|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Leser
|
![]() Sv: Rasisme
Jo, tidligere i Norge var det et helt OK ord å bruke. Mongolid som Lisa har nevnt tidligere var også et helt OK ord å bruke. At det ikke er greit å bruke det i dag har ingenting med hvordan ordet ble brukt tidligere.
![]() |
#142 |
Ringskrømt
|
Mange mener at det fremdeles er et OK ord å bruke, så nei, det har aldri vært greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK for hvem? For den allmene nordmann eller en hver afrikaner? Selv om majoriteten av den norske folk ikke visste bedre og brukte ordet "neger", så gjør ikke det saken noe bedre. Ordet var ikke mindre befengt med negative assosiasjoner da - tvert i mot. Slå opp i et leksikon fra femtitallet og les hva som står oppført under "neger". Enda mindre greit.
![]() |
#144 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
At det ikke er greit å bruke det i dag har alt å gjøre med hvordan ordet ble brukt tidligere.
![]() |
#145 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: RasismeNå har jeg lest littegranne av diskusjonen, og vil presisere at Sist redigert av bønna : 20-06-07 kl 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeNår en skal beskrive noen så pleier en vel å beskrive personen med det som er anderledes fra andre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Come what may...
|
Bønna, Er ikke vi nordmenn så mye flinkere vi da? Vi har jo eget koloni i spania. Der nordmenn krever å få brunost bli solgt i butikken. Og dem nekter å lære seg språket og spansk kultur. Så hva er forskjellen da? Er det for nordmenn velger selv å gå der og da har vi rett til å gjøre slikt? Men innvandre hadde ikke valg og må være her så derfor må innvandre innrette seg etter nordmenn og glemme hvor dem kommer i fra? Sist redigert av Azi : 21-06-07 kl 12:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: RasismeRasismen lever dessverre i beste velgående, den. Jeg overhørte en samtale for litt siden, mellom to menn på min alder. Han ene akket over at innen jentungen ble gammel nok til å date, måtte de nok flytte. (De bor et sted i Oslo hvor det er høy andel av ikke-etniske nordmenn.)
![]() |
#149 |
Ustabil
|
Jeg er foreldrekontakt og bruker generelt mye tid på skolen, klassen, elevene og foreldrene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Come what may...
|
Sist redigert av Azi : 22-06-07 kl 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Ustabil
|
Holdningen din til skolen er i alle fall ganske typisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
WF: Sausnebbet
|
Signerer denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: RasismeJeg er blitt beskyldt for å være rasist, uten å skrevet noe i denne tråden, og det av en person som overhodet ikke vet noe om meg. Slå den!
Her syns jeg du går langt over streken. Snakk om drittslenging. Det er helt uakseptabelt, uansett om du og bina kan være uenig. Du vet tydeligvis lite om om å ha skolebarn, og du insinuerer og kommer med antakelser og påstander om bina som du ikke har noe grunnlag for! |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: RasismeJeg har ingen problemer med å si noe beskrivende om mennesker. Det er hun med fregnene, eller hun runde, lyse mørke, platinablonde osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
anglofil
Det er slikt jeg blir rystet av ... så du mener personen ikke kan være en nordmann fordi vedkommende ikke er hvit???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
anglofil
Hun går over streken ??? HALLO - les i tråden hva Bina mener om folk som ikke er hvite!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
På vei
Ja, jeg har lest tråden, og det er ikke det jeg uttaler meg om. Jeg syns det er hårreisende at Azi beskylder meg for å være rasist, uansett hva bina måtte uttale i denne tråden! Jeg oppfatter det som fordomsfullt, og det forsterker inntrykket mitt av henne basert på uttalelsen hennes om bina. Sist redigert av ElinM : 22-06-07 kl 18:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() |
#159 |
intro
|
Jeg tror Bundbury mente at de nettopp er nordmenn selv om de ikke er hvite. Det blir litt komisk dersom man skal være så politisk korrekt at det skal være totalforbudt å nevne hudfarge eller andre ytre trekk i alle sammenhenger - som i beskrivelsen av en fotballspiller. Nå synes jeg det ser ut til å være en del misforståelser og overdrevne reaksjoner i denne tråden. Budskapet blir ikke nødvendigvis mer lettfattelig om man skriver med store bokstaver og bruker sinna-smiley-med-ropert.
![]() |
![]() |
#160 |
På vei
Her misforstår du totalt et heller lettforståelig utsagn. Det blir ikke enkelt å diskutere et slikt tema når noen misforstår så fullstendig. Det virker på meg som du er ganske på tuppa i denne tråden siden du misforstår dette, eller gjør du det med vilje? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|