Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvbestemt abort fram til uke 22

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-21, 16:43   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Kanskje jeg misforstår, men ingen har vel foreslått at det ikke skal gjøre medisinske vurderinger og gis medisinske råd selv om man fjerner nemnda?

Jeg mener at man må ha en selvsagt rett til gode medisinske vurderinger og god og omfattende informasjon om barnets tilstand og forventede prognose når man oppdager utviklingsavvik rundt uke 18.

Men jeg tror at mye vil bli bedre dersom alle får tilbud om ultralyd i uke 12. Det må være mye bedre for kvinnene og familien å kunne ta en vanskelig avgjørelse tidligere i svangerskapet. Grunnen til at det ikke er innført, er vel mye fordi Krf har stått steilt på og ment at tidligere ultralyd åpner for sorteringssamfunnet på en annen måte enn i dag.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-21, 18:14   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Kanskje jeg misforstår, men ingen har vel foreslått at det ikke skal gjøre medisinske vurderinger og gis medisinske råd selv om man fjerner nemnda?

Nemda i dag er i praksis 2 leger. Hva skal man erstatte disse 2 legene med, da? (Er det man egentlig ute etter å "døpe om" nemda, få et "finere" navn?)

Gammel 05-05-21, 18:19   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste kvinner som er gravide har jevnlig kontakt med helsevesenet, både med egen lege og med sykehuset. Kvinner som er i en situasjon der det vurderes senabort er i enda mer kontakt med helsevesenet. Forskjellen her er at hun har rett til rådgivning, både fra egen lege, fra spesialisthelsetjenesten og kanskje også fra egne rådgivere med spesialkompetanse. Men hun må ikke møte to fremmede leger som skal ta avgjørelsen for henne. Hun skal få rådgivning fra de som allerede følger henne opp. Og ta valget selv.

Og ja, jeg skjønner at det i en del tilfeller kunne være enklere å si at det var nemden som bestemte. Men da ser man bort fra at også der hvor nemden bestemmer, så er det kvinnen som har måttet be om abort. Det har aldri vært sånn at noen har bestemt at en kvinne må ta abort om hun ikke vil. Så valget om å vurdere abort har alltid vært kvinnens. Og dersom man synes det er etisk vanskelig, som jeg har stor forståelse for, så kan man nå lene seg på råd fra helsevesenet, like mye som man har kunnet lene seg på en avgjørelse fra en nemd.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-21, 18:32   #4
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

De fleste kvinner som er gravide har jevnlig kontakt med helsevesenet, både med egen lege og med sykehuset. Kvinner som er i en situasjon der det vurderes senabort er i enda mer kontakt med helsevesenet. Forskjellen her er at hun har rett til rådgivning, både fra egen lege, fra spesialisthelsetjenesten og kanskje også fra egne rådgivere med spesialkompetanse. Men hun må ikke møte to fremmede leger som skal ta avgjørelsen for henne. Hun skal få rådgivning fra de som allerede følger henne opp. Og ta valget selv.

Det medisinske her er flisespikkeri fordi; hvis du har medisinske grunner til å ta senabort du treffe noen "fremmede leger". Er du "vanlig" gravid er du i kontakt med jordmor og din egen lege. Din egen lege (fastlegen) har ikke samme kompetanse som spesialisthelsetjenesten. Du må treffe noen "fremmede". (Og igjen, dette har ikke noe med senabort å gjøre, dette gjelder alt av medisinsk hjelp i Norge i dag) Jeg ble operert i foten for ett år siden og måtte bare treffe "fremmede", en senabort er i praksis en fødsel, man må være på sykehus. (Og det er vel også en av grunnene til at den ene legen i nemden tilhører den avdelingen hvor senaborten skjer)

I praksis er dette dialogbasert (som det meste av alt annet av helstetjenester). I teorien kan legene be om midlertidig omsorgsovertakelse på barn hvis foreldrene nekter helsehjelp og de mener det står om liv (feks hvis Jeohoves vitner nekter blodoverføring, neppe noe bra eksempel, men ...)

Gammel 05-05-21, 18:37   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uenig i at det er flisespikkeri. Nemden blir uansett "ekstra" og jeg kan ikke se noe annet enn en unødvendig belastning og unødvendig bruk av begrensede ressurser i en presset helsetjeneste.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-21, 16:44   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og hvis man får informasjon om at et barn har et alvorlig utviklingssavik i uke 12, har man oss litt mer tid til å områ seg - til å finne ut av hvordan livet med et alvorlig sykt barn med kort forventet levetid kan være.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 05-05-21, 20:10   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Så vidt jeg vet har vi ikke noen problemer slik vi har det i dag (ja, jeg har sett innlegget til Pelle, men mangel på personell - det gjelder også mange andre typer medisinske tilstander som krever ressurser. Og det er jo ikke nemden som var problemet med kapasiteten på nemden)

Jo, det finnes flere stemmer som er kritiske til selve nemnd-ordningen, ikke bare kapasiteten. Her og her, for eksempel. I den første siteres også en lege som sitter i abortnemnd:

«Tilde Broch Østborg er spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer og sitter selv i abortnemnd. Hun er kritisk til ordningen slik den er i dag.

– På sitt beste fungerer nemndsamtalen som en samtale hvor kvinne får avklart eventuelt ubesvarte spørsmål og luftet tvil og ambivalens.

Samtidig mener Østborg at maktforholdet ofte kommer i veien for å få til en god samtale.

– Det blir vanskeligere å avdekke ambivalens og uavklarte spørsmål, og å støtte kvinnen i den situasjonen hun er i, enn om hun tok avgjørelsen selv, sier Østborg.»

Pelle: Nå har jeg lest gjennom artikkelen på nytt og min opplevelse er: Dette er en personlig historie som handler om den spesifikke hendelsen og sier lite om hvordan nemdene fungerer. Selv har jeg jo flere kroniske sykdommer og har også blitt møtte på "rare" måter i forbindelse med feks fødsler. Det er klart det er veldig kjipt, men ikke noe man kan "lovgi" seg vekk fra. Feks dette med at legene møtte henne med smil og var muntre - jeg skjønner godt at det er både nedverdigende og lite empatisk, men du kan (dessverre, synes jeg!) lage en lov som får folk til å te seg ok.
De må jo ikke forsvare seg.

Her er beskrivelsen av hvordan et møte med en nemnd skal foregå:

«I begynnelsen av nemndsmøtet vil den som leder møtet, fortelle hvordan møtet skal gjennomføres. Normalt vil møteleder:

• presentere nemndsmedlemmene med navn og yrkestittel,
• informere om formålet med møtet, møtets forløp, saksgangen og regelverket,
• fortelle hva nemnda vet om deg
• og be deg fortelle hvorfor du ønsker abort.

(...)

Etter at du har fortalt om hvorfor du ønsker abort, og nemnda har stilt sine spørsmål, avrundes samtalen. Nemnda skal så diskutere saken alene. Du vil bli fulgt til et egnet ventested.

Når nemnda har ferdigbehandlet saken, vil du bli bedt om å komme tilbake på møterommet hvor du vil bli informert om vedtaket. Du skal motta vedtaket skriftlig (eventuelt få det ettersendt i posten).»

(Hentet herfra)

Jeg har uthevet det jeg mener er formuleringer som jeg har ingen problem med å forstå at kan gi en opplevelse av å måtte «forsvare seg» eller følelse av nedverdigelse.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenker at det er et problem at man må innom en nemnd i de "åpenbare" medisinske tilfellene, i hvert fall.

Enig.

Dette er bare valgfjas!

Eller ideologi. Sveinung Rotevatn redegjorde godt for tidspunktet i podcasten Giæver og gjengen i forrige uke, synes jeg.

Så når du sammenligner mitt og Miromurr sitt innlegg: Det er altså 3 stykker som måtte utenom primærnemda (altså: "gråte og be" og var reelle konflikter mellom mor og nemd

«Gråte og be» er ganske respektløs retorikk, synes jeg, him. Dessuten tror jeg ikke det bare er uenighet med nemnda som gir kvinnene den opplevelsen, som nevnt overfor. Jeg tror rett og slett de aller fleste kvinner som er innom en abortnemnd gråter.

Noen må jo gjøre den medisinske vurderingen, og det bør (også for legens skyld) være mer en enn person. =nemnd i mitt hode.

Det kan også være kvinnens lege eller en gynekolog som gjør henvisningen. Helt uten nemndbehandling.

Opprinnelig lagt inn av him

Uavhengig av nemd må den gravide få informasjon om hva som skal skje, hvordan det skal skje - medisinsk informasjon. Så vedkommende MÅ treffe en lege som forklarer hvordan det skjer. Og jeg tenker at vedkommende også bør få treffe en lege som forklarer det medisinske: hjertefeil, hjernefeil, ryggmargsfeil etc.

Den funksjonen du beskriver her er noe helt annet enn et besluttende organ som en abortnemnd er i dag. Det ligner mer på rådgivningen som er foreslått.

Gammel 05-05-21, 22:50   #8
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

«I begynnelsen av nemndsmøtet vil den som leder møtet, fortelle hvordan møtet skal gjennomføres. Normalt vil møteleder:

• presentere nemndsmedlemmene med navn og yrkestittel,
• informere om formålet med møtet, møtets forløp, saksgangen og regelverket,
fortelle hva nemnda vet om deg
• og be deg fortelle hvorfor du ønsker abort.

(...)

Etter at du har fortalt om hvorfor du ønsker abort, og nemnda har stilt sine spørsmål, avrundes samtalen. Nemnda skal så diskutere saken alene. Du vil bli fulgt til et egnet ventested.

Når nemnda har ferdigbehandlet saken, vil du bli bedt om å komme tilbake på møterommet hvor du vil bli informert om vedtaket. Du skal motta vedtaket skriftlig (eventuelt få det ettersendt i posten).»

<klippet>

Jeg har uthevet det jeg mener er formuleringer som jeg har ingen problem med å forstå at kan gi en opplevelse av å måtte «forsvare seg» eller følelse av nedverdigelse.

Mye av det du beskriver er jo helt vanlig måte å ha dialog på: Fortelle, dette vet jeg (noe som alltid er lurt fordi da kan det korrigeres eller justeres). Deretter få høre hva som er saken (hvordan skal de ellers få vite kvinnes oppfatning?).

Jeg er selvsagt enig i at dette kan gjøres på en måte som oppleves som nedverdigende - men det kan man jo i alle caser hvor man sitter og er på andres "nåde" (om det er på grunn av penger, kompetanse eller andre reelle maktmidler). Det jeg stiller spørsmål om er, tror du virkelig at det er slik at de som er "nemden" ønsker å overkjøre kvinnen, ha siste ordet - rett og slett være herskesyk? Eller tenker du at de personene som er i nemden ønsker å hjelpe og bistå?

Opprinnelig lagt inn av Zulu

Eller ideologi. Sveinung Rotevatn redegjorde godt for tidspunktet i podcasten Giæver og gjengen i forrige uke, synes jeg.

Jeg synes at det å ta opp et veldig lite problem (i omfang) som ideelt sett bør løses helt anderledes (tidligere diagnostikk) og hvor den løsningen faktisk er på plass - det kom endringer i bioteknologiloven i mai 2020. Dette er også et veldig emosjonelt tema, noe som generelt sett er gunstig for politikere.

«Gråte og be» er ganske respektløs retorikk, synes jeg, him. Dessuten tror jeg ikke det bare er uenighet med nemnda som gir kvinnene den opplevelsen, som nevnt overfor. Jeg tror rett og slett de aller fleste kvinner som er innom en abortnemnd gråter.

Jeg er helt enig, og ser det ble dårlig formulert fordi det var nettopp det som var poenget mitt. Jeg tenker at en senabort er veldig belastende i seg selv, og man er forferdelig lei seg. Jeg oppfattet at en del i tråden nærmest mente det var det at man måtte "slåss mot nemdene og kjempe seg gjennom" som gjorde at man var ulykkelig. Det jeg påpekte er at det er da et anntall på 3 som ikke fikk det innvilget i første instans, og jeg da ikke synes det er et reellt argument.

Det kan også være kvinnens lege eller en gynekolog som gjør henvisningen. Helt uten nemndbehandling.

Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener her - mener du at man kan ha en senabort uten å ha en samtale slik nemdene gjør i dag?

Den funksjonen du beskriver her er noe helt annet enn et besluttende organ som en abortnemnd er i dag. Det ligner mer på rådgivningen som er foreslått.

Det er vel her vi skiller lag. Jeg mener jo - ærlig og oppriktig at nemdene fungerer slik i dag. Og så er det jo slik at det uansett vil være folk som har fæle opplevelser, at det feiles i rådgiving, at kvinnene opplever seg umyndiggjort etc Men det tror ikke jeg er mulig å lovgi seg vekk fra. Snakk med 100 stykker som har hatt annen medisinsk behandling, tror nok mange av de føler seg umyndiggjort og nedverdiget.

Jeg mener at det største problemet i helsevesenet i dag er kapasiten.

Sist redigert av him : 05-05-21 kl 22:56.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-21, 23:48   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

det er noe utrolig nedverdigende med nemd. man har vært hos legen og funnet ut at abort er løsningen, man blir da henvist til sykehus der man får snakke med en lege. evnt man kontakter gyn.pol. direkte, og slik får en legetime. sammen med denne legen bestemmer man at abort er det beste. dette er en samtale om livet, barnet i magen, årsak etc.

og så kommer nemden. der man må legge fram saken på nytt, og årsaken skal vurderes som bra nok?! man vil ikke ha barnet. punktum. det bør være bra nok.

ingen barn fortjener å bli født inn i uønsketheten og inge burde sitte med byrdet av et uønsket barn.

det provoserer meg på merkelig vis at denne nemden skal ha mulighet til å overstyre voksne folk som allerede har snakket med en lege. hva er det for et overformynderi?

Gammel 05-05-21, 23:58   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

det provoserer meg på merkelig vis at denne nemden skal ha mulighet til å overstyre voksne folk som allerede har snakket med en lege. hva er det for et overformynderi?

Helt enig. Har ikke sett ett eneste argument for nemdene som ikke egentlig er dårlig fordekt misogynisme. Og å argumentere med kvinner som presses av menn? Come on. I hvilke andre tilfeller tenker vi at det er greit å innskrenke kvinners rettigheter fordi menn er drittsekker?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 08:52   #11
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg tenkte en del på denne diskusjonen i går, og hovedsaken til at jeg tenkte på den er at jeg lurer på om vi går inn i diskusjonen med veldig forskjellige mentale bilder.

Ett av de mentale bildene er hvem som tar abort og hvorfor. Jeg ser at når jeg har diskutert så har jeg hatt en implisitt forutsetning om at de fleste senaborter er medisinsk begrunnet. Jeg slo opp i abortstatistikken nå, og flertallet er medisinske. (av 508 senaborter i 2020 var de i kategori B i et mindretall på 136. (kategoriene ligger i loven, og selve statistikken kan dere slå opp i her)

Den andre går på selve forutsetningene om hvordan helesevesenet fungerer i Norge. Jeg kan ta meg selv som et eksempel.

• Jeg hadde en åreknute. Den var ikke stor, men jeg opplevde den som plagsom.
  • Jeg gikk til fastlegen min, hadde en samtale om hun henviste meg til sykehuset. Jeg kunne ikke ha henvist meg selv til sykehuset, men jeg kunne også ha "fått innpass" via feks en privat lege (også annet helsepersonell som psykologer kan henvise). Jeg måtte selvsagt forklare meg, og legen vurderete forklaringen min - selv om det ikke var ubehagelig på noe vis. Det er viktig å merke seg at dette var en henvisning til undersøkelse. Min fastlege kan ikke henvise meg til operasjon på sykehuset. Og dette er en implitt selvfølge, min fastlege har feks ikke ultralyd (som du må ha for å undersøke åreknuter)
  • Jeg kom på sykehuset for en undersøkelse. Denne legen hadde det medisinske utstyret som var nødvendig (i dette tilfelle ultralyd). Hun forklarte meg hva som forårsaket åreknuter, hva implikasjonene med en operasjon var og spurte også om jeg hadde prøvd behandling med støttestrømper. Dette var et tvilstilfelle. Åreknuten var så liten at den ikke trengte kirurgi, men det var vanskelig for meg å bruke støttestrømper på grunn av plasseringen. Etter en dialog valgte hun å henvise meg til operasjon. Det er legen på sykehuset som henviser til operasjon, ikke fastlegen
  • Jeg kom til operasjon. Her måtte jeg få en ny undersøkelse, og en ny dialog. Dialogen i dette tilfelle oppfattet jeg som en forsikring fra kirurgen på at jeg som pasient hadde forstått en del ved prosedyren (som eksempelvis at jeg godt kunne få flere) Kirurgen som utførende part ønsket å forsikre seg om jeg var informert og "stolte ikke på sin andrelinje" (legen som henviste)

Hadde dette vært en vanskelig livssituasjon for meg så tror jeg lett det å måtte gå gjennom flere ledd og spørsmålene blitt oppfattet som ubehagelige. Men dette er da måten helsevesenet er bygd opp på - og det gjelder da i alle tilfeller. Det er ganske logisk også - et sykehus er ikke bare et sted med mange kompetente personer, det er også mye avansert medisinsk utstyr som er helt nødvendig. Og man er ikke i en bestillingssituasjon, men blir faktisk vurdert, og du kan bli avvist. (og jeg understreker enda en gang - dette er generelt, ikke spesifikt rettet mot senabort)

For meg er dette med senabort helt på linje med feks Senterpartiet sin "moralske frustrasjon" over "caffe-latte veganere". Det er en "spin-off" på noe som gjør at folk blir veldig emosjonelle og at de reagerer på det. Det er ikke en virkelig politisk sak i den forstand at den feks vil endre samfunnet eller gi store konsekvenser. Men det er en sak som er "lett å fronte", "henter inn velgere" eller er en "dealbreaker" og den er lett å lage medieoppslag på.

For meg er det det som står i siste avsnittet som gjør at jeg blir irritert av diskusjonen.

Jeg synes selvsagt veldig synd på de kvinnene som har måttet gjennomføre en senabort. Men rent prinsippielt mener jeg at man bør satse på å diagnostisere tidligere enn å endre på rutinene rundt senabort. Og grunnen til at jeg er for tidligere diagnose er:
  • Ikke så stor psyisk belastning for kvinnen som tar abort
  • Medisinsk mye mindre belastning for kvinnen
  • Mindre belastende for helsepersonell
  • Mye billigere for samfunnet

Gammel 06-05-21, 09:10   #12
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du setter fingeren på noe viktig der, him. Også tidligaborter krever at man går runde med henvisende lege, sykehuslege (og lege som skal gjennomføre inngrepet, hvis det er nødvendig med inngrep). Det gjøres undersøkelser, stilles spørsmål og forsikres om at det er et ønsket valg fra kvinnens side.

I de aller fleste tilfeller er det pasienten som har siste ord ift om man ønsker å velge det, noen operasjoner får man utelukkende etter medisinsk vurdering og godkjenning, andre velger man selv (f.eks. plastisk kirurgi). Slik situasjonen er i dag kan alle som ønsker det få abort frem til uke 12. Etter uke 12 må det godkjennes medisinsk, men det er ingen gode grunner som tilsier at man ikke skal kunne bestemme dette helt selv frem til uke 18 (slik jeg har forstått det). Det vi diskuterer er uke 18 til 22, om det er noe kvinnen skal kunne bestemme helt selv eller om det må en eller annen medisinsk indikasjon til for å gjennomføre abort etter dette. Alternativet er "fri" abort, dvs. at kvinnen har siste ordet uansett, eller medisinsk indikasjon, dvs. at det må være medisinsk grunn til å avslutte svangerskapet. Og i det siste tilfellet så er det noen som må avklare om det foreligger nødvendig medisinsk grunnlag. Det er naturlig nok (minst) en lege, og sannsynligvis en spesialist. Så kan man diskutere om dagens nemdsordning er tilstrekkelig skånsom for kvinner i sårbare situasjoner. Det er fortsatt kvinnen som fatter den endelige beslutningen om å avslutte.

Jeg kan ikke se at det er lagt frem noen argumenter som har klart å overbevise meg om at svangerskapsavbrudd etter uke 18 bør være "fri". Og da må det faktisk en medisinskfaglig vurdering til. Og det er da virkelig ikke misogynistisk å mene at det er lurt at det er mer enn en lege (dvs. en nemnd) som gjør den medisinskfaglige vurderingen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 09:32   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Alt i helsevesenet er ikke slik som Him beskriver.

Jeg hadde en kul på låret og gikk til fastlege. Hun henviste til sykehus. Jeg fikk time . Kom inn til undersøkelse og den ble operert vekk 2 min etter, på samme benk og av samme lege.

Jeg ønsket keisersnitt. Jeg ba jordmor sende søknad, og ble kalt inn til samtale på sykehus med annen jordmor. Fikk brev i posten om tidspunkt, møtte opp og opererte ut barnet mitt.

(Jeg mener ikke på sammenlikne en senabort med en liten kul på låret, men ville bare protestere mot at alle sykehusinngrep er i flere runder med samtaler osv som presentert over)

Sist redigert av Pelle : 06-05-21 kl 10:02.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 09:59   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men him og Gaia, dere snakker som om en abortnemnd er et rent medisinsk organ. Det er ikke det. De er der for å forvalte en lov. De har en juridisk og moralsk funksjon, i tillegg til en medisinskfaglig. Hovedformålet til abortnemndene er å fatte et vedtak, ikke å gi råd. Og dette hovedformålet står, etter min mening, i noen tilfeller i veien for den rådgivende og støttende funksjonen et slikt organ kunne hatt. Det samme sier nemndmedlemmet som ble intervjuet i NRK-saken lengre opp.

Når man sammenligner med andre prosesser for medisinsk vurdering av inngrep, er hovedforskjellen at det nettopp ikke ligger andre aspekter til grunn enn medisinske (og medisinsketiske). For abort vil både spesifikt juridiske og moralske dimensjoner veie tungt.

Gammel 06-05-21, 09:59   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mye mer skeptisk til å overlate beslutningen til én enkelt lege.

Gammel 06-05-21, 11:37   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, zulu, det er medisinskfaglige vurderinger som skal legges til grunn ved vurderingen av om vilkårene i abortloven er oppfylt. Og så skal hensynene som taler for å innvilge abort veies opp mot hensynene som taler mot det. Det er samfunnsetikk som ligger til grunn for de vurderingene nemnden er satt til å gjøre, men nemndens vurdering skal primært være medisinskfaglig, i tillegg til at det er krav om at jo lengere ut i svangerskapet man kommer, jo mer tungtveiende skal begrunnelsen for å avbryte være.

Jeg syns det hadde vært nyttig å vite hvorfor det er fem personer som ikke har fått innvilget søknaden. Er det Gale-Laila, som ville straffe Leif-Per, eller er det i realiteten "moralens voktere" som har vært for strenge, og familier som ender opp med en urimelig stor belastning i etterkant av avslaget. Det er slik informasjon som er nødvendig for å skjønne om dagens regelverk går for langt i å beskytte et liv som ikke er født, eller om den grensen som er satt i realiteten tar hensyn til et ufødt barns rett til liv. (Jeg skjønner at det er informasjon som er strengt taushetsbelagt, altså).

Og, bare så det er sagt, jeg står gjerne på barikadene for fri abort av "celleklump", men jeg sliter med grensen mellom "celleklump" og "fremtidig barn, med selvstendig rett til juridisk vern".

Gammel 06-05-21, 11:43   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg er enig i at vi faktisk trenger å vite hva som har forårsaket de få avslagene. Er det forskjell på nemdene? Legges faktisk de samme kriteriene til grunn?

Samtidig blir det vanskelig å ivareta personvern når det handler om så få saker.

Gammel 06-05-21, 11:46   #18
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg er enig i at vi faktisk trenger å vite hva som har forårsaket de få avslagene. Er det forskjell på nemdene? Legges faktisk de samme kriteriene til grunn?

Samtidig blir det vanskelig å ivareta personvern når det handler om så få saker.

Hvis realiteten er at Sørlandsnemnden blander inn moralske kvaler, mens Oslonemnden sier "kjør på" uansett, så er det et problem, ja. (Sånn for å sette det på spissen).

Gammel 06-05-21, 11:48   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hvis realiteten er at Sørlandsnemnden blander inn moralske kvaler, mens Oslonemnden sier "kjør på" uansett, så er det et problem, ja. (Sånn for å sette det på spissen).

Det kan hende at det du sier her, faktisk er slik det er i virkeligheten.

Gammel 06-05-21, 13:00   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Slik er det jo? Mener bestemt å ha lest at det er ulikheter mht prosenter i de ulike landsdeler.

MEN: Jeg står ikkeog applauderer senabort og tror det er enkelt, altså. På ingen måte. Jeg synes Einhjøringur sitt innlegg var tankevekkende mht egenverdi. Det jeg imidlertid mener, er at når det er slik at så godt som alle uansett får abort, så kan vi like gjerne droppe nemden. Jeg har sett at noen mener det er avlastende for kvinnen med nemd, det er et perspektiv jeg ikke har tenkt på før, og jeg ser det kan være et poeng ofr de det gjelder. Men det veier ikke tungt nok for meg. Også mener jeg det ikke kun handler om medisin, når sosiale grunner er vektig argument. Jeg er på en måte redd for at de som er hysteriske og trygler og ber skal få ta abort fordi man ser hvor grusomt de har det, mens "kalde og kjølige" kvinner får nei.

Sist redigert av Pelle : 06-05-21 kl 13:07.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.