke romantikk. Det er en gjentakelse av den gamle historien om at kvinner skal ofre seg for en annens behov. Og tro på at de kan elske ham snill.

Bøkene romantiserer en overgriper som burde fått psykologisk hjelp for lenge siden. Og nei, jeg skal ikke se filmen. Jeg har heldigvis ikke kjøpt bøkene, og skal prøve å unngå å gi den damen noen penger som helst .

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:01   #159
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Så det dere mener er at kvinner aldri har slike behov, men kun ofrer seg for mannen? Jøye meg.

Og nei, det er ikke akkurat romantikk (hva nå enn det er!?), men det er det jo ingen her som sier heller.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-15, 22:01   #160
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 50 Shades of grey

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den blir lansert på valentinsdagen, så meningen er visst at folk skal gå og se den og være romantiske sammen.

Her vises den på kino på fredag den 13 Sier jo seg selv at da går det gærnt

Jeg skal ikke se den på kino og jeg har ikke tenkt å be mann med på den. jeg synnes bøkerne var mere komedie en porno . Japp jeg er rar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.