|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
heimføing
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Tror ingen gjør det "for gøy", men fordi man er fortvilet pga omstendighetene rundt - som kan endre seg i løpet av kort tid. Mens der og da kan man ikke se at de omstendighetene ordner seg. Eller det kan være at barnefar ønsker abort og utøver press på kvinnen. https://www.nrk.no/sorlandet/ekskjae...ess-1.15474347 |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Leser
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Pelle: Nå har jeg lest gjennom artikkelen på nytt og min opplevelse er: Dette er en personlig historie som handler om den spesifikke hendelsen og sier lite om hvordan nemdene fungerer. Selv har jeg jo flere kroniske sykdommer og har også blitt møtte på "rare" måter i forbindelse med feks fødsler. Det er klart det er veldig kjipt, men ikke noe man kan "lovgi" seg vekk fra. Feks dette med at legene møtte henne med smil og var muntre - jeg skjønner godt at det er både nedverdigende og lite empatisk, men du kan (dessverre, synes jeg!) lage en lov som får folk til å te seg ok.
De må jo ikke forsvare seg. Hvis du titter på den lenken som Pelle la inn fikk hun innvilget aborten på "ingen tid" etter en samtale (men det var andre uheldige omstendigheter rundt)
Ja, og så er det verd å tenke over - 90% av alle senabortene ble innvilget - hvilke historier skjuler seg bak de 10 siste prosentene? (Nå er det bittersmå tall vi snakker om her så statistikken er jo litt far out, men ...)
|
|
|
#143 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Problemet er at Gale-laila ikke tar abort på grunn av hevn, men fordi hun har vært ti år i en psykiatri som ikke virker. hun driver med rus og selvskading, og har ikke rom for et barn. mannen er voldelig og utro, han banker henne når han er dritings og truer henne til å beholde barnet når han er edru.
|
|
|
#144 |
|
Dragedytteren
|
Jeg har lest den - og andre historier. Den du viser til er jo et eksempel på at nemndbehandling ikke er til det gode, selv om det ikke var følelsen av forsvar som var problemet akkurat der.
|
|
|
#145 |
|
Leser
|
Vi ser veldig forskjellig på det. Poenget med å endre en lov, må jo være at man unngår uheldige hendelser som er der på grunn av loven.
|
|
|
#146 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22For det første så tror jeg aldri forslaget til SV kommer til politisk behandling slik det er nå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg ser innvendingen mot de "oppkonstruerte tilfellene", men jeg tror det er et poeng i å skille mellom og snakke separat om de "rett frem"-tilfellene (90%) (tilstander og diagnoser det er enten åpenbart at man skal ha abort, eller åpenbart at valget er opp til mor), og om "randsonetilfellene".
|
|
|
#148 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig i veldig mye av dette, Poly - men hvor har du 90 % fra? Er det et reelt tall fra tidligere års abortstatistikk?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Nei, sorry, det er en omskriving av "langt de fleste". Det burde jeg ha skrevet.
|
|
|
#150 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Thank you!
|
|
|
|
|
#151 |
|
Leser
|
Det er en stor grunn til å skille på om det er lovverket eller praktiseringen som er problemet. Og det er at løsningen er forskjellig.
|
|
|
#152 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg tenker at det er et problem at man må innom en nemnd i de "åpenbare" medisinske tilfellene, i hvert fall.
|
|
|
#153 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 227 av 508 søknader ble avslått av nemnd i fjor.
|
|
|
#154 |
|
Leser
|
Her er tallene fra i fjor
Sitatet er hentet fra denne artikkelen. (Abortregisteret har data fra 1979, så her kan man virkelig boltre seg i tall)
|
|
|
#155 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Ah, der var det litt flere tall også, mulig det er derfra den 90-prosenteren har sneket seg inn i hjernen min:
|
|
|
#156 |
|
Leser
|
Så når du sammenligner mitt og Miromurr sitt innlegg: Det er altså 3 stykker som måtte utenom primærnemda (altså: "gråte og be" og var reelle konflikter mellom mor og nemd
|
|
|
#157 |
|
Yes, we can!!
|
Og da er spørsmålene:
|
|
|
#158 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg er veldig nysgjerrig på de 7 avslagene, og hva som regnes som godkjent sosial grunn.
|
|
|
#159 |
|
Leser
|
Kjenner jeg er mer nysgjerrig på de 3 som ble godkjent av klagenemda (det må jo være disse som er de vanskelige tilfellene)
|
|
|
#160 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Klage på nemdas avslag, så man fikk abort likevel? Absolutt interessant.
|
![]() |
|
|