|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg er enig i at vi faktisk trenger å vite hva som har forårsaket de få avslagene. Er det forskjell på nemdene? Legges faktisk de samme kriteriene til grunn?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg syns innleggene til Zulu er veldig oppklarende, og kontrasteres med Hims eksempler. Jeg tenker at for alle medisinsk funderte senaborter, så bør flyten i beslutningene være en medisinsk flyt, ikke en juridisk. Den bør være som beslutningene om åreknute eller planlagt keisersnitt.
|
|
|
#183 |
|
villende
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Hvis realiteten er at Sørlandsnemnden blander inn moralske kvaler, mens Oslonemnden sier "kjør på" uansett, så er det et problem, ja. (Sånn for å sette det på spissen). |
|
|
|
|
|
#184 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, det er jo helt umulig å gjøre det kjent. De mødrene det handler om, sitter nå stort sett enten med dette barnet i live, eller er høygravide, og det må være belastende nok, om de ikke skulle lese om sin egen begrunnelse et eller annet offentlig sted...
|
|
|
#185 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det kan hende at det du sier her, faktisk er slik det er i virkeligheten.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#186 |
|
villende
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Ja, jeg vet det, Pøblis. Det er en grunn til at jeg ønsker å vite mer. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det vi vet med sikkerhet er jo at det er flere på Sørlandet som får avslag enn på Østlandet. Det er etter mitt syn talende i seg selv.
|
|
|
|
#188 |
|
villende
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Nå har jeg googlet, og det er en sentral abortklagenemnd. Med tilholdssted OUS. Det er de som behandler alle klagene, og har opprettholdt avslag i fem saker før uke 22 og ti saker etter uke 22. Så da hadde det vært nyttig å vite hvor mange klager som kommer fra de forskjellige nemndene. Jeg legger til grunn at abortklagenemnda ikke driver med vilkårlig forskjellsbehandling av søknadene. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
villende
|
Tja, vi debatterer det da ganske så heftig her. Og på mange måter er FP en ganske homogen gruppe. Jeg har også merket meg mange oppegående abortforkjempere som har tatt til orde for å begrense fri abort til uke 18. Dette er ikke en "uproblematisk" sak. Den skaper sterke, og til dels vonde, følelser hos folk. Sterke følelser fører til steile fronter. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det tror ikke jeg heller. USA er rett og slett ikke et relevant land å sammenligne oss med i dette henseende.
|
|
|
#192 |
|
|
Mener du at vi debatterer heftig i Norge eller på FP nå? Jeg mener virkelig at det ikke foregår noen heftig debatt om abort eller grensa for selvbestemt abort noen av stedene.
|
|
|
|
#193 |
|
villende
|
Ok, hva kaller du dette? En pludresamtale? Det er jo grensen for selvbestemt abort denne tråden handler om. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
|
Dette kaller jeg absolutt en sivilisert og rolig debatt. Det er ingen heftig ved den. Kjenner jeg er rett og slett overrasket over at noen kan tenke på dette som en heftig debatt. Heftige debatter er ikke sjelden på FP, denne er jo langt, langt under det nivået.
|
|
|
|
#195 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Foster født før uke 22 blir lagt til side for å dø, så jeg skjenner litt på at denne egenverdien til fosteret ikke helt er til stedet.
|
|
|
#196 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Da definerer vi heftig debatt forskjellig. Flere av oss er uenige om mye, og er klare på uenighetene våre. Vi argumenter for og imot. Det mener jeg er en heftig debatt.
|
|
|
|
#197 |
|
villende
|
Vi kan godt debattere hva som ligger i en heftig debatt. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Det trengs ikke ufinheter for at en debatt skal være heftig, men det trengs definitivt høyere temperatur enn det er i denne, mener jeg.
|
|
|
|
#199 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Én måte å holde debatten saklig er å være ryddig i begrepsbruken. Denne debatten handler om selvbestemt abort. Lovverket handler om selvbestemt abort. Å bruke begrepet «fri» abort blir å lade debatten mer enn nødvendig, mener jeg.
|
|
|
#200 |
|
villende
|
Er du helt DUST, eller? Selvfølgelig er dette en heftig debatt. |
|
|
|