Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 11:31   #1
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og like naivt er det å tro at barn oppvokst i et strengt kristent hjem klarer å legge religionen bak seg.

Ser du virkelig ikke at verken Glitter eller jeg skiller på ting, men det gjør du? Uff, hijab er faaaali, bibel er greit.

Men det går vel på religiøs overbevisning?
Jeg kommer absolutt ikke fra et strengt kristen hjem, men jeg fikk likevel med meg en gudstro (bygget på kristendommen) hjemmefra. Jeg har den samme troen enda (en selektiv kristen tro, der jeg velger ut det som passer meg) og barna mine blir nok påvirket av dette. Jeg har døpt alle barna mine (noe som var veldig viktig for meg), vi giftet oss i kirken, barna har gått i kristent kor (i mangel på alternativer) og storbror skal konfirmeres i mai. (Etter eget ønske). For meg er en bibel greit, mens en hijab blir feil ut fra min tro. For barna mine skal det være ett fett, men jeg vet at de er påvirket av meg og min tro og at de også vil se på en bibel som ufarlig og en hijab på noe som de som tilhører andre religioner bruker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 11:33   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men det går vel på religiøs overbevisning?
Jeg kommer absolutt ikke fra et strengt kristen hjem, men jeg fikk likevel med meg en gudstro (bygget på kristendommen) hjemmefra. Jeg har den samme troen enda (en selektiv kristen tro, der jeg velger ut det som passer meg) og barna mine blir nok påvirket av dette. Jeg har døpt alle barna mine (noe som var veldig viktig for meg), vi giftet oss i kirken, barna har gått i kristent kor (i mangel på alternativer) og storbror skal konfirmeres i mai. (Etter eget ønske). For meg er en bibel greit, mens en hijab blir feil ut fra min tro. For barna mine skal det være ett fett, men jeg vet at de er påvirket av meg og min tro og at de også vil se på en bibel som ufarlig og en hijab på noe som de som tilhører andre religioner bruker.

Du er jo likevel mot utdeling av bibel i skolen, som det jo er snakk om her. Så hva du gjør i ditt hjem blir jo din sak og jeg regner med at du lærer barna dine at man tar egne valg basert på egne ønsker.

Gammel 22-02-09, 11:38   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er jo likevel mot utdeling av bibel i skolen, som det jo er snakk om her. Så hva du gjør i ditt hjem blir jo din sak og jeg regner med at du lærer barna dine at man tar egne valg basert på egne ønsker.

Ja, jeg er i mot utdelig av bibel i skolen, men jeg hadde ikke (ut fra min tro) fått sprader om ungene kom hjem med en bibel. Jeg hadde blitt pisst om denne var delt ut i skolen, ikke pga av det kristne budskapet, men fordi det er evangelisering, noe vi ikke skal ha i skolen.
Jeg lærer barna å ta egne valg, vi snkker veldig mye om at folk tror på forskjellige ting, forskjellige guder eller ingen gud i det hele tatt.

Gammel 22-02-09, 11:30   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever at folk som ikke tilhører en bestemt religion er mye mer åpen og imøtekommende overfor islam enn kristendommen. Kristendommen er den religionen man kan harslere med uten at noen reagerer, er man skeptisk eller negativ til islam er man fordommsfull og intolerant. Jeg får dette inntrykket overalt hvor jeg ferdes, spesielt på FP.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 11:36   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg opplever at folk som ikke tilhører en bestemt religion er mye mer åpen og imøtekommende overfor islam enn kristendommen. Kristendommen er den religionen man kan harslere med uten at noen reagerer, er man skeptisk eller negativ til islam er man fordommsfull og intolerant. Jeg får dette inntrykket overalt hvor jeg ferdes, spesielt på FP.

Nå er trådene som omhandler islam ofte anderledes enn dem som omhandler kristendom. I de trådene hvor man kritiserer kristendom går det gjerne på å tvinge kristendommen på allmenheten. I trådene som omhandler islam går det på den enkeltes rett til å utføre sin religion.

Og siden det tydeligvis er uklart - tvang, undertrykking, misjonering og forkynning til dem som ikke vil ha det er galt uansett religion, frivillig utøvelse av egen religion er helt ok.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 11:42   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå er trådene som omhandler islam ofte anderledes enn dem som omhandler kristendom. I de trådene hvor man kritiserer kristendom går det gjerne på å tvinge kristendommen på allmenheten. I trådene som omhandler islam går det på den enkeltes rett til å utføre sin religion.

Å la offentlige tjenestepersoner (politi i denne omgang) bruke hijab, er ikke det i aller høyeste grad å påtvinge allmenheten en religionspåminnelse den strengt tatt ikke har bedt om???

Sist redigert av rine : 22-02-09 kl 11:47.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 11:32   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo fordi man diskuterer med de samme folkene som skriker og hyler om islam som snakker varmt og kosete om kristendom. Da ser det med en gang slik ut.

Gammel 22-02-09, 11:42   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja vi oppfatter jammen meg tråder forskjellig. Å dele ut bibel på skolen er ikke å tvinge kristendommen på allmenheten.

Gammel 22-02-09, 11:56   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja vi oppfatter jammen meg tråder forskjellig. Å dele ut bibel på skolen er ikke å tvinge kristendommen på allmenheten.

Da regner jeg med at du mener at å dele ut hijaber med en koselig hilsen den lokale muslimske menigheten ikke er å misjonere for islam heller?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:56   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Da regner jeg med at du mener at å dele ut hijaber med en koselig hilsen den lokale muslimske menigheten ikke er å misjonere for islam heller?

Slik jeg har forstått det kan man vanskelig sammenligne en bibel, altså et viktig stykke historie, med et kvinneundertrykkende, politisk symbol.

Gammel 22-02-09, 13:10   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik jeg har forstått det kan man vanskelig sammenligne en bibel, altså et viktig stykke historie, med et kvinneundertrykkende, politisk symbol.

Mjaaa, hva mener du med historie? Den inneholder mange (tildels fantastiske ) historier, og kristendomen er viktig for å forstå deler av vår egen historie. Sånn ellers ser ikke jeg på bibelen som mer viktig enn andre religiøse skrifter.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:58   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er farlig eller har konsekvenser for et barn om det får en bibel på skolen eller en hijab og prøver den en gang. Men enten så er det greit med forkynnelse eller så er det ikke, det er helt håpløst å la religiøse organisasjoner forkynne litt eller ut fra en skadevurdering av barna, så derfor bør man bare la det være.

Jeg kommer til å oppfordre barnet mitt sterkt til å lese bibelen, den er så grunnleggende for vår kultur og det er så mange referanser til bibelen at det er viktig å kunne det, så det er ikke at jeg er redd for noen skadevirkninger som gjør at jeg mener at de kan godt la være å la kateketen komme å dele ut bibler.

Gammel 22-02-09, 14:47   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mjaaa, hva mener du med historie? Den inneholder mange (tildels fantastiske ) historier, og kristendomen er viktig for å forstå deler av vår egen historie. Sånn ellers ser ikke jeg på bibelen som mer viktig enn andre religiøse skrifter.

Bibelen er en viktig historisk kilde. Til og med ateister ser på Bibelen som høyverdig litteratur. Når det er sagt har jeg heller ingen problemer med at noen deler ut Koranen i skolen. Det var sammenligningen mellom hijab og Bibel jeg ikke er enig i.

Gammel 22-02-09, 12:15   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Ja, kunnskap er makt, gitt.

Gammel 22-02-09, 12:38   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig ville jeg laget litt mer rabalder om noen ga min 5.klassing hasj, enn en bibel. Jeg skjønner godt prinsippene det snakkes om her. Men det blir uansett litt usaklig å sammenligne slike ting. Å fysisk tilføre barn skadelige stoffer, er for meg verre enn å gi de ei bok de kan velge å se i eller ikke. Jeg tviler på mange 5.klassinger setter seg ned og nileser bibelen av fri vilje. Det betyr ikke at jeg synes det er ok å dele den ut på skolen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:39   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Usaklig er det jo bare om DU syns det er usaklig. At JEG foretrekker hasj fremfor religion, gjør at det blir et meget relevant bilde å bruke. JEG syns organisert religion er verre enn hasj.

Gammel 24-02-09, 15:03   #17
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Usaklig er det jo bare om DU syns det er usaklig. At JEG foretrekker hasj fremfor religion, gjør at det blir et meget relevant bilde å bruke. JEG syns organisert religion er verre enn hasj.

Vil det si at du foretrekker at barna dine begynner med stoff, fremfor at de begynner på bedehuset?

Gammel 24-02-09, 15:40   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Vil det si at du foretrekker at barna dine begynner med stoff, fremfor at de begynner på bedehuset?

Tja, jeg vil jo heller at barnet skal studere teologi fremfor å bli heroinmisbruker og bo på gata, men samtidig så hadde jeg blitt mer bekymret om barnet hadde begynt på bedehuset som tenåring enn om det røykte hasj på fest.

Gammel 24-02-09, 19:30   #19
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Tja, jeg vil jo heller at barnet skal studere teologi fremfor å bli heroinmisbruker og bo på gata, men samtidig så hadde jeg blitt mer bekymret om barnet hadde begynt på bedehuset som tenåring enn om det røykte hasj på fest.

Enig i denne.

Gammel 24-02-09, 15:49   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Til en viss grad, ja. Foretrekker uansett moderat hasjbruk fremfor alkohol og definitivt begge fremfor religion.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.