Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.
Men hvorfor skal det være en nemnd, med det avgjørende ordet. Det foreslåtte alternativet er jo en rett til rådgivning. Den bør jo være like egnet til å gi omsorg og fjerne skyldfølelsen som en nemnd, samtidig som den føles mindre skambelagt for de som har bestemt seg og i dag føler at de må forsvare valget sitt overfor fremmede leger.
Fordi jeg tror det er motsatt for en del av de som går igjennom det i dag - at det er godt at det er noen andre som tar den endelige beslutningen. Jeg er faktisk usikker på om det fjerner skamfølelsen å måtte stå helt alene om valget. Realiteten er at de som søker om det får innvilget søknaden, slik at det åpenbart er det riktige valget. Og noen står sikkert helt fint i det, selv om det er de som tar valget alene. Og det er kanskje de som syns det er kjipt å måtte "forsvare" valget sitt, selv om realiteten er at de fortsatt har tatt et valg, som de har fått full medisinsk aksept for å ta. Samtidig som de slipper å få "morderstempel" fra folk som har fått med seg at de er gravide, men ikke er klar over at barnet i magen var alvorlig sykt. Det er ingen, i dag, som tror at årsaken til senabort er noe annet enn dypt tragisk for mor. Og det siste er ikke en oppkonstruert teori, det er den virkeligheten som kvinner i USA lever i, i dag.
Jeg tror faktisk det hadde vært vel så krevende å måtte "forsvare" en senabort sosialt, fordi det er kvinnens valg alene, enn slik det er nå, hvor alle vet at det er en medisinsk nemnd som har godkjent det, og hvor det ikke er grunn til å tro noe annet enn at dette var et veldig sykt foster.
|