Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 19:38   #141
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, det har vitterlig aldri vært greit selv om uopplyste mennesker har brukt ordet.

Jo, tidligere i Norge var det et helt OK ord å bruke. Mongolid som Lisa har nevnt tidligere var også et helt OK ord å bruke. At det ikke er greit å bruke det i dag har ingenting med hvordan ordet ble brukt tidligere.

Gammel 20-06-07, 19:42   #142
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jo, tidligere i Norge var det et helt OK ord å bruke. Mongolid som Lisa har nevnt tidligere var også et helt OK ord å bruke. At det ikke er greit å bruke det i dag har ingenting med hvordan ordet ble brukt tidligere.

Mange mener at det fremdeles er et OK ord å bruke, så nei, det har aldri vært greit.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 20:25   #143
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

OK for hvem? For den allmene nordmann eller en hver afrikaner? Selv om majoriteten av den norske folk ikke visste bedre og brukte ordet "neger", så gjør ikke det saken noe bedre. Ordet var ikke mindre befengt med negative assosiasjoner da - tvert i mot. Slå opp i et leksikon fra femtitallet og les hva som står oppført under "neger". Enda mindre greit.

Gammel 20-06-07, 20:29   #144
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

At det ikke er greit å bruke det i dag har ingenting med hvordan ordet ble brukt tidligere.

At det ikke er greit å bruke det i dag har alt å gjøre med hvordan ordet ble brukt tidligere.

Gammel 20-06-07, 21:36   #145
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Nå har jeg lest littegranne av diskusjonen, og vil presisere at
en person med en annen hudfarge er bare det; og sier ingenting annet om den personen.
Jeg synes svarting er verre enn neger. Svart eller afrikaner er kanskje det beste, skjønner jeg. Men det er tonen man bruker ordet med som er avgjørende og om det er noen adjektiver foran.
Jeg har mere sansen for ordet fremmedkulturell. Som noen bragte opp. Og det har lite med hudfargen å gjøre. Noen vil være fremmedkulturelle; selv om både de og foreldrene er oppvokst i Norge, ønsker å være tilknyttet hjemlandet, og vil ikke lære seg eller barna hverken norsk språk eller kultur. De lager parallellsamfunn, de er mange, har store familienettverk, og trenger ikke noe i fra nordmenn eller norsk kultur, tvert om så ser de med skepsis på den norske klesstilen, væremåten og likestillingen mellom menn og kvinner.
Mens andre tilpasser seg relativt kjapt, lærer seg språket, hilser og prater vennlig med meg selv om jeg er norsk kvinne, og de bidrar i lokalsamfunnet. Naboene her jeg bor nå vil gjerne kommunisere på norsk, og vi kan slå av en prat. De er fra utlandet de og, men har en helt annen mentalitet. Det utgjør en formidabel forskjell. En med brun hudfarge kan være alt og ingenting.

Sist redigert av bønna : 20-06-07 kl 22:01.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 22:03   #146
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når en skal beskrive noen så pleier en vel å beskrive personen med det som er anderledes fra andre?

Er det ei blond i en gruppe, og en skal beskrive den personen, sier en vel "hu blonde", men sier en "hu derre stivbleika" så blir det negativt.

Ser at jeg ikke har fulgt med, for jeg har aldri tenkt over at neger kan være negativt. Har alltid lært barna mine at alle er like gode, men jeg har nok brukt ordet neger om flerkulturelle.

blir nesten nervøs for å bli stemplet som rasist når en hiver seg inn i en sånn diskusjon. :nervøs:

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 10:03   #147
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nå har jeg lest littegranne av diskusjonen, og vil presisere at
en person med en annen hudfarge er bare det; og sier ingenting annet om den personen.
Jeg synes svarting er verre enn neger. Svart eller afrikaner er kanskje det beste, skjønner jeg. Men det er tonen man bruker ordet med som er avgjørende og om det er noen adjektiver foran.
Jeg har mere sansen for ordet fremmedkulturell. Som noen bragte opp. Og det har lite med hudfargen å gjøre. Noen vil være fremmedkulturelle; selv om både de og foreldrene er oppvokst i Norge, ønsker å være tilknyttet hjemlandet, og vil ikke lære seg eller barna hverken norsk språk eller kultur. De lager parallellsamfunn, de er mange, har store familienettverk, og trenger ikke noe i fra nordmenn eller norsk kultur, tvert om så ser de med skepsis på den norske klesstilen, væremåten og likestillingen mellom menn og kvinner.

Bønna, Er ikke vi nordmenn så mye flinkere vi da? Vi har jo eget koloni i spania. Der nordmenn krever å få brunost bli solgt i butikken. Og dem nekter å lære seg språket og spansk kultur. Så hva er forskjellen da? Er det for nordmenn velger selv å gå der og da har vi rett til å gjøre slikt? Men innvandre hadde ikke valg og må være her så derfor må innvandre innrette seg etter nordmenn og glemme hvor dem kommer i fra?

Det er jo nettopp det som har skjedd. For å bli akseptert her i landet så må vi, innvandre nærmest glemme hvor vi kommer i fra. Men for min del så har jeg følt meg mer og mer innvandre i voksen alder enn norsk da. Det er ikke pga jeg ikke vil blande meg med norske folk og nekte å hilse på noen ei heller er det for jeg ikke vil lære meg norsk eller lære meg kulturen og levemåten. Men det er pga hverdagsrasismen som man opplever stadig og blir påminnt om uannset hvor norsk jeg måtte føle meg så er jeg ikke det!

Sist redigert av Azi : 21-06-07 kl 12:12.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 10:11   #148
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rasismen lever dessverre i beste velgående, den. Jeg overhørte en samtale for litt siden, mellom to menn på min alder. Han ene akket over at innen jentungen ble gammel nok til å date, måtte de nok flytte. (De bor et sted i Oslo hvor det er høy andel av ikke-etniske nordmenn.)

"Jeg vil ikke ha noe av at det kommer apekatter på døra og skal ha jenta mi med ut!"

Milde måne...

Som det er nevnt tidligere, er ord makt. Hvordan vi betegner andre, sier mye om hvordan vi tenker - både bevisst og ubevisst. Hva vi sier til andre, sender signaler om hvilke holdninger og verdier vi har. Disse signalene blir også oppfattet av barna våre, og overført til dem.

Det er også snakk om å ufarliggjøre ordene, ved å bruke dem på en positiv måte. Ordet "Homse" er for eksempel ikke noe skjellsord lenger, da homsene bruker det selv...

Men - essensen i dette er at det var de homofile som tok ordet tilbake og begynte å bruke det! De definerte ordet som positivt, tok det i eie.
Det ville ikke være riktig om hetrofile fant ut de skulle definere ordet for dem.

På samme måte syns jeg det blir med ordet "neger." Så lenge mennesker med mørk hudfarge ikke syns det er OK å bli kalt "neger," så bør vi med hvit hudfarge holde oss for gode til å bruke dette ordet.

Den dagen mennesker med mørk hudfarge tar ordet i eie - begynner å bruke det som et positivt ord om seg selv - den dagen kan vi kanskje kalle folk "neger" om vi på død og liv skulle ha behov for det.

Gammel 21-06-07, 15:18   #149
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Skal si Bina du følger godt med hva "de" andre gjør og hva tid dem hilser og hva slags beskjed dem får med seg og hva dem ikke får med seg. Loggfører du eller står du og følger med til alle går hjem til sitt?

Trodde foreldre gikk hjem etter dem leverte ifra seg barna. Viste faktisk ikke at noen mødre sitter og loggfører hvem er med hvem i friminuttene!

Mektig imponert er jeg ihvertfall at du klarer å få med deg så mye!

Jeg er foreldrekontakt og bruker generelt mye tid på skolen, klassen, elevene og foreldrene.

Jeg mener det er viktig å følge opp barna sine også på skolen, og for meg innebærer det også at man prøver å få kontakt med de andre foreldrene. Det er så mye enklere å planlegge arrangementer eller jobbe for godt miljø, eller hva det nå måtte være, når man er på hils og har en god tone.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 18:05   #150
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg er foreldrekontakt og bruker generelt mye tid på skolen, klassen, elevene og foreldrene.

Jeg mener det er viktig å følge opp barna sine også på skolen, og for meg innebærer det også at man prøver å få kontakt med de andre foreldrene. Det er så mye enklere å planlegge arrangementer eller jobbe for godt miljø, eller hva det nå måtte være, når man er på hils og har en god tone.

Nei vet du hva, de fleste har vel hjem og sine ting. Å ikke ha kontakt med alle foreldre så betyr da langt i fra at man ikke følger opp barna sine på skolen.

Men om du har ikke noe annet å gjøre på enn å være på skolen, så betyr da ikke at alle de andre skal også gjøre det samme! Jobbe for godt miljø kan du begynne på nå med engang og det å endre ditt syn på innvandre som har barna sine på skolen!

Mulig det er kun deg dem ikke hilser på. Har du noen gang tenkt tanken?

Jeg ville ihvertfall aldri hilst på noen som ser ned på meg for jeg er ikke en av "dere"!

Sist redigert av Azi : 22-06-07 kl 09:28.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 09:28   #151
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei vet du hva, de fleste har vel hjem og sine ting. Å ikke ha kontakt med alle foreldre så betyr da langt i fra at man ikke følger opp barna sine på skolen.

Men om du har ikke noe annet å gjøre på enn å være på skolen, så betyr da ikke at alle de andre skal også gjøre det samme! Jobbe for godt miljø kan du begynne på nå med engang og det å endre ditt syn på innvandre som har barna sine på skolen!

Jeg ville ihvertfall aldri hilst på noen som ser ned på meg for jeg er ikke en av "dem"!

Holdningen din til skolen er i alle fall ganske typisk.

Nok med seg og sitt, sin egen familie, hjemmet. Men for barna er skolen en svært viktig del av deres liv, både på kort og lang sikt. På skolen vår jobber de mye med å få godt samhold og godt miljø blant elevene. Det har vært diskusjoner på foreldremøter om blant annet bursdager og det med å ikke utelukke noen.

Jeg syns det er synd hvis innvandrerfamilier ikke ønsker å la barna sine bli integrert i klassemiljøet. Synd for barna, som tross alt skal gå der i 10 år.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 10:19   #152
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har hatt familiemedlemmer som er nedlatende i tone og ordvalg i forhold til innvandrere/folk med annen hudfarge. Jeg blir skikkelig sur og kranglete, og viser tydelig hva jeg mener. Det har bedret seg, jeg har heldigvis ikke opplevd noe slikt med sønnen min til stede. Dersom det skulle skje, tror jeg kjapt han vil forstå hva jeg synes om saken iallefall.

Signerer denne.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 17:22   #153
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er blitt beskyldt for å være rasist, uten å skrevet noe i denne tråden, og det av en person som overhodet ikke vet noe om meg. Slå den!

Jeg ville ihvertfall aldri hilst på noen som ser ned på meg for jeg er ikke en av "dere"!

Her syns jeg du går langt over streken. Snakk om drittslenging. Det er helt uakseptabelt, uansett om du og bina kan være uenig. Du vet tydeligvis lite om om å ha skolebarn, og du insinuerer og kommer med antakelser og påstander om bina som du ikke har noe grunnlag for!

Det jeg sier her har forøvrig ingenting med rasisme å gjøre. Jeg har ikke uttalt meg om det som diskuteres i tråden fordi jeg ikke har noe spesielt mer å bidra med, jeg har derfor bare observert, og synes det er uhørt å bli kallt rasist bare av den grunn!

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 17:37   #154
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen problemer med å si noe beskrivende om mennesker. Det er hun med fregnene, eller hun runde, lyse mørke, platinablonde osv.

Jeg oppfatter at Neger oppfattes som negativt og unngår det derfor. Jeg synes det er vanskelig med Nordmenn som har en hudfarge mer vanlig assosiert med folk fra det Afrikanske kontinentet. Jeg synes det blir feil å si at de er afrikanske, og fremmedkulturelle er de ikke.

Han har en annen etnisk opprinnelse er for tungt. Jeg synes strengt tatt at det ikke er ordene men sentimentet som er negativt. Om noen kaller meg hun tjukke bleike med musefarget hår så er det jo beskrivende. Men tjukk er jo kanskje ikke pent selv om det er beskrivende.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 17:48   #155
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg synes det er vanskelig med Nordmenn som har en hudfarge mer vanlig assosiert med folk fra det Afrikanske kontinentet. Jeg synes det blir feil å si at de er afrikanske, og fremmedkulturelle er de ikke.

.

Det er slikt jeg blir rystet av ... så du mener personen ikke kan være en nordmann fordi vedkommende ikke er hvit????
Vi lever i år 2007 - DET BLIR FØDT FLERE TUSEN NORDMENN HVERT ÅR SOM IKKE NØDVENDIGVIS ER HVITE! Du må ikke på død og liv kalle de noe annet en det de er .... SLUTT Å KATEGORIERE FOLK UT FRA HUDFARGE!!!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 17:49   #156
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg er blitt beskyldt for å være rasist, uten å skrevet noe i denne tråden, og det av en person som overhodet ikke vet noe om meg. Slå den!

Her syns jeg du går langt over streken. Snakk om drittslenging. Det er helt uakseptabelt, uansett om du og bina kan være uenig. Du vet tydeligvis lite om om å ha skolebarn, og du insinuerer og kommer med antakelser og påstander om bina som du ikke har noe grunnlag for!

Det jeg sier her har forøvrig ingenting med rasisme å gjøre. Jeg har ikke uttalt meg om det som diskuteres i tråden fordi jeg ikke har noe spesielt mer å bidra med, jeg har derfor bare observert, og synes det er uhørt å bli kallt rasist bare av den grunn!

Hun går over streken ??? HALLO - les i tråden hva Bina mener om folk som ikke er hvite!!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 17:57   #157
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hun går over streken ??? HALLO - les i tråden hva Bina mener om folk som ikke er hvite!!

Ja, jeg har lest tråden, og det er ikke det jeg uttaler meg om. Jeg syns det er hårreisende at Azi beskylder meg for å være rasist, uansett hva bina måtte uttale i denne tråden! Jeg oppfatter det som fordomsfullt, og det forsterker inntrykket mitt av henne basert på uttalelsen hennes om bina.

Jeg husker ikke konkret hva bina har uttalt, men jeg tror faktisk ikke at hun har en så veldig divergerende holdninger til folk som ikke er hvite enn hva andre har. Hun har kanskje en litt annen mening om hvordan det er greit å uttrykke seg. Men jeg har egentlig bare skummet gjennom tråden, så jeg vet ikke helt. Det har kanskje noe med hvordan man velger å oppfatte ting også, tror jeg.

Jeg syns uansett at Azis uttalelser er helt bak mål. Og trekke inn hvordan foreldre generelt skal engasjere seg eller ikke på skolen syns jeg er meningsløst å trekke inn i tråden. Hun går til ufine personangrep, og jeg tror ikke bina har gjort det i denne tråden? Det må gå an å diskutere på en saklig måte, er du ikke enig?

Sist redigert av ElinM : 22-06-07 kl 18:04.
Gammel 22-06-07, 18:02   #158
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, det har vitterlig aldri vært greit selv om uopplyste mennesker har brukt ordet.

Ja, du har en hel generasjon uopplyste mennesker før deg. Er det ikke flott å være så intelligent? Jeg synes du tar helt av nå. Du aner ikke hvor gammel jeg er.

Gammel 22-06-07, 18:07   #159
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury

Jeg oppfatter at Neger oppfattes som negativt og unngår det derfor. Jeg synes det er vanskelig med Nordmenn som har en hudfarge mer vanlig assosiert med folk fra det Afrikanske kontinentet. Jeg synes det blir feil å si at de er afrikanske, og fremmedkulturelle er de ikke.

Det er slikt jeg blir rystet av ... så du mener personen ikke kan være en nordmann fordi vedkommende ikke er hvit????
Vi lever i år 2007 - DET BLIR FØDT FLERE TUSEN NORDMENN HVERT ÅR SOM IKKE NØDVENDIGVIS ER HVITE! Du må ikke på død og liv kalle de noe annet en det de er .... SLUTT Å KATEGORIERE FOLK UT FRA HUDFARGE!!!

Jeg tror Bundbury mente at de nettopp er nordmenn selv om de ikke er hvite. Det blir litt komisk dersom man skal være så politisk korrekt at det skal være totalforbudt å nevne hudfarge eller andre ytre trekk i alle sammenhenger - som i beskrivelsen av en fotballspiller. Nå synes jeg det ser ut til å være en del misforståelser og overdrevne reaksjoner i denne tråden. Budskapet blir ikke nødvendigvis mer lettfattelig om man skriver med store bokstaver og bruker sinna-smiley-med-ropert.

Gammel 22-06-07, 18:11   #160
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Her misforstår du totalt et heller lettforståelig utsagn. Det blir ikke enkelt å diskutere et slikt tema når noen misforstår så fullstendig. Det virker på meg som du er ganske på tuppa i denne tråden siden du misforstår dette, eller gjør du det med vilje?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.