Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Men, zulu, det er medisinskfaglige vurderinger som skal legges til grunn ved vurderingen av om vilkårene i abortloven er oppfylt. Og så skal hensynene som taler for å innvilge abort veies opp mot hensynene som taler mot det. Det er samfunnsetikk som ligger til grunn for de vurderingene nemnden er satt til å gjøre, men nemndens vurdering skal primært være medisinskfaglig, i tillegg til at det er krav om at jo lengere ut i svangerskapet man kommer, jo mer tungtveiende skal begrunnelsen for å avbryte være.
Jeg syns det hadde vært nyttig å vite hvorfor det er fem personer som ikke har fått innvilget søknaden. Er det Gale-Laila, som ville straffe Leif-Per, eller er det i realiteten "moralens voktere" som har vært for strenge, og familier som ender opp med en urimelig stor belastning i etterkant av avslaget. Det er slik informasjon som er nødvendig for å skjønne om dagens regelverk går for langt i å beskytte et liv som ikke er født, eller om den grensen som er satt i realiteten tar hensyn til et ufødt barns rett til liv. (Jeg skjønner at det er informasjon som er strengt taushetsbelagt, altså).
Og, bare så det er sagt, jeg står gjerne på barikadene for fri abort av "celleklump", men jeg sliter med grensen mellom "celleklump" og "fremtidig barn, med selvstendig rett til juridisk vern".
|