|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?
Signerer!
|
|
|
|
#142 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg kan godt tenke meg at det kan skje, det du forteller her. Det er en del ateister som er like fanatiske og militante som den verste svovelprest fra Vestlandet.
|
|
|
#143 |
|
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Jeg føler det også sånn. Særlig når jeg hører om barn som har vært gjennom et helvete og dør skulle jeg ønske de kom til et fantastisk sted, men innerst inne tror jeg ikke det. Forøvrig i hverdagen lever jeg godt uten religion eller tro på høyere makter, gud, en kraft eller hva man kaller det. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Peppy!
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei, jeg har aldri ønsket å være religiøs. Jeg synes jo egentlig det er rart å skulle ønske at man trodde annerledes enn man gjør. Som ateist ville jeg jo da ønske å bli bedratt. Og hvem vil vel det?
Word. Det er på grensen til sosialt uakseptabelt å si at man ikke tror på noe, ikke engang gjenferd eller healing. Folk antar at man tror på supernatural stuff, men antar samtidig at man ikke praktiserer noen religion. Er min oppfatning. I de sosiale sammenhenger jeg har tråkket uti det med begge føtter har mitt inntrykk vært at å være ateist er like rart som en som er praktiserende kristen. (Altså ber aftenbønn, går i kirken på søndager etc.) |
|
|
|
|
|
#145 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Absolutt ikke.
|
|
|
#146 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Nei det skulle jeg virkelig ikke ønske. Hadde som Esme, barnetro, og følelsen av å være overvåket til enhver tid. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Pauset
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Hattifnatten: Dette syns jeg er et veldig spennende tema, og veldig viktig. Her berører du det helt grunnleggende i manges oppfatninger. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Mother of Dragons
|
Samme oppfatning har jeg. Den mest sosialt aksepterte religiøse troen er når folk sier "Jeg tror på noe, ikke på Gud, men at det er en positiv kraft der ute, og jeg tror det er mye mellom himmel og jord som vi ikke vet ennå noe om". Helst uttalt med litt drømmende tonefall mens de stirrer på noe langt vekk der i horisonten …
|
|
|
#149 |
|
Ustabil
|
Jammen sånn er det jo. Det er aller enklest å si verken-eller og både-og. Så slipper man å tråkke andre på tærne. Slipper å diskutere med de som mener motsatt av en selv. Erklærer man seg som ateist eller kristen så har "alle" lov til å mene noe og stille deg til veggs og kjøre deg på fakta-spørsmål i håp om å "ta" deg på noe, og ikke minst blir man stilt til ansvar for alt "alle de andre" med samme tro (eller mangel på tro) har gjort gjennom årtusener... |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Pauset
|
Nemlig! Det har vi sett i diskusjoner her på FP også. Dermed er det vanskelig å plassere seg selv i en "bås" for da kommer masse erfaringer som ikke passer i MIN "bås", og det er ikke MEG. For JEG er MEG. Du er DEG osv. Vi har ulike ståsteder, erfaringer osv. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Begrepet religiøs bruker jeg personlig om folk som tror på gud (-er), men også om buddhister (og noen andre store trosretninger) selv om de ikke har noen gud. Jeg synes ikke "religiøs" har en negativ klang. Jeg bruker ikke "religiøs" om folk som tror på spøkelser eller krystaller og auraer, selv om det og definitivt har en åndelig side. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det ikke meningen å dra alle over en kam. Jeg refererer til det kristne miljøet jeg er oppvokst i, som var et dømmende og pietistisk miljø. Jeg er veldig glad jeg kom meg ut av det før det rakk å gjøre ytterligere skade. Jeg mener absolutt ikke at alle som er sørlendinger og kristne er selvgode. Klønete formulering av meg, sorry, burde ha forklart meg bedre.
|
|
|
#154 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg har også veldig samme oppfatning. Det aller, aller viktigste i dag, er å være åpen. Man må for guds skyld (pun intended) ikke ha gjort seg opp en mening om noe, og avfeie det som svindel, usannsynlig eller uinteressant. Da er man dessuten også automatisk nedlatende og arrogant. Det er temmelig fascinerende, sosialt sett.
|
|
|
#155 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Nja... jeg har inntrykk av at mange synes det er helt greit å avfeie etablert religion som alt det du sier her. Samtidig som de ukritisk svelger alt av nyreligiøsitet, "åndelighet", og "det er mer mellom himmel og jord..".
|
|
|
#156 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#157 |
|
Pauset
|
Der er jeg uenig. Noen er ukritiske, men mange baserer sin tro på hva de selv har erfart. Det betyr ikke at de ukritisk og tror på alt.. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?"Opprinnelig lagt inn av allium, her.
|
|
|
|
#159 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Skulle du ønske du var religiøs?Fnis. Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn vi vet, sagt med en stemme som skriker "stakkars deg som er så naiv/arrogant/uvitende osv som ikke tror på noe". |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg er enig i at det er helt OK å disse kristendommen, men da er det nettopp dogmene og ritualene og fordømmelsen man latterliggjør. Å være veldig tydelig på at man ikke TROR på noe, annet enn at det finnes mer mellom himmel og jord enn de fleste andre steder, det er temmelig PUK. Og mer jo eldre jeg blir, opplever jeg.
|
![]() |
|
|