Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å la barn gå til barnehagen alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 18:59   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene

Jeg hadde nok aldri latt mine barn gå alene til barnehagen, men har ingen problemer med å se at andre ser det på annen måte, at barn er forskjellige, at barnehagene har forskjellige standarder o.l. Noe annet er vel litt dumt, er det ikke?

Å tro at sitt eget syn på ting er Fasiten må være frustrerende.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 22:04   #2
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg hadde nok aldri latt mine barn gå alene til barnehagen, men har ingen problemer med å se at andre ser det på annen måte, at barn er forskjellige, at barnehagene har forskjellige standarder o.l. Noe annet er vel litt dumt, er det ikke?

Å tro at sitt eget syn på ting er Fasiten må være frustrerende.

Jeg er ikke helt sikker på om det er meg du har i tankene her, men muligheten er jo absolutt til stede for det..!

Jeg har stor forståelse for at barn er forskjellige og at andre ser annerledes enn meg på ting, jeg.
Jeg er bare ikke enig i at det er greit at førskolebarn skal gå alene.
Og enn så lenge er jeg langt fra arrogant nok til å tro at jeg har selveste Fasiten på hvordan livet skal leves.

Men egne meninger hadde det vel vært stusslig å være forruten...

Gammel 16-09-07, 21:57   #3
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Har i grunnen aldri vært i tankene mine i gjøre det, men så er det 1,5 km til barnehagen vår, og må krysse riksveien.
Bygges ny barnehage i nærmiljøet her (nesten så vi ser fra huset vårt). Mulig jeg søker henne dit neste år. Men tror ikke jeg ville sendt henne alene likevel. Ikke at det er skummelt eller noe (nå er mi bare 3 år enda da), men jeg liker å være med inn, og kjekt med beskjeder til og fra barnehagen.

Men en får tro foreldrene har vurdert det som trygt for deres barn.

Gammel 16-09-07, 22:02   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror faktisk jeg er glad for at vi har de reglene vi har for da er saken grei uansett hva foreldrene måtte ønske.

I år har vi f.eks en førskolegruppe hvor jeg ikke ville anbefalt en eneste av dem å få lov til å gå alene, men jeg er rimelig sikker på at iallefall 2 av foreldrene godt kunne ha et ønske om det. Og hvem er det da som skal bestemme? Foreldrene eller barnehagen?

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 23:56   #5
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg tror faktisk jeg er glad for at vi har de reglene vi har for da er saken grei uansett hva foreldrene måtte ønske.

I år har vi f.eks en førskolegruppe hvor jeg ikke ville anbefalt en eneste av dem å få lov til å gå alene, men jeg er rimelig sikker på at iallefall 2 av foreldrene godt kunne ha et ønske om det. Og hvem er det da som skal bestemme? Foreldrene eller barnehagen?

Gud, så glad jeg er for at du ikke jobber i mine barns barnehage!
Makan til besserwizzer som setter deg til doms over andres unger.
Ikke en eneste av førskolebarna som hadde vært i stand til å gå alene til bhg dersom forholdene lå til rette, sier du? Snakk om å ha tro på de barna man jobber med til daglig...jøss! Er du førskolelærer??

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 00:00   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Ikke en eneste av førskolebarna som hadde vært i stand til å gå alene til bhg dersom forholdene lå til rette, sier du? Snakk om å ha tro på de barna man jobber med til daglig...jøss! Er du førskolelærer??

Vel, jeg synes du overreagerer her. Jeg synes absolutt ikke det er utenkelig at blant de barna polarjenta kjenner ikke er noen som er i stand til å gå alene til barnehagen. Unger er forskjellige. Noen førskolebarn vil være i stand til det, men definitivt ikke alle.

Gammel 17-09-07, 00:09   #7
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, jeg synes du overreagerer her. Jeg synes absolutt ikke det er utenkelig at blant de barna polarjenta kjenner ikke er noen som er i stand til å gå alene til barnehagen. Unger er forskjellige. Noen førskolebarn vil være i stand til det, men definitivt ikke alle.

Jeg synes det er veldig spesielt at hun ikke synes en eneste en hadde klart det. Skulle like å vite hvor mange førskolebarn det er i den barnehagen......

Gammel 17-09-07, 00:11   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er veldig spesielt at hun ikke synes en eneste en hadde klart det. Skulle like å vite hvor mange førskolebarn det er i den barnehagen......

I vår barnehage er det 2 storbarnsavdelinger, på sønnens er det 5 stk førskolebarn, på den andre vet jeg ikke men kanskje totalt mellom 8-12.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 09:00   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Bare sånn at det er sagt, jeg snakker om MIN avdeling, og der har vi ikke så mange førskolebarn, og jeg snakker om i år, ikke om tidligere førskolebarn. Jeg kan ikke uttale meg om de andre avdelingene.

Nå er dette ikke en problemstilling i vår barnehage all den tid det ikke er tillatt der. MEn i andre barnehager jeg har jobbet har det vært mulig, og da har vi selvsagt blitt enige med foreldrene om når det er greit at barna begynner å gå alene. Så det er ikke slik at jeg er i mot at barna skal få gå alene om det er noe foreldrene ønsker, men jeg ønsker at man skal være sikre på at dette er noe barna ønsker og at de er trygge i den situasjonen.

Sist redigert av polarjenta : 17-09-07 kl 09:06.
Gammel 17-09-07, 00:21   #10
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mener hun, ja! Tidligere i innleggene sine skriver hun at de først og fremst har den regelen pga forsikringen i kommunen hun jobber i.

Enig i at ikke alle vil være klare for det. Men at INGEN er det, synes jeg virker veldig rart. Jeg mener at en førskolelærer skal være lydhør overfor foreldres syn på barna sine. Jeg synes det skal være vektige grunner til at bhg-personell overkjører foreldrenes syn.

Gammel 17-09-07, 00:37   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne latt min modne og forstandige 5-åring gått alene til barnehagen dersom det var 500 meter og bilfritt. Faktisk så løper han rett som det er i forveien hjem fra sentrum her. Det er vel omtrent samme avstand, og "villaveier". Jeg har ham ikke i synsavstand da. Han passer seg og går rett hjem. Min ville og gærne nevø slipper jeg aldri ut av syne.

Men barnehagen vår tillater det uansett ikke. En venninne med barn samme sted, og som bor i synsavstand fra barnehagen, får ikke lov. Det syns jeg er litt tåpelig. Skjønner argumentet med beskjeder, men en gang i mellom må det da gå an? (Jenta hennes ønsker virkelig å gå selv).

Oppsummering: Jeg syns HI er temmelig hysterisk.

Gammel 17-09-07, 08:59   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ja, faktisk, så er jeg det. Her handler det ikke om å være besserwizzer, men å kjenne barna så godt at jeg er rimelig sikker på at de godt kunne havnet helt andre steder enn i barnehagen. Dette gjelder selvsagt der de er nå, det er meget mulig at om noen mnd så er disse barna mer modne og kan gå helt fint selv. Jeg har heller aldri sagt at dette gjelder alle barn, jeg snakker om den gruppa vi har pr dags dato. I fjor var det nok noen som kunne gått alene til barnehagen om det hadde vært tillatt, noe det ikke er i vår barnehage.

Du snakker om å være besserwizzer, men her er det vel du som er det som uttaler deg om disse barna som DU ikke kjenner, men som JEG kjenner!!!!! Og som jeg pr dags dato ikke syns er moden nok til å skulle gå i barnehagen alene! Det er ikke alle barn som er moden nok til å gå i barnehagen når de er 5 år. Er det vanskelig å skjønne, eller?

Gammel 17-09-07, 10:08   #13
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Du snakker om å være besserwizzer, men her er det vel du som er det som uttaler deg om disse barna som DU ikke kjenner, men som JEG kjenner!!!!! Og som jeg pr dags dato ikke syns er moden nok til å skulle gå i barnehagen alene! Det er ikke alle barn som er moden nok til å gå i barnehagen når de er 5 år. Er det vanskelig å skjønne, eller?

Nei, det er ikke vanskelig å skjønne. Men det jeg reagerte mest på er at du setter deg over enkelte foreldres mening om sitt eget barn,- at du faktisk mener at du vet mer om barnets modenhet i forhold til dette enn foreldrene.

De førskolelærerne jeg har vært borti i løpet av 3 barn i barnehage , (og det begynner å bli en del) har vært svært lyttende overfor foreldrenes meninger og ønsker i forhold til barna sine. Jeg tror jeg aldri har vært borti noen som mener at de kjenner barna mine og deres modenhet mer enn jeg selv gjør.

Jeg hadde blitt opprørt hvis en ansatt/førskolelærer hadde møtt meg med den holdningen.

Gammel 17-09-07, 19:49   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Nei, det er ikke vanskelig å skjønne. Men det jeg reagerte mest på er at du setter deg over enkelte foreldres mening om sitt eget barn,- at du faktisk mener at du vet mer om barnets modenhet i forhold til dette enn foreldrene.

De førskolelærerne jeg har vært borti i løpet av 3 barn i barnehage , (og det begynner å bli en del) har vært svært lyttende overfor foreldrenes meninger og ønsker i forhold til barna sine. Jeg tror jeg aldri har vært borti noen som mener at de kjenner barna mine og deres modenhet mer enn jeg selv gjør.

Jeg hadde blitt opprørt hvis en ansatt/førskolelærer hadde møtt meg med den holdningen.

MEn kjære deg, jeg hører selvsagt på hva foreldrene sier, det er jo en selvfølge.... Nå er som sagt dette ikke en aktuell problemstilling i vår barnehage all den tid dette er en avgjørelse tatt høyere enn opp der jeg er, men om det hadde vært det så hadde jeg selvsagt lyttet til foreldrene og ville de absolutt sendt barna alene hadde det ikke vært et problem for meg. MEn jeg syns også jobben min er å komme med min mening om saken og jeg er rimelig sikker på at vi hadde blitt enig. JEg bare ytrer min mening om en barnegruppe jeg har i år, og jeg tror fortsatt at ingen av dem er moden til å gå i barnehagen alene pr dags dato, men at de kunne gjort det i løpet av året dersom det hadde vært tillat er jeg ikke i tvil om.

Så du kan trøste deg med at dersom du hadde vært mor i min barnehage ville du ikke blitt møtt med noen nedlatende holdning, men du ville selvsagt fått vårt synspunkt på saken og det må være lov syns jeg.

Gammel 17-09-07, 11:50   #15
TBM
Passiv

Standard

Fikk en liten assosiasjon her jeg sitter:

I dag skal vi på foreldremøte i barnehagen, og da skal jeg huske godt på hvor fornøyd jeg er med de ansatte i vår barnehage og hvor ålreit de er å samarbeide med. De både lytter og respekterer barn og foreldre, og jobber for å finne gode løsninger. De har mye erfaring og god fagbakgrunn, men klarer likevel å ha en god holdning overfor oss foreldre - som er "ekspert" på våre barn.

Det er ingen "jeg vet best"-holdning der, og det er det sannelig viktig å være bevisst på!

Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 10:21   #16
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

[quote=polarjenta;5600
I år har vi f.eks en førskolegruppe hvor jeg ikke ville anbefalt en eneste av dem å få lov til å gå alene, men jeg er rimelig sikker på at iallefall 2 av foreldrene godt kunne ha et ønske om det. Og hvem er det da som skal bestemme? Foreldrene eller barnehagen?[/quote]

Helt klart foreldrene! Det er foreldrene som har ansvar for barnet sitt!

Dersom det hadde vist seg å bli et problem, måtte bhg ha tatt det derifra. Men å nekte dem det, synes jeg blir helt feil. Det kunne jo for alt du vet, gått kjempefint også!

Gammel 17-09-07, 01:45   #17
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha.

Takk for oppklaringen.

Vi har hatt det sånn at informasjonsutvekslingen har gått like greit på telefonen ved "henting" som ved fysisk oppmøte. Barnet selv enset ikke det men var som regel på full fart over fotballbanen før jeg hadde kommet ut av porten. Gjerne før man fikk fullført en setning også. På den måten fikk vi mer informasjonsutveksling utav å ta det over telefon før han ble sendt hjem slik at hjemkomsten kunne være mer oppmerksomhet direkte rettet mot ham.

Men på morgenen har det vært noe annet. For oss. Det har vært følging, levering av matpakke, få klem i "vinkevinduet" osv. Nå går han i 1. klasse og det ser ut til at han snart er klar for å gå til SFO sammen med storebror om morgenen. (Det er rett ved siden av barnehagen.) Foreløpig følger mannen min dem, men de løper ofte i forveien.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 08:36   #18
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men synes ikke det var noe å bli så sjokkert over. Og aller minst snakke med styrer.
Du spør om du blander deg i noe du ikke har noe med, HI.
Mitt svar er et klart ja.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 12:17   #19
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

For å svare på HI her, så får nok ikke min jente gå alene til barnehagen. For det første fordi vi bor for langt unna, og for det andre fordi hun må krysse traffikerte veier.

Derimot når hun blir eldre så vil muligheten for å gå alene fra parkeringsplassen og inn være der. Men kun om hun ønsker det slik selv. Jeg synes det er godt å komme inn, se hvem som er på jobb, og se at hun forsvinner inn for å leke med de andre. Ta en prat med de voksne om hva som skal skje osv.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.