|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Bibelutdeling i skolen
Men det går vel på religiøs overbevisning? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Du er jo likevel mot utdeling av bibel i skolen, som det jo er snakk om her. Så hva du gjør i ditt hjem blir jo din sak og jeg regner med at du lærer barna dine at man tar egne valg basert på egne ønsker.
|
|
|
#3 |
|
© All rights reserved
|
Ja, jeg er i mot utdelig av bibel i skolen, men jeg hadde ikke (ut fra min tro) fått sprader om ungene kom hjem med en bibel. Jeg hadde blitt pisst om denne var delt ut i skolen, ikke pga av det kristne budskapet, men fordi det er evangelisering, noe vi ikke skal ha i skolen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg opplever at folk som ikke tilhører en bestemt religion er mye mer åpen og imøtekommende overfor islam enn kristendommen. Kristendommen er den religionen man kan harslere med uten at noen reagerer, er man skeptisk eller negativ til islam er man fordommsfull og intolerant. Jeg får dette inntrykket overalt hvor jeg ferdes, spesielt på FP. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Nå er trådene som omhandler islam ofte anderledes enn dem som omhandler kristendom. I de trådene hvor man kritiserer kristendom går det gjerne på å tvinge kristendommen på allmenheten. I trådene som omhandler islam går det på den enkeltes rett til å utføre sin religion.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å la offentlige tjenestepersoner (politi i denne omgang) bruke hijab, er ikke det i aller høyeste grad å påtvinge allmenheten en religionspåminnelse den strengt tatt ikke har bedt om??? Sist redigert av rine : 22-02-09 kl 11:47. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenDet er jo fordi man diskuterer med de samme folkene som skriker og hyler om islam som snakker varmt og kosete om kristendom. Da ser det med en gang slik ut.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Da regner jeg med at du mener at å dele ut hijaber med en koselig hilsen den lokale muslimske menigheten ikke er å misjonere for islam heller?
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mjaaa, hva mener du med historie? Den inneholder mange (tildels fantastiske |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg tror ikke det er farlig eller har konsekvenser for et barn om det får en bibel på skolen eller en hijab og prøver den en gang. Men enten så er det greit med forkynnelse eller så er det ikke, det er helt håpløst å la religiøse organisasjoner forkynne litt eller ut fra en skadevurdering av barna, så derfor bør man bare la det være.
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Bibelen er en viktig historisk kilde. Til og med ateister ser på Bibelen som høyverdig litteratur. Når det er sagt har jeg heller ingen problemer med at noen deler ut Koranen i skolen. Det var sammenligningen mellom hijab og Bibel jeg ikke er enig i. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Bibelutdeling i skolenPersonlig ville jeg laget litt mer rabalder om noen ga min 5.klassing hasj, enn en bibel. Jeg skjønner godt prinsippene det snakkes om her. Men det blir uansett litt usaklig å sammenligne slike ting. Å fysisk tilføre barn skadelige stoffer, er for meg verre enn å gi de ei bok de kan velge å se i eller ikke. Jeg tviler på mange 5.klassinger setter seg ned og nileser bibelen av fri vilje. Det betyr ikke at jeg synes det er ok å dele den ut på skolen.
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenUsaklig er det jo bare om DU syns det er usaklig. At JEG foretrekker hasj fremfor religion, gjør at det blir et meget relevant bilde å bruke. JEG syns organisert religion er verre enn hasj.
|
|
|
#17 |
|
Impulsiv innimellom
|
Vil det si at du foretrekker at barna dine begynner med stoff, fremfor at de begynner på bedehuset?
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Tja, jeg vil jo heller at barnet skal studere teologi fremfor å bli heroinmisbruker og bo på gata, men samtidig så hadde jeg blitt mer bekymret om barnet hadde begynt på bedehuset som tenåring enn om det røykte hasj på fest.
|
|
|
#19 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Til en viss grad, ja. Foretrekker uansett moderat hasjbruk fremfor alkohol og definitivt begge fremfor religion.
|
![]() |
|
|