|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: BarnevernetJeg vil også gi Nora H. kred for å ta til seg tilbakemeldingene og lære av dem.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: BarnevernetJeg tror ikke det var det 007 mente, Mim. Men det ble nevnt "gråsoner" her tidligere. De du snakker om er de som alle, selv den mest innbarka "privatlivets fred"-tilhengere, vil si ikke er bra.
|
|
|
#4 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet
På 70-tallet: helt ok. I dag: gråsone. Om 10 år: omsorgssvikt??
|
|
|
#5 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Jeg syns det er en omsorgssvikt, men ikke i den grad at man burde miste barna liksom. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Nei, du har vel rett i det. Det ligger mye i ordet.
|
|
|
#7 |
|
Borte
|
For meg er det soleklart omsorgssvikt å bidra til at barnet sitt får vedvarende og livskvalitetsforringende helseproblemer. Dessverre er det ikke noe som oppfattes som omsorgssvikt alene i barnevernet.
|
|
|
#8 |
|
© All rights reserved
|
Jada, Mim og selvsagt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Drømmer
|
om de ikke får astma da? men har mye luftveisinfeksjoner? det stinker røyk av alle klær å mange blir dårlige fordi det lukter så innmari? lukten henger igjen lenge etter foreldre har gått. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Barna trenger ikke engang å utvikle noe som helst, det er omsorgssvikt uansett og jeg syns det er skremmende at det ikke er forbud mot dette på trappene allerede.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Enig i det. Jeg tok med astma fordi da kan ikke foreldrene lenger spille på uvitenhet om røykens ødeleggelser. Sist redigert av Skremmern : 29-01-09 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Jeg er i hvert fall ikke det minste i tvil om hva jeg mener om akkurat det. |
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Vi er HELT enige, 007, problemet er at man skal nå x antall barn og familier med knappe midler og menneskelige ressurser. Jeg skulle ønske at det å ha barn, det å ha familie og nære relasjoner, det å skaffe selvinnsikt, styre hjem, økonomi og seg selv ble fag på skolen. For ofte følger jo disse problemene i generasjoner og de lærer ikke hjemme.
|
|
|
#15 |
|
© All rights reserved
|
Helt enig! Jeg slår et slag for obligatorisk Vg1, Helse- og sosialfag, der får man alt det du nevner. (Men jeg ser at det er ikke alle som fikser det i praksis selv om de har lært det i teorien.) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Næh - det er for seint. Det må inn fra starten av. :var allerede ute av standard kvinnelig løp i den alderen: |
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetEr ikke så dumt å ha styring av hjem på skolen. Da hadde nok gulvene mine blitt vasket slik de antagelig blir i andre hjem og ikke slik som nå som er når jeg finner ut at de skal vaskes. (Finner ut kan erstattes med "husker".) |
|
|
|
#19 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Det kan jeg virkelig skrive under på. Det er veldig tydelig for meg, som er fra et ressurssterkt hjem, å se hvor mange "selvsagte" ting de uten samme type oppvekst som meg ikke har den villeste anelse om. Jeg er gift med en løvetann, og det er utrolig hvor mye han totalt mangler referanser til og kunnskap om. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Live and let live
|
Sv: BarnevernetDet er dette jeg aldri har skjønt hvorfor ikke er i skolen. De har skolekjøkken det skal de ha. Men jeg synes godt de kan ta inn et fag eller to der barna lærer de grunnleggende tingene som man trenger for å klare seg sosialt. Sosial trening. Gi dem kunnskap om hvordan man kan velge fokus, om hvordan prioritere penger. Om viktigheten av utdannelse og arbeid. Om sosiale forskjeller og hvordan det er viktig å ta vare på hverandre og hjelpe hverandre fremfor å erte, for det er ikke barnas skyld at det er sosiale forskjeller. Personlig økonomi, og ikke minst: Psykologi. Nok til å kunne forstå seg selv og følelsene sine. Formidle de vanligste følelsene, vanlige settinger der den enkelte følelse dukker opp, og hvordan følelser kan gjøre fysisk vondt som sommerfugler i magen, mageknip, forstoppelse, hodepine osv. Og hvordan trene opp evne til empati.
|
![]() |
|
|