Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvbestemt abort fram til uke 22

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-21, 11:43   #181
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Jeg er enig i at vi faktisk trenger å vite hva som har forårsaket de få avslagene. Er det forskjell på nemdene? Legges faktisk de samme kriteriene til grunn?

Samtidig blir det vanskelig å ivareta personvern når det handler om så få saker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 11:44   #182
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns innleggene til Zulu er veldig oppklarende, og kontrasteres med Hims eksempler. Jeg tenker at for alle medisinsk funderte senaborter, så bør flyten i beslutningene være en medisinsk flyt, ikke en juridisk. Den bør være som beslutningene om åreknute eller planlagt keisersnitt.

Og så er min undre jury ute når det gjelder senaborter av andre grunner enn medisinske. Der tenker jeg at det er både medisinske og etiske grunner til at det på et eller annet tidspunkt ikke lenger er så lett som Einhjyrningur sier: Hvis mor ikke vil ha barnet, så skal hun slippe å bære det frem. På et eller annet tidspunkt får dette fosteret en egenverdi og skal ha rett på et vern, som andre barn. De fleste i Norge er enige om at den lille "klumpen", som også fortsatt har en stor risiko for spontanabort, opp til uke 12, ikke har en slik egenverdi. De fleste er enige om at et foster som er levedyktig utenfor mors liv, har det.

Så da står vi igjen med den vanskelige nøtten: Mellom 12 og 22 uker, der det er et stort spenn i folks oppfattelse om fosterets "egenverdi", og dermed om de skal ha rett på vern fra mors beslutninger om liv eller død. Og dersom vi mener det skal ha et vern, hvordan skal dette forvaltes.

Gammel 06-05-21, 11:46   #183
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg er enig i at vi faktisk trenger å vite hva som har forårsaket de få avslagene. Er det forskjell på nemdene? Legges faktisk de samme kriteriene til grunn?

Samtidig blir det vanskelig å ivareta personvern når det handler om så få saker.

Hvis realiteten er at Sørlandsnemnden blander inn moralske kvaler, mens Oslonemnden sier "kjør på" uansett, så er det et problem, ja. (Sånn for å sette det på spissen).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 11:46   #184
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Ja, det er jo helt umulig å gjøre det kjent. De mødrene det handler om, sitter nå stort sett enten med dette barnet i live, eller er høygravide, og det må være belastende nok, om de ikke skulle lese om sin egen begrunnelse et eller annet offentlig sted...

Gammel 06-05-21, 11:48   #185
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hvis realiteten er at Sørlandsnemnden blander inn moralske kvaler, mens Oslonemnden sier "kjør på" uansett, så er det et problem, ja. (Sånn for å sette det på spissen).

Det kan hende at det du sier her, faktisk er slik det er i virkeligheten.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 11:49   #186
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vet det, Pøblis. Det er en grunn til at jeg ønsker å vite mer.

Og så tenker jeg at det er en grunn til at de som kjempet frem dagens abortlov har advart mot å pirker borti den. Det er så mye vanskelige følelser involvert, i tillegg til at den loven vi har i dag faktisk fungerer for de aller fleste, uten å vekke moralsk forargelse hos de store massene. Jeg ønsker ikke den situasjonen man har i USA med folk på hver sin barrikade, fordi regelverket enten oppleves som alt for strengt eller alt for liberalt. I sånne saker som dette, så er en gylden middelvei, med en glidende overgang, utrolig viktig.

Gammel 06-05-21, 11:53   #187
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det hadde vært nyttig å vite hvorfor det er fem personer som ikke har fått innvilget søknaden.

Det vi vet med sikkerhet er jo at det er flere på Sørlandet som får avslag enn på Østlandet. Det er etter mitt syn talende i seg selv.

Jeg klarer heller ikke helt se noen grunn til at en endring i vår abortlov skal medføre de samme steile frontene som finnes i USA. Norge er i mye større grad enn USA sekulært, da KrF forsøkte å endre abortloven hadde vi en dramatisk økning i kvinner som deltok i 8. mars markeringer og vi har en stor oppslutning om abort som en rettighet kvinner skal ha. Den gruppen som anti-abort er en viktig kampsak for er rett og slett mye mindre i Norge enn i USA.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 11:54   #188
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Nå har jeg googlet, og det er en sentral abortklagenemnd. Med tilholdssted OUS. Det er de som behandler alle klagene, og har opprettholdt avslag i fem saker før uke 22 og ti saker etter uke 22. Så da hadde det vært nyttig å vite hvor mange klager som kommer fra de forskjellige nemndene. Jeg legger til grunn at abortklagenemnda ikke driver med vilkårlig forskjellsbehandling av søknadene.

Gammel 06-05-21, 12:04   #189
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg klarer heller ikke helt se noen grunn til at en endring i vår abortlov skal medføre de samme steile frontene som finnes i USA. Norge er i mye større grad enn USA sekulært, da KrF forsøkte å endre abortloven hadde vi en dramatisk økning i kvinner som deltok i 8. mars markeringer og vi har en stor oppslutning om abort som en rettighet kvinner skal ha. Den gruppen som anti-abort er en viktig kampsak for er rett og slett mye mindre i Norge enn i USA.

Tja, vi debatterer det da ganske så heftig her. Og på mange måter er FP en ganske homogen gruppe. Jeg har også merket meg mange oppegående abortforkjempere som har tatt til orde for å begrense fri abort til uke 18. Dette er ikke en "uproblematisk" sak. Den skaper sterke, og til dels vonde, følelser hos folk. Sterke følelser fører til steile fronter.

Jeg tror du glemmer at det vi diskuterer nå er ikke abort eller ikke, men det er hvor grensen bør være for fri abort, og det er noe helt annet.

Gammel 06-05-21, 12:05   #190
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nei, det tror ikke jeg heller. USA er rett og slett ikke et relevant land å sammenligne oss med i dette henseende.

Gammel 06-05-21, 12:06   #191
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nei, det tror ikke jeg heller. USA er rett og slett ikke et relevant land å sammenligne oss med i dette henseende.

Og dette er jeg uenig i.

Gammel 06-05-21, 12:08   #192
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, vi debatterer det da ganske så heftig her. Og på mange måter er FP en ganske homogen gruppe.

Mener du at vi debatterer heftig i Norge eller på FP nå? Jeg mener virkelig at det ikke foregår noen heftig debatt om abort eller grensa for selvbestemt abort noen av stedene.

Gammel 06-05-21, 12:11   #193
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Mener du at vi debatterer heftig i Norge eller på FP nå? Jeg mener virkelig at det ikke foregår noen heftig debatt om abort eller grensa for selvbestemt abort noen av stedene.

Ok, hva kaller du dette? En pludresamtale? Det er jo grensen for selvbestemt abort denne tråden handler om.

Jeg har lest flere innlegg på Facebook de siste dagene, blant annet fra Gro Nylander og Anne Holt, som i sin tid sto på barrikadene for abortloven, som advarer mot å utvide grensen for fri abort helt til uke 22. Disse innleggene ble utløst av SVs landsstyrevedtak. Det er jo en grunn til at vi i det hele tatt snakker om og er opptatt av dette, så du kan ikke mene at vi ikke debatterer dette allerede?

Gammel 06-05-21, 12:13   #194
Input

Input sin avatar

Standard

Ok, hva kaller du dette? En pludresamtale? Det er jo grensen for selvbestemt abort denne tråden handler om.

Dette kaller jeg absolutt en sivilisert og rolig debatt. Det er ingen heftig ved den. Kjenner jeg er rett og slett overrasket over at noen kan tenke på dette som en heftig debatt. Heftige debatter er ikke sjelden på FP, denne er jo langt, langt under det nivået.

Gammel 06-05-21, 12:16   #195
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns innleggene til Zulu er veldig oppklarende, og kontrasteres med Hims eksempler. Jeg tenker at for alle medisinsk funderte senaborter, så bør flyten i beslutningene være en medisinsk flyt, ikke en juridisk. Den bør være som beslutningene om åreknute eller planlagt keisersnitt.

Og så er min undre jury ute når det gjelder senaborter av andre grunner enn medisinske. Der tenker jeg at det er både medisinske og etiske grunner til at det på et eller annet tidspunkt ikke lenger er så lett som Einhjyrningur sier: Hvis mor ikke vil ha barnet, så skal hun slippe å bære det frem. På et eller annet tidspunkt får dette fosteret en egenverdi og skal ha rett på et vern, som andre barn. De fleste i Norge er enige om at den lille "klumpen", som også fortsatt har en stor risiko for spontanabort, opp til uke 12, ikke har en slik egenverdi. De fleste er enige om at et foster som er levedyktig utenfor mors liv, har det.

Så da står vi igjen med den vanskelige nøtten: Mellom 12 og 22 uker, der det er et stort spenn i folks oppfattelse om fosterets "egenverdi", og dermed om de skal ha rett på vern fra mors beslutninger om liv eller død. Og dersom vi mener det skal ha et vern, hvordan skal dette forvaltes.

Foster født før uke 22 blir lagt til side for å dø, så jeg skjenner litt på at denne egenverdien til fosteret ikke helt er til stedet.

Gammel 06-05-21, 12:16   #196
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette kaller jeg absolutt en sivilisert og rolig debatt. Det er ingen heftig ved den. Kjenner jeg er rett og slett overrasket over at noen kan tenke på dette som en heftig debatt. Heftige debatter er ikke sjelden på FP, denne er jo langt, langt under det nivået.

Da definerer vi heftig debatt forskjellig. Flere av oss er uenige om mye, og er klare på uenighetene våre. Vi argumenter for og imot. Det mener jeg er en heftig debatt.

Dette er en god FP-debatt, men vi diskuterer på saklig grunnlag og ingen tar av og blir personlige. Jeg synes godt at en debatt kan være heftig selv om den ikke er ufin.

Gammel 06-05-21, 12:17   #197
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Vi kan godt debattere hva som ligger i en heftig debatt. I mine øyne trenger man ikke være ufine for at debatten skal være heftig, det er tilstrekkelig at uenigheten er ganske tydelig.

Edit - jeg er enig med Tjorven om hva som ligger i en heftig debatt, tydeligvis.

Gammel 06-05-21, 12:19   #198
Input

Input sin avatar

Standard

Det trengs ikke ufinheter for at en debatt skal være heftig, men det trengs definitivt høyere temperatur enn det er i denne, mener jeg.

Gammel 06-05-21, 12:19   #199
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Én måte å holde debatten saklig er å være ryddig i begrepsbruken. Denne debatten handler om selvbestemt abort. Lovverket handler om selvbestemt abort. Å bruke begrepet «fri» abort blir å lade debatten mer enn nødvendig, mener jeg.

Gammel 06-05-21, 12:20   #200
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Det trengs ikke ufinheter for at en debatt skal være heftig, men det trengs definitivt høyere temperatur enn det er i denne, mener jeg.

Er du helt DUST, eller? Selvfølgelig er dette en heftig debatt.

Er dette tilstrekkelig temperaturøkning?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.