|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Min erfaring med utlendinger er at det er vanskelig å ha det morsomme samtaler med dem. Det å spøke og tulle på et språk er ofte avhengig av en veldig god språkforståelse. Det går mye på dobbeltbetydninger, hentydninger, kulturelle referanser etc Og dette gjelder folk som ellers snakker og forstår norsk godt.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 15-01-16 kl 21:53. Årsak: presiserte |
|
|
|
|
|
#2 |
|
villende
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?
Men det handler om den norske humoren som er en blanding av ekstremt platt og veldig subtil. Vi dyrker det litt ekstreme, men tar samtidig ironisk avstand til det. Norsk humor er vanskelig altså, fordi den verken er det ene eller det andre, men er en blanding av rompehumor, ironi og deadpan. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Neida, det er da fullstendig universelt. Humor er det siste man mestrer på et nytt språk.
|
|
|
#4 |
|
Fortynnet
|
Det tror jeg også. Mye mer enn at "norsk humor" er noe så veldig avvikende og spesielt. Og jeg syns ellers at innfødte nordmenn har veldig ulik humor også. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Det tror jeg deg på. Men det betyr vel ikke nødvendigvis at all humor er like vanskelig eller lett å forstå, selv om man er avhengig av å skjønne de språklige nyansene for å mestre humoren og kunne være morsom selv? Jeg opplever underfundig britisk humor som umiddelbart mye mindre "tilgjengelig" enn amerikansk humor, selv om jeg snakker flytende engelsk og absolutt skjønner begge humorsjangrene (og foretrekker den britiske). Sist redigert av Gaia : 16-01-16 kl 12:49. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med en britisk far som snakker flytende norsk, så godt som uten antydning til engelsk vri, så kunne jeg jo selvsagt hatt krav til alle skal ha hans språkøre og evne til å tilegne seg språk raskt. Det er selvsagt ikke tilfelle, og jeg har egentlig ingen andre ønsker enn at folk jeg jobber med skal gjøre seg forstått og FORSTÅ hva jeg sier. Jeg jobber i en del av arbeidslivet (helse/medisin) som har en helt ekstrem mengde fremmede kulturer, men hvor det samtidig er helt avgjørende at vi snakker samme språk (bokstavelig talt). Vi jobber med mennesker, og er helt avhengige at informasjonen er god og riktig - og blir forstått slik som den er ment.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Det er også vanskeligere å forstå hverandre når fremmedspråk møter fremmedspråk enn når morsmål møter fremmedspråk. Man skal kunne et språk ganske godt for å håndtere andres språkproblemer godt.
|
|
|
#8 |
|
villende
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?"Unge lovende" har for øvrig et kjempegodt eksempel på at humor er vanskelig å oversette, og dermed kan være vanskelig å forstå. En av hovedpersonene har gjort stor suksess med et stand-up show i New York, men når hun forsøker å bruke det samme showet i Norge, bare på norsk, så faller hun gjennom fordi publikum rett og slett ikke syns det er morsomt. Og det til tross for at den kanskje hadde ledd hvis hun hadde fremført det samme showet på språket det opprinnelig ble skrevet på. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Og jeg syns det er ufattelig nedlatende å avfeie de problemene som innvandrere (eller til og med nordmenn med utenlandske navn) har med å skaffe seg fornuftige jobber, som "manglende evner til å selge kompetansen sin". |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Dette er jeg virkelig ikke enig med deg i. Tvert imot har jeg opplevd mange ganger at hvis noen bare er villige til å i det hele tatt prøve å snakke norsk, så er folk skikkelig velvillige og på tilbudssida for å hjelpe dem videre.
|
|
|
#11 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Rent statistisk sett er det helt sikkert sant at det er vanskeligere å få jobb i Norge om man har opprinnelse i et annet land, men det er ikke nødvendigvis "sant" at man er diskriminert fordi man sender 150 søknader uten å få napp. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Jeg leste dette innlegget