|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
I uke 22?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 05-05-21 kl 00:38. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Yes, we can!!
|
Det var KrF. Obligatorisk refleksjon.
|
|
|
#123 |
|
Yes, we can!!
|
Da tydeligvis ikke nok til å slå ut på statistikken i uk i 2012. Men det ville vært interessant å se en oppdatert analyse på det.
|
|
|
#124 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg lagde barn i UK i 2002, og jeg fikk ikke vite kjønnet på barnet, lokal policy som de sa var for å unngå akkurat dette. Vet ikke om det var sant da, men det var det de sa, jeg ville uansett ikke vite. Men hvis de hadde laget en policy må det jo ha kommet fra et sted? Vi bodde et sted med mange innbyggere fra kulturer der guttebarn er viktige. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvorfor det? Folk konstruerer problemstillinger uten rot i virkeligheten hele tiden.
|
|
|
|
#126 |
|
Leser
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg synes hele debatten er ekkel - slik jeg ser det er dette tydelig politisk motivert. Så vidt jeg vet har vi ikke noen problemer slik vi har det i dag (ja, jeg har sett innlegget til Pelle, men mangel på personell - det gjelder også mange andre typer medisinske tilstander som krever ressurser. Og det er jo ikke nemden som var problemet med kapasiteten på nemden)
Tror dette er et viktig poeng.
Både barnelegeforeningen og jordmorforeningen er vel negative til forslaget? Finner ikke linker i farten, men kan lete hvis der er av interesse.
|
|
|
#127 |
|
Leser
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Uten sammenligning egentlig. Eller sakene er ikke sammenlignbare, men fokuset er sammenlignbart. Her er vi opptatt av å diskutere vaksineutdelingen, men jeg tenker at det som er viktig å diskutere er at Norge hadde for dårlig beredskap + at vi har store utfordringer med kapasitet i helsevesenet.
|
|
|
#128 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Him: det var mer ved saken enn kun manglende ferieopplegg. Hvordan hun ble møtt.
|
|
|
#129 |
|
Leser
|
Skal lese over den en gang til før jeg svarer skikkelig Blir ikke i kveld
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 05-05-21 kl 12:39. Årsak: går -> før |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Og flere andre har også reagert på at de må møte fysisk. De går ikke beskjed om at de visstnok kan la være. Så sitter de der og gråter da, foran en gjeng leger.
|
|
|
#131 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Ja for all del, men man skulle jo tro at et sykehus lente seg litt på fakta. Sist redigert av Neket : 04-05-21 kl 23:42. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er godt mulig at det finnes bedre måter å løse det på enn med dagens nemder. Men det er et stykke mellom det og at den gravide er den eneste som kan mene noe helt frem til fosteret er levedyktig.
|
|
|
|
#133 |
|
villende
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg tror også det er viktig å huske på at folk reagerer veldig forskjellig på krise og sorg. Der noen ser på nemnd som en gjeng med kjipinger, og helst vil være alene med sorgen sin, kan det være andre som har hatt behov for å kunne støtte seg på det at en nemnd var enig i at det var riktig å avbryte svangerskapet. Det å ha fått støtte og aksept fra medisinsk personell på at man har tatt et riktig valg, kan hjelpe til med å lette en allerede vanskelig situasjon. Sist redigert av Gaia : 05-05-21 kl 08:59. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Dragedytteren
|
Men hvorfor skal det være en nemnd, med det avgjørende ordet. Det foreslåtte alternativet er jo en rett til rådgivning. Den bør jo være like egnet til å gi omsorg og fjerne skyldfølelsen som en nemnd, samtidig som den føles mindre skambelagt for de som har bestemt seg og i dag føler at de må forsvare valget sitt overfor fremmede leger.
|
|
|
#135 |
|
villende
|
Fordi jeg tror det er motsatt for en del av de som går igjennom det i dag - at det er godt at det er noen andre som tar den endelige beslutningen. Jeg er faktisk usikker på om det fjerner skamfølelsen å måtte stå helt alene om valget. Realiteten er at de som søker om det får innvilget søknaden, slik at det åpenbart er det riktige valget. Og noen står sikkert helt fint i det, selv om det er de som tar valget alene. Og det er kanskje de som syns det er kjipt å måtte "forsvare" valget sitt, selv om realiteten er at de fortsatt har tatt et valg, som de har fått full medisinsk aksept for å ta. Samtidig som de slipper å få "morderstempel" fra folk som har fått med seg at de er gravide, men ikke er klar over at barnet i magen var alvorlig sykt. Det er ingen, i dag, som tror at årsaken til senabort er noe annet enn dypt tragisk for mor. Og det siste er ikke en oppkonstruert teori, det er den virkeligheten som kvinner i USA lever i, i dag. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Dragedytteren
|
Jeg ser poenget ditt. Men jeg tror ikke det gjør noe fra eller til på hvordan man møtes. Når KrF-politikeren legger ut bilde av gravidmagen og legger ut om hvor fælt det er at folk tar senabort er det jo ikke nemndene hun argumenterer for.
|
|
|
#137 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nei, og debatten blir mye mer polarisert når grensene utvides. Som flere har nevnt i denne tråden er vel det en av årsakene til at abort er relativt lite debattert i Norge, mens det skaper en politisk grøft i en del land med mer liberale regler (som i USA).
|
|
|
|
#138 |
|
villende
|
Det er jeg enig i. Men det hjelper jo ikke hvis det er flere enn disse empatiløse KrF-politikerne som begynner å kritisere de som tar senaborter... Noe jeg frykter vil kunne skje hvis vi utvider retten til å selv beslutte om man skal ta abort helt til uke 22. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
heimføing
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg har ikke satt meg inn i hvordan abort foregår nå, og hvordan SV tenker at det skal foregå hvis forslaget når fram. Men uansett tenker jeg at de færreste er så reflekterte som vi på dette forumet, og de tidlige testene (NIPT?)er vel utilgjengelige i store deler av landet. Så nja, njæ... har ikke helt trua på at grensen bør utvides fra dagens. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22NIPT er jo vedtatt tilgjengelig for alle, sammen med tidlig ultralyd. Og selv om man ikke er like reflektert, er det langt igjen til å ville utsette seg for en senabort bare for gøy.
|
|
![]() |
|
|