Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvbestemt abort fram til uke 22

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-21, 14:59   #101
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er kuttet/strammet inn på hjelpestønad/grunnstønad. Det er fjernet muligheten for reduksjon i skatten ved høye sykdomsutgifter.
Det er kuttet i rammene til barnehagene for barn med ekstra behov. Det meste av dette har skjedd de siste 10-årene.
Det siste nå er jo at regjeringen har ønsket å trekke i hjelpestønad når barnet er innlagt på sykehuset.

Jeg klarer ikke å se at de har gjort noe for å bedre forholdene, men jeg ser meg gjerne blind på saker som jeg kjenner mest til.
De har vel forresten også kuttet i brillestønad og reguleringstannlege?

barnetillegget til de som er uføretrygda er også kutta. Tror ikke det har blitt særlig mye lettere å være foreldre til barn med spesielle behov de siste åra, spesielt ikke for de foreldrene som hadde det knapt fra før.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 15:01   #102
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå stoler jeg normalt sett ikke på VG som kilde, men det er slike artikler som dette jeg har lest og derfor reagert på: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-forhandlinger

Her står det helt eksplisitt fri abort, som de er villige til å forhandle ned fra uke 22 (som SV ønsker) og til 18 (som de andre samarbeidspartiene ønsker).

Heldigvis er det ikke spesielt vanskelig å gå direkte til kilden i dette tilfellet. Det SV har vedtatt er at kvinnen skal ha selvbestemmelse innenfor dagens regelverk. Dagens regelverk sier at det skal være tungtveiende grunner mellom uke 12 og uke 18. Det SV dermed foreslår er at gitt at aborten er lovlig (altså det foreligger tungtveiende grunner) skal kvinnen ha siste ordet. Dette åpner altså IKKE for abort for å reise til Syden eller som hevn.

https://www.sv.no/a-aa/abort/

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 15:03   #103
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for viktig presisering, Input!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 15:16   #104
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Heldigvis er det ikke spesielt vanskelig å gå direkte til kilden i dette tilfellet. Det SV har vedtatt er at kvinnen skal ha selvbestemmelse innenfor dagens regelverk. Dagens regelverk sier at det skal være tungtveiende grunner mellom uke 12 og uke 18. Det SV dermed foreslår er at gitt at aborten er lovlig (altså det foreligger tungtveiende grunner) skal kvinnen ha siste ordet. Dette åpner altså IKKE for abort for å reise til Syden eller som hevn.

https://www.sv.no/a-aa/abort/

Men så lenge kvinnen alltid skal kunne ha siste ordet, så er det egentlig fri abort de åpner for.

Gammel 04-05-21, 15:27   #105
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan dette skal foregå, da. Altså:

Mor kommer til legen i uke 19, og mener bestemt at dette svangerskapet ikke bør gjennomføres, fordi... (noe ikke-medisinsk). Hun mener at grunnen er god nok (far har dratt, de har 7 andre barn og ett barn fikk nettopp kreft. Eller hun har fått et sammenbrudd og kjenner at dette orker hun ikke. Eller syden, for den del).

Hun er sikker på sitt. Legen tenker kanskje motsatt. Hva skjer da?

Jeg er sikkert litt tungnem, men hvordan tenker man at det tenkte eksemplet over skal foregå?

Gammel 04-05-21, 15:34   #106
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men så lenge kvinnen alltid skal kunne ha siste ordet, så er det egentlig fri abort de åpner for.

Ikke noe mer enn vi har fri amputasjon av kroppsdeler. Det må foreligge en medisinskfaglig vurdering bak, ellers er det ikke innenfor regelverket.

Gammel 04-05-21, 15:37   #107
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg er sikkert litt tungnem, men hvordan tenker man at det tenkte eksemplet over skal foregå?

Ikke så veldig annerledes enn i dag, man fjerner bare det siste leddet. Man kan begjære abort av sosiale hensyn i dag også. Men eksempelet ditt er jo i uke 19, altså etter uke 18 og utenfor dagens regelverk (om jeg har forstått det rett, jeg har ikke finlest regelverket).

Gammel 04-05-21, 15:38   #108
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Man tenker vel at mennesket i dette eksempelet burde ha ordnet saken før det var gått 12 uker?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 15:43   #109
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

? Men i dette eksemplet så er det altså ikke tilfellet.

Og jeg forstår fortsatt ikke HVEM som skal ha siste ordet, om det er i uke 17 eller 19, i SVs forslag.

Gammel 04-05-21, 15:49   #110
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter det som om det alltid er kvinnens valg i siste instans med SVs forslag. Men at hun får mer omfattende veiledning (frivillig) jo lengre hun er kommet i svangerskapet.

Min ellers ganske konservative far, med sterke minner tror jeg fra fortvilte studievenninner i sin tid, sa en gang at "et foster er alltid et betinget liv, betinget av morens vilje. Er moren fortvilet nok er risikoen hennes liv også."

Jeg skjønner motforestillingene. Jeg skjønner likevel ikke at noen andre enn moren kan ta det valget, så fælt det enn må være. Og så tenker jeg at en kvinne som vil ta abort i uke 21/22 uten en ekstremt god grunn er på et så vanskelig sted selv at hun sannsynligvis trenger omfattende hjelp.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 15:55   #111
Input

Input sin avatar

Standard

? Men i dette eksemplet så er det altså ikke tilfellet.

Og jeg forstår fortsatt ikke HVEM som skal ha siste ordet, om det er i uke 17 eller 19, i SVs forslag.

Det viktige her er jo om aborten er lovlig eller ikke. Abort etter uke 12 er bare lov når det er tungtveiende grunner for det. Det må vurderes av leger. Hvis de mener det er det, skal kvinnen få bestemme selv, uten å måtte søke om det videre.

Gammel 04-05-21, 16:00   #112
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det viktige her er jo om aborten er lovlig eller ikke. Abort etter uke 12 er bare lov når det er tungtveiende grunner for det. Det må vurderes av leger. Hvis de mener det er det, skal kvinnen få bestemme selv, uten å måtte søke om det videre.

Men på hvilken måte skiller dette seg fra nemd-ordningen? (Her må jeg ærlig innrømme at jeg trodde det var akkurat dette som foregikk i dagens nemd-ordning. Så det er godt mulig at jeg trenger voksenopplæring.)

Gammel 04-05-21, 16:34   #113
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Så da er nemnden erstattet av en (?) lege?

Gammel 04-05-21, 16:40   #114
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå forsøpler du virkelig debatten.

Hersketeknikk kaller vi dette.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 16:44   #115
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men på hvilken måte skiller dette seg fra nemd-ordningen? (Her må jeg ærlig innrømme at jeg trodde det var akkurat dette som foregikk i dagens nemd-ordning. Så det er godt mulig at jeg trenger voksenopplæring.)

Nemnden har avgjørelsesmyndighet i dag.
FOr det fleste - men ikke for alle, er det en formalitet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 16:51   #116
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og hvis en lege skal avgjøre om noe er innenfor loven eller ikke, så blir det det samme, bare at det er en enperson-nemnd?

Føler meg ekstremt treg, her, men jeg forstår ikke beslutningslinjene, i praksis, i det forslaget, hvis det ikke reelt sett er selvbestemt.

Gammel 04-05-21, 17:06   #117
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvis en lege skal avgjøre om noe er innenfor loven eller ikke, så blir det det samme, bare at det er en enperson-nemnd?

Føler meg ekstremt treg, her, men jeg forstår ikke beslutningslinjene, i praksis, i det forslaget, hvis det ikke reelt sett er selvbestemt.

Legen skal vel ikke a den juridiske avgjørelsen - men gi medisinske råd/opplysinger.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-21, 17:31   #118
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner heller ikke forskjellen.

Vil for øvrig anbefale følgende bok: Jeg nekter å tenke, som handler om et norsk samfunn som har innført tvungen tenkeperiode før abort, slik enkelte partier/parti (husker ikke helt) for få år siden tok til orde for.

https://shop.flammeforlag.no/product...nekter-a-tenke

Gammel 04-05-21, 20:12   #119
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Hersketeknikk kaller vi dette.

I så fall har vi nådd et absolutt bunnpunkt for hvor lite vi tåler her på FP. Håper vi kommer oss opp igjen.

Gammel 04-05-21, 21:40   #120
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ser hva du mener. For en del år siden så analyserte de i UK om abort ga noen utslag på kjønnsfordeling. De delte analysen på opprinnelsesland, antagelig ut fra en hypotese om at enkelte kulturer verdsetter gutter mer enn jenter. De fant da ikke noe utslag.

Og det kan hende det ville vært unødvendig å forby dødshjelp på egne barn også, fordi det rett og slett ikke ville forekommet?

Det jeg sliter med er det, for meg, unaturlige skillet mellom "fosteret bor i mors mage = vi har full tillit til at mor tar gode beslutninger på vegne av barnet og seg selv" til "barn lever utenfor magen = mor vil sikkert stort sett velge klokt og bra, men vi vil likevel overstyre dersom hun tar valg som ikke er til barnets beste".

Jeg vet om flere som ville tatt abort på grunnlag av kjønn , det er definitivt ikke noe som er oppkonstruert .

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.